Rida halt häst?

Sv: Rida halt häst?

Klart att ni får byta ämne, men det har inte jag gjort. Jag pratar fortfarande om halta hästar som vissa anser sig kunna rida friska.
Vad har din och min inställning med detta att göra? För jag har inte uppfattat att du är en av de som anser sig kunna göra detta?
Jag kan inte alls bunta ihop mig med dem och använda uttryck som 'vi' och 'oss'.

Jag vet inte varför de tror att det är möjligt. Jag säger bara att de antagligen är helt ute och reser. Och jag tror också att många inom ridning öht har en kraftig övertro på sig själva som ryttare. Det skrivs artiklar, man lär ut ridning, man tycker sig hålla på med rakriktning fastän man inte vet vart man har sin egen rumpa.

Hm, tänker efter lite, är det så att du bara har läst/svarat på den allra första raden i mitt första inlägg? I så fall är ditt svar mer "logiskt".

Jag menar alltså inte "Vi som inte gör så" i motsats till "Dom som gör så" utan jag tänkte mer "globalt" med hela hästvärlden som fenomen. Det finns ju andra saker än att tro man kan rida halt häst frisk som är inne på samma område d.v.s. synen på det man gör.

Svaret på frågan varför folk gör så här går - enligt mig - inte att finna i teorin för AR utan det svaret står nog att finna någon helt annan stans. Min teori är att det handlar om kunskap och inställning...

Sen var det nog i stor utsträckning dina första rader som fick mig att skriva inlägget.

*tillägger*

Men mitt svar är också svar på hela inlägget. Jag har all respekt för din vilja att lära och din omtanke om hästen men jag upplever själv att skulle jag tänka som du gör skulle jag antagligen inte rida. Det är där "egot" kommer in. Jag vill rida, och jag riskerar hästen när jag gör det. Jag försöker ta god hänsyn men sätter inte min egen vilja att ha nöjet att rida åt sidan för den sakens skull.

men det var det jag menade, att jag inte skulle bunta ihop mig med "dom som gör så" och sen analysera hela saken ur ett globalt perspektiv.
Men nu börjar det här bli lite för invecklat för mig, hehe ;) vad jag ville säga var kort och gott att det nog finns personer som kan rida hästar friska, men att de är försvinnande få och finns troligen inte vare sig på detta forum eller i våra bekantskapskretsar. Övriga, som du, jag och de flesta andra, ska hålla sig till att rida friska hästar.
Så borde jag ha skrivit från början, men så blev det lite utsvävningar.

fast jag rider trots att jag tänker som jag gör =)

Jag dras liksom till alla möjliga "mission impossible", nån slags masoschistisk böjning kanske.. vad vet jag... ;)
Inte kul att hålla på med lätta saker ju.

Lite naivt som sagt att vi tror vi kan spela gudar och hela en häst genom att vi sitter upp och rider :D själva grejen med "rehabiliteringsridningen" är väl egentligen att muskla upp och förebygga skador - inte läka skadan, för i princip alla skador som redan finns hos hästen är ju bara ett hinder när man ska be den jobba.
Rehabiliteringsridning skulle jag vilja påstå är ridning som inte bryter ner och sliter på hästen, utan bibehåller den spänningsfri, välmusklad och frisk, kanske till skillnad från galopp/trav/terränghoppning och diverse andra sporter utövade på fel sätt. Väl utförd barockträning är ju tänkt att göra precis det- bygga upp istället för att bryta ner.

Alltså borde ridningen i sej kompletteras med behandlingar av olika slag beroende på hur hästen är i kroppen, och kraven på träningen bara ökas i takt med att hästen blir fräschare. Många eqiterapuefter och liknande förespråkar att hästarna inte ska bli stående när de är lindrigt halt eller ofräscha, utan så gott det går utan att pressa hästen fortfarande låta den röra på sej regelbundet.

Hur kommer det sig att om man har sett EN AR-ryttare göra något sådant, ifrågasätta ALLA AR ryttare. Jag tycker ofta att jag ser inlägg här inne som ifrågasätter hela AR filosofin efter att ha sett en ryttare eller tränare.

Tänk om man efter ha sett en dressyrryttare rygga sin häst hela passet (har gjort det) eftersom den inte ville göra halt då ifrågasätta alla dressyrryttare!

Precis som inom dressyr, så finns det lika många olika åsikter vad som är rätt eller fel sätt som utövare!

Mvh//LG

Fel. Det är ju just det jag inte tror, att det går ut på att rida halta hästar.

Vet en tjej som red sin häst som var halt, den var dock drogad för hon som red den påstog att den var helt vild. De skulle tydligen ställa upp på treårstestet och 2 veckor innan hade hästen för första gången blivit sutten på. De ställde aldrig upp men tur var väl det, jag trodde man började "rida in" (grunderna från marken etc) hästen ca 3-6 månader innan så man är väl förberedd för hästen och ryttarens bästa.

Åter till vad tråden handlade om; Jag tycker inte man ska rida en hsät som är halv. På vilket sätt skulle det vara bra för hästen?(jag förstår inte det) Det bästa är väl om man inte belastar benen/lederna mer än nödvändigt.

Jag tycker inte man ska rida en hsät som är halv.

Speciellt inte som en halv häst bara har två ben! ;) :D Förlåt, kunde inte låta bli att skoja lite. :o

Skulle inte få för mig att rida en halt häst över huvud taget, kan inte förstå hur man kan rida en halt häst frisk!! :confused:

Skulle vi få en halt häst här hemma så kollar vi upp var det onda sitter, om det är av en spark, vrikning, sträckning, inflamation etc.
Sedan så utgår vi där i från. Dvs när och om veterinär ska kontaktas osv.

Som ex när hästen har sträckt sig, så går vi ut och leder den på promenader, så den kan röra på sig (förutom i hagen) och mjuka upp sin muskel, de flesta vet ju hur ont en stel muskel känns :crazy:

Inte direkt AR men ändå arbete av halt häst.

Jag har ett gammalt sto med en fläkskada i bogen.
Muskler och nerver var så trasiga att hästen inte kunde hålla bogleden intill kroppen/bröstkorgen.

Henne fick jag ordination att köra frisk framför rockarden.
Och det fungerade så pass bra att hon nu fungerar bra som kör och barnhäst.

Men en gaffelbands-skada är ju en liiiten annan sak.

Inte_Ung skrev:
Inte direkt AR men ändå arbete av halt häst.

Jag har ett gammalt sto med en fläkskada i bogen.
Muskler och nerver var så trasiga att hästen inte kunde hålla bogleden intill kroppen/bröstkorgen.

Henne fick jag ordination att köra frisk framför rockarden.
Och det fungerade så pass bra att hon nu fungerar bra som kör och barnhäst.

Men en gaffelbands-skada är ju en liiiten annan sak.

Att köra en häst gående är ofta bra, speciellt som variation. Det tränar musklerna men utan att belasta frambenen på samma sätt som vid ridning eller snabb trav. Om hästen dessutom får dra lite lätt och gå i backar osv är det mycket bra träning, speciellt för en häst som ska sättas igång efter en skada.

En nära bekant hade en häst som knappt kunde gå när han köpte den, skickade den till veterinären för röntgen och kunde konstatera att den hade en lös benbit. Efter operation och några veckors vila sattes den igång så smått framför rockarden enbart gåendes, och med successivt ökad träning, inget spring förrän efter ett par månaders gående. Efter inte alls lång tid var hästen så fräsch och i så bra form att den startade på travet och vann sitt första lopp :D

Inaktivitet är lika med död!

Om man så har brutit benet så ska man försöka att hålla i gång en rörelse, annars har man snart andra problem. :)

Kan man inte rida så ska man försöka hålla i gång rörelse med hjälp av fysikalisk testmetodik, be en equiterapeut om hjälp, de är utbildade på det.
Men att rida en häst med ej utläkt senskada är väl kanske inte att rekomendera, beror på vart i skade tillståndet man är, även en senskada behöver en kontrollerad aktivitet :banana:

Senast ändrad:

Totti skrev:
Kan man inte rida så ska man försöka hålla i gång rörelse med hjälp av fysikalisk testmetodik, be en equiterapeut om hjälp, de är utbildade på det.
QUOTE]

Hej! Menar du att man ska böja och testa hästen varje dag eller vad menar du med testmetodiken?

Jag har ockå råkat ut för en liknande händelse.

Min kompis skulle rida för en AR instruktör som är "känd" och har ridit för "den store".
Instruktören var inte nöjd och ville själv sitta upp på hästen, ägaren varnade för att hon inte fick göra på vissa sätt men instruktören sket i det. Ägaren varnade när hon såg vad instruktören höll på att börja med, och hon sa åt denne att så fick man inte göra med den hästen för då blev det inte bra. Instruktören lyssnade inte och det slutade med att hästen protesterade så kraftigt att den stegrade och gick över. Samma instruktör tar med sig en (1) stång till varje kurs. Den skall sättas på var och en häst för att alla problem löses med den. Samma storlek oavsett storlek på hästens mun...
Instruktören har kväkt ur sig "Den där hästen är hemsk!" till ryttaren!!! Instruktören är allmänt hård och det ska sparkas och gärna piskas lite med. Otrevlig är denna med...
Om hon var alternativet till vanlig ridning skulle jag aldrig i mitt lv rida AR!

MEN!

Jag har också ridit för Jegra och Christina Drangel!
och där kan vi prata ridning som konst! :bow:
Och det är pga dom (och pga EWA) som jag rider AR! För de vet vad de pratar om och när man rider för dom är det sann konst!

Skvaller :) men kul ändå.
Bortsett från att det ver en j-a klantig tränare som hamnar på rygg med en häst.
Men det intresanta är det som inte framgår.
Vem har tränat hästen till att resa sig?
En riktig häst gör inte sånt. Vad skiljer den ifrån riktiga hästar?
Att det finns massor av tränare som åker landet runt och leker med ryttarna betyder inget. Fråga istället, vem av dom kan så mycket att de kan åtgärda ovastående häst, inte maskera.

Liknande trådar

Ridning Hej! ¨ Jag var nämligen och kollade på en häst igår som jag blev väldigt förtjust i. Problemet är de att hästen är kohasig. Ägaren...
2
Svar
23
· Visningar
3 355
Senast: _Ida_
·
Ridning Den här tråden kan mycket väl ligga fel, men provar här. Har haft uppehåll från ridningen 2-3 år, men letar nu efter medryttarhäst...
Svar
7
· Visningar
6 208
Senast: Cilva
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 424
O
Ekonomi & Juridik Hej, har lite frågor som jag försöker reda ut med en god vän. Hon har nämligen tagit en häst på foder, med avtal som ägaren själv har...
Svar
18
· Visningar
3 341
Senast: Opposita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama