Rida lätt på en shettis?

Sv: Rida lätt på en shettis?

till Kladdkakor: Ja du är för lång. inget taskigt menat men du är faktiskt det.

Delvis knapplån*

Ni glömmer att shettisar är väldigt starka hästar. Nu vet jag ju inte hur mycket "kladdkakor" rider på den där shettisen. Man ska ju självklart inte galopera runt och hoppa och sånna saker. Jag rider på min rejäla överväxta shettis, skrittpromenader och jag är 162/45kg, nemas problemas, hästen älskar det!

Det är inte bara vikten utan LÄNGDEN som blir ett problem. Tänk på att hästen måste balansera upp ryttaren. Ju längre ryttare...

Jo precis, det förstår jag också. Det är bara hoppas på att ryttaren är välbalanserad.

En sak som jag aldrig har förstått, hur gör islandsryttarna? Dom är ju oftast för långa för sina hästar.

Är jag t ex alldeles för lång för den här hästen?
JagMatilda.jpg

Du är ju jättelång på den där lille plutten :crazy:

Ehm okej, ni är dom första som sagt det :angel:

Folk är IRL för flata för att säga ifrån. "Sköt dig själv och skit i andra" mentalitet.
Eller så hör man bara vad man själv vill höra...

Visst kan man rida lätt på en shettis, men jag tycker som många andra att du är för lång.

Min dotter lärde sig rida lätt på en shettis när hon var 3 1/2. Idag när hon är 5 år och ca 115 cm lång tycker hon det är jättejobbigt att rida lätt på shettisarna eftersom hon vant sig vid de lite större hästarna som ju tar längre steg.

Men sluta. Låt henne göra som hon vill. Jag tror inte att hästen faller ner och dör bara för att hon rider lite lugnt på hästen nån gång då och då.
Skapade själv en tråd för nått år sen om att jag red i mellan åt på min shettis, jag fick BARA posetiva kommentarer. Har buke ändrats så mycket på ett år?

Jo precis, det förstår jag också. Det är bara hoppas på att ryttaren är välbalanserad.

En sak som jag aldrig har förstått, hur gör islandsryttarna? Dom är ju oftast för långa för sina hästar.

Nu är jag inte för eller emot ngn, men hon har rätt. Islandsryttarna är ju ''för långa''. Bilden visar mej, (ca 175 cm) och min Prydi (133 cm). På bilden har jag inte heller lika långa läder som jag har nu.

På pix var det en som skrev till mej att jag var för lång. Om det vore en vanlig ponny skulle jag vara för lång, och tung, men nu var det ju en islandshäst.

Bild på mej och Prydi

Varför envisas folk med att rida ponnyer som är för små för dem?

Även om vikten inte alltid är ett problem så är faktiskt längden det!
Jag tex, är lättviktare (45 kg) men är drygt 170 lång. tror ni jag nånsin skulle sätta mig på en shettis även att vikten inte är för mycket :devil:

Jag rider c-ponny ibland men där går verkligen gränsen.

kladdkakor: JA du är alldeles för stor för den ponnyn

Hästen lär inte falla ner och dö heller bara för att den inte verkas ordentligt, för att den inte får rätt mat, för att den får gå i för liten hage, för att den inte får gå i hage alls, men det är ändå fel. Man kan inte resonera som du gör.

Shettisar är starka, javisst och självklart kan de bära en för stor ryttare som vilken annan ponny/häst som helst kan, MEN shettisar enligt mig är inte de ultimata ridhästarna... Dels så är de oftast ganska envisa vilket gör de svårt för barn i passande storlek att rida dom...
v.29 så had vi "ridläger" på gården och en shettis vägrade gå över cavalettibommarna med en tjej, så då skulle jag hoppa upp i ett par minuter och få henne över medan denna tjejjen försökte jaga på så gott hon kunde...
Sedan red jag också en annan liten ponny på 118 stolta centimeter bara för att kolla att ponnyn gick att styra ungefär. :angel: (vilket den inte gjorde, ponnyn var lånad alltså inte vår egen)
Jag ser hemskt stor ut på båda, men jag gillar att lägga in bilder, kanske någon kan använda till "jämförelse eller ngt. :)

Förresten så är jag 165-166 lång. ;)
Shettisen

Ponnyn

Jag gör precis som du- rensonerar hur jag vill, dessutom var det jag skrev rätt ironiskt, men det verkar vissa ha svårt för att se i text. Ni och många andra överdriver nått otroligt enligt mej, men det är bara att acceptera att det är eran uppfattning, men låt andra göra som dom vill. Om det inte är så att ponnyn/hästen far riktigt illa vill säga...

Senast ändrad av en moderator:

Varför envisas folk med att rida ponnyer som är för små för dem?

Sen beror det ju lite på varför man rider på ponnyn. Är det för att "fostra"? Jag har ingen som kan rida min ponny och det finns ingen som vill köpa henne, hon har varit med om en hemsk körolycka så köra henne går inte heller. Tömköra gör vi en del men det gillar hon inte heller. Hon blir jätte deppig av att bara stå i hagen. När vi där imot tar oss en liten tur i skogen och jag hoppar upp i mellan åt så åker öronen fram och hon trampar på snabbare framåt. Jag ser ingen anledning till att inte rida henne nån gång ibland.
och jag tycker det är konstigt att alla i min tråd där jag skrev om min ponny var så posetiva, om det är så fel?
Slänger med bild och film på när jag struttar runt på min lilla plutt.

Film:
http://s142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/?action=view&current=SNV30176.flv

SNV30181.jpg

jasmin2-3.jpg

KL: Jag har fortfarande inte fått förklarat varför islandshästar kan bära större personer än andra ponnier i samma storlek?

Senast ändrad av en moderator:

Rid du din häst, skadligt lång är du inte. Däremot skulle ridningen säkert blivit bättre om hästen var större/du var mindre.

Till TS: Ponnyn bryter säkert inte ryggen och dör, men att SKAFFA en häst som du redan är för stor för är inte en särskilt god idé. Gör inte det.

Det här är alltså inte min ridhäst. Jag har en fjording som jag rider ordentligt på(men han ska säljas och bytas mot en c-eller d-ponny snart).

Det är otroligt svårt att se i text om folk är ironiska eller ej.

Jag har inte sagt något om huruvida ni är för stora eller inte för att rida shettisar, och jag lämnar det osagt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Nevermind
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Pegasus63
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar