Rida in en 17-åring???

Ninis

Trådstartare
Hur sjutton rider man in en 17-åring helt själv?
första/enda hittlis gången ja satt på henne brydde hon sig inte att ja satt på henne. Hon undra bara vad ja gjorde på henne. Hade en som höll henne då.Hon fick sällskap av min andra tant då. Men ja är själv i stallet bara mina kusar här. Så hur ska ja på bästa sätt få henne inriden själv??
Hon är en kraftig travare som kan bara gå om hon vill dit hon vill...
Snälla hjälp:crazy:

Sv: Rida in en 17-åring???

Om jag var du så skulle jag ta hjälp av en kompis som är kunnig på att rida in lite envisa hästar och dels för säkerhetens skull. :)
Mvh Xoya

Det är mycket enklare att rida in en äldre häst än en unghäst. De har större mentalkapacitet att förstå vad som förväntas av dem. Är hästen dessutom körd och förstår tygel/tömmar så det nästan bara att få den att godta vikten på ryggen plus att den ser ryttare snett bakom ovan för sig.
Gör den det så gör man precis som med en yngre häst lär den vad skänklar och vikt betyder o s v. Brukar gå ganska enkelt att rida in en sådan häst.

Nån kompis kan bli svårt då dom bor en bra bit ifrån mig.
Hon är inkörd o tävlad på trav så tyglarna/tömmarna förstår hon. men hur ska ja lyckas få henne iväg utan att hon får seprations ångets från honey. när man tömkört så stannar hon upp o man får vänta ut henne , annars kommer man åka efter henne:crazy:
Vågar man testa själv fast om man tar de några meter itaget???
vore kul o kunna rida ut med båda nångång.

Hur du går vidare och om du vågar är ju helt upp till dig och hästen. Det är ju du som känner till alla förutsättningar i det här fallet.

Red in min nordsvensk som 13-åring, inkörd som 3-åring och sedan i stort sett ohanterad i 10 år, men det gick jätte bra! Hade dock medhjälpare:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 212
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar