Rida i pannlampa?

Sv: Rida i pannlampa?

Var försiktig första gångerna! En del blir heltokiga av den läskiga ljusa punkten som virvlar omkring! ;) Min kompis råkade ut för en otäck olycka p.g.a. pannlampa. Hon hade inte haft det tidigare, satt upp och red iväg. Allt gick bra, men så skulle hon knäppa jacka och tittade ner - ljuspunkten ner vid bogen. Hästen fick panik, slängde sig in i skogen hon hon klämdes ordentligt mot ett träd... Isch! Gå först och lys överallt och omkring hästen - mitt tips! xD Mina egna hästar funkar jättebra, tycker det är super på vintern.

jag hade en gammal medryttarhäst som stod uppstallad långt ut på vischan, när hösten kom fick jag en pannlampa av min kära mamma :p
skitbra tyckte jag, men inte hästen :D

visst GICK det, men det var såå läskigt med det där konstiga ljuset mitt framför näsan att han bara trippade runt och mest var skraj.
det var en annars väldigt stabil new forest herre på typ 25-26 år :p

Hr också varit med om hästar som tycker det är bra otäckt med pannlampa. Får väl försöka vänja den vid det från marken först?

mitt sto var rädd för den från början, men bara från marken. Vettskrämd när man kom till hagen..

Jag rider med pannlampa för annars måste jag hålla mig på ridbanan 3 månader och bara rida ut på helgen. MEN jag hade en billig lampa från början, funkade knappt men nu har jag köpt en dyyr (2000kr) och den funkar kanon! Det är jättebra att ha lampa i skogen, dels syns du och dels ser du bra. Hästarna kan vara lite stissiga i början men det hjälper ju dom också så efter ett stund är det inga problem. Man kan ju börja med att gå med dom med panlampan.

HiHI, Ja fy vilken hämsk tanke, en massa reflexer som ska på ¨å allt :( men men, de funkar de mä!

Min häst e Mörkrädd, pgr av att hon hennes förra ägare (föredetta travare)så stog do0m Aldrig ute när det blev mörk åsså alldrig ute å tränade i mörkret så när hon kom till mig förra sommarn så va hon mörkrädd, men iaf, jag brukar ha pannlampa men hon blir rädd för den, så jag brukar köra utan, går de mä, hehe, Å eftersom jag går på högstadiet nu så blir det ju inte så långa turer på vintern pgr av lexor, åsså har vi inte en ENDA väglampa, typ KOLSVart överallt! hehe:P

Mina bryr sig inte alls, tack och lov då jag inte har tillgång till ridhus eller så.....

Det går för det mesta utmärkt att rida med pannlampa, testa om det funkar innan du sätter av i full galopp. Det man däremot ska vara försiktig med är att vrida på huvet för mycket, om du gör det där det inte är så bra underlag kan ju hästen snubbla. Hästar har nämligen lite svårt för att ställa om mörkerseendet, speciellt äldre hästar, och om ljuset helt plötsligt försvinner blir det ju kolsvart!

Det går utmärkt att trava och galoppera med pannlampa, men det underlättar ju om hjälmen inte är så "hal", annars kan pannlampan glida av.

vi här ute i ödemarken har inget annat val än pannlampa om vi vill ut vintertid. Ingen av de hästar vi provat på har reagerat negativt. döttrarna fäster ofta lampan i ponnyns pannband och det lyser nästan stadigare än om ryttaren bär den. jag nöjer mig med skritt och trav men två av döttrarnas hästar är så säkra att de gärna galopperar med lampan, fast vi håller oss till kända vägar då säklart.

*Delvis knapplån*

Våra medisar reagerar när ljusstrålen är koncentrerat rund men inte när spridningen är större. Jag har numera en med ledljus och två styrkor. Det funkar bra i alla gångarter. Den jag hade tidigare var lite billigare modell med rund ljuskägla och hästarna reagerade när de fick ljuset på öronen, vilket är lite svårt att undvika helt.

Hala hjälmar: En kompis har löst det superbra. Hon har satt en bit kardborrband på hjälmen och motsvarande del på lampan. Den rör sig aldrig ur fläcken. Min lampa har någon form av fodring som gör att den sitter som den skall på sammetshjälmen.

Ja, på sammetshjälmar sitter ju i pincip alla pannlampor blickstilla, men om man har en "plasthjälm", typ Troxel, DÅ är det problematiskt.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 617
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka