Rida in 8årig islandhäst

Gullan86

Trådstartare
ja som rubriken lyder..
funderar på det, om man ska rida in en (nästan) ohanterad islandhäst MEN som är 8år, hur ska man egentligen gå tillväga, alltså hur ni anser, för den är ju inte unghäst fysiskt men den är väldigt mkt unghäst psykiskt...frågan är om man ska hantera den som en typ 4-5årig unghäst eller som den 8åring och färdig växa häst det är.

ska man lägga upp inridningen likadant?

ser ni några för/nackdelen med en häst som inte blivit inriden förrän den är 8år?

Sv: Rida in 8årig islandhäst

Jag har upplevt att hästar är lite svårare/annorlunda att rida in när de är lite äldre. De har liksom haft fler år på sig att bygga upp sin egen personlighet och integritet, och är mer viljestark. Samtidigt kan en äldre häst vara mer stabil i psyket, vilket kan vara positivt. Jag skulle vara mycket noga med ledarskapsövningar och känna att jag hade hästens hela respekt/förtroende innan jag gav mig på den uppsuttna delen av inridningen.
Lycka till!

Jag har varit med vid inridning av en 9åring och en 16åring...
dom är nu pigga och galada ridhästar båda två varav den ena går i verksamheten på heltid...

Man kanske får vara lite tuffare än vid inridningen av en yngre häst, dom äldre hästarna kan kanske bli fräcka m.m. om man försöker "sätta dom på plats" om dom inte är vana vid det. men annars ser jag ingen anledning till varför man inte ska använda "vanliga metoder".

Jag har upplevt att hästar är lite svårare/annorlunda att rida in när de är lite äldre. De har liksom haft fler år på sig att bygga upp sin egen personlighet och integritet, och är mer viljestark. Samtidigt kan en äldre häst vara mer stabil i psyket, vilket kan vara positivt. Jag skulle vara mycket noga med ledarskapsövningar och känna att jag hade hästens hela respekt/förtroende innan jag gav mig på den uppsuttna delen av inridningen.
Lycka till!

Jag har på nära håll sett en inridning på en 9 åring som gick käpprätt åt h.......e. Han fick åka hem till ägarna, vet inte vad som hänt sen .

Nja... Det låter som att det kan kräva en människa som är van vid att rida in hästar. Ta det lugnt och försiktigt. Det är bättre att det tar 5 år men att hästen är lugn ock såker än att det tar 2 mpnader och hästen blir stressad och agressiv! En häst som rids in så sent är inte byggd på samma sätt som en tidigt inriden häst. Den inridna hästen har byggt muskulaturen efter det som vi kräver, men en oinriden häst som rids in sent har byggt upp musklerna efter det som den behöver i hagen. En häst som rids in sent kan känna det som en fara och bli stressad. Det är viktigt att ta lång tid på sig. Först lära känna hästen och få den att lita på en. Sen börja att gå med den i grimma och visa den det som den kommer möta senare. Lägg något på ryggen som en tröja eller en filt och spänn det under magen. Så att den får känna hur det är att ha något rund den. Allt detta kommer ju senare, först ska den ju lära sig att ha grimma, följa efter ryttaren osv. Men ta det lugnt, annars kommer hästen att bli stressad... Lycka till! ;)

tack för alla svar...intressant vad ni tror/tycker/varit med om.

men jag tänker på det....när ni skriver att en äldre häst ju inte fått anpassa sig till arbetet som vi kräver så gäller det ju hästens kropp med, fördelen med att rida in hästarna tidigt när de inte är färdigväxta måste ju vara att deras skelett och leder m.m anpassar sig efter trycker vi sätter och vikten av en ryttare...frågan är då om inte en äldre häst sent inriden kanske inte håller lika bra i längden rent fysiskt för hårt påfrästning..
eller vad tror ni?

Beror väl på hur hästen levt innan inridningen oxå. Går den kuperat o på magert bete i stora hagar är det nog inga bekymmer. Står den däremot i en platt, fyrkantig liten hage år efter år... sånna hästar tror jag inte håller. Går de så de har tränad kropp trots att de inte är ridna tror jag bestämt de håller...

okej jo det har du rätt i.....det är ju väldigt viktigt...
så köper man tex en häst från island på 8år som gått på ett jättestort bete då kan man ju nästan garantera att den är vältränad...
tyvärr så är det ju inte alltid så i sverige...svårare att veta.

Sen är det ju en annan sak man måste tänka på oxå. Bara för att en häst reds in som ung behöver det ju inte betyda att den är musklad o så ändå. Långt ifrån alla hästar tränas varje dag. Enda skillnaden där är att de vet vad ridning är...

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 421
Senast: Alexandra_W
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Träning Som rubriken lyder så har vi två treåriga travhästar som ska ridas in i sommar! Den största hästen (170 cm mkh) har vi typ hittat en...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: Gloria95
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka