Rida "framåt"?

Magiana

Trådstartare
Det här med att rida "framåt", vad betyder det egentligen? "Framåt" är ju en riktning, men uppenbarligen betyder det något annat inom ridning. Jag har alltid tolkat det som att hästen ska gå fortare, men inte fått ihop logiken. Varför är det bra med snabba ben? En person beskrev "framåt" som att då har hästen "bra stöd i båda händerna med påskjut bakifrån". Jag får inte ihop det heller.

Själv tänker jag mer som att man rider så hästen tar längre luftigare kliv (som om den vore lite större än den är), friskt tempo men inte överilat. Ingen ökad hastighet på benen.

Hur kan man förklara det på ett annat sätt? Har jag ens fattat något?

Rida på framåt brukar avse att ryttaren har hästen korrekt på hjälperna, släpper fram den korrekt på hjälperna dvs inga motstridiga hjälper och framför allt ingen handridning. Grund är givetvis att takt och tempo och balans bibehålls som i all grund .

Det har inte med farten att göra :)

Rida på framåt brukar avse att ryttaren har hästen korrekt på hjälperna, släpper fram den korrekt på hjälperna dvs inga motstridiga hjälper och framför allt ingen handridning. Grund är givetvis takt och tempo och balans bibehålls som i all grund .

Det har inte med farten att göra :)
Vi menar nog samma sak. Men det är bra att se det beskrivet med andra ord.

@Magiana ”längre luftigare kliv” dvs mer tryck, kadens etc får du högre upp på utbildningsskalan.
Som grund först utifrån din fråga handlar det om det jag kommenterat först och främst .
Takt och tempo och balans som grund . Aldrig fart .

@Magiana ”längre luftigare kliv” dvs mer tryck, kadens etc får du högre upp på utbildningsskalan.
Som grund först utifrån din fråga handlar det om det jag kommenterat först och främst .
Takt och tempo och balans som grund . Aldrig fart .
Jag tänkte inte alls på tryck och sånt (vet ej vad kadens är) utan mer att hästen tar för sig när den kliver framåt avspänt (utan att öka farten). Det jag ser framför mig liknar inte mellantrav eller något sådant.

Utöver det som nämts så tycker jag framåt också betyder framåt som i balans och på linjen. Alla kroppsdelar korrekt linjerade.. Dvs det tillåter energin från bakbenen att gå genom hästens kropp fram till bett och då till handen.

Framåt som i bara tempo - gasa/spring fortare- är för mig unghästridning/inridning.

I hoppningen säger ju vi ibland "det är 6 lite framåt" om relaterade avstånd i de fall gäller det steglängden.

Jag kan minnas fel. Men den jag har för mig först började prata om att rida "framåt" var Gustaf Steinbrecht. Andra kan absolut ha nämnt det innan. Men hans citat att vi ska rida hästen framåt och rak tror jag och många andra är något som ligger till grund för bla den typ av ridning vi har i Sverige. Det är ju ett av de mest omtalade.
Men vi är också många som tror att innebörden av de orden tappats lite på vägen sas.

Min tolkning är att han med det inte menar att vi ska rida på raka linjer i högre tempo. Utan vi är många som tolkar det som att han menar att man ska rakrikta hästen(dvs linjera alla kroppsdelar, om det så är på böjt eller rakt spår) och "framåt" betyder då bakbenen brörjar kliva in under hästen och inte bara skjuta på. Det sker ju eg först i piaff. Då är hästen helt rakriktad och bakbenen träder båda in under hästen, de går fram.
Det börjar ju i skolorna, då vi får ett bakben i taget att sas gå fram iom att det kliver in under hästen och de börjar sas gripa fram. Så i min värld handlar det citatet om att rida fram bakbenen.

Så att rida framåt och rak förenklas ofta av folk i mina ögon och får en betydelse som jag tror är lite missvisande.

Jag kan minnas fel. Men den jag har för mig först började prata om att rida "framåt" var Gustaf Steinbrecht. Andra kan absolut ha nämnt det innan. Men hans citat att vi ska rida hästen framåt och rak tror jag och många andra är något som ligger till grund för bla den typ av ridning vi har i Sverige. Det är ju ett av de mest omtalade.
Men vi är också många som tror att innebörden av de orden tappats lite på vägen sas.

