Rida i snö, hälsosamt eller tvärtom?

Nea_

Trådstartare
Hej!

Här kommer dagens fjolligaste fråga.

Min häst och jag gillar att rida i snön i skogen och pulsar på efter våra sommarstigar som nu är begravda under snön. Rider där jag vet att underlaget är säkert (inga farligheter under snön osv). Nu är ju snön ännu inte jättedjup men jag funderade lite om hur bra det är.

Har ni koll på om det är skadligt att rida runt i snö...pratar nu inte om meterdjup men kanske 20-30 cm lössnö. Tänkte på hästens leder osv. Muskelmässigt borde det ju vara bra eftersom det är lite tung-gått men är rädd att lederna kanske inte mår lika bra av det. Har ni någon aning?Är inte och galopperar runt som en galning utan ofta är det skritt och hästen noppar lite kvistar på vägen:love:

Hästen är helnöjd och är gärna i skogen hur mycket som helst men jag vill ju inte sabba lederna på honom genom att böka på i snön för ofta om det inte är bra.

Sv: Rida i snö, hälsosamt eller tvärtom?

nu är inte jag expert på det där, men det bästa är att variera underlaget. hästens leder mår inte bra av att gå på samma underlag hela tiden. men att plumsa i snö är ett bra variationstips. dock musklas inte hästen bara för att man plumsar. oftast så tappar hästen ryggen i snön och man tror att den går bra för att den 'fjädrar' (eftersom att den måste lyfta högre på benen). även i snön så måste man jobba hästen för att muskla rätt.

Förra vintern var vi ute och plumsade i snön. Hur underbart som helst!
Sen när snön försvann hade jag en equterapeut hemma för att känna igenom min pålle.
Jag fick beröm för att min pålle var så bra musklad och vidare så sa hon att rida i snön stärker ryggen oxå.

Denna vintern verkar bli en repris på förra så vi plumsar på! :love:

Det är ju ansträngade att gå i djupsnö och som all annan ridning får man göra det med måtta för statisk träning ger inte någon positiv verkan. Vi plogar upp en väg runt våra ängar så att man kan variera att gå i djupare snö och lite snö. Jag skulle rekomendera att inte rida för mycket i för djup snö utan variera underlaget för en så hållbar häst som möjligt.

Det är inte skadligt för hästen att ridas i snö.
Men det allra bästa för att få en hållbar häst är varierad träning i varierad miljö och underlag.

Norrlänning som man är så rider jag på alla underlag och är mer än gärna ute och tränar hästarna i snön, man får upp en bra puls! Men har alltid som regel att skritta fram och helst jogga i form/skritta av på "hårt" underlag. Tycker våra hästar känns fantastiska i kroppen efter en workout i djupsnö!

20-30 cm lössnö är absolut inte skadligt för en frisk häst, det kan du lätt rida i hela vintern. Här har vi snö som går upp till bogen på stora halvblod, och jag rider i den snön nästan varje dag. Inte hela pass, utan jag rider på vägar också. Vi försöker hålla stigarna upptrampade så det inte ska bli så tungt, men nu har det de senaste dygnen kommit ytterligare 30-40 cm pudersnö, så nu får man rida upp dem igen. :) Det finns ju inget mysigare än att hitta en skogsväg med heeelt orörd pudersnö! :love: Det får gå långsamt och vi stannar och vilar lite då och då för att inte pumpa upp så mycket mjölksyra på en gång.

Jag tycker inte att du behöver vara orolig, snö är ett ganska bra underlag. Det man får vara försiktig med är ifall det är tungt och man bör variera underlag så mycket det går. Rid inte i samma tempo och gångart hela tiden utan rid övergångar och tempoväxlingar så mkt som möjligt.

Att rida i snö är bra träning men tänk på att det är jobbigt för hästen. Rid i ridhus regelbundet och gärna om det finns en plogad lite hårdare väg att åtminstone skritta på ibland.

Tillägger att det djupet du anger på snön inte borde vara några problem. Min notis om att variera underlag är bara allmän, det tycker jag att man ska göra året runt. Det finns hästar som går i ridhus alla ridpass i veckan och det anser jag mer skadligt än att rida alla pass i snö utomhus.

Mvh JV

kl, lös snö är vad jag förståt bara bra och muskelbyggande att rida i, men hur är det när snön blir hårdpackad? här så har det blåst upp stora drivor med packad snö över åkrarna, som man inte ser ordentligt förens hästen faller rakt in i dem. :/ älskar att jobba hästen i snön då hon lyfter ordentligt på benen och inte drar iväg som hon gör när man ska jobba i ridhus^_^. men är det "okej" att rida runt i packad snö eller sliter det för mycket på benen? brukar rida upp en volt och jobba hästen på, med några skritt pauser på uppskottad väg emellanåt.

Hej alla glada :D

Tack för era inlägg och synpunkter!! Håller med om att varierat givetvis är bäst men som norrlänning har man mest snö att rida i om vintern hehe men jag har lite småvägar att rida efter. Nu har min häst varit sjuk, han fick akut höjning av levervärdena i samband med allergi mot ensilaget så han ska ta det lilla lugna någon månad till och han är stormgalen då vi rider efter vägarna men i skogen så äter han från träden, plöjer med mulen i snön och är mer road av tillvaron så han är mindre stressad och tjatar om att springa. Han tar ut sig mindre där än då vi taktar fram med bredsidan före efter vägarna hehehehe och han är som en dynamitladdning som bara väntar på en galoppsignal (och den signalen är minst en månad bort hehehe)... men blev lite nojjig om hur bra det är att var och varannan dag rida i snön sådär även om det blir korta svängar så han inte överanstränger sig.

tack ni som svarat och gott nytt år:p

Jag är norrlänning och här har vi massa snö om vintern, dock verkar ju hela sverige ha riktig vinter det här året ;) Iallafall, vore det bra variation att rida ut i skogen och plumsa 2 dagar i veckan, rida i ridhus 2 dagar i veckan samt rida på en äng där det är upptrampat(= ca 20-30cm snö)2 gånger i veckan? Sen vila 1 dag. Vi skrittar & travar bara, kommer lära honom, galoppskänkel i mars/april någongång :)

Här har vi ca halvmetern och lite mer på vissa ställen. Hästen är blott 150 cm och har fullt jobb med att ta sig fram. Jag plogar inte upp några vägar för att rida på. Däremot har jag en liten plan framför stallet där jag longerar lite innan vi ger oss iväg. Tack och lov är det kallsnö som är lätt. När det blir tyngre snö och framförallt om det är skare håller jag mig till det som är upptrampat. Vet man vad det är under snön är det ingen fara, rider i alla gångarter.

Jag tycker mycket om att rida ut i snön, härligare finns ju inte! :) Så jag rider ut min valack med jämna mellanrum och det funkar jättebra. De flesta hästar brukar dessutom bli lite extra bralliga, snö har en förmåga att busa upp både djur och människor! ;) Däremot rider jag inte ut i djup snö när det är hård skare (för karledernas skull). Sedan får man ju tänka på att det är väldigt ansträngande för dem att jobba i snön, dubbelt så jobbigt som ett vanligt ridpass på ridbanan. D.v.s. rider du 20 min i snö (som är hyfsat djup) är det som att du ridit 40 min.

Jag kapar tråden en snabbis * hoppas det är OK?*
Jag har ett litet problem med detta att rida i snö och skulle behöva lite tips och hjälp..:)

Jag har en unghäst, arabiskt fullblodssto f. 2005.
När vi rider i djursnö ( händer inte direkt utan efter ett tag) så sparkar hon med ett specifikt bakben och vill inte gå fram längre.. Det går bättre att gå med henne genom detta än att sitta på.
Hon står lite på bakbenen och är lite allmänt ovillig.

Ska jag rida mer i snö? Skippa det helt? är det bra för henne?
Tacksam för alla svar:) <3

:laugh:

Är du säker på att hon inte har något problem? Låter ju som att hon kan ha något vajs i bakbenet eller ryggen och då hon i snön måste ta i och arbeta mer med benen så protesterar hon. Jag skulle kolla henne för att vara säker men jag är en hönsmamma :angel: Då min hade problem i hasen så var han ovillig att gå fram där det var tyngre så jag skulle absolut kolla upp hästen (om du inte gjort det).

Nea: Hon är upp kollad:) Vet. hittade ingenting på henne.
Det är inga problem med det på sommaren - går hon som världens ängel. Hoppar 90-1m nu, har inga problem med det:)
Dock har hon ett "svagare" bakben - som hon haft sedan hon var liten med lite dåligare blodcirkulation så nu under vintern har hon ett back on track hasskydd som ska ge bättre blodflöde osv, det har blivit bättre:)

Nu har jag dessutom varit skadad i ena knät sen ca 2 mån tillbaka så nu har inte jag ridit henne utan hon har blivit riden ca 3 dar i veckan av två andra tjejjer istället då jag inte kunnat motionera henne på något plan alls:( Så nu behöver hon komma loss i bogarna då hon har blivit väldigt "fast" så hon slänger ut det yttre frambenet när man går på volt:(

Snö är jättebra och man landar mjukt när man flyger av märkte jag idag. :D

När min pålle gått i snö så blir hon ganska stel i benen. (kylan i ledarna antar jag) Så jag är ALLTID jätte noga med att toka hennes leder helt torra så fort jag kommer in i stallet. Känns som om hon mår bättre av det.. litet tips bara ;)

jag säger som ni andra tror att allt är bra i lagom utsträckning, bara man tänker sig för. Mycket jobbigare för hästen att gå i snö och därför får man korta ner det vanliga träningspasset för att inte slita på hästen. jag rider bara ca 20min i djupsnö och vänjer hästarna gradvis med den nya ansträngningen. men såklart finns det andra som gör på andra sätt men jag tror på min linje och denna hästen ni ser på bilden har aldrig varit halt.
26754_382947145090_572305090_5249552_3705235_n.jpg

26754_382947165090_572305090_5249554_6207552_n.jpg

26754_382947075090_572305090_5249544_1190354_n.jpg

Min häst tycker det är obehagligt att känna snön mot benen så va också ganska motvillig att ge sig ut i snön. Men har köpt heltäckande damasker till alla fyra benen och nu far vi fram överallt utan tvekan. Kanske något att testa?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar