Rida in en 14 årig nordsvensk...

I

idaasson

Hej!
Jag tänkte fråga om råd här. Det verkar vara smartare människor här än på ett annat ställe som jag har frågat :)
Jag flyttade för ca ett år sedan och fick då min snart 80-åriga grannes häst. Det är en 14årig nordsvensk. När min granne skulle börja rida in honom, fick han fel på benen. ända sen dess har hästen bara gått i två olika hagar i snart 13 år.
Han har bara blivit ledd över en väg två gånger per år. Och man har varit tvungen att ha träns på, det har inte räckt med grimma.
Jag skulle jätte, jätte, jätte gärna vilja kunna rida på honom, men det är ju inte så lätt. Jag skulle i alla fall kunna leda hästen mycket enklare. Så att man skulle kunna ha ett redigt stall att leda in han i när det blir för kallt. (i hans vinter hage så har en liten gammal ladugård att gå in i.) Och så snart som möjligt skulle jag vilja skaffa en kompis till honom, det plågar mig att se honom så ensam.
Är det någon som har tips för att göra honom lydigare? Det skulle göra mig väldigt glad att få lite tips. Jag har även, kanske möjlighet till att få hjälp av en mer erfaren, men hon har ett eget liv, med barn och arbete... Dessutom, tar det tid för hästen att lära känna nya människor, så det är inte så lätt för henne att komma och hjälpa till på direkten. De ända som han litar på är sin gamla ägare som knappt kan gå och han börjar lita på mig mer och mer. Nu är det sommarlov, så jag har all tid i världen på mig att ta hand om honom.

Snälla, snälla ge mig några bra tips. Och skriv inga negativa saker som att sicka honom på slakt, för det har jag redan hört...
Snälla ge mig råd :)
/ida

Sv: Rida in en 14 årig nordsvensk...

självklark kommer ja inte säga att han ska till slakt , jag vet själv hur det är när nån säger så om ens häst.

hur mkt är han hanterad? hur långt kom grannen i inridningen?
av det du skriver låter det inte som han inte blivit mkt hanterad. arbeta först upp så att han litar på dig. jag är ingen expert men jag tycker att du sen kanske kan börja med det grundläggande från marken. flytta sida, stå still, gå ordentligt. sadelvänja. sen kan man börja tömköra osv

eftersom han har haft problem med benen så tycker jag att ett vet besök kan vara bra innan du börjar arbeta han hårdare.

lycka till!

Jag tycker nog inte heller att du ska göra detta på egen hand utan ta hjälp av kunnigt hästfolk när det kommer till inridningen då det är lätt att det går fel.
Det finns ju även ställen som tar imot hästar för inridning och tillridning.

För först och främst ska han ju kunna gå att hantera från marken innan man börjar med inridningen :)

Så bygg upp ett förtroende-

Tillbringa massor utav tid tillsammans med honom. Och så kanske ni kan gå någon NH-kurs tillsammans.

Miljöträning
Olika sorts ledarskapsövningar
promenader
tömkörning
7-games

Lycka till :)

Äh Nordsvenskar är till naturen lugna/tråkiga hästar bara ta han i hagen och hoppa upp och se vad som händer.. kastar han av dig så kastar han av dig jag menar då vet du ju ifall du ens kommer ha några problem? och är det så förövrigt att en nordsvensk skulle ha problem med att ha en flicka på ryggen för promenader i skogen pga att den har haft benproblem i 13 år borde den ha blivit avlivad för länge länge sen.

Menar du att hon bara ska hoppa upp på en hästs rygg som aldrig kanske är sutten på och som inte är så mycket hanterad ? Är du galen människa,hon kan ju skada sig ! :eek:
GÖR ABSOLUTE INTE DET !

Äh larv. hästen är 14 år gammal och kommer aldrig bli "inriden" och det är så det går till när man rider in en häst! man hoppar upp och ser vad som händer!

Jag tror "ridexpert" är någon oseriös omogen unge som driver med hästfolk.

kul

Ja det verkar inte bättre ! :mad:

Närå jag är ridexpert precis som jag heter. Jag skulle utan minsta tvekan hoppa upp på hästen. grejen är att det är mer naturligt för hästen ifall man hoppar upp utan sadel då det inte alls skapar lika mycket spänningar i ryggen så jag tycker nog att utan sadel är att föredra om du inte verkligen tror att din 14år gamla nordsvensk som inte blivit hanterad ska gå svårklass dressyr'

Jag håller med dig :). Det är några kilon att hantera och är TS inte säker på att hon klarar det så behöver hon hjälp :)

HAHA.

Visst kan man väl rida in sin häst utan en sadel om man nu vill det. Men inte bara hoppar man bara upp på en häst som inte ändst är så mycket hanterad :mad:

IDI

Äh Nordsvenskar är till naturen lugna/tråkiga hästar bara ta han i hagen och hoppa upp och se vad som händer.. kastar han av dig så kastar han av dig jag menar då vet du ju ifall du ens kommer ha några problem? och är det så förövrigt att en nordsvensk skulle ha problem med att ha en flicka på ryggen för promenader i skogen pga att den har haft benproblem i 13 år borde den ha blivit avlivad för länge länge sen.
:crazy:

Du har nog aldrig träffat en nordsvensk.
Eller en häst överhuvudtaget.

Du kanske skulle gå med i trä-häst-klubben?

Jag tror "ridexpert" är någon oseriös omogen unge som driver med hästfolk.

kul
Jag gissar också på det.

Nej men det förstår väl vilken 4åring som helst att man måste känna hästen först. Det är inte det som är poängen, poängen är att det är för mycket text och för lite aktion. Det krävs ingen kyra kyrklund för att sitta upp på en 14 år gammal nordsvensk. Antingen funkar det eller så funkar det inte. Att flyga av är inte hela världen! och funkar det inte första gången ska man inte tro att någon slags träning "måste" fungera. Är hästen 14år gammal har den för ganska länge sedan passerat den tid då den hade möjligheten att lära sig nya saker snabbt och effektivt. Det är ivf min mening :)

jo jag går med i trä-häst-klubben.. hmm du bör nog träna på att klanka ner på folk innan du ger dig på det.. tjoho :)

Ja men det går nog en aningen lättare om hästen har förtroende för människan och är tränad från marken innan man kastar sig upp på den. Och även en aningen mindre risk att den får en chock av tyngden från en människa på ryggen och vill försöka få av ryttaren..

Vadå inte hela värden att flyga av en häst !? Nähe vad händer om man hamnar fel och tex blir förlamad och måste sitta i en rullstol livet ?

Visst alla kan ramla av/bli avslängda men man behöver ju inte utmana ödet !

Ja det finns ju gott om Idioter :mad:

Jag kanske missförstod, men det var den gamla ägaren som hade fel på benen och inte hästen?? :confused:

Tycker annars att _Emma_' s tips är bra..

Lycka Till.. :laugh:

Dem som aldrig accepterar att flyga av lite då och då kommer aldrig komma någonvart i hästvärlden. Så enkelt är det bara!

Så förstod iaf jag det att det var grannen som fick fel på benen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 137
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 005
Senast: Stergo
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar