Rida in en 14 årig nordsvensk...

Sv: Rida in en 14 årig nordsvensk...

..............................

Vadå det är klart att alla ramlar av eller bli avslängd av någon häst någon gång, så är det ju, det vet nog alla ! Men om man skulle göra på det sättet som du säger så vet nog dem flesta hästmänniskor att hästen skulle försöka få av ryttaren ganska så snabbt :grin:

Än om man tog det lilla lugna så skulle iaf risken vara mindre !

Hehe.. Jag med men tänkte eftersom någon/några hade skrivit att hon borde kolla upp benen på den började jag undra om det var jag som var trög.. ;)

Oj, vilket projekt du har framför dig, men jag tror att den har alla möjligheter att bli en fin ridhäst, även om den 14 år. :laugh:

Men du måste börja ifrån början nu när den är så lite hanterad, ta ett steg i taget, att sitta på den ligger nog ganska långt in i framtiden.

Den måste lära sig alla små vardagliga saker först, som att ha grimma/träns på sig, bli ledd, uppbunden, flytta/stå still på kommando, van att bli borstad, tvättad, ompysslad, promenerad...

Hur du ska gå tillväga beror mycket på hur hästen är, hur fort den lär sig mm, så jag tror det bästa är att du har någon med dig som är duktig och har erfarenhet ifrån att lära upp och rida in hästar.
Du får förlåta mig om du redan har koll på det här:

Men jag håller med om att:
Miljöträning:
vänja hästen vid olika saker som, saker som låter, trånga utrymmen, så att det blir en trygg häst, som inte blir rädd i onödan.
Olika sorts ledarskapsövningar:
Övningar som gör att du och hästen förstår och respekterar vem det är som bestämmer och gör att hästen litar på och blir trygg med dig.
Promenader och tömkörning är bra saker att pyssla med innan man rider in hästen, tränar hästen inför den uppgiften och den får motion.
7-games:
är inte "lekar" utan övningar du kan göra tillsamans med hästen för att ni två ska bli trygga med varandra, så ni jobbar bra ihop. Sök på 7-games, så för du veta precis hur man gör.

Det finns många duktiga tränare i NH som kan hjälpa dig med att lära hästen vardagssaker, men det är förståss en penga fråga och en fråga om det finns någon där du bor.
Men jag tror att det skulle hjälpa dig och hästen mycket, att få sån hjälp.

Sen undrar jag; var den grannen eller hästen som fick fel på benen? Vad tråkigt för hästen att bara skrota i hagen i så många år, men tur att du ser möjligheterna med den. :idea:
Det är inte alla som skulle vilja ge en sån häst den tid det behöver för att den skulle bli en användbar häst. :bow:

Annat du måste tänka på är att det finns många lagar och regler som man måste följa när man har häst.
Hur tex stallet ser ut med takhöjd, boxstorlek beroende på hur stor hästen är m.m.

Om inte hästen har ett stall, ska den ha ett vindskydd och hur det ska se ut finns det också regler om.

Sen 1 aug i år måste hästen ha sällskap, annan häst, får, get mm duger eller att den ser andra hästar.

Så det är smart om du går in här nedan och läser så får du veta precis vad som gäller: :)
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar.4.b1bed211329040f5080002447.html

Sen till sist önskar jag dig lycka till! :bump:
Och var rädd om dig och ta det lugnt och så hoppas jag att du får hjälp att lära hästen och dig nya saker. :laugh:

Kram, Maya

Jag tror verkligen inte att det kommer gå åt helvete. har suttit på en hel del helt gröna hästar och kanske inte i Sverige men i Tyskland exempelvis så är det så det går till. Man hoppar upp sen bankar man tills hästen springer och förstår att den ska framåt. Det krävs såklart hantering också men det betyder inte att man ska behandla hästen som en 3åring. Den kommer aldrig få upp en normal sporthästs muskelstyrka eller för den delen en sporthästs vilja att göra som man säger både under sadeln och på marken. Skippa allt som har med normala metoder man använder för unghästar att göra och prova sig fram utan att vara skraj. bara hopp upp och se vad som händer. Jag tror hästen kommer stå still! :)

är faktiskt lite på ridexperts förslag. fast man borde oxå vara lite försiktig.

*hantera hästen mycket från marken
*i en början mycket hantering, borstning, kratsa hovar osv.
*på och av med träns.
*ledarskapsövningar från marken: få hästen att rygga, flytta sig för tryck på komando.
*lägga saker på ryggen.

eftersom hästen är 14 år och ett kallblod så är det nog ingen "hispig" häst även om den är stark och envis.

tycker föresten att sånnahär projekt är skoj, du får gärna lägga in bilder på hästen :)

seriöst, jag hoppas verkligen du driver med oss :eek: HUR kan du råda TS att hoppa upp på en häst som uppenbarligen inte är ens ledbar i grimma?? Jag antar att TS är en yngre person, kanske tom ett barn. Fruktansvärt dåligt tycker jag!!

tror dock inte ridexpert har tänkt så långt.
Men det är faktiskt så som hon säger det går till i många fall.

Men absolut är markarbete och hantering från marken A och O i detta fallet.

*kl*

Om du inte ens kan leda hästen i grimma så skulle jag öht inte ens tänka på att rida hästen. Börja där och se om du klarar all hantering på marken fläckfritt. Sen skulle jag ta hjälp av någon som har vana att rida in hästar.

Att bara sitta upp o se vad som händer är dels otroligt korkat från din sida, tänk om du flyger av och bryter ryggen eller va fan som helst. Sen om det inte funkar kanske du har förstört hästen för all framtid när det gäller ridning... Man måste alltid tänka säkerhet först med hästar.

Jag tror ridexpert tagit sitt eget råd och slagit i huvudet.

Böra träna att leda hästen först, i träns och sedan i grimma.

När han följer dig lätt och villigt börjar du göra samma sak men gå bredvid honom och styr med tyglarna ungefär som om du skulle suttit på hans rygg.

När han lyder bra såhär i skritt och litet trav kan du börja longera honom och arbeta med tömkörning.

Bygg upp ett förtroende. Tömkör och longera honom även med sele eller sadel på. När han är van vid det låter du stigbyglarna hänga ner när du longerar med sadel.

Kräv hela tiden att han lyder, var vänlig och konsekvent.

Beröm MYCKET när han gör vad han ska. De flesta nordsvenskar är kloka och ganska "fåfänga" djur. De vill gärna vara bäst och få uppskattning. :)

( Jag vet jag har 3 1/2 st ganska envisa, stolta och mycket fåfänga nordsvenskar sedan ett antal år...)

När du känner att allt ovan fungerar bra kan du pröva att sitta litet lätt på honom. Observera bara sitt... se till att du har någon som kan ge honom en godbit när du gör det.

Tala om för honom hur fin och vacker han är.

Sitt av.

Gör om.

Ett antal gånger tills det hela känns helt vardagligt.

Sedan kan du försiktigt be honom gå. Har du gjort förarbetet ordentligt så kommer han lyda dig.

Tänk på att han antagligen inte förstår din skänkelhjälper, men att han redan är förtrogen med din röst och dina tygelhjälper. Eftersom han känner sig trygg med dig efter allt förarbete ( som har pågått i några veckor) så kommer han lita på dig.

Sedan är det bara att långsamt bygga på hans kunskaper i att bära en ryttare.

/KT

*kl*
Till TS:

Var försiktig när du introducerar en annan häst! OM nordsvensken har gått ensam i 13 år är det inte säkert att han kommunicerar så bra med andra hästar längre, vilket kan led till stor fajt i hagen. LÅt dom se varadra på håll, gå i olika hagar och titta på varandra osv osv...

Fick min nordsvensk när han var 12 år. Knappt hanterad på nästan 10 år och hade gått själv (med får) i flera år. Släppte ihop honom med mitt sto utan några som helst problem (hon sa till honom en gång, sedan förstod han hur man ska uppföra sig;)).

La massa tid på att hantera, fick hjälp av min NH-tränare för att komma på rätt spår och tömkörde en hel del innan han reds in. Inridningen gick helt smärtfritt och red ut med sällskap efter några gånger.

Super trevlig häst, ambitiös och lättlärd:love: Togs bort för ett år sedan pga spatt:cry:

Jag formulerade det alldeles fel : Det var inte hästen som hade fel med benen ;)

Min granne kom ingenstans med inridningen.

Jag har redan börjat med att vänja honom med ryktning och sådant i ett år nu ;) Den här sommaren ska han få komma till en helt ny hage att gå i, men innan han kommer dit så kommer jag att försöka få honom att lyssna bättre när jag leder honom.
Min granne lite längre bort har en bra longerings bana, jag kan alltid gå dit med honom när det blir dags för det ;)

Jag vill tacka alla förutom ridexpert för svaren ;)
Ridexpert kan nog stanna utanför ett stall i framtiden, det blir nog säkrast att lämna hästarna ifred ;)

Tack ännu en gång för alla svar :)

Du kan inte träffat många nordingar.. Lugna/tråkiga hästar av naturen?
Gå och bada.
Döm hästen efter hästen inte rasen.

Ursäkta inlägget i tråden bara sådär, tog lite illa vid mig vid påståendet.

Skulle aldrig dessutom bara hoppa upp på en oinriden häst bara sådär, vad det än är för häst.
En olycka händer så lätt.

Ett sent inlägg i debatten:

Hon som äger hästen jag ridit i åtta år red in sin nordsvensk när hon var tretton år, och den hästen är idag en underbar ridhäst. Börja med att tömköra så hästen blir van vid nåde tyngd och hjälper tror jag att det kommer gå utmärkt. Dock tycker jag inte du ska göra det ensam...

Lycka till!

Äh Nordsvenskar är till naturen lugna/tråkiga hästar bara ta han i hagen och hoppa upp och se vad som händer.. kastar han av dig så kastar han av dig jag menar då vet du ju ifall du ens kommer ha några problem? och är det så förövrigt att en nordsvensk skulle ha problem med att ha en flicka på ryggen för promenader i skogen pga att den har haft benproblem i 13 år borde den ha blivit avlivad för länge länge sen.

Hahaha:rofl::rofl::rofl:
Nästan lite tidigt på dagen för denna typ av humor:D
"Ridexpert" ja, det var faktiskt lite roligt..... *ler*

/J.

*kl*

Om du inte ens kan leda hästen i grimma så skulle jag öht inte ens tänka på att rida hästen. Börja där och se om du klarar all hantering på marken fläckfritt. Sen skulle jag ta hjälp av någon som har vana att rida in hästar.

Att bara sitta upp o se vad som händer är dels otroligt korkat från din sida, tänk om du flyger av och bryter ryggen eller va fan som helst. Sen om det inte funkar kanske du har förstört hästen för all framtid när det gäller ridning... Man måste alltid tänka säkerhet först med hästar.

Jag tror ridexpert tagit sitt eget råd och slagit i huvudet.

Håller med om allt ovan.
Inte är det ett vanligt tillvägagångsätt att rida in hästar på:mad:
Hoppa upp på en i stort sett ohanterad häst och bara börja rida?
Dumheter!

/J.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 137
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 005
Senast: Stergo
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar