Rida halt häst?

Sv: Rida halt häst?

Trivs du att vara dressyrmupp så varför ändra det? :D

Jag är en också dressyrmupp, fast med fjäder i hatten... :angel:

Jodå,trivs med det,men tanken var ändå att få utvecklas ytterligare,fick för mig att det fanns en hel del att hämta via a.r.. ;)

Det gör det säkert, du kan väl inte bara ge upp en hel inriktning utifrån en instruktörs göranden och låtanden?

Ser att du har gått på kinesiologi. Gick själv där på kurser men har inte använt något av det sen dess.
För om man hanterar och rider korrekt så behövs inget av det där.
Att behandla andras hästar är meningslöst, det är ägaren som är felet.
Sen var det rätt mycket som kunnde lösas med vanliga metoder :) tex. korrekt verkning och avmaskning. Till det behövs ingen handpåläggning.
Man kan göra det lätt för sig och säga att dom flesta som gick där var ute efter genvägar för att slippa lära sig häst.

Kan hålla med dig - men olyckor kan ju faktiskt hända även om hästen är väl hanterad. Då skall man - tycker jag iallafall! se till att få en veterinärundersökning innan man rider vidare.mvh/T_B

Näe då,har inte gett upp,men har inte riktigt hittat nån annan i området som tar massor av pengar för att komma och kika på ngr pass..

Är hästen HALT som i att den inte stödjer ordentligt på ett ben (med möjligtvis undantag om det är ett framben och man har jobbat mycket grundligt från marken) då tycker jag det är mer eller mindre dumt att rida den. Om den bara har en störning i rörelsemönstret eller är sned eller stel, då kan man rida anser jag, förutsatt att man har en proffessionell åsikt t ex av equiterapueft eller veterinär att det är grönt.

Blev själv mer eller mindre anklagad för att rida en halt häst när jag fick min nya häst i somras. Den SÅG väldigt oren ut, men det var inte en hälta utan en gammal snedhet som gjorde att hästen gick ojämnt med sina bakben och var mycket sämre musklad i det ena. Jag red lite lätt och han intensivbehedlades av både massör och equiterapueft, och tydligen har träningen inte gjort någon skada eftersom hästen nu, några månader senare är mycket fräsch och fin! En till equiterapeft har tittat igenom honom och ett par andra kunniga människor, och de tycker hästen är i mycket bra skick för sin ålder och ras. Eftersom han troligen gått fel ett bra tag kommer det nog ta ett tag att få helt jämn muskulatur.

Poängen med det hela är väl att visst kan man rida hästen fräschare, men den har MYCKET bättre förutsättningar om den först/samtidigt blir ordentligt behandlad/har fått läka efter skadan. Vissa saker kan man inte rida till, samma sak med massage - man kan förbättra hästens allmäntillstånd men vissa saker kan man inte få bort. Ser hästen sämre ut under ridning än när den går utan ryttare, och om den dessutom ser bättre ut när den inte blivit riden på ett tag, ja då har man en varningsflagg.

Antti skrev:
Ser att du har gått på kinesiologi. Gick själv där på kurser men har inte använt något av det sen dess.
För om man hanterar och rider korrekt så behövs inget av det där.
Att behandla andras hästar är meningslöst, det är ägaren som är felet.
Sen var det rätt mycket som kunnde lösas med vanliga metoder :) tex. korrekt verkning och avmaskning. Till det behövs ingen handpåläggning.
Man kan göra det lätt för sig och säga att dom flesta som gick där var ute efter genvägar för att slippa lära sig häst.

Håller fullkomligt med dig om att det oftast, förutom vid trauman är ryttarens fel att hästen på något sätt jobbar asymmetriskt, snedbelastar, får diagonala skador etc.

Att bara behandla hästen utan att göra ryttaren uppmärksam på sina problem känns ganska meningslöst, som tur är så är jag lyckligt lottad med ett bra nätverk som innefattar bla Osteopater, Naturläkare, kinesologer mm. för att ta hand om den biten.

Jag behandlar inte bara hästen och låter det bero.

Om ägaren inte är intresserad av att förändra sig behandlar jag inte hästen mer. På så vis hoppas jag att bidraga till medveteande, aha-upplevelser och sökande efter ny kunskap.

Handpåläggning eller ej, jag jobbar med hästens rörelsemönster, felaktiga belastningar, muskelminne, rörelseminne, gamla minnen, dåliga minnen, nya minnen, jag jobbar med orsaksbehandling därför är det alltid viktigt med ryttaren på plats.

Jag kollar helheten och i den innefattas allt.

Handpåläggning låter så trivialt och nedvärderande, jag jobbar mest mentalt, försöker få ägaren/ryttaren/skötaren att tänka på hur de vill att hästen ska känna sig, må, fungera istället för att tänka på hur de inte vill att hästen ska känna sig må, fungera.

Alltför ofta laddas hästarna att tro så mkt, de är elaka, oridbara, har ont här eller där, kan varken det eller detta, stannar alltid på samma ställe, kan inte gå in i en transport, än mindre åka, blablablabla.

Skitsnack. Det handlar om människans fokus.

Sen skulle jag ju vilja säga att det finns många som inte skulle ha häst öht. Så om de går kurser eller ej.

Jag är mkt, mkt nöjd med kurserna då de passade min inriktning och mitt tänkande men som med allt annat så plockar man godbitarna och använder sig av det som funkar i det man redan gör, skulle aldrig falla mig in att använda mig av metoder bara för att.

Jag är en lat utövare som vill göra så lite som möjligt för att få ut som mkt som möjligt, det är alldeles för lätt att överbehandla, något som jag tror de flesta terapeuter gör bara för att ägaren vill ha mer. Sådant bjuder i alla fall inte jag på.

För övrigt så var det intressant att läsa era svar med lite olika meningar, vilket jag också väntade mig när jag skrev tråden.

Jag har fått många förfrågningar om det handlar om ett stall i Danmark och det kan jag säga ett nej...det gör det inte.

Jag skulle inte tveka att sitta på en häst och jobba med en häst som har ett stört rörelsemönster, om jag kunde, frågan är bara om jag inte skulle förvärra det eftersom jag inte kan styra min egen kropp. Däremot är jag en fena på att jobba hästen från marken och kan få hästen smidig, liksidig och rörlig på kort töm, så jag föredrar den sortens träning.

Tror att många är lata ;) och dessutom okunniga om markträningens många fördelar.

Undrar egentligen hur många som har så pass mkt styr på sin kropp att det från ryggen kan rätta till en häst med rörelseproblem, är det inte så istället att man adderar sina egna? på hästen......och i slutet får en häst med ännu fler problem?

Vad det gäller en HALT häst så är svaret såklart ännu mer nej, ingen ridning. När den börjar bättra sig får den många och långa promenader, massor, massor av skritt, den bästa läkning en häst kan få. Därefter tar jag fram min älskade töm, sätter den i grimman och låter hästen finna en ny bättre balans.

Som tur är så finns det massor av folk som vet din kapacitet när det gäller hästar :bow: :bow:

Detta är kanske en av de värsta "avarterna" inom all ridning, eller kanske hästhållning. Inom AR har det florerat lite mer kanske just för att det förekommit att hästar som haft mer eller mindre problem faktiskt HAR rehabiliterats och kommit tillbaka starka och fräscha. Men problemet är kanske att den enorma samlade kunskap som detta kräver (från veterinär, komplementär-behandlare, ryttare, tränare) sällan når ut, kanske framförallt till de som behöver det mest, de som inte har lust att lyssna?

Attityden hos den du nämner i grundinlägget är sorglig och tråkig :cry:. Att rida på en häst med outläkt gaffelbandsskada kan inte vara rätt hur man än gör, men ännu värre (i mina ögon) är att inte vara öppen för hjälp och idéer för att kunna förbättra för hästen.
Knepigt att ödmjukhet och respekt inför andra människors kunskap kan bli så åsidosatt?

Men ang Halt häst - i princip alla hästar jag träffar på bär på nån sorts snedhet, ojämnhet, "rörelsestörning". Ser mycket sällan hästar som jag vill beteckna "friska" och "fräscha". Kanske är jag petig eller bara paranoid...

JAG vet inte var jag ska dra gränsen mellan en "halt" häst och en häst med en rörelsestörning. (känns som om det är aktuellt för att kunna svara på frågan i grundinlägget) Var drar ni den? En till synes enkel rörelsestörning kan ju vara ett symptom på ENORMA problem nånstans i rörelseapparaten.

Jag börjar tro att jag aldrig kommer vilja/kunna rida mer...

evis skrev:
Attityden hos den du nämner i grundinlägget är sorglig och tråkig :cry:. Att rida på en häst med outläkt gaffelbandsskada kan inte vara rätt hur man än gör, men ännu värre (i mina ögon) är att inte vara öppen för hjälp och idéer för att kunna förbättra för hästen.
Knepigt att ödmjukhet och respekt inför andra människors kunskap kan bli så åsidosatt?

Men ang Halt häst - i princip alla hästar jag träffar på bär på nån sorts snedhet, ojämnhet, "rörelsestörning". Ser mycket sällan hästar som jag vill beteckna "friska" och "fräscha". Kanske är jag petig eller bara paranoid...

JAG vet inte var jag ska dra gränsen mellan en "halt" häst och en häst med en rörelsestörning. (känns som om det är aktuellt för att kunna svara på frågan i grundinlägget) Var drar ni den? En till synes enkel rörelsestörning kan ju vara ett symptom på ENORMA problem nånstans i rörelseapparaten.

Jag börjar tro att jag aldrig kommer vilja/kunna rida mer...

Det är väldigt svårt var man ska dra gränsen tycker jag då alla har sin syn på saken.

Du har helt rätt vad det gäller att rörelsestörningen ju kan vara ett symptom från en värre oupptäckt skada, jag tror, och hoppas att jag fick igång många tankar med tråden.

Jag diskuterade med ägaren till den halta hästen om att vad man kunde göra var att finna orsaken, kanske inte ens gaffelbandet var huvudorsaken även om den är en ny orsak i sig. Tyckte bara det var intressant att höra hennes teori men den höll inte riktigt i mina ögon.

Själv rider jag mkt, mkt sällan längre då jag nu vet hur illa jag sitter på hästen och bara gör mer skada än nytta.
Vi har en kallis på 15 år som vi jobbat med i några år, han har ett ben i varje hörn så honom åker jag runt på och försöker finna känslan på ibland. För övrigt får dottern stå för ridningen, jag jobbar dem från marken och det är riktigt, riktigt kul. :p

Jag har en lektion inbokad i Februari hos en mästare som är säker på att kunna få mig att rida igen.... :crazy: ......jag ska få börja på en högt skolad häst för att få känna hur det ska kännas. Jag är redan nervös.... :smirk:

Jag brukar ofta välja att försöka lossa riktigt stela hästar från ryggen, just för att kunna använda hela min kropp både till att balansera upp och till att känna vad som händer. Det är svårt och ansträngande att göra på det viset, och sannolikheten att ägarna ska kunna upprepa det hemma är låg. Dessutom orkar hästarna oftast bara gå balanserade en liten stund efteråt med ägaren på ryggen. Den stunden är dock förhoppningsvis tillräcklig för att ägarna ska hinna sitta upp och smaka på känslan och få en liten aha-upplevelse att hästen kan vara lätt på hand, att de får kännas hur det känns när hästen går rak, och att de får känna lite av energin och smidigheten som de kan få om de satsar på att fixa hästen. Jag tror att det ökar motivationen att traggla basics (och för min egen del tycker jag att det är intressant att veta hur hästen är).

Sättet jag arbetar på är väldigt lugnt och försiktigt (15-20 minuter i skritt), så om det rör sig om mer än "bara" stelhet så ställer jag förhoppningsvis inte till något allvarligt i alla fall. Givetvis sätter jag mig inte på en häst som jag misstänker att den lider av något annat än att den är stel och ogymnasticerad. I bland upptäcker man ju dock när man sitter på hästen att den inte är lämplig att rida på och då får man hoppa av och be ägaren att få den kollad.

*Lånar knapp*

Min slutsats efter allt är att hästar inte behöver oss alls, varken för att rida dom friska eller något annat. Förutom vissa undantag.
Dessa undantagen utgörs av ryttare så skickliga att de nästan är omänskliga, och jag tror att de är VÄLDIGT lätträknade på den här planeten. Dvs chansen att någon på det här forumet, eller att någon som någon här har träffat är just en av dom, är väldigt väldigt liten.
Varför tror jag då det? För att jag börjat fatta hur komplex människo- och hästkroppen är. Hur många benbitar, muskelfästen, nervtrådar, senor som måste samarbeta för att t ex förändra ett invant rörelseschema. Hur löjligt omedvetna vi är om alla dessa, till och med våra egna kroppsdelar. Vi kan ingenting, vi kan inte ett skit nån av oss. Det enda vi kan begripa oss på är något så enkelt som datorer och elektronik. De är ungefär en miljontedel så komplexa som en organisk livsform.
Så allt snack om att rida halta hästar friska (har jag också hört inom AR-sammanhang) är det nog bara att ta och kasta ut genom fönstret, Åhej!

Rörelsestörningar har varenda levande varelse, finns ingenting i naturen som är rakt. Så länge hästen inte har ont av det kan vi försöka att rätta till de allra grövsta grejerna genom att tillämpa de få kunskaper vi har, och hoppas på att det blir en tusendel bättre strax innan hästen dör. Sen börjar vi om från början.

Ibland undrar jag varför jag håller på med denna sport.

Nä, hästarna behöver oss knappast egentligen. Det är säkert behändigt för dem att få mat serverad på bestämda tider m.m. men inte behöver hästarna egentligen ett stall att stå i, täcken på kroppen, skor på fötterna eller ryttare på ryggen.

Men jag som människa har fått för mig att jag vill ha nöjet att rida. I det nöjet sätter jag mig på hästen. När jag gör det utsätter jag hästen för ett slitage. Genom att utbilda och stärka hästen ger jag den bättre förutsättningar att klara den belastningen, men min motivation för att rida handlar inte bara om att stärka hästen och få den att må bra, i första hand är det mitt ego som vill bli tillfredsställt.

Som jag ser det är det mitt uppdrag som egotrippad översittare att se till att den häst jag har bestämt mig för att jag vill rida på får goda förutsättningar för det jag vill göra. En häst som inte vill bli fångad i hagen, eller som visar upp kraftiga protester för ridningen har inte goda förutsättningar, där måste jag som ryttare utöka min kunskap så att jag fortsätta vara översittare och ändå anse det etiskt försvarbart.

Jag måste alltså ta hänsyn, jag kan inte använda argumentet "jag vill rida så han får jobba fast han är halt", inte ens om man förtäcker det under "jag kan rida bort hästens problem med ett trasigt gaffelband".

Men om vi människor inte ville ha nöjet att rida och därför satt oss på hästen från början hade kanske inte den där gaffelbandsskadan uppstått...

Jag förstod inte vad det var som var så brutalt och ärligt med det inlägget, men jag instämmer i det! Visst är det så, och det stämmer in på mig också.
Men denna diskussionen handlar inte om oss, utan om någon/några inom den Akademiska Ridkonsten som påstår att de rider halta hästar friska.

Och det vore ju inte första gången en tråd leder till en diskussion i annat ämne...

Vår inställning till hästar och ridning är för min del i allra högsta grad kopplad till hur det kan komma sig att man anser sig kunna rida halt häst frisk.

För vad är den verkliga anledningen till att man tror detta är möjligt? Kunskap om fysik, fysiologi och rörelsemekanik? Kunskap om ridning? Ego? Missförstånd? Brist på kunskap? Ren dumhet? Ambition? Gruppåverkan?

Liknande trådar

Ridning Hej! ¨ Jag var nämligen och kollade på en häst igår som jag blev väldigt förtjust i. Problemet är de att hästen är kohasig. Ägaren...
2
Svar
23
· Visningar
3 355
Senast: _Ida_
·
Ridning Den här tråden kan mycket väl ligga fel, men provar här. Har haft uppehåll från ridningen 2-3 år, men letar nu efter medryttarhäst...
Svar
7
· Visningar
6 208
Senast: Cilva
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 424
O
Ekonomi & Juridik Hej, har lite frågor som jag försöker reda ut med en god vän. Hon har nämligen tagit en häst på foder, med avtal som ägaren själv har...
Svar
18
· Visningar
3 341
Senast: Opposita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama