Sv: rida in äldre hästar
Hejsan,
håller på med ett liknande projekt
Har tagit hand om ett nioårigt varmblodssto som inte blivit mkt hanterad alls under sitt liv, och som varken är inriden eller -körd.
Jag har bara haft henne i knappt två månader, så vi har inte hunnit med så jättemycket än...mest bara bekantat oss ordentligt med varandra. Men jag ser det som ett långtidsprojekt, tänker låta det ta all tid som behövs - både för hennes skull och min.
I princip är det ju som att börja med en unghäst...men nackdelen kan vara att de hunnit skaffa sig egna vanor och inte är lika fombara som en yngre häst. Fördelen å andra sidan är ju att de (förhoppningsvis) är tryggare i sig själva, mer vana vid trafik etc.
Jag o min häst går mycket promenader just nu, bra både för muskler, kondition och inte minst som ledarskapsträning.
Sen så håller jag på mycket med henne i stallet...vänjer henne vid beröring överallt, lägger saker på hennes rygg, lyfter hovar, pysslar o grejar.
Så småningom ska vi börja tömköra tänkte jag.
Uppsittning får dröja ett bra tag till...finns liksom ingen poäng med det på det här stadiet, bättre att hon får lära sig förstå vad jag vill i lugn o ro först