Min tolkning är att han med det inte menar att vi ska rida på raka linjer i högre tempo. Utan vi är många som tolkar det som att han menar att man ska rakrikta hästen(dvs linjera alla kroppsdelar, om det så är på böjt eller rakt spår) och "framåt" betyder då bakbenen brörjar kliva in under hästen och inte bara skjuta på. Det sker ju eg först i piaff. Då är hästen helt rakriktad och bakbenen träder båda in under hästen, de går fram.
Det börjar ju i skolorna, då vi får ett bakben i taget att sas gå fram iom att det kliver in under hästen och de börjar sas gripa fram. Så i min värld handlar det citatet om att rida fram bakbenen.

Så att rida framåt och rak förenklas ofta av folk i mina ögon och får en betydelse som jag tror är lite missvisande.
Just det citatet har jag nog lärt mig den förenklade betydelsen :p
En tränare förklarade det som ett snöre. För att snöret ska bli rakt måste du sträcka det i båda ändar. För att hästen ska vilja sträcka halsen framåt och "sträcka snöret" rider man framåt till en kontakt som inte hindrar eller bromsar.
Och det är ju basic grundridning? Unghästridning.
Men i sin enkelhet något som de flesta behöver bli bättre på om man ser till alla clinics.
Rida framåt är ju grunden och jag tänker att först rider man i fräscht tempo framåt och får hästen att spåra på enkla raka spår och stora volter och sen går man vidare med skolor etc. Om man börjar för samlat blir hästen gärna krokig.

Lite som när man backar med släp. Om det blir krokigt är det lättaste att köra framåt och räta upp. Svårare att fortsätta backa och få det rakt.:)

Just det citatet har jag nog lärt mig den förenklade betydelsen :p
En tränare förklarade det som ett snöre. För att snöret ska bli rakt måste du sträcka det i båda ändar. För att hästen ska vilja sträcka halsen framåt och "sträcka snöret" rider man framåt till en kontakt som inte hindrar eller bromsar.
Och det är ju basic grundridning? Unghästridning.
Men i sin enkelhet något som de flesta behöver bli bättre på om man ser till alla clinics.
Rida framåt är ju grunden och jag tänker att först rider man i fräscht tempo framåt och får hästen att spåra på enkla raka spår och stora volter och sen går man vidare med skolor etc. Om man börjar för samlat blir hästen gärna krokig.

Lite som när man backar med släp. Om det blir krokigt är det lättaste att köra framåt och räta upp. Svårare att fortsätta backa och få det rakt.:)

Ja, jag håller med om att man först måste rida in hästen.
Då är ju framåt bara gas. Och du måste få bjudning i hästen, vilket ofta behöver ske genom gas sas.
Och på den nivån lägger jag mig på varvat stora volter och raka spår, som du säger.
Sen börjar man lära dem att placeras i ramen. Så man kan styra alla kroppsdelar i sidled, lägga balansen i manken och formge. Det blir enklare med vissa systems lite mer omfattade hjälpningssystem.
Sen samlar man. Då blir det inte krokigt.

Och ja, det finns också många dressyrryttare som inte vågar gasa fullt vid behov. Vissa gör det och andra inte.
Det brukar hoppryttare vara bättre på.

Men fart kan maskera mycket balansmissar. Så om man drar ner tempot rejält kan ryttare inse hur jävla mkt problem de egentligen har i att lägga i balans, på linjen etc.
Kan du styra sånt blir det inte svajigt hur långsamt du än rider.
Och de balansmissarna finns kvar och ger slitage i den högre farten med. De syns bara tydligare iom att påskjutet slutar dölja det. Precis som när man närmar sig stillastående på cykel och det svajar om man inte bibehåller balsnsen extra noga.
För mig är inte problemet att man samlar eller ej. Problemet är att man rider runt i obalans som många inte ens märker iom höga tempot och raka linjerna.
Så när hästen är inriden är det för mig dags att ta tag i balans och formgivning. Med korrekt formgivning brukar också ev bromsighet släppa, iom att det inte sällan beror på obalans och spänning. Då brukar behov av tempo för bjudning försvinna.

Framåt betyder ju inte bakåt, och det är det som är poängen i framåt enligt mig. Att både ryttaren och hästen ska tänka framåt, dvs inte sitta och bromsa. Tyvärr är det många som bromsar in i en samling, men tänker man framåt gasar man på in i en samling och höjer graden av form för att det ska bli en samling.

Det är mitt rida framåt.

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: Oknytt
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama