Rida in 15 åring

EmmaHultman

Trådstartare
Jag skall eventuellt köpa en häst (99% säkert) som redan står hos oss då vi har hjälpt en vän med henne när hon varit gravid och jag blev kär i hästen så nu skall jag troligtvis köpa henne. Saken är den att hon är född 1997 så alltså 15 snart 16 år gammal och inte helt inriden... Tjejen som äger henne för tillfället har ridit in henne i grunderna i skritt och trav och hon går i form men har ännu inte lyckats med galoppen och sånt. Jag har ridit sedan jag var tre år men har aldrig "ridit in" en häst innan och skulle behöva lite tips på allt egentligen! Jag har börjat med att longera henne nu för att få ett förtroende mellan oss och få henne till att fatta mina hjälper men hur skall jag gå till väga?

Tacksam för hjälp :bow:
 
Sv: Rida in 15 åring

I första hand tycker jag att du ska ta hjälp av en tränare, särskilt om du är ovan vid att utbilda hästar. Jag håller nu på att rida in min 3:e häst och jag rider regelbundet för tränare så att vi inte ska göra något tokigt.

I övrigt skulle jag nog i grova drag antagligen lära in en ljudsignal för galopp på lina, och sedan skulle jag uppsuttet kombinera den signalen med övriga galopphjälper.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 621
Senast: Mia_R
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 949
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp