rida in äldre hästar

I

inda11

Några tips på hur man går till väga med att rida in ett 14-årigt arabsto. Dottern har suttit upp o blivit ledat omkring lite, men har även blivit avslängd några gånger när hon ridit själv.

Sv: rida in äldre hästar

Jag har ridit in en del äldre arabston och då gjort precis som jag brukar göra med unghästarna. Lärt lite röstkommandon från backen först och vant vid tygeltag. Tömkört ibland. Suttit upp och blivit ledd till hästen kan start, stopp och svänga och sedan ridit ut efter en trygg, inriden häst (gärna ranghög) och fortsatt lära den kommandon där.

Jag skulle inte ge mig på att rida helt själv förrän hästen i princip är färdiginriden efter den andra hästen i alla tre gångarter alt mkt tömkörd ut själv.

Unghästar av Charlie Lindberg (och nån mer) är en skaplig bok som beskriver inridning på ett vettigt sätt tycker jag.

Rider dottern på en oinriden häst?

Låter inte så konstigt att hon blir avslängd, ta hjälp av någon som kan visa hur man rider in en häst alt. skicka bort.

Jag har också ridit in en del arabhästar, bland annat mitt eget ato aom jag köpte när hon var 6 mån. Nu är hon 8 år. Hennes dotter också, som nu blir 4. Men aldrig så gamla ston, Funkar det att ta som som ungston. Jag har jobbat henne från marken för ca 5 år sedan och hon är väldigt lärovillig. o lätt att lära. Självklart får man ta det lite lungt, jag tror dom kan bli fortare trött av nötningar, De har ju livserfarenhet, så man får nog använda fantasin till max antar jag . Hästen är snäll men tjejen kanske lite för lite "på" henne.
Skall bli spännande att se hur det går,:d
Tack för tipset till boken. Tar gärna emot flera tips!!!

Vadå skicka bort???
hästen har gjort jättebra ifrån sig på utställningar o i avel. Hästar kan ju var familjemedlemmar för vissa. Dom "skickar man inte" bort!!!

Tror hon menade att skicka hästen på inridning när hon skrev "skicka bort" ;) Är man inte säker på hur man ska göra är det bättre att låta det kosta lite men vara säker på att grundinridningen blir bra gjort!

Hejsan,
håller på med ett liknande projekt :)
Har tagit hand om ett nioårigt varmblodssto som inte blivit mkt hanterad alls under sitt liv, och som varken är inriden eller -körd.
Jag har bara haft henne i knappt två månader, så vi har inte hunnit med så jättemycket än...mest bara bekantat oss ordentligt med varandra. Men jag ser det som ett långtidsprojekt, tänker låta det ta all tid som behövs - både för hennes skull och min.
I princip är det ju som att börja med en unghäst...men nackdelen kan vara att de hunnit skaffa sig egna vanor och inte är lika fombara som en yngre häst. Fördelen å andra sidan är ju att de (förhoppningsvis) är tryggare i sig själva, mer vana vid trafik etc.

Jag o min häst går mycket promenader just nu, bra både för muskler, kondition och inte minst som ledarskapsträning.
Sen så håller jag på mycket med henne i stallet...vänjer henne vid beröring överallt, lägger saker på hennes rygg, lyfter hovar, pysslar o grejar.
Så småningom ska vi börja tömköra tänkte jag.
Uppsittning får dröja ett bra tag till...finns liksom ingen poäng med det på det här stadiet, bättre att hon får lära sig förstå vad jag vill i lugn o ro först :p

Verkar vettigt tycker jag. Det kan som sagt vara så att äldre hästar har fått antingen dårliga vanor eller erfaringar. Det är ju absolut lättare med en "orörd" häst. *Hoppas du får det bra med din nya häst och att allt går bra.:)

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Tora
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 424
Senast: Cs218
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat