Rida/köra på is

angelaL

Trådstartare
JAg vet ju att is ska det vara det ultimata underlaget (typ) för hästens ben, och att man offta brukar träna travhästar på isen..

Jag har en liten sjö vid mig som brukar ha en ordentlig is, och de brukar ploga på isen så man kan åka skriskor dära,, Jag har funderat på att rida på den men eftersom jag inte vet hur tjock isen ska vara för att bära hästen har jag inte vågat ut på den änn..

Så min fråga är hur man vet om en is håller för att rida /köra på?

Sv: Rida/köra på is

Har du en sjö där dom plogar så mäter dom.Och kan dom köra med traktor så kan du lungt köra /rida.

Tänk bara på att : Hästen kan bli otroligt pigg (vissa tror dom hamnat i himlen eller nått).Och tänk på att inte vara ute för länge och trava och galoppera ..det ät lätt att dom får träningsvärk. :bow:

Vet några som kör på is här...de brukar vänta tills isen är lite mer än en decimeter. Tydligen skall det hålla om det är tunnare...men de vill inte oroa hästägarna i onödan :angel: . Dessutom så känns det ju säkrare för en själv.

Du måste vara SÄKER på att isen håller...

För ett par år sedan testade en bekant till mig isen med traktorn innan, sen körde han men hästen som gick ner sig och drunknade. :( :( Han klarade sig själv med nöd och näppe.

Nu vet jag inte något om isträning förutom att man måste vara hundra på att underlaget bär men jag tror inte jag skulle våga i sydligare breddgrader...

/// ghost

Jag tränar på is vinterhalvåret. Vi har en rakbana som mäter 1800 m

Vi börjar köra när det är över 13 cm och detta är nu en is som använts i flera år och en som väl känner till sjön, har från början markerat upp vart det är lämpligt att lägga den, vars inflöden mm är.

Vad som är viktigt att tänka på om man tränar på is är brodd, inga små fjesiga "knappbroddar" som ridhästfolket är kär i *duckar djupt* Utan med ordentlig spets. Men än viktigare är att se till att sömmarna sitter!

Tänk senariet med tappsko i full fart på blankis......

Å som sagt om man har en nervig häst, så isen kan knaka o braka ordentligt.. Så det inte blir nå tok-sken.. Huva är bra-o-ha grejj ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 194
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 894
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V