Rida lätt på en shettis?

Sv: Rida lätt på en shettis?

Nej men det är ju ganska självklart att en häst inte trillar ner och dör för att en ryttare som är lite för stor sätter sej på den, trodde att irionin skulle gå fram då faktiskt.

Jo visst, hur vissa synvinklar är vi ju "för stora", men det beror ju helt på hur man rider(hur mycket, hur antsrängande, hur balanserat, osv....) Det är ju stor skillnad på att tävlingsträna och att lulla runt korta sträckor i skogen i skritt.

Jag tänkte på något liknande av "falla ner och dö", inte bokstavligt talat.

Ja, men om man är för stor för hästen, vikt och längdmässigt, och rider t.ex. 2 ggr/vecka, så är det ju i längden inte bra oavsett om man bara lullar i skogen. Är man för stor så är man för stor. Rider man ofta och länge så märks det väl av tidigare, men utgången blir ju likadan.

Med "för stor" menar du då tyngd och längd tillsammans? Eller anser du att det blir samma utgång om ryttaren är enbart för lång/för tung?
Spelar det någon roll hur hästen arbetar och dess kondition?
Tycker du att exteriören på hästen spelar stor roll, och ryttarens kunskaper?

Jag gill att ställa frågor. :D

Kombinerat är det ju definitivt inget optimalt. För tung är värre än för lång tycker jag. Längden tror jag inte spelar så stor roll, så länge man inte är alldeles för lång. Saken är ju den att man väger ju oftast mer när man är längre, därför kanske folk reagerar på att längre ryttare rider små hästar, jag vet faktiskt inte.

En häst i bra kondition tar ju inte lika mycket stryk som en helt otränad häst. Ja, ryttarens kunskaper spelar ju också en viss roll. Hellre en lite tyngre ryttare som kan sitta still, än en lättare ryttare som bara skumpar hit och dit och upp och ner.

Ungefär så tycker jag med.
Har ryttaren koll på sin balans och hästen inte verkar ta illa upp så är det ju oftast inte några problem...:p

Du är ju jättelång på den där lille plutten :crazy:

Jag är ca 155 och jag väger 40 kg, och på bilden så ser du inte alls såå lång ut (alltså för lång). Shettisar är ju nästan den starkaste hästen i världen jämfört med storleken. Men nu blev jag itne fodervärd på den tyvärr men jag ska söka efter en lite större häst, ca en stor b ponny eller c ponny!

Jag är 151 cm och väger 38 kg, men skulle ärligt talat aldrig sätta mig upp på en shettis något mer. Känner mig alldeles för lång x)

Nej, nuförtiden är det bara D ponnies som gäller, även fasst jag tycker att jag ser lite stor ut på dom också :crazy:

Haha, jasså :) Jag skulle villa bli kortare :angel:

Vem syftar du på nu? :confused:

Bara för att shettisar är starka så betyder det inte att de mår bättre än andra hästar av att bära på för stora ryttare.. :p

Nej men dom klarar ju mer innan det blir "för stort" om man tänker på deras låga mankhöjder.

nu var det iof jättelänge sen jag red en shettis men jag kommer ihåg att jag tyckte det var jättejobbigt att rida lätt, det var liksom upp-ner-upp-ner dubbelt så snabbt som på en vanlig ponny bara för att dom tar just så pass små steg. Sen är du nog för lång för att rida en shettis, om jag ska vara ärlig.

den ändå gången jag tycker man ska rida shettis om man är för lång är isåfall en skogspromenad då och då. men inte flera gånger i veckan, då kan man lika gärna söka medryttare eller longera,gå med den eller liknande saker utan att sitta på dess rygg. Och ifall man ska rida in shettisen, så tycker jag det är ok (jag säger inte jättebra) även ifall man är för lång eftersom man måste vara väldigt erfaren och ha bra balans när man rider in hästar. bara grunderna alltså ingen hoppning eller svårare övningar. Jag själv kan inte rida mindre än maxad c (om den inte är viktbärande iofs.) och det är jättesvårt för mig eftersom jag älskar att rida såna små. Men det är det man får lära sig att acceptera. Hellre låta nån annan rida än att skada hästen.

Självklart går det att trava, Men det ser lite kul ut xD

Jag tycker inte det låter som du är så mkt för lång,
Är jag t ex alldeles för lång för den här hästen?
JagMatilda.jpg

Ja! Det ser jättekonstigt ut.. Du är alldeles för stor!

Det är nog väldigt individuellt hur hästar klarar av tyngd och längd. Jag tror också att hästar sällan reagerar om de får något för tungt på sig. De kämpar på och går snällt framåt. Jag tycker personligen att man bör lita på ögonmåttet i sådana här frågor.
Här är en bild på en shettis som blir fruktansvärt besvärad om någon tyngre än 35 kg skulle klättra upp på ryggen på honom.
Han har en kort, stark rygg, är 95cm hög och är av den grövre ponnytypen. Men jag skulle aldrig komma på tanken att ens försöka sätta upp någon med högre vikt. Då bockar han eller lägger sig och rullar med ryttaren.
Tjejen på bilden är 6 år och väger fnv 20kg, hon kommer att kunna rida i "15kg" till, några år mao. Med hjälp kan hon få honom att flytta undan för skänkel, göra fina halter, rygga några steg, mm. Inte behövs någon stor o duktig tjej som "rider till" när såna här duktiga tjejer finns, och i kombination med mycket tömkörning så har man en mycket trevlig och välutbildad ridponny.
Shettisar är mycket fina ridhästar åt små barn, större barn bör rida större ponnyer.

http://[url=http://www.pixbox.se/pic11552090][/URL]

Jag tycker nog snarare att det ser löjligt ut med för STOR häst. Små ryttare med superkorta läder och ingen som helst balans.
Som små uppflugna barn! :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Nevermind
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Pegasus63
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar