Rida lätt på en shettis?

Sv: Rida lätt på en shettis?

För stor (läs för lång) är när du barbacka når nedanför magen på hästen med dina fötter.

haha:rofl:
Förlåt jag kan inte låta bli att skratta åt vilka ideèr vissa här har. Jag tror nog att dom flesta når nedanför sin hästs mage med sina fötter när dom rider barbacka. Isåfall skulle ju en lång ryttare aldrig kunna hitta en passande häst...
Då är ju jag som är 162cm/45kg(långa ben och kort överkropp) alldeles för lång för min fjording på 600kg. Och då måste jag ju vara ännu mer för stor för min c-ponny:smirk::eek:

Ärligt, jag skrattar nästan åt dina bilder, ryttaren är alldeles för lite till den hästen, i mina ögon skulle hon sitta bäst på en liten shettis, men det är klart, där har hon ju nått att växa i.... ett bra tag.

Men uk.

Håller helt med! Många skulle få skippa ridning helt och hållet om inte fötterna fick gå en bit under magen på hästen!! Vad kommer dom ideerna ifrån?:devil:

Till er med shettis; tycker hästen det är ok, pigg och glad osv. så rid!
Kladdkakan rid ett tag till du om du inte märker att hästen lessnar. :)

Shettisar är förövrigt ganska mkt häst men korta ben. Har man lite känsla för hästen så vet man när det inte är ok längre.

Det är dessutom stor skillnad på häst och häst. Själv skulle jag känna mig stor på en smäcker D-ponny men tycka att det var lagom med en kraftig Exmoorponny på 128-130. Syrran hade en Exmoor på 129 då hon var ca 165 och vägde ca 63. Han bar henne med lätthet inkl. en hel del racer. Hon såg dessutom inte ett dugg för stor ut.

När det gäller islänningar så tollererar man vad som helst men när det kommer till andra raser så är det på millimetern och grammet, mycket märkligt.

Rida lätt på shettis he he det är en höjdare, man får vara snabb som tusan men visst går det:angel:

Lycka till med ridningen och underskatta aldrig en shettis, visserligen en del envishet men talang till tusen:cool:

Tjalfe!
såg bilden och filmen på dig och shettisen
:love:(superduperfin häst!):love:

Förstår inte varför folk gafflar klart du kan rida den, såg ju riktigt bra ut ju!!

Om man kollar benlängden så sticker inte dina ben ner mer än vad dom kan göra hos en del tävlingsryttare som rider stor häst!!

Alla är dessutom så negativa mot shettisar det ska vara nåt "riktigt" istället, tråkigt att den allmänna attityden är så:devil:

Shetlandsponnyer äger:banana:

*KL*
Ang. det med att fötterna inte skulle nå nedanför magen när man sitter barbacka...
Då kan jag, som har väldigt långa ben, bara rida feta ardennerhästar. Annars hänger fötterna nedanför. Ska jag byta idrott då?

Ang islänningar och varför de klarar det osv.

En islandshäst är en otroligt viktbärande häst som har formats i flera 100 år för att orka bära stor tung ryttare (= isländsk gubbe:p)+ massor med packning.
Eftersom de alltid vart så, så har ju islänningen med åren blivit en extremt stark häst som tål mycket.
De hästar som inte orkat med har ju naturligt gallrats ur eller hur man skall förklara det.
Islänningar är alltså mer balanserade pga att de är mer viktbärande.

Även gångarterna har formats pga islänningarnas bekvämlighet...
Skall man rida flera mil är tölt väldigt bekvämt & praktiskt, pass är mest tufft :p

Men om man är jättestor och obalanserad kan man ju välja en islänning på 1,45 som är grovt byggt istället för en smal islänning på 1,25 om man säger så.
På de flesta turridningsfirmor brukar de ha maxvikt på ca 90 kg och de har ofta lite större grövre hästar till lite tyngre/klumpiga ryttare.
Men en duktig balanserad ryttare brukar kunna rida en mindre islänning.

Även shettlandsponnyn är avlad för att vara stark och viktbärande men så vitt jag vet, främst som körhäst. (Syftar på gruvponnyer.)

Hoppas mitt inlägg inte var allt för förvirrande :p

De shettisar jag minns att jag minns att jag red hade hemsk symaskinstrav;)
Vissa ryttare hinner faktiskt inte med att rida lätt på dem utan föredrar att sitta ner eller stå i lätt sits.

Jag tycker i såna fall bara det märkt på din rygg att du är aningen lång på hästen, för när man kollar skänklarna ser det mer normalt ut än de flesta islandshästekipage som har manliga ryttare iaf.
Jag tycker inte det ser katastrofalt ut att du rider en shettis.

Jag tycker det är helt okey !
Självklart inte att rida varje dag, men ett par lätta pass i veckan !
Hej från hambo

Hej! Jag kanske ska bli fodervärd på en (stor) shettis om ett tag och då undrar jag om det är lätt och trava lätt på en shettis? Eller kan man ens det? Jag tänkte eftersom dom tar pyttesteg ;) Jag e nog 155, har det någonbetydelse hur lång man är?

:)

Sonen rider lektion och det blir ofta på shettis. Det går jättebra för honom att rida lätt. Bättre än på större ponny faktiskt. Vi övade en del genom att jag sprang bredvid och sa 1-2 osv. Nu fixar han det själv. :bump:

Att sitta upp själv är ju också möjligt att träna på med en sådan där liten en. Men sonen är bara 6 år vilket jag tycker ser bra och proportionerligt ut.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Nevermind
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Pegasus63
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar