Rida halt häst?

C

C_L

Har besökt en ganska stor anläggning precis söder om vårt land för att jobba lite, kom i diskussion med en hästägare vars häst jag inte, absolut inte behövde titta på, då ägaren noga förklarade för mig att mina tjänster var fullkomligt överflödiga då man med akademisk ridning rider bort alla problem.

Nyfiken är man ju och öppen för allt så jag stannade kvar för att se henne rida sin häst i dagens pass.

Det som förvånade mig var för det första hur stel hästen var, hur oböjlig men också, så orent den gick. Det ska till ganska vana ögon för att se så små rörelsestörningar som kan tyckas att hästen hade, men min förvåning blev inte mindre när en tjej på läktaren berättade att hästen har ett icke utläkt gaffelband som ägaren ska rida friskt, dessutom var hästen i mina ögon sned o vind.

Jag fick en tankeställare då jag själv står här med en häst med nästan exakt samma problem, dock ej helt jämförbara då jag inte har fakta på hur problemenuppstått på någon av hästarna.

Min plan, dock, för min häst är ett års vila och sakta uppbyggande från marken,
när jag berättade för ägaren till den i mina ögon ej ridbara hästen skrattade hon nedlåtande, tog sin häst skakade på huvud o gick.

Snälla berätta för mig vad jag har missat i den akademiska ridkonsten, inte för att jag är särskilt insatt men nog trodde jag att man öht. bara sitter på fräscha hästar??

Alltså, väl genomgångna och i alla fall ej synligt halta hästar med solklara problem?

Rider ni halta hästar? Om, i såfall varför och vad är er plan?

Har ni sett/mött någon som gör det? (Ej namn såklart)

Åsikter? Funderingar?

Sv: Rida halt häst?

Ja du, vad säger man. Hon verkade ju ha dragit det till sin spets ordentligt....
En häst som inte är frisk skall veterinär titta på och säga vad man skall ge för behandling. Det är mitt utgångsläge. Sedan kan man med sin ridning rida en häst friskare och starkare precis som man kan rida sönder den.
om en häst är stel och därför knackig i rörelserna kan man rida den mjuk, alltså en form av sjukgymnastik. Inom akademisk ridning (som i andra discipliner) finns det övningar som framförallt är gymnastiserande. Dessa kan användas för att stärka och bygga en sjuk häst.
Men detta kan inte vara allrådande.... hästens situation, ryttarens kompetens avgör hur man går till väga. Alltså fall till fall. Men att säga att man med akademisk ridning kan rida alla hästar friska är att dra det alldeles för långt. Med en sådan syn kan det ju bli det totalt motsatta förhållandet.

C_L skrev:
Har besökt en ganska stor anläggning precis söder om vårt land för att jobba lite, kom i diskussion med en hästägare vars häst jag inte, absolut inte behövde titta på, då ägaren noga förklarade för mig att mina tjänster var fullkomligt överflödiga då man med akademisk ridning rider bort alla problem.

Nyfiken är man ju och öppen för allt så jag stannade kvar för att se henne rida sin häst i dagens pass.

Det som förvånade mig var för det första hur stel hästen var, hur oböjlig men också, så orent den gick. Det ska till ganska vana ögon för att se så små rörelsestörningar som kan tyckas att hästen hade, men min förvåning blev inte mindre när en tjej på läktaren berättade att hästen har ett icke utläkt gaffelband som ägaren ska rida friskt, dessutom var hästen i mina ögon sned o vind.

Jag fick en tankeställare då jag själv står här med en häst med nästan exakt samma problem, dock ej helt jämförbara då jag inte har fakta på hur problemenuppstått på någon av hästarna.

Min plan, dock, för min häst är ett års vila och sakta uppbyggande från marken,
när jag berättade för ägaren till den i mina ögon ej ridbara hästen skrattade hon nedlåtande, tog sin häst skakade på huvud o gick.

Snälla berätta för mig vad jag har missat i den akademiska ridkonsten, inte för att jag är särskilt insatt men nog trodde jag att man öht. bara sitter på fräscha hästar??

Alltså, väl genomgångna och i alla fall ej synligt halta hästar med solklara problem?

Rider ni halta hästar? Om, i såfall varför och vad är er plan?

Har ni sett/mött någon som gör det? (Ej namn såklart)

Åsikter? Funderingar?

Mitt svar hänvisar inte direkt till AR, men jag svara ändå.

Jag tycker att det här är en svår fråga. Har själv ridit min häst (i samråd med Equiterapeut) när han ej varit helt fräsch, (stel i muskulaturen i korset) men då har han alltid blivit bättre ju längre jag ridit.

Upptäckte att han blev smidigare och mer rörlig när jag "tvingade" honom till (ganska hiskeliga och obalanserade) galopp-ombyten i språnget. Min teori är att han då var tvungen att använda muskler som han annars inte gärna ville/kunde.

Har även rekommenderat en tjej i stallet, som är den mest oroliga hästägare du kan tänka dig, att rida sin häst när hon tyckte han var oren. Nu hör till saken att hästen var kollad av både veterinär, ET och sadelmakare och hästen anses av dessa "frisk".

Min grundinställning är att rida hästen om den är kollad av vet/ET/sadelmakare, även om man själv känner en viss orenhet. Blir hästen bättre av ridpasset så är det antagligen en stelhet som behöver mjukas upp.

mvh Jessica

Jag menar att en halt häst jobbar man vid hand eftersom den inte ska behöva dras med ryttarens tyngd också.

Nu menar jag markering och lätt hälta där hästen tex i hagen ändå rör sig relativt hyfsat och inte verkar särskilt besvärad av hältan.

Arbetet då i terapeutiskt syfte och efter veterinärs rekommendation.

Varför ska man rida när hästen mår dåligt??? Det är väl ingen katastrof att man själv tar det litet lugnt då och tex forkovrar sin egen kropp tex med promenader, jogging, dans, yoga, budo ellef vadsomhelst. Det finns ju också alltid hästar om man inte kan vara utan. Ridskolor, kompisar, turrudningar etc etc. Hästen vilas ju oftast när du är sjuk själv eller hur?

/KT

Visst finns det vissa problem som kan försvinna med rätt ridning, men att påstå att man kan rida bort alla problem med AR är väl att gå till överdrift.
Jag tycker det är oförsvarbart att rida en häst med en icke utläkt skada. Den hästägaren har missuppfattat mycket, både om hästhållning och om AR.

Den korta svaret är - nej, inom AR är det inte alls ok att rida hästar som är halta. Däremot dyker det ibland upp såna här åsikter från en del som sysslar med akademisk ridkonst.

Om jag sedan ska ge mig på och ha någon teori på varifrån den här tanken kommer så skulle jag gissa att det stammar från de ryttare med hästar som inte hållt för "modern ridning" men som klarat av när de börjat lära sig en ny inriktning. Det har kanske inte så mycket med själva inriktningen AR att göra som med att man ny kunskap byggt upp hästarna sakta och konsekvent varpå de fått bättre förutsättningar för att klara av arbetet.

Men att sen hävda att att man kan rida bort problem och trasiga gaffelband är väl att inte bara skjuta förbi målet utan man har nog riktat sin lilla bössa åt alldeles fel håll...

Bara för att någon säger sig rida barock..vad säger att just denna KAN rida barock och kan få hästen att jobba rätt och gör det rätt??
Har stött på några som säger sig kunna dittan och dattan...men sen när man ser dem i verkligheten, då ser man hur "duktiga" de är...hästen berättar ju.
Såna finns det inom alla kategorier, som hävdar sig...men kom ihåg att det ofta är långt från sanningen. ;)

Vidden på AR är ungefär som vidden på det du arbetar med. Alla kategorier finns representerade.
Jag tycker att halta hästar ska behandlas och vara friska innan man arbetar med dem, sen kan man med bra träning möjligen ändra på det som en gång orsakade problemet.

(Vill gärna att du hör av dig om du är i medelpad någon gång.)

Det beror ju lite på vad det är för skada, men jag personligen skulle alltid skritta eller leda en häst som är halt i minst en timme om dagen(okej, inte om en sena har gått av men annars). När hästarna står still så bildas ingen ledvätska och det är inte bra. Samma sak egentligen med att ha hästen i en sjukhage där de knappt kan röra på sig, jag skulle inte göra det.

Intressant iakttagelse.

Kan det vara sa att eftersom Bent "botat" ett par hastar genom sin form av ridning blir det for vissa likhetstecken med att det ar legetimt att rida halta hastar om man haller pa med AR?

Sjalv tycker jag att det ar oerhort individuellt huruvida en hast med rorelsestorning, halta eller vad den nu kan vara skall arbetas eller ej. Sjalvklart skall hasten undersokas av veterinar initialt.

Då jag själv för några månader sen fick en spricka i armen fortsatte jag att rida. Det fanns flera orsaker, främst att hästen måste komma igång efter vila och att kompetent ridhjälp inte fanns tillgänglig annat än då och då.
Var det bra? Tveksamt. Jag har fortfarande ont och skulle säkert ha mått bättre av att slippa mocka etc. Att det gör ont ger upphov till snedbelastning eftersom man inte vill använda den arm som är skadad.
Visst - bra att hålla igång. Men läkningsprocessen hade säkert gått snabbare utan överansträngning. Det har också varit svårt att sova pga smärtor som väcker en. Många värk/antiinflammatoriska tabletter är styggt mot magen.
- Så hur föra över resonemanget på hästen? Bra att den får en viss stimulans, ute och titta på saker. Men bära en ryttare när det finns en skada? Det kan leda till rejäla snedheter, som det sen kan ta lång tid att bli bra från. Ger man antiinflammatoriskt är det svårt för hästen att signalera smärta. Och hela känslan lär bli avtrubbad. Risken är väl att man måste förlänga medicineringsperioden.
Jag tror dock att om vet konstaterar "skadan över" så är det bra att komma igång med rörelse. Men med minimal belastning i början = utan ryttare.

- Annars kan man ju jämföra med en "spik i foten" - Spring på tills den ramlar ut! Då blir du fortare frisk!! Heja heja.... - Nej, stanna och dra ut spiken, tycker jag!/T_B

Nja...ett gaffelband kan man ju inte "rida" bra.... :rofl: :rofl:

Jag kan inget om AR eller vad det står för...däremot så vet jag nån som "plågar" hästen frisk...typ istället för att t ex du behandlar...så får hästen behandla sig själv....Jag vet en man i Norrland som har en sk "blisterbacke" en backe mitt i periferin ...det är så brant att det stupar rakt ner....han börjar med att gå nerför, och rida uppför...han har fått ordning på flera hästar med rörelsestörningar på detta sättet...då gäller det hästar "ingen hittat felet på" , men även de hästar som startat och dagen efter får dom gå en vända i "backen"
Backen skulle jag tippa på är 200 m upp o ner sammanlagt.....(eller så kändes det bara som en evighet när jag gick i den själv :rofl: )

Denna travtränare har inte haft vetkostnader på rörelseapparaten på 15 år, sen han började med detta, och han ligger alltid i topp på resultat trots det lilla hästantal han har att jobba med...

Men det var väl inte riktigt det som du menade..... :D :D

JAG skulle inte köra/rida en halt häst...inte i arbete iallafall....sen om den är halt pga karledsinfl eller tramp typ så skulle jag kunna plåga den en stund , men inte arbeta en häst med gaffelbandsskada(förutom skritt bara för att röra på sig) f-n va svårt att förklara sig :D :D

Summa= Det beror på , men inte som i ovanstående fall :p

Jag har också sett fenomenet och där man dessutom satt och sa högt och tydligt att hästen har varit/är utdömd på 3 utav 4 ben..
Att man övht säger en sak när det finns folk runt omkring,är för mig helt befängt och detta på en s.k helgkurs för en utav dessa "gurus" om jag förstått det rätt.
Tjejen (anses som mkt duktig i vårat område) själv håller också en hel del lektioner för andra ryttare,och för mig,som är helt oinvigd i A.R och barockridning och som var hela helgen och såg detta spektakelt,just för att jag skulle bilda mig en egen uppfattning om det hela.
Jag kan ju bara säga en sak,för mig blev det tvärtemot,jag blev mkt negativ till det hela och anser först och främst att om en "instruktör" eller vad man nu kallar sig,inte ens säger ifrån,eller har en "åsikt" om det hela,utan anser att det är ok,tja då skulle jag för mitt liv,aldrig rida för personen i fråga,och än mindre så litar jag på personen/personerna i fråga.

Ha, ha, ha tank vad tjuriskalliga hastmanniskor kan vara. Brot ena fingret vid en ofrivillig avsittning for dryga tio ar sedan. Fortsatte och red ett par hastar till och inte forran pa kvallen nar fingret var blatt och nastan dubbelt sa tjockt akte jag motvilligt till lassa :angel:

Jag tycker backtraning ar en av de battre rehabiliteringsformerna som finns, fast kanske inte lika brant som du beskriver :D (man vill ju inte do sjalv pa kuppen ;) )

t om hans fru som hade en miniskskada som aldrig blev bra gick i backen.....
hon plågade sig i flera veckor och det gjorde så ont så hon grinade, men fortsatte ändå...tillslut så blev hon faktiskt helt bra :bump:

amkm skrev:
Jag har också sett fenomenet och där man dessutom satt och sa högt och tydligt att hästen har varit/är utdömd på 3 utav 4 ben..
Att man övht säger en sak när det finns folk runt omkring,är för mig helt befängt och detta på en s.k helgkurs för en utav dessa "gurus" om jag förstått det rätt.
Tjejen (anses som mkt duktig i vårat område) själv håller också en hel del lektioner för andra ryttare,och för mig,som är helt oinvigd i A.R och barockridning och som var hela helgen och såg detta spektakelt,just för att jag skulle bilda mig en egen uppfattning om det hela.
Jag kan ju bara säga en sak,för mig blev det tvärtemot,jag blev mkt negativ till det hela och anser först och främst att om en "instruktör" eller vad man nu kallar sig,inte ens säger ifrån,eller har en "åsikt" om det hela,utan anser att det är ok,tja då skulle jag för mitt liv,aldrig rida för personen i fråga,och än mindre så litar jag på personen/personerna i fråga.

Jag har en följdfråga utifrån ditt inlägg - visade hästen hälta eller rörelsestörning under kursen?

Visade hälta.

Jag kopierar från annat forum där jag skrivit om min upplevelse på denna helgkurs..

Har varit och kikat på a.r-träning och ska dela med mig om vad jag sett och tycker,som sagt,detta är helt och hållet vad jag såg själv under 3 pass på två dagar på samma hästar.

En unge i 14 års åldern kommer på sin snygga ponny,ser den komma ifrån stallet,skrittar ungefär 4 varv på ridbanan (ca 15 x 30 m),kommer sen fram till ** och säger att hon vill börja trampa idag..Detta var första passet de hade på fredagen..
Ok,säger ** och mamman kommer in och de ställer ponnyn vid staketet,mamman blåhåller fram och ** "piskar" bak och ungen sitter på.
Efter ungefär 5 min. försök till nånting som kanske skulle kunna vara nått likande brakar det loss,ponnyn får panik...(Bra inlärning)..Kastar sig huvudlöst igenom staketet och in i en tät granhäck..Ungen håller på att åka av och ** var mkt nära ett gäng kickar,mamman ligger på ridbanan,omkullvräkt.
Ponnyn och ungen fångas upp igen,för ponnyn ska minnsann inte få göra så,och det påbörjas igen ett försök,med längre pisk denna gång då för att ** inte ska bli kickad då ponnyn vid det här laget var mkt upprörd vid närkontakt.
Efter dryga 10 min. ger man sig då man tycker sig fått igenom två steg i bakbenen,dvs lyften.
Allt detta skedde utan uppvärmning eller nått,och bara där tycker jag att det brister otroligt..
Däremot så kan jag säga,att jag såg en äldre herre på en fjording som verkade trivas ypperligt med det hela..
Men,näe,det finns inget som verkligen kan övertyga mig om att det är ok att genom en paniksituation frammana ngt som liknar tramp..Hon red sammanlagt 15 min. ungefär.
Sen kommer en stor häst,där kompisen direkt säger att den tjejen är såååå duktig,det jag och annan kompis direkt reagerade på var att hästen såg halt ut redan i skritten,och tja,tyvärr,så var den också väldigt mkt knackig i traven.Ägaren och ** står vitt och brett och talar om för oss utanför ridbanan att denna häst är/har varit utdömd på 3 utav 4 ben..*suck*
Satt och övade tramp på volt hela passet.

Kompisens häst då,tja,vi har jobbat hela vintern på att få honom att varva ner sitt tempo i benen,dvs han stressar upp sig hela tiden,och benen går bara uppåt,inte nått i princip framåt,och denna häst är en ponny med mkt trevligt rörelseschema när han är avslappnad och inte alltför uppbetslad då han är mkt känslig och ryttaren relativt okänslig.Han hade verkligen börjat hitta en takt för både samling och ökning utan att övht behöva stressa sig igenom nått..
Det första man gör,är att sälja på kompisen ett nytt i mina ögon alldeles för skarpt bett för den hästen,eller jag ska ärligt säga,för det ekipaget.
Men det bettet är såååååå bra..Självklart så köper kompisen det.
Fredagspasset var inte så mkt mer än flytta för skänkeln i typ öppna på volt,helt ok övning,men alldeles för mkt stress och man uppmuntrade att få fram hans stressade upptågående gångart som ser ut som en blandning mellan tölt och pass..
Nåja,hände inte så mkt mer än så,hon red ungeför 20 min.
På lördagen såg jag hela vinterns jobb försvinna i ett nafs...Kan ju tillägga att denna ponny var ute en gång innan på en dressyrträningstävling med en tjej i stallet och vann LC och kom tvåa i LB:n,helgen efter **- träning var de iväg på samma sak,och då med samma domare,så var hästen alldeles för stressad och kunde ej bedömmas i 7 bedömningspunkter då de ej gick att genomföra..
Ytterligare en tanke som dök upp,denna ponny ville ej bli fångad i hagen varken lördag eller söndag och nästföljande vecka..Och den var definitivt inte svårfångad innan,även om det rättade upp sig på en vecka ungefär..

Senast ändrad:

Det låter verkligen som en sorglig historia det du berättar. Jag kan bara säga att jag inte alls känner igen mig på det du berättar. Det kan inte anses vara representativt för Akademisk Ridkonst.

Tja,det är det förmodligen inte,men personen som är "instruktör" är rätt väl anlitad och känd och även jag som inte håller på med a.r eller barock hade innan hört talas om honom och då definitivt inget dåligt om honom.
Har läst lite på hans hemsida också och tyckt att han verkade vettig och har vettiga åsikter,men efter att ha sett detta så tack,men näe tack.
Jag var/är nyfiken på det hela,då jag har två hästar som jag tror denna form av träning skulle passa ypperligt på,men,efter detta,tja,jag är fortfarande en normal dressyrmupp.. ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! ¨ Jag var nämligen och kollade på en häst igår som jag blev väldigt förtjust i. Problemet är de att hästen är kohasig. Ägaren...
2
Svar
23
· Visningar
3 355
Senast: _Ida_
·
Ridning Den här tråden kan mycket väl ligga fel, men provar här. Har haft uppehåll från ridningen 2-3 år, men letar nu efter medryttarhäst...
Svar
7
· Visningar
6 208
Senast: Cilva
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 424
O
Ekonomi & Juridik Hej, har lite frågor som jag försöker reda ut med en god vän. Hon har nämligen tagit en häst på foder, med avtal som ägaren själv har...
Svar
18
· Visningar
3 341
Senast: Opposita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama