rida islandshäst

Mirre

Trådstartare
Min mamma vill börja rida igen efter många år. Försöker övertala henen då att en isis är perfa men går itne så bra ;)
hon har tidigare skadat både rygg knän (utslitna) och höft så
ta sig upp och ner på en stor häst (syftar på våran Moses då på 180+ i mkh) är väl kanske inte det enklaste och sen sitta på honom också. Är ju rätt mycket och sitta på sas. Jag tycker ju då att en lugn och snäll isis med mjuka gångarter vore det idealiska åt henne.
Det är inte så sas "mycket häst" att ta sig upp och av på, inte lika mycket och rida, och mjukare att sitta på (Moses trav är HEMSK! Studs studs studs typ) * att hon ÄLSKAR hästar med mycket man och ponnylook. Kan det bli bättre? Har dom sen en ovanlig färg också så är hon såld ;) Ska hon rida Moses så måste jag vara med och leda (hennes önskemål) fast känner jag henne rätt så får hon spader på att inte kunna/våga rida själv. Tror ärligt att hon är lite halvskraj för Moses, (inte så konstigt kanske, hon har sett honom underifårn och han har väldigt stora hovar konstaterade hon då) Han sprang rakt över henne, men hon blev itne trampad som tur är.
finns det nån maxvikt på islänningar? Vad kan man få ge för en lugn trevlig islänning, som bara ska promenadridas i skogen? Inga tävlingsambitioner eller krav på stam eller så. Utan bara lugn och snäll promenadhäst. Skrev tidigare om färgen men den har eg ingen betydelse.

Senast ändrad:
Sv: rida islandshäst

Maxvikten för islandhästar är individuell någonstans mellan 70 och 130 eller så kan man väl räkna med men det finns säkert undantag.

Jag tycker dina skäl för att rekommendera en islandshäst är felaktiga. Islandhästar är som alla andra hästar individer, vissa är lätta andra svåra, visa är mjuka andra stötiga, vissa är väluppfostrade andra mejar ner folk, vissa är "mesiga" och andra är väldigt mycket häst, precis som när det gäller de flesta hästraser.

Jag kan endast rekomendera folk som har ett intresse för gångartsridning och konstan att hålla sär gångarterna en islandshäst. För all del så finns det säkert individer det inte behövs några djupare kunskaper i gångartsridning, men det är svårt att veta vilka på förhand. Du verkar mellan raderna vara intresserad av en billig häst och islandshästar är relativt dyra. En islandshäst som motsvarar era krav kostar i runda tal 40-50.000 om den har papper, annars kanske 20-30.000 om de töltar. Hittar du en äldre häst så går det att komma undan billigare om man har tur. En motsvarande viktbärande vanlig ponny kostar 10-25.000 skulle jag tro, och är man bara ute efter en snäll skogsmulle så är det mer ekonomiskt och mindre kompliserat.

är inte ute efter en billig häst bara undrade vad dom kunde ligga i för prisklass. Jag vet mycket väl att islänningar är dyra, har själv varit skötare på en. Så helt okunnig är jag inte! Vill ha en häst som itne är så stor men ändå viktbärande, och med bra gångarter. Vet väl jag med att även islandshästar är olika :smirk: men man köper ju inte första bästa häst direkt :smirk:

Om man tycker studs är hemskt är inte islandshästar ngt, de kan ju verkligen ha både symaskins trav å galopp ;) :devil:

Iofs behöver man ju inte tölta bara för att man har en islänning, känner några stycken som har dem som 3 gångare.Dock kan jag tycka det är lite resurs slöseri då de ändå är ganska höga i pris bla för deras gångarter.
De finns andra bra å lugna hästar, fjordingar tex.De har oxå börjat stiga i pris lite grann men en någorlunda hyffsad får du för 15-20 000.

Det kanske är en bra idé att mamsingen rider på islandsridskola en termin eller så, innan beslut. Där finns chansen att komma på ifall gångarterna är något din mamma vill ägna sig åt, och hon får också chansen att testa ifall hon tycker om hästarna som verkligen kommer i alla modeller.
En del coola, en del riktiga hetsporrar, en del som är sköna att sitta på, en del som är nästan lika hemska som en stötig storhäst.

En hel del isisar är kanske generellt coolare för vissa grejer som en del stora reagerar för, typ soptunnor, brevlådor, nyuppkomna vitsippor eller sånt man varit med om. Men såklart gäller detta inte alla, likväl som det finns mycket modiga stora. Jag upplever också att många isisar är otroligt trevliga att hantera. De är vänliga mot både fok och andra hästar. Har aldrig varit med om en hästras där man kan ställa tre jämnte varandra i stallgången tidigare. Trots detta måste man såklart alltid ha ett vettigt säkerhetstänkande.

Ridmässigt finns det hur heta som helst, många har massor av go andra är väldigt starka individer. Jag har faktiskt aldrig varit med om en "hästmodell" som, på ett sätt, är så svår att rida. Inte heller så rolig att rida :love: , ifall man tycker att det är roligt.

Hoppas att det inte är alltför avskräckande, för ifall det blir rätt så finns inget underbarare än en isis!

OA

Hej!

Jag har varit i din mammas situation där jag var rädd men samtidigt mycket sugen på att rida. Stor häst eller ponny var uteslutet, skulle jag aldrig vågat då de flesta jag träffat(via mina barn) kunde bitas fram o sparka bak om man säger så. För att inte tala om stegring,,hua...

Jag började på islandsridskola och visst ; gångarterna är svåra som tusan men jag tragglade på och med hjälp av vyer om skogsridning i horisonten var jag motiverad .Så dök det då upp en söt och snäll islandshäst som bara var tregångare men jag slog till då hon var helt pålitlig i skogen. Det var skönt att hon bara hade tre gångarter för jag skulle nog ha misslyckats med att behålla en fjärde.... Med henne fick jag massor med sadelvana och mod samtidigt som jag gick vidare på ridskolan. Jag skulle aldrig velat byta ut henne mot någon ponny trots samma antal gångarter för jag har ännu inte träffat någon islandshäst som på marken beter sig så "opålitligt". Förlåt alla tuffa tjejer som liksom mina döttrar inte förstår vad jag menar...Dessutom är en islandshäst utan tölt lika billig som en ponny.

Numera har jag en före detta tävlingshäst(inte fullt lika billig,hm) som jag kan hantera och som dessutom är guldsnäll, lydig och med lättväxlade gångarter. Vi går kurser och förhoppningsvis lyckas vi behålla alla hans kunskaper. Okej, dom höga benlyften är nog inte så höga längre..
Visst är han lite stirrigare än den förra men också lydigare så jag tycker det jämnar ut sig.

Med detta vill jag givetvis säga att jag nog tycker en islandshäst är bra om man är lite harig fast man får ju lov att vara enveten och ha kontakt med någon bra tränare.

Vill tillägga att jag läst här under några år men först nu vågar jag svara på ett inlägg. Ni har lärt mig mycket om hästar men också att det kan vara livsfarligt att skriva något här på fel sätt, men nåväl jag gör ett försök!

Hoppas din mamma hittar en bra lösning för det ger så mycket.

Det är lätt att bli halshuggen här :devil:
Man får verkligen väga sina ord på guldvåg härinne. Men det är nog nyttigt för en del kanske, mig inräknat :D

Senast ändrad:

Jag skulle vilja rekommendera en quarter med pleasurestam, de rör sig väldigt mjuk och det finns många quartrar som ligger kring ponnymåttet.

Jag tycker man behöver en viss erfarenhet om man ska rida islandshäst. Det kan vara svårt att hålla isär gångarterna och de behöver underhållas!
Dessutom tycker inte jag alls att alla isisar är så lugna och mjuka. I vårt stall står det krutdurkar som älskar att springa.
En islandshäst psyke är oftast "starkare" än en annan hästs...

Har islandshästar själv, och tro mig det är så individuellt ang gång, temperament och lynne...så vore jag dig så skulle jag inte köpa först bästa islandshäst, skulle nog föredra en islänning med fyra gångarter då passen kan ställa till det om man inte lägger stor vikt på träning....sen så ska man tänka på att bara för att det är en islandshäst så kan de inte bära mera vikt...allt handlar om att hästen lär sig använda ryggen rätt när den har en ryttare på!

Hej!
Såhär tycker då jag...
Ska man ha Islandshäst ska man vara såld på gångarter och gilla att träna gångarterna!!
Kan/vill man inte det ska man inte ha islandshäst. Det är inte heller det lättaste att hålla gångartena i bra skick så då behöver man ha lite erfarenhet oxå.
Alla islänningar har inte mjuk trav heller...vissa kan ha minst lika studsig trav som en stor häst. Visserligen kan man ju tölta, men det gör man ju inte heeela tiden.
Islänningarna är dessutom mer envisa än stora hästar tror jag.

Rekomenderar kanske fjording eller nåt sånt till din mamma, eller kanske en islandshäst utan tölt?? 3-gångare alltså, om hon inte gillar att "träla" med gångarterna... :) Men är hon däremot en gångartsmänniska som vill ha en gångartshäst rekomenderar jag gladeligen en islandshäst!! :love:

Lycka till!! / Karin :D

Brukar iofs inte vara lika stora problem med orena gångarter om man bara rider skritt/trav /galopp å man inte är islandshästryttare egentligen.Det är när ryttarna ska börja blanda in tölten å inte vet hur den ska kännas som hästen brukar få utveckla sin grisepass eller sina avvikelser.
Har ma inte ridit islandshäst vet man ju hur de andra gångarterna ska kännas.Brukar säga åt de kompisar som rider min häst ibland att min häst är som vilken annan 3 gångare som helst men att de ska"ge fan i tölten" ;) :devil:

Jag tycker absolut att en islandshäst kan vara lämplig för någon som behöver häst med mjukare gång. Har ridit islandshästar i cirkus 10år nu och har sedan ett halvår tillbaka jobbat med tillridning av "vanliga" hästar igen på sidan av mina islandshästar...Måste säga att jag tycker att de överlag är betydligt skumpigare att sitta på! Självklart kräver gångarter extra jobb men vilken häst kräver inte mjukgörande arbete för att bli behaglig att rida?
När min familj köpte våra två första islandshästar var vi helt novis på det här med gångarter men vi blev inte olyckliga för det tvärtom var det utmanande att försöka sig på manuellt efter automat och man lär sig med tiden. Tycker självklart också som många andra att det är trist när islandshästen får stämpeln som "idiotsäker skogsmoppe", men samtidigt tycker jag inte att vi inte ska rekommendera människor att skaffa islandshäst! För om de nu är så omöjliga hur kommer det sig då att de flesta som skaffar en blir helt sålda och att de förökar sig som sjutton trots att man startade med en valack??! :smirk:
Så är du en person med hästvana och vilja att lära lite så ser ej jag några hinder för våra hästar har faktiskt ett underbart lynne och handen på hjärtat, vilken typ av ryttare utgör det större procentalet av SIF? Jo, just det glada fritidsryttare! därmed inte sagt att de (vi) har mindre kunskap om ridning men vad jag menar är att det inte är ett heltidsjobb att ha islandshäst.

:bow: Tack Snotra för ditt mycket bra inlägg! Jag håller med dig. Och er andra som tycker att man visst kan rekommendera islandshästen! :bow:

Till er som jämnt skall måla :devil: på väggen så fort någon islandsoerfaren ställer en fråga om islandshästar så måste jag säga att jag tycker ni låter både självgoda, överlägsna och okunniga! :mad:

Jag har själv rygg-, nack- och knäproblem och storhästar som är bevisligen mycket stelare och mindre elstiska i sina leder (Fråga vilken equiterapeut eller hästchiropraktor som helst om islandshästens överrörlighet och förmåga till stötupptagning) tar inte upp lika mycket stötar som en islandshäst utan skickar betydligt större andel vidare till sin ryttare! Jag får betydligt mer ont i rygg, nacke, axlar och knän av att rida stora hästar! De känns hopplöst obehagligt stela och de har ett betydligt större steg och är stötigare i jämförelse med en islänning! Och min nacke tål inte deras trav alls! Och då skall ni veta att jag har heta, pigga hästar med stort trav- och töltsteg som inte tillhör de mjukaste av islänningar i mitt stall och jag jämför med stora och små privathästar och ridskolehästar! Men jag har också sådana islänningar som är helt supermjuka.

Skritt och tölt är den bästa träningen för en dålig rygg, särskilt ländryggen. Därför har sjukgymnaster på flera håll startat ryggträning med just islandshäst. De är alla överens om att det inte finns en mjukare och lämpligare häst att använda i rehabiliteringssyfte. Och flera sjukgymnaster, chiropraktorer och läkare jag pratat med rekommenderar ridning för ryggen och då särskilt islandshäst. Och som sagt, jag kan verifiera detta själv och då jämför jag ändå med en så pass "mjuk" hästras som fullblod, som tidigare var min passion.

Tyvärr är dagens avel alltför tävlingsinriktad och det är synd för lämpliga hästar för rehabiliteringsträning har en mycket större framtidspotential och kan ge bra betalt, bättre än alla heta uppfödningar som har otillräcklig tävlingskapacitet och samtidigt olämpligt sinne för att gå som rehabhäst och familjehäst. De är de minst eftertraktade hästarna och det är ju bara några % av de toppavlade tävlingshästarna som kommer till tävlingsbanan, resten är av mindre värde än en familjehäst.

I detta fall rekommenderar jag en välriden naturtöltande familjehäst som är lättväxlad. Det är inte svårt att rida en naturtöltande, lättväxlad 4-gångare om man får rätt instruktioner och har god ridvana innan. Jag köpte ett 6-årigt sto, snäll men pigg och framåt, för 11 år sedan utan att ha suttit på en islandshäst tidigare och det var inga som helst problem att bibehålla hennes klockrena och lättväxlade gångarter. Hon var en perfekt läromästare och jag har hennes klockrena, snabba naturtölt i km efter km (Självvald av hästen!) som mall i både öron och kropp när jag tränar mina unghästar. Det gäller dock att hitta rätt häst!

Sedan detta med vikten. Islandshästens viktbärighet är många ggr överdriven och väldigt individuell. Det finns urstarka rejäla individer, tyvärr blir också de allt sällsyntare med dagens smäckra tävlingsavelsideal, och det finns sådana som egentligen inte bör bära mycket mer än 65-70 kg inklusive sadel och tillbehör. Islandshästen ligger vanligen mellan 135-140 i mankhöjd men det finns både betydligt mindre och större.

Det kan kännas litet och ovant men jag rekommenderar en rejält byggd lagom framåt naturtöltare med lugnt lynne kring 135 cm (Om inte mamma är väldigt lång förståss!) hög i åldern 6-10 år. Obs! Endast ett fåtal 6-åringar är mogna nog, men de finns. Idealet är nog kring 7-8 år om de är rätt tränade. Det finns många om att ta hänsyn till. Att jag inte går högre upp i ålder beror på att vid 14-15 år rasar de mycket i pris och att köpa en 12-14 år gammal häst innebär helt krasst att hästen snabbt minskar i värde. Och även om de håller länge så minskar kraften och förmågan att bära stor vikt med åldern och är man då ute efter en viktbärande häst på lång sikt så tycker jag inte man skall satsa på något som är äldre än 12 år.

Tyvärr är säkraste sättet att hitta rätt häst att söka sig till Island, vilket innebär risk för eksemutveckling, eller Danmark som också satsat mer på lynnet i sin avel. Där kan man hitta den hästtyp jag talar om, kraftigt byggd, mjuk, lättväxlad, naturtöltande sk "4½-gångar", dvs den har så mycket passanlag att den har lika lätt för tölt som trav. Mitt sto kom från Island. Sveriges avel börjar tyvärr alltmer likna den svenska halvblodsaveln, även om det finns undantag, och de är ju knappast kända för att ha ett gott familjelynne! Du måste hitta en pålitlig och välinitierad person som hjälper dig med köpet. Annars kan de som målar :devil: på väggen i denna tråd tyvärr få rätt i sina farhågor. Men hästköp handlar oavsett ras alltid om att göra rätt val!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

"Måla fan på väggen" var det? Menade du mig ;)

Jag kommer aldrig att rekommendera någon som inte vill ha en Islandshäst (eller kanske häst över huvudtaget?) att köpa en Islandshäst. Ska man köpa en häst över huvudtaget så bör det i normala fall ske utifrån att man är intresserad, inte blir övertalad. Vill man sedan övertala någon att köpa en Islandhäst utifrån att de är små, snälla, mjuka och lättridna, då är man fel ute enligt min mening. OBS, jag är inte ute efter att döma trådskrivaren, jag vet för lite om dem, men tyvärr har jag stött på den attityden för och det slutar sällan bra.

Kallar du det att måla fan på väggen så jovisst, då gör jag det.

off the subject!

personligen tycker jag att en genomgående tendens i trådarna på detta forum är att de får en negativ utveckling. Något jag lagt märke till är att så fort någon "kändis" från forumet skriver antingen något positivt eller negativt så dimper det genast in 10 inlägg till med samma innebörd, med det menar jag inte att det "kändisen" skrivet behöver vara ngt. neg utan kan vara väldigt intressanta åsikter men att det sedan "ballar ur" en aning då 10 personer till skriver samma sak med liten annan ordföljd och överdriver det föregående skrivare just lagt fram och ibland får jag känslan av att folk bara skriver för skrivandets skull inte för att denne har någon direkt åsikt utan mera "bara för att skriva". Givetvis ska alla få säga sitt och det är ju det som kan ge oss intressanta infallsvinklar, men det tenderar att bli ointressant när trådar blir som den här tex. En person skriver att islandshästar kanske inte är den mest passande rasen för personen ifråga, sen kommer det snabbt 5-6svar till där det står att frågeställaren minsann absolut inte ska skaffa sig en islandshäst för de är ju stört omöjliga, det är den tolkningen jag får när man läser mellan raderna..och då är frågan var är diskussionen i denna tråd? Visst ETT inlägg där det står att hästen ifråga kanske inte är passande kan ju vara intressant att läsa men när alla måste lägga in ett "så tycker jag också" blir det ganska tradigt i längden. Fram med nya åsikter! Så vi alla kan få något nytt att fundera på, forumet är väl till för att vi ska utbyta åsikter och inte tjata om, att den och den rasen är minsann den bästa och den och den personen är den mest intressanta och så ska du minsann inte göra för då kommer din häst avlida innan kvällens slut och du ska minsann inte tro att du kan nåt om hästar osv... :smirk:
Finns ju många duktiga hästmänniskor här!!! Så varför måste forumet översvämmas i ointressanta inlägg som egentligen inte har någon betydelse för sakfrågans utveckling? Visserligen blir trådarna längre men chansen att finna någon sorts röd tråd i frågeställningen blir allt mindre. tråkigt!

Sv: off the subject!

snotra skrev:
En person skriver att islandshästar kanske inte är den mest passande rasen för personen ifråga, sen kommer det snabbt 5-6svar till där det står att frågeställaren minsann absolut inte ska skaffa sig en islandshäst för de är ju stört omöjliga, det är den tolkningen jag får när man läser mellan raderna..och då är frågan var är diskussionen i denna tråd? Visserligen blir trådarna längre men chansen att finna någon sorts röd tråd i frågeställningen blir allt mindre. tråkigt!

Håller med :smirk: , nu hänger jag på din tråd!

I bland känns det som om en del verkar ha mindervärdeskomplex och til varje pris vill visa att "islänningar är minsann inga små gulliga opnnyer som vem som helst kan rida och hantera".

Visst är det så, man ska inte skaffa häst om man inte har tillräcklig kunskap för att kunna sköta och rida den på ett ansvarsfullt sätt, men då ska man nog inte skaffa häst överhuvudtaget oavsett ras.

Visst finns det olika individer av islandshästar, men jag måste ändå tycka att en gemensam nämnare just är att de generellt är mer lätthanterade och mindre nerviga än tex fullblod och arbaber.

Hur många vuxna är det inte som ridiit som barn, vill börja igen som vuxna, men som är lite rädda för sura halvblod som står på ridskolan(jag vet att jag generaliserar nu)och som lyckas övervinna sin rädsla när de kommer i kontakt med islandshästarna? Jag tror att den gruppen är stor, och det borde väl ha att göra med att islandshästens temprament generellt är trevligt :smirk:

Att man sen inte från första dagen man köper en egen häst behärskar att rida sin häst i taktren tölt, är väl inte det värsta som kan hända, man kan väl utvecklas? Det finns väl ingen islandshäst som rids som tregångare som mår dåligt av detta????
resursslöseri var der ngn som sa, slöseri för vem?

Att det sedan är svårare att rida häster med mer än tre gångarter är väl en självklarhet, men alla här på forument är väl knappast födda gångartsspecialister, själv håller jag fortfarande på och lär mej rida i samtliga gångarter(även grundgångarterna) :smirk: :o

Eller så kan man vara mindre konspiratorisk och utgå från att folk skriver sin ärliga mening och helt enkelt har samma åsikt ;), en åsikt blir ju knappast sämre för att folk håller med. Vi kanske kommit på att islandshästar är små gulliga ponnier i hantering, men att man inte oreserverat ska rekommendera dem till alla som vill ha små ulliga ponnier (och i det här fallet till en som inte vill ha det) då de flesta av de små ulliga ponnierna inte är helt okomplicerade att rida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka