Rida ihop lång häst

Icehorses

Trådstartare
Jag har en häst som är VÄLDIGT lång, både rygg och hals. Hon blir gärna tung i framdelen, krullar ihop sig eller alternativt kör ut halsen lååångt och lågt. Hon tippar på något vis framåt och jag vill ju vinkla om hela linjen så den går snett upp och inte snett ner i halsen och att hon är mer satt på baken. Men HUR? Jag rider massor av halt fram, halt fram. Hoppar ofta, kör studs, cavaletti. Sitter långt bak i sadeln, rätar upp mig och driver på. Har testat uppresande tygeltag, massor med sidförande. Jag töltar mycket eftersom då går hon åtminstone inte under lodplan (men tyvärr istället lååångt ut med nosen), fast jag försöker korta henne.

Hur skulle ni rida en sån häst? Vilka övningar? Långa/korta tyglar? Sitta långt fram eller bak i sadeln?

Sv: Rida ihop lång häst

Bra tråd.. har samma problem själv och plussa även då på en häst med väldigt stort, tungt huvud så har du Gauti :angel:

Det är jättesvårt med dessa hästar. Gauti är dessutom överbyggd. Lååååång rygg, stort huvud, överbyggd, blir ofta framtung såklart och det är jättesvårt att rida ihop han!! exteriören är ju inte till en fördel direkt.

så jag hoppas någon har något bra svar!

Du skall alltid sitta i balans med hästen, det gör det enklast för hästen att hitta sin form och vart den har balansen. Där börjar man. En överbyggd och/eller långryggad häst kräver mera arbete för att verkligen vinkla bäckenet och kunna bära mera vikt bak.

Det roliga är dock att mankhöjden är oerhört formbar; korrekta muskler ger dels resning vid ridning men också en högre höjd framtill!

Som alltid så är KORREKT ridning det viktiga, och den enklaste vägen att gå är att få hjälp av en duktig tränare IRL. Denn* ser ekipaget och vet då vart man skall starta.

Välkommen till klubben! ;) Min ena har också extremt lång rygg.

Allting handlar ju egentligen om bakbenen placering och bäcknets vinkling när det gäller så "långa" hästar.

Dem är jättesvåra att rida ihop, men när man verkligen kommer igenom det så blir det mycket enklare.

Skulla jag vara du så skulle jag börja arbeta hästen i lång och låg form varvat med mycket öppnos och slutor samt markarbete till han/hon förstår vart han/hon ska placera bakbenen (dvs snett inunder sig, vinkla bäcknet, välva överlinjen och bära sig på bakbenen, men bakbenens placering är ju liksom a och o). Där bygger man grunden, och det är det som tar tid.

När det fungerar skulle jag sedan börja plocka upp formen och kräva mer samling, det är först när hästen vet hur den ska använda kroppen som samlingen kan bli rätt och hästen verkligen bär sig på bakbenen.
Men det är bara hur jag skulle jobbat, det tar tid, men låt det hellre ta lite tid och att det blir rätt än gå för fort fram och det blir halvdant. Det är din skylldighet som ryttare att lära hästen och visa den hur den ska arbeta med kroppen för att inte ta skada av ridningen.

Tycker du kan bege dig till Sundsvall och rida ihop Gauti lite ;) Du verkar duktig!

DSC00328.jpg

Gauti är extremt lång i ryggen, överbyggd, har stort huvud och han har nog inte heller exteriören till sin fördel.

Jag tror att alla hästar är olika och klarar av olika saker. Vissa har inte kapacitet eller viljan och man kanske bara kan ha dom som skogsmullar :)

Haha, har jag vägarna förbi någon gång, så gärna! ;)

Visst har alla hästar olika förutsättningar, precis som när det gäller vanlig gångartsridning där vissa har mer kapacitet till mer aktion än andra, det är ju likadant i hoppning, och alla former av race. Människor är precis likadana.
Just därför tycker jag att det är accaptabelt att det tar längre tid för en häst med exteriören mot sig, än en som har exteriören med sig att använda sin kropp korrekt. Men alla hästar kan arbeta korrekt, efter sina egna förutsättningar givetvis, men det kanske det är där viljan spelar sin roll. Hästen förstår ju inte att vi vill att den ska jobba som vi vill att den ska med koppen, det är ju jobbigt för dem så dem tycker säkert bara att det är en dum idé. Då kanske inte viljan räcker till, vilket blir ett problem.

