Just det citatet har jag nog lärt mig den förenklade betydelsen
En tränare förklarade det som ett snöre. För att snöret ska bli rakt måste du sträcka det i båda ändar. För att hästen ska vilja sträcka halsen framåt och "sträcka snöret" rider man framåt till en kontakt som inte hindrar eller bromsar.
Och det är ju basic grundridning? Unghästridning.
Men i sin enkelhet något som de flesta behöver bli bättre på om man ser till alla clinics.
Rida framåt är ju grunden och jag tänker att först rider man i fräscht tempo framåt och får hästen att spåra på enkla raka spår och stora volter och sen går man vidare med skolor etc. Om man börjar för samlat blir hästen gärna krokig.
Lite som när man backar med släp. Om det blir krokigt är det lättaste att köra framåt och räta upp. Svårare att fortsätta backa och få det rakt.
Ja, jag håller med om att man först måste rida in hästen.
Då är ju framåt bara gas. Och du måste få bjudning i hästen, vilket ofta behöver ske genom gas sas.
Och på den nivån lägger jag mig på varvat stora volter och raka spår, som du säger.
Sen börjar man lära dem att placeras i ramen. Så man kan styra alla kroppsdelar i sidled, lägga balansen i manken och formge. Det blir enklare med vissa systems lite mer omfattade hjälpningssystem.
Sen samlar man. Då blir det inte krokigt.
Och ja, det finns också många dressyrryttare som inte vågar gasa fullt vid behov. Vissa gör det och andra inte.
Det brukar hoppryttare vara bättre på.
Men fart kan maskera mycket balansmissar. Så om man drar ner tempot rejält kan ryttare inse hur jävla mkt problem de egentligen har i att lägga i balans, på linjen etc.
Kan du styra sånt blir det inte svajigt hur långsamt du än rider.
Och de balansmissarna finns kvar och ger slitage i den högre farten med. De syns bara tydligare iom att påskjutet slutar dölja det. Precis som när man närmar sig stillastående på cykel och det svajar om man inte bibehåller balsnsen extra noga.
För mig är inte problemet att man samlar eller ej. Problemet är att man rider runt i obalans som många inte ens märker iom höga tempot och raka linjerna.
Så när hästen är inriden är det för mig dags att ta tag i balans och formgivning. Med korrekt formgivning brukar också ev bromsighet släppa, iom att det inte sällan beror på obalans och spänning. Då brukar behov av tempo för bjudning försvinna.