Rida igång överviktig pensionär

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tillis

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag har blivit medryttare på en 20-årig, kraftigt överviktig valack. Han har endast blivit promenadriden typ 4-5 dgr i veckan de sista åren.
Eftersom hans övervikt knappast gynnar honom, skulle jag vilja ha lite tips på hur jag bäst kan rida honom för att han ska tappa åtminstone några kilon.
Han får nästan bara hö, så han är inte överfodrad med en massa kraftfoder. Jag är ganska övertygad om att hans övervikt beror mest på att han inte ridits ordentligt på flera år, i kombination med att han är lättfödd. Flera månaders bete utan någon ridning alls i år, har inte bättrat på formen.:crazy:

Eftersom jag bara kommer rida honom ett par dagar i veckan, och han troligtvis bara skrittas eller joggas övriga dagar, kan jag ju inte blåsa på särskilt hårt. Han ska ju hålla också!

Någon med erfarenhet som har bra tips?

Mvh Tillis

Sv: Rida igång överviktig pensionär

Långa lugna turer.. men börja försiktigt, om han har skrittat regelbundet det senaste året bör du kunna trava honom lite lugnt... men skritta gärna ut över 1 timmes turer och lägg så småning om in sträckor i trav som du utökar eftersom. men man får helatiden vara observant på hästen hur mycket den orkar och inte begära för mycket.
Men som sagt långt och lugnt är nog det bästa.
(det tar lika lång tid att bygga upp hästen igen efter att den har stått som den har vilat.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Zpunk
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar