Rida lätt på en shettis?

B

Bettan_G

Hej! Jag kanske ska bli fodervärd på en (stor) shettis om ett tag och då undrar jag om det är lätt och trava lätt på en shettis? Eller kan man ens det? Jag tänkte eftersom dom tar pyttesteg ;) Jag e nog 155, har det någonbetydelse hur lång man är?

:)

Sv: Trava lätt på en shettis?

finns shettisar med litet och stort steg, men är inte du lite lång till en shettis? jag är själv bara 159 och hjälper till att rida in stora shettisar (väger 45kg) och jag är ALLDELES för lång för att rida shettisar regelbundet...

klart du kan rida lätt det är bara skillnad på farten i dina rörelser!!!!:D:bump:

Klart det funkar! Det är bara att hitta takten och köra på! Men tycker nog också för övrigt att du verkar lite lång...

Jag lärde mig rida lätt på en shettis. I början var det svårt men efter några gånger så gick det lätt som en plätt, nu har jag svårt att rida lätt på stora hästar. Dom tar ju så stora steg :angel:

Men jag tycker att du borde skaffa en större ponny.

Jag har aldrig haft något problem med det vad jag kan minnas... Började som pytteliten, vet inte hur det var då.

det är klart att det går. kanske är lite jobbigt, men det går.
men ang din längd, som flera innan nämt så kanske du skulle haft en lite större ponny..?

Det är ungefär som att rida lätt på en vanlig häst :)

lär dig följa med i takten så går det alldeles utmärkt.

men du ska absolut inte ska skaffa en shettis för regelbunden ridning om du är såpass lång. en c-ponny vore mer lagom.

Varför säger alla att det är svårt? Det är aslätt ju :D Om man bara har ridit stora hästar ett tag så kanske man blir lite förvånad eftersom det går så... Fort :angel: Men man vänjer sig jättefort, och om du är duktig och har bra balans är du inte för lång/tung, rider själv shettis och är ca 153, har börjat känna mig lite för lång nu (är inte för lång för henne än, kan rida henne ett tag till) men hon är ganska liten. :p Och ska du inte tävla och massa så är det helt ok :)
Lycka till :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Att rida lätt på shettisar går alldeles utmärkt. Men vad är anledningen till att du väljer en shettis? Du är alldeles för lång redan nu, även för en stor shettis, och ridmässigt tror jag inte att du kommer utvecklas i den takt som du kan göra med en större ponny, just pga din längd. Hoppas du kan hitta en snäll, trevlig ponny i mer lämplig storlek!

Jag tycker att du är alldeles för lång! Jag är 158 cm och rider maxad D-ponny det passar utmärkt för mig.
Att jag skulle sätta mig på stallets överväxta shettis är helt otänkbart.
Skaffa en C eller D-ponny istället:D

visst går det. det är bara att hitta takten.:) men jag tycer nog att du ör lite för lång.

Visst går det, jag är kort och väger inte mycket för att vara 16 och har fått suttit upp på shettisdamen som småflickorna rider då hon varit för eländig på dem. Visst är det stor skillnad på takten mellan den stortravade d-ponnyn o shettisen, men man anpassar ju lättridningen efter hästens steg.

Jag är ungefär lika lång som du, och jag är för lång för shettis. Sitter inte mer än ett par minuter åt gången och endast i nödfall.
Det är roligare att rida en häst som är lagom hög:)

Sv: Rida lätt på en shettis?

Jag tycker inte det låter som du är så mkt för lång,
Är jag t ex alldeles för lång för den här hästen?
JagMatilda.jpg

ja, alldeles för lång! dessutom TROR Jag även att du är för tung (nu menar jag inte att du väger mkt eller så men...)

JA!
Jag är 152 och väger 47 kilo, och jag skulle aldrig sätta mig på en shettis. Gränsen går vid stor B.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Nevermind
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Pegasus63
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar