Rida halt häst?

Sv: Rida halt häst?

He, jo jag väntar med spänning på det!! Om jag inte lyckas slappna av nog för att höra efter själv :)

Och vad svarde du när din häst frågade dig det då? ;) Själv svarade jag, sorry det blev restskatt så nu blir det inge mer mat iår. :angel:

Be hästen göra deklarationen så kanske det går bättre.

Tala gärna om ifall den vill göra fler deklarationer, så kanske jag slipper göra det själv nästa gång...

Du får väl ta ut en "pratare" som framför önskemålen till hästen.

Mina hästar har lite för lite av den administrativa ådran för den typen av uppdrag. Talanglösa?

Helt klart ett deklarations ök. Du får nog ha dom till annat, tex. rida på.

Sammet skrev:
Jag har ockå råkat ut för en liknande händelse.
Min kompis skulle rida för en AR instruktör som är "känd" och har ridit för "den store". Instruktören är allmänt hård och det ska sparkas och gärna piskas lite med. Otrevlig är denna med...
Om hon var alternativet till vanlig ridning skulle jag aldrig i mitt lv rida AR!

Urk, jag vet vem du menar och har tyvärr låtit henne utöva övergrepp på min häst också innan man visste bättre (en häst som normalt sett är mycket samarbetsvillig och okomplicerad men som var VÄLDIGT upprörd efteråt) :( Tyvärr tillhör hon en av "dom stora" i Sverige med många beundrare/anhängare...

Samma här, jag tror jag förstår vem det är. Också min märr reste sej och var på väg över innan tränaren insåg att det inte funkade.

Har inte orkat engagera mig i denna diskussion tidigare... Har nu läst igenom igen och kan bara konstatera att det finns "änglar" och "djävlar" överallt. Det är också det att vi alla är människor... Människor GÖR misstag och felbedömningar, så är det bara. Det är på det sättet man lär sig. Skulle vi all födas färdigt perfekta skulle det ju inte finnas mycket mening med att leva. Gud vad ointressant. Personligen har jag inte stött på detta så mycket inom AR, men nog inom helt "vanlig" ridning och dressyr. Min förra häst hade gamla förslitningar och när de började göra sig påminda fick jag rådet att injicera både det ena och det andra "för det gör alla ändå" (min "goda rådgivare" tävlade GP dressyr...). Det är tydligen bara att passa karenstiderna så kan man fortsätta tävla som om ingenting hade hänt... Har också hört att det i vissa delar av världen är sgs kutym att spruta hasorna på dressyrhästar "för de går ändå sönder förr eller senare". Själv valde jag att bara injicera en gång för att ta bort det mest akuta och sedan behålla min häst så länge han mådde bra, som promenadhäst och flockledare. När jag såg att det bar utför tog jag bort honom medan han var i bra skick (galopperade barbacka i grimma och grimskaft på åkervägen innan vi åkte till slakthuset, han gick helt rent och njöt av stunden). Stod sedan med honom till kroppen hissades iväg med kran. Har också jobbat på ridskola där de köpte in en triangelmärkt häst för lektionsbruk. Han började halta ordentligt på volter i vänstervarv. En annan häst som var ordinerad vila togs ut "för att nu hade ägaren semester och ville rida sin favorithäst i skogen" (i galopp). En pensionerad häst som skulle få gå skritt och trav fick gå fasta terränghinder på lägren "för hon var så säker". Jag skyndade mig därifrån illa kvickt. Så sånt här finns överallt, svårt att inte bli cynisk om man väljer att se... :(

Liknande trådar

Ridning Hej! ¨ Jag var nämligen och kollade på en häst igår som jag blev väldigt förtjust i. Problemet är de att hästen är kohasig. Ägaren...
2
Svar
23
· Visningar
3 355
Senast: _Ida_
·
Ridning Den här tråden kan mycket väl ligga fel, men provar här. Har haft uppehåll från ridningen 2-3 år, men letar nu efter medryttarhäst...
Svar
7
· Visningar
6 208
Senast: Cilva
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 424
O
Ekonomi & Juridik Hej, har lite frågor som jag försöker reda ut med en god vän. Hon har nämligen tagit en häst på foder, med avtal som ägaren själv har...
Svar
18
· Visningar
3 341
Senast: Opposita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama