Sv: Rida in en 14 årig nordsvensk...
Oj, vilket projekt du har framför dig, men jag tror att den har alla möjligheter att bli en fin ridhäst, även om den 14 år.
Men du måste börja ifrån början nu när den är så lite hanterad, ta ett steg i taget, att sitta på den ligger nog ganska långt in i framtiden.
Den måste lära sig alla små vardagliga saker först, som att ha grimma/träns på sig, bli ledd, uppbunden, flytta/stå still på kommando, van att bli borstad, tvättad, ompysslad, promenerad...
Hur du ska gå tillväga beror mycket på hur hästen är, hur fort den lär sig mm, så jag tror det bästa är att du har någon med dig som är duktig och har erfarenhet ifrån att lära upp och rida in hästar.
Du får förlåta mig om du redan har koll på det här:
Men jag håller med om att:
Miljöträning:
vänja hästen vid olika saker som, saker som låter, trånga utrymmen, så att det blir en trygg häst, som inte blir rädd i onödan.
Olika sorts ledarskapsövningar:
Övningar som gör att du och hästen förstår och respekterar vem det är som bestämmer och gör att hästen litar på och blir trygg med dig.
Promenader och tömkörning är bra saker att pyssla med innan man rider in hästen, tränar hästen inför den uppgiften och den får motion.
7-games:
är inte "lekar" utan övningar du kan göra tillsamans med hästen för att ni två ska bli trygga med varandra, så ni jobbar bra ihop. Sök på 7-games, så för du veta precis hur man gör.
Det finns många duktiga tränare i NH som kan hjälpa dig med att lära hästen vardagssaker, men det är förståss en penga fråga och en fråga om det finns någon där du bor.
Men jag tror att det skulle hjälpa dig och hästen mycket, att få sån hjälp.
Sen undrar jag; var den grannen eller hästen som fick fel på benen? Vad tråkigt för hästen att bara skrota i hagen i så många år, men tur att du ser möjligheterna med den.
Det är inte alla som skulle vilja ge en sån häst den tid det behöver för att den skulle bli en användbar häst.
Annat du måste tänka på är att det finns många lagar och regler som man måste följa när man har häst.
Hur tex stallet ser ut med takhöjd, boxstorlek beroende på hur stor hästen är m.m.
Om inte hästen har ett stall, ska den ha ett vindskydd och hur det ska se ut finns det också regler om.
Sen 1 aug i år måste hästen ha sällskap, annan häst, får, get mm duger eller att den ser andra hästar.
Så det är smart om du går in här nedan och läser så får du veta precis vad som gäller:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar.4.b1bed211329040f5080002447.html
Sen till sist önskar jag dig lycka till!
Och var rädd om dig och ta det lugnt och så hoppas jag att du får hjälp att lära hästen och dig nya saker.
Kram, Maya