För övrigt tycker jag att du och Gauti är ett alldeles utmärkt exempel på en häst som har exteriören mot sig, men som går stadigt framåt i utvecklingen trots det. Bara det av vara medbeten om sina brister är en stor del av hela grejen, det är du och du jobbar på målmedvetet och bra med honom. Man lär av sina misstag, och jag tror att det är rätt mycket så du jobbar, så det är kul att se hur det går framåt! :bow:

Haha, har jag vägarna förbi någon gång, så gärna! ;)

Visst har alla hästar olika förutsättningar, precis som när det gäller vanlig gångartsridning där vissa har mer kapacitet till mer aktion än andra, det är ju likadant i hoppning, och alla former av race. Människor är precis likadana.
Just därför tycker jag att det är accaptabelt att det tar längre tid för en häst med exteriören mot sig, än en som har exteriören med sig att använda sin kropp korrekt. Men alla hästar kan arbeta korrekt, efter sina egna förutsättningar givetvis, men det kanske det är där viljan spelar sin roll. Hästen förstår ju inte att vi vill att den ska jobba som vi vill att den ska med koppen, det är ju jobbigt för dem så dem tycker säkert bara att det är en dum idé. Då kanske inte viljan räcker till, vilket blir ett problem.

För övrigt tycker jag att du och Gauti är ett alldeles utmärkt exempel på en häst som har exteriören mot sig, men som går stadigt framåt i utvecklingen trots det. Bara det av vara medbeten om sina brister är en stor del av hela grejen, det är du och du jobbar på målmedvetet och bra med honom. Man lär av sina misstag, och jag tror att det är rätt mycket så du jobbar, så det är kul att se hur det går framåt! :bow:

Du får se till att ha vägarna förbi helt enkelt, skulle vara superkul att se någon duktig rida Gauti, någon som vet hur man ska göra exakt och hur det rätta ska kännas :D

Det är lite mitt problem, jag och Gauti kämpar på sakta men säkert, men det är inte alltid jag vet när det blir rätt eftersom jag bara rider Gauti och har ingen som ser på heller. Därför är det så bra med Bukefalos, kul att höra att du tycker att det går frammåt, det behöver jag höra ibland, så man förstår att man faktiskt kommer närmare sina mål.

Gauti och jag ger inte upp, men ibland känns det som man har gått in i en stor vägg och allt kan kännas meningslöst, men en dörr ska det nog alltid finnas där, gäller bara att hitta den! :)

1. Använd INTE handen för att stödja upp hästen! Visa ett läge som är ett rimligt krav på hästen i det utbildningsskede den befinner sig och kräv att den går där utan stöd på handen. Jag gör det med ett kort bestämt tygeltag som talar om att den inte får hänga i tygeln utan skall bära sig själv på fri tygel. Ju mer stöd man ger, ju mer lär sig hästen att utnyttja detta och hänga i tygeln istället för att arbeta och bära sig själv. Därför är Brandybus råd mycket goda. Jobba hellre i en lägre form utan stöd än högre med!

2. Långsam och samlad klättring steg för steg i brant nerförsbacke och halter i brant nerförsbacke, samt när ni kommit lite längre, rygga uppför svagare branta backar. Hästen sätter naturligt under sig om den klättrar i nerför och måste jobba upp de muskler som bär den. Det finns inget bättre sätt att muskla en häst än genom klättring både uppför och nerför! Sitt rätt när du klättrar, dvs fram med skänkeln och luta dig bakåt, inte som man en gång blev lärd på ridskolan att luta sig framåt i lätt sits. I riktigt branta backar gäller det att ha tyngden i stigbyglarna och ha en trepunktsits, dvs ändan i sadel men bara en tredjedel av din tyngd och för att det skall gå kontrollerat till och samtidigt ge mer, rid ner i serpentiner, inte rakt ner! Du märker hur brant en backe kan vara innan du måste ta till serpentiner för att hästen skall klara gå ner i skritt kontrollerat, steg för steg. Ditt säte skall skall följa med i hästens sidorörelser du känner tydligt i nerförsbacke, dvs din höft sjunker när hästens höft sjunker vilket den gör när den har benet i luften och för det framåt. Samma rörelse som i skritt och tölt. Du är tvungen att ge hästen en lång tygel för att arbeta rätt i backar och den är tvungen att bära sig själv. Du kan bromsa den med halvhalter, svänga den osv men bara helt kort. Den skall vara fri i munnen och arbeta och bära sig själv!

3. Rid med sätet och använd bara tygeln till halvhalter. Lär dig följa hästens sidorörelse enligt ovan, i skritt och tölt och börja sedan använda det aktivt för att styra samling, takt och steglängd.

4. Tålamod och tid! Håller med Brandybus här med!

Senast ändrad av en moderator:

Använd INTE handen för att stödja upp hästen! Visa ett läge som är ett rimligt krav på hästen i det utbildningsskede den befinner sig och kräv att den går där utan stöd på handen. Jag gör det med ett kort bestämt tygeltag som talar om att den inte får hänga i tygeln utan skall bära sig själv på fri tygel. Ju mer stöd man ger, ju mer lär sig hästen att utnyttja detta och hänga i tygeln istället för att arbeta och bära sig själv. Därför är Brandybus råd mycket goda. Jobba hellre i en lägre form utan stöd än högre med!

Glömde skriva att jag i samband med ett uppresande tygeltag också ger ett kort, snabbt skänkeltryck, vilket också har en uppresande effekt.

Bra tråd! Har samma problem med en av mina ponnysar, hon e visseligen ingen isis men extremt lång i ryggen och mycket överbyggd....
får verkligen jobba med att få ihop henne och bara man får med bakbenen 1 långsida på banan så e man alldeles slut för man har jobbat så mycket för att få igång henne.. nästan iaf..:smirk::angel:
åsså har vi inga backar här hemma så det är svårt att träna bra.. :/

oh du ger alltid så himla bra råd och träningstips KAN inte jag få komma och rida för dig snälla:)

Nyckeln sitter i bakbenen! Börja alltid med att aktivera bakbenen, sedan kan du ev göra en förhållning på tygeln om det behövs. Men ALLTID först aktivera bakbenen! När du gjort en förhållning på tygeln är det viktigt med STOR eftergift - rid med lös tygel mellan förhållningarna. Men hästen får absolut inte utnyttja detta till att hänga på bettet - då ska du genast aktivera bakbenen mer, och om det inte räcker, sedan göra en förhållning på tyglarna innan du ger lös tygel igen.

Man vill att hästen ska komma upp fram, men detta kan INTE komma från något du gör med tyglarna. Det måste komma ifrån att du aktiverar bakbenen mer. Försöker du lyfta i tyglarna får du bara en häst som höjer halsen och knäcker av överlinjen - d v s jobbar fel med sin kropp. När hästen succesivt trampar under sig mer så kommer hela framdelen/bogpartiet att höja sig, medan hästen fortsätter att använda sin överlinje på rätt sätt.

oh du ger alltid så himla bra råd och träningstips KAN inte jag få komma och rida för dig snälla:)

:bow::bow::bow: Jag suger åt mig! Klart du får komma och rida men du må nog flytta närmre först :D! Men det var visst på g läste jag ;)!

Nyckeln sitter i bakbenen! Börja alltid med att aktivera bakbenen, sedan kan du ev göra en förhållning på tygeln om det behövs. Men ALLTID först aktivera bakbenen! När du gjort en förhållning på tygeln är det viktigt med STOR eftergift - rid med lös tygel mellan förhållningarna. Men hästen får absolut inte utnyttja detta till att hänga på bettet - då ska du genast aktivera bakbenen mer, och om det inte räcker, sedan göra en förhållning på tyglarna innan du ger lös tygel igen.

Man vill att hästen ska komma upp fram, men detta kan INTE komma från något du gör med tyglarna. Det måste komma ifrån att du aktiverar bakbenen mer. Försöker du lyfta i tyglarna får du bara en häst som höjer halsen och knäcker av överlinjen - d v s jobbar fel med sin kropp. När hästen succesivt trampar under sig mer så kommer hela framdelen/bogpartiet att höja sig, medan hästen fortsätter att använda sin överlinje på rätt sätt.

Låter som samma filosofi som jag har och det bästa sättet att få igång bakbenen är klättring nerför!

1. Den skall vara fri i munnen och arbeta och bära sig själv!

Hej,

Brukar läsa dina trådsvar i kulisserna, du har oftast så kloka saker att dela med dig av. Vet att du har rätt även i detta fall, men hur 17 gör man i praktiken? Förstår ju att vid träning i nedförsbackar bör man gå steg för steg samlat och med bakbenen aktiverade, och det har jag verkligen försökt. Men om jag inte hela tiden ideligen tar i tyglarna så ökar min pålla farten och vill falla framåt ner för backen. Så jag bromsar henne med tygeltag. Så väl i branta som flacka nerförslut. För tränare har jag fått lära mig att bromsa med bäckenet genom att spänna magmusklerna, men det funkar inte i praktiken för mig? Nån här som kan ana sig till vad jag gör för fel?

Vore jättesnällt med svar, man vill ju så gärna göra rätt för hästen!

Jag red en sån låååång häst en gång.
Första gången jag satt på honom tänkte jag att jag kommer att bli tvungen att galoppera fort rätt i en vägg för att få ihop honom :o :eek:.
Han var mest lång i skritt och tölt, traven och galoppen funkade mycket bättre.

Givetvis blev lösningen inte fräs in i vägg, utan en massa övergångar och halter och klättring.
Övergångarna bestod av halt-skritt-halt, och skritt-tölt-skritt-halt-skritt-tölt osv.
Hade honom bara ett par veckor, så något dunderresultat blev det inte, men lite skillnad kunde jag märka i mitten/slutet på varje ridpass.

Jag säger också välkommen i klubben. Svalur är också ganska lång, både hals och rygg och jag får näst intill rida med halsförlängare eller gummisnodd som de flesta säger och på halvlånga tyglar.
Alltid jobbigt med sådana hästar tycker jag.

Jag har också en lång häst. Han hade helt enkelt inte ork i början att bära sig korrekt. Så han har fått tid på sig, över tre år. Idag är han stark som en oxe, kan gå i en korrekt samlad form , helt lätt fram och med ett vinklat bäcken.

Hur vi kom dit? Korta ridpass med en mycket lätt kontakt. Mycket sökning framåt, nedåt och skolor, precis som Brandybus beskriver. Lärt honom att följa bettet framåt. Arbetat vid handen i alla skolor.

Tänk på att du aldrig någonsin kan komma till en korrekt form genom att dra fram. Eller att använda inspänningar. En korrekt form kommer av styrka i magmuskulatur och rygg, och av att hästen kan vinkla sitt bäcken så att den kan niga och gå med bärkraft. Den måste också kunna länga överlinjen. Min instruktör säger att du aldrig kan dra nosen till pannans linje utan istället är det pannan som ska gå till nosens linje.

OA

Hej,

Brukar läsa dina trådsvar i kulisserna, du har oftast så kloka saker att dela med dig av. Vet att du har rätt även i detta fall, men hur 17 gör man i praktiken? Förstår ju att vid träning i nedförsbackar bör man gå steg för steg samlat och med bakbenen aktiverade, och det har jag verkligen försökt. Men om jag inte hela tiden ideligen tar i tyglarna så ökar min pålla farten och vill falla framåt ner för backen. Så jag bromsar henne med tygeltag. Så väl i branta som flacka nerförslut. För tränare har jag fått lära mig att bromsa med bäckenet genom att spänna magmusklerna, men det funkar inte i praktiken för mig? Nån här som kan ana sig till vad jag gör för fel?

Vore jättesnällt med svar, man vill ju så gärna göra rätt för hästen!

Ursäkta svaret dröjt. Jag har så full upp i mitt liv nu så jag har inte hunnit med. Du gör inte fel som bromsar med tygeltag men gör det kort och bestämt så det får en omdelbar effekt med omedelbar eftergift när hästen saktar ner. Här handlar det om att fostra hästen att lyssna och lyda. Du skall inte spänna dig alls. Om du skall sakta ner en häst så slappna av som om hästen redan hade saktat av! Ju mer du spänner dig, ju mer driver du på!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 071
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar