Sv: Rida/köra längst med 70-väg
*KL*
Jag har en asfalterad 70-väg rakt genom gården. Rätt mycket trafik, har inte direkt räknat, men man ser en bil hela tiden. Jag måste rida på den vägen en knapp km tills jag kommer av till en grusväg.
Eftersom hästarna har hagar bredvid vägen är trafiken inget problem. Jag är mer rädd att de ska skygga för nåt i diken och hoppa ut framför en bil.
Sen har jag lite "statistik" på hur folk kör.
Unga grabbar: De är bäst, vet hur bred bil de har, så de håller åt sig ordentligt. Sen söker de ögonkontakt, och reagerar blixtsnabbt om man ger tecken till att de ska sakta ner.
Unga tjejer: Jag tror inte ens de ser att det är häst på vägen?
Äldre män: Verkar ha attityden "vad fan gör du på Bilarnas Väg", saktar aldrig ner, men håller åt sig.
Äldre damer: De har ingen koll på hur bred bil dom har, utan snuddar förbi. Blir jag omkörd av bil, så är det i de flesta fall just den här gruppen folk som har bilens högersida 2 dm från min vänstra stigbygel.
och så har vi gruppen småbarnsföräldrar, som kör så sakta de kan förbi mig. Inte med hänsyn till hästen, utan för att barnet ska få se en häst...
Kommer det lastbil eller buss brukar jag hoppa av, och då saktar så gott som alltid chafförerna ner lagom mycket.