Rida in vanligt först?

T

Therese__

Hej hej!

Jag har en Nordsvensk brukshäst, Elin:D Jag hade tänkt rida in henne i western men är lite osäker på om jag ska rida in henne på vanligt vis först? Min lilla donna är en ganska så bestämd & speciell liten dam.. "liten dam".. det är det som gör henne så underbar :love: Man får jobba lite mer med henne än med andra hästar.
Men jag skulle iaf bli jätte glad om jag fick några råd & om någon kunde tipsa om en bra instruktör att rida inför..
Tack på förhand! Mvh// Therese & Elin :bow:

Sv: Rida in vanligt först?

För mig låter det lite konstigt att du undrar om du ska rida in "vanligt" först. Vad menar du är skillnaden? Som jag ser det så är inridning inridning oavsett vad man vill göra med hästen senare. Alltså hästen ska vänjas vid sadel och ryttare och läras att förstå hjälperna.

Håller med föregående talare

Träffade en "tjej" som ville ta upp ridningen igen sen hon var barn. Tipsade henne om att börja med western ridning. Gissa vad människan säger....

...nja jag skulle nog vilja lära mig rida på riktigt först...

Vad svarar man på det?

Oj nu kom jag från ämnet lite men klart du ska rida in hästen the western way med en gång. Det är det bästa.

Instämmer med föregående talare..helt klart rida in western. Har aldrig ridit western själv, men mitt lilla arabsto är inriden enligt western. Tror att det är lättare att cäxla till klassisk ridning vid senare tillfälle om hästen är inriden i western än tvärtom faktiskt. Bara bra att gå i lite lägre form och bära sig själv när de är unga ju :-)

Bättre att rida in på westernvis om du ändå vill hålla på med western och från början lära hästen att vara följsam och lätt på hjälperna.

Håller med Ginne. All ridning är lik i grunden oavsett vilken inriktning man har. I första stadiet vill man bara att hästen ska förstå hjälper o.s.v., jag tror inte det är någon skillnad vad westerngubbar gör och vad engelskgubbar gör.

Jag tror att de flesta oavsett inriktning vill ha följsamma och känsliga hästar. De som rider in sina hästar och får dom att bli hårda, stela, okänsliga och kanske tvingade på ngt sätt, gör det fel oavsett om ryttaren är engelsk eller western eller gaucho.
Jag utgår ifrån att alla vill ha lika fina och följsamma hästar, de som inte vill det kör ett eget race och är inte bra i såna sammanhang, men såna människor finns det alltid och kommer alltid att finnas oavsett inriktning.

När grunden väl är befäst är det dags att utveckla hästen vidare och då mot olika mål.

I början är vi alla barn och alla lika kan man säga, sedan går man vart man vill, om man ska ha en mänsklig liknelse här ;) civilingenjörerna och skogsarbetarna har ofta haft samma utbildning i grund och botten, typ 4+4=8 ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tja

Om din häst ska ridas i Western så är det klart att
den oxxå ska ridas in i western.

Tja!

om din häst ska ridas i Western så är det klart att den ska ridas in i western oxxå.

Hmm.. håller med dom föregående på sätt och vis. Men jag måste lägga till en detalj till... ;)
Jag håller en hel del lektioner och träningar samt tränar hästar. Jag har haft elever från både dressyr, hopp och western sidan. För mig är det ingen skilnad på grunden. För mig spelar det ingen roll vad mina elever vill göra sen. Därimot är grunden för mig så kallat "western insperarad" det ska vara possitiv träning och jag vill ha känsliga lyhörda hästar.

lycka till! /Ammi

Hej hej!
Ursäkta att jag inte har svarat förren nu.. har inte haft tillgång till dator. Tack för alla tips!:D Kanske formulerade mig lite klumpigt när jag skrev "vanligt vis" men självklart menar jag "klassiskt vis":) Såg att många reagerade på det. Jag menade bara att i western, är inte så kunnig så rätta mig om jag har fel, så är man väldigt väldigt samspelt med hästen & bara ska bara använda ytterst små hjälper. I klassiskt är det väl mer tydligt.. eller något sånadnt?:P
ha det bäst iaf! & tack för alla svar!
Mvh// Therese & Elin

Hej.
Njaa... sammspelt med hästen bör du vara för att rida ett dressyr programm eller hoppa en bana också.
Western kan tränas på miljoner olika sett likaså dressyr. Jag kan bara utgå från hur jag tränar.
När jag rider in/utbildar en häst är jag väldigt tydlig med mina hjälper. Hästen måste ju lära sig någonstans ifrån vad dom små hjälperna betyder.... man börjar med "stora"hjäper och gör dom mindre och mindre. därimot gör jag inte speciellt "stora hjälper" i munnen på hästen. Ja väljer häldre att rida med repgrimma i början så hästen lär sig vad ja vill med mitt säte och när ja använder träns så rider jag med dubbla tyglar dvs ett par till bettet och ett par till repgrimman. På så vis kan ja lära hästen bettet utan att behöva ta hårt i det. Dvs då tar jag den största rörelsen i grimman och den mindre i bettet eftersom grimmans tryck blir mera narturligt för hästen att förstå en bettet.

Så gör jag typ ;) Hoppas du förstod något av mitt svammel... =)

Oj det där lät lite svårt:crazy: ¨ men det ska nog lösa sig.. tyvär så går Elin inte att rida i bara repgrimma då hon är en väldigt väldigt tuff tjej.. det säger de flesta som har sett henne. Hon var ju hos Tommy, kommer inte på efternamnet just nu men jag tror det var Johansson?, för ett tag sedan för att försöka jobba bort hennes sätt att beömta nya saker. Så fort hon blev det minsta orolig eller såg något som var lite otäckt så drog hon direkt :smirk: Tommy fixade något speciellt bett till oss så vi skulle kunna hålla emot henne, man har inte så mycket att sätta emot i vilket fall men jag har jobbat väldigt mycket med henne & vi funkar allt bättre ihop. Men hon är verkligen en häst som man verkligen inte får vara hård i munnen på, samma sak gällande skänklarna. Man får vara försiktig, som på alla hästar men lite extra på mitt lilla energiknyck :love: Men jag ska helt klart försöka mig på det, vi alla är ju amatörer i början:)
Tack // therese & Elin

hmm repgrimma är skarpare än dom flästa bett.. Vissa av unghästarna ja ridit in har varit stenhårda i psyket och rejält tuffa.

Att hon drar skulle jag vilja säga har mera att göra med hennes tillit till dig. För OM en häst har ett bra och stort förtroende för sin ledare så drar den inte bara för att den blir skrämd. Då behövs det rätt mycke för att hästen ska välja att fly själv.

Och att rida med repgrimma först och sen kombinera bett och repgrimma är mycke lättare än man tror så länge man kan rida med sitt säte.

Jag reagerade inte på formuleringen "vanligt vis", utan på att du överhuvudtaget gör skillnad på sättet att rida in. Jag hade sagt detsamma om du skrivit "klassiskt" eller " engelskt" istället för" vanligt". Som jag ser det och som flera andra verkar se det så är inridning en sak och val av inriktning en annan sak.

Har bara frågat om råd så ingen behöver ta åt sig! :mad: ... :)

jo det var när jag inte hade haft henne spec. länge när hon var sån.. innan hon kom till oss så hade hon överhuvudtgaet inte vart någonstans förutom på gården som hon kom ifrån. Hon verkade så lugn & go när vi köpte henne, hon hade föl. Vi var väldigt oerfarna när vi köpte henne & visste inte riktogt innerbörden med att ha häst, särskilt inte en häst som har väldigt mycket att sätta emot& testa :crazy: men jag har lärt mig otroligt mycket av min lilla goding :D vart bor du? ksnke du kunde komma & hjälpa mig & Elin? Vore väldigt trevligt!
ha det bra!
Mvh// Therese & Elin

Tog inte åt mig alls! Om det nu var mig du syftade på... Ville bara förtydliga eftersom du själv sade att du formulerat dig klumpigt... Vilket jag inte tyckte heller!

Det är fler du som har reagerat på det där.. skrev det så att alla skulle se.

OK, jag reagerade på att du gjorde skillnad på olika typer av inridning, men inte på att du skulle ha utttryckt dig otydligt när du skrev att du skulle rida in på "vanligt vis" först. Som sagt, jag vet inte vad andra menar med det de skriver, men jag menar att det inte är någon skillnad på inridning, utan att för mig så är inridning inridning, punkt slut. Vad man därefter vill fokusera på, western, hoppning, dressyr, distans, barockridning, gymkhana, skogsluffning eller en kombination av allihop, tycker jag inte spelar så stor roll för just inridningen. Det kommer efter inridningen, alltså när man börjar utbilda sin häst. (Ville bara förtydliga vad jag menar)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 140
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka