Rida halt häst?

Sv: Rida halt häst?

Ingen har tränat hästen att stegra.
Varken medvetet eller genom att låta honom få sin vilja igenom när han stegrar.

Skvaller, nja egentligen inte. Jag anser att för att det skall bli skvaller skall man använda namn! Använder jag inget namn blir ingen smuttskastad.

Antti skrev:
Att behandla andras hästar är meningslöst, det är ägaren som är felet.
Och hur ska man då _ändra_ dessa ägare som säger sig skola akademiskt och samtidigt träna (nöta) på hästar som är ofräscha och visar att dom faktiskt har ont?
Saknar dessa människor empati och förmåga att själva inse vad dom faktiskt håller på med eftersom dom faktiskt inte bry sig om hästen utan bara fokuserar på sig själv?

Jag hade inte heller lärt min häst att resa sig, och hon gjorde det enda hon kunde i den situationen, visade att hon inte kunde acceptera att bli behandlad hur som helst (illa).

Det låter faktiskt som samma tränare som fick min häst att resa, vända och fly...

Senast ändrad av en moderator:

Totola skrev:
Väl utförd barockträning är ju tänkt att göra precis det- bygga upp istället för att bryta ner.
Och hur många människor har insikt i vad som faktsikt händer i hästen när dom rider den?
Hur många är kapabla att se när dom gått över gränsen till det destruktiva?
Hur många är medvetna om hur mycket dom själva påverkar sina hästar?
Hur många är det som faktiskt sätter hästens hälsa före sitt eget ego, sin egen ridning?
Hur många ryttare kan göra en rättfärdig bedömning, där dom själva inser var gränsen mellan ett rättfärdigt, harmoniskt samarbete och ren kuvning faktiskt går?

Om det vore så enkelt som svart eller vitt.
Att antingen är hästen halt, basta, eller frisk och kan ridas.
Vi ryttare har nog väldigt olika toleransnivå vad det gäller ofräsha hästar.
Det ska vara ganska extremt om hästen verkligen visar tydlig hälta, och då är det nog inte många som glatt rider vidare.. Om man inte tror sig vara beridarläkare som med sin magiska sjukgymnastik till ridning kan läka brustna gaffelband..

Jag tycker det är en stigande glidande skala från stel och styv häst vidare till svullna/ömma leder och till riktig muskelvärk eller smärtande leder. Vart går gränsen?? Veterinärer har nog inte alltid en tidig gränsdragning utan väntar med åtgärder tills inflammationen är uppblossad..

Det är svårt att sätta en gräns för när smärtan sätter stopp för ridning. Såklart ska ingen häst ha ont av ridning! Men ofta är det väl någon form av smärta/stelhet som ger problem i ridningen som vi försöker få igenom på olika sätt.

Och just här inom AR kanske fler blivit mer lyhörda så de lyssnar då hästen protesterar och säger -du där uppe, jag kan inte göra det här nu!! Och de fåtal(hoppas jag) som tror sig kunna rida till akuta skador kan någon få säga ett sanningens ord till!

Min häst med reumatiska problem verkar ha lärt mig vilken nivå hon mår bra av. Värst är då hon stått för länge. Hon kan inte vilas frisk, det har vi provat.. Men motionsridning mår inte lederna heller så bra av, de blir mer fyllda och varma o kroppen stel dagen efter.
Balansen nu är ridning i skritt och samlad trav och lite galopp utan mig på ryggen. Om hon får jobba helt avslappnad och med lossad rygg och nacke så verkar kroppen komma igång på ett sätt som aldrig händer då hon står i hagen.

Hon får även hjälp att hålla igång cirkulationen med homeopatica och massage, örter o annat man tror på..
Kanske jag skulle skjuta henne och skaffa en frisk häst, men nu när vi hittat en rytm som utveckar henne mot mer o mjukare muskler, spänst, lätthet, torra ben och positivitet i träningen känns det surt att ge upp henne.

Så jag tycker att hon rids frisk... Fast jag inte är någon stjärna!! Hon säger ifrån då hon jobbat nog med sitt svaga bakben och inte orkar mer. Samma sak sämre dagar, det syns på blicken om hon mår bra av träning just då. Hon får komma till tals om det känns ok.

Önskar det fanns någon man litade fullt på, men hittills har jag bara träffat på folk som kan gissa och tro utifrån olika grunder och då lyssnar jag fast bestämmer själv efter hur det känns i samvetet.

Har varnat hästägare för att snart går det här gaffelbandet sönder och tyckt att de skulle tänka allvarligt på att ställa av hästen, men vet har inte hittat något, en ansträngning senare är hästen förstörd för något år framåt... ..Vem ska man lita på att hästen inte har ont? Mitt tips är hästen själv!!

Svar till C_L .Med fysikalisktestmetodik så menas att man håller i gång en rörelse i leden, utan att man för den delen "böjer". Samma som sjukgymnasterna gjör vid ex benbrott. :)

Menar du som ett test eller under arbete? Jag vet hur ni testar, jag jobbar med en ET emellanåt men jag blev förvirrad av ditt inlägg... :o :D

hmm. Jag förklarar så dåligt i bland :D
Det jag menar är att om man har en skada häst som inte får motioneras, men man vill ändock försöka hålla i gång leden(och omliggande vävnad) vilket är viktigt vid långvarig inaktivitet för att man inte ska få ledkapsel skrumpningar, nedsatt led rörlighet mm

Då tar man testmetodiken till hjälp, i syftet att hålla i gång leden, :) mm(och inte som en utvärdering/test, som annars är det vi gör det för)

Senast ändrad:

:idea:
Nu är jag med!

Anser dock att skritt i lagom takt är absolut bästa medicineringen med ökad stegring utifrån möjlighet och här är det perfekt med testmetodiken för att avgöra om man går för fort fram eller om det är ok.

Jag tror att man ordinerar boxvila i de flesta fall pga: ägarnas bristande kompetens och för att inte skada hästen ytterligare.

"Men det intresanta är det som inte framgår.
Vem har tränat hästen till att resa sig?
En riktig häst gör inte sånt. Vad skiljer den ifrån riktiga hästar?"

Jadu Antti....

Då det är min häst det gäller får jag väl vackert förklara...

Ingen har tränat denna häst att resa sig, men då han inte gavs ngn annan utväg i denna situationen med denna tränaren så gjorde han tyvärr det. Personen i fråga visade inte på något sätt respekt för det jag, som är hästens ägare sa till henne...upprepade gånger! Han protesterade dessutom genom att först "frysa" sedan genom att backa, sen blev det som det blev. Han har varken före eller efter detta visat några som helst tendenser till att resa sig med ryttare på ryggen!

Det är en häst med stor osäkerhet och blir han trängd av en okänd person så tar han hand om sig själv.

Ang vad som skiljer honom från riktiga hästar? Ja...inte vet jag...vad är en RIKTIG häst??? Hur anser du dig kunna bedöma något sådant över internet? Lite mer fakta kanske skulle behövas för att kunna göra ett sådant uttalande?

Jag bör väl skriva redan nu att jag inte på något sätt anser att det är acceptabelt att hästen reser sig med ryttare på ryggen eller med en människa på marken!

Citat mig själv från boken,
"Ofta får man höra att hästen aldrig har gjort så förut, det är säkert sant, men hästen har visat i andra situationer vad den är beredd att göra. "

Det tycker jag är ett korrekt påstående.

Är inte en sån person som påstår befängda saker såsom "min häst skulle aaaldrig göra en sådan sak"....det är ju en HÄST!

Skrev att han inte rest sig med ryttare på ryggen varken före eller efter, inte att han aldrig reser sig. För det gör han, så mao hästen har visat i andra situationer vad den är beredd att göra. Därav mina varningar till denna ignoranta instruktör!

Det har jag också funderat på många gånger, men det positiva har hittills övervägt det negativa. Idag (med mig) är han en häst som jag känner mig trygg med, men det behövs inte så mkt för att han ska falla tillbaks till gamla mönster. Som tex klantiga tränare som ger mig månader av extra arbete för att få en häst som fungerar igen.

Det finns inte många men ändå vittnesmål om hur hästar bedömdes förr.
Tex. en svensk som var på Kanadas prärie och jobbade på ranch.
Om en häst vid inridning visade tendens till att resa sig så togs det ut på prärien och sköts.
Varför?

Förmodligen därför att denna häst skulle kräva betydligt mer arbete än vad en häst med ett behagligare lynne. Vilket dessa människor inte hade tid med? Samt(/eller) att den hästen inte visade de kvaliteer som dom sökte? dvs en lättarbetad och säker häst (hypotetiska svar till din fråga)

Men om man som jag då har en häst som blivit så fel behandlad utav tidigare ägare så att denna förlorat i princip all tillit till människan? Ska denna häst också skjutas? Han är inte född så, det är ngn som gjort honom till det han blivit. Dessutom född till pengamaskin (galoppsport) och behandlad som sådan. Och nej, jag anser mig inte "rädda en häst i nöd", bara en liten parentes ;) Det är en trevlig häst, som tyvärr har människo- problem.

Det är väl dödfött, men en ärlig fråga till dig Antti.

Om en av dina 300.000 kr hästar plötsligen en dag reser sig med dig på ryggen, tar du ut och skjuter den då?

Eller är du ofelbar och dina hästar är inte hästar och "aaaaldrig gör sånt"?

Enklare än så, man hade inte råd att riskera liv och lem.
Alla hjälmterorister som jagar hjälmlösa ryttare borde förstå :) att den som medvetet riskerar hälsan borde få betala sin sjukvård själv.

Varför det? Finns mägder med idioter som skulle betala för att rädda livet på den hästen :)

Liknande trådar

Ridning Hej! ¨ Jag var nämligen och kollade på en häst igår som jag blev väldigt förtjust i. Problemet är de att hästen är kohasig. Ägaren...
2
Svar
23
· Visningar
3 355
Senast: _Ida_
·
Ridning Den här tråden kan mycket väl ligga fel, men provar här. Har haft uppehåll från ridningen 2-3 år, men letar nu efter medryttarhäst...
Svar
7
· Visningar
6 208
Senast: Cilva
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 424
O
Ekonomi & Juridik Hej, har lite frågor som jag försöker reda ut med en god vän. Hon har nämligen tagit en häst på foder, med avtal som ägaren själv har...
Svar
18
· Visningar
3 341
Senast: Opposita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama