Rida eksem häst.

V

Visa

Rider ni era eksem hästar? Ska sköta om ett islands sto med eksem i sommar, och ägaren säger att hon inte brukar rida henne förrän i slutet på juli för då börjar eksemen gå ner. Visst borde man egentligen kunna rida hästen om den inte har eksem just där man har sadel och träns. Det r väl bara bra för hästen att få komma ut ur hagen ett tag och tänka på nånting annat, eller?
Hur gör ni?
 
Sv: Rida eksem häst.

Våran lilla bponny har exem i svans och man, hela mankammen blir tjock. Rids hon på sommaren är hon väldigt irriterad på insekterna så idag testade vi det nyinköpta man och svanstäcket från Boett (har även knallrosa flugpannband!) Det funkade jättebra, dock var det inte så mycket insekter ute.
 
Sv: Rida eksem häst.

Ja det klart att jag rider! Men, om det är mycket insekter får jag anpassa så att jag rider när det är som lägst insektstryck (ofta senare på kvällen). Man får dränka hästen i myggmedel före ridturen, ta med ett spö som "insektsbortviftare" (nej, min häst är inte rädd för spön längre...:smirk: ) och ha flugpannband på tränset. Men detta gäller väl i stort sett alla hästar - de flesta brukar ju vara irriterade av insekterna, det är bara det att eksemhästarna blir dåliga efteråt :cry:
Man kan väl säga att det självklart går att rida, men man ska alltid försöka undvika insekter i möjligaste mån.
 
Sv: Rida eksem häst.

Visa skrev:
Rider ni era eksem hästar? Ska sköta om ett islands sto med eksem i sommar, och ägaren säger att hon inte brukar rida henne förrän i slutet på juli för då börjar eksemen gå ner. Visst borde man egentligen kunna rida hästen om den inte har eksem just där man har sadel och träns. Det r väl bara bra för hästen att få komma ut ur hagen ett tag och tänka på nånting annat, eller?
Hur gör ni?


Jag rider med eksemtäcke inkl huva exkl maglapp. Rider när det inte är så hett/soligt men det gäller ju alla hästar.
 
Sv: Rida eksem häst.

Det beror väl på hur pass mycke eksem hästen har. För de med mycket så går ju otroligt mycket av hästens energi, krafft och ork åt till att härda ut, de blir ju helt slut av all klåda och lidande. Ska de då ut och bli ridna och behöva prestera också så tycker iallafall jag att det är grymt att utsätta dom för detta under den värsta perioden.
 
Sv: Rida eksem häst.

Jag tycker du ska lyssna på ägaren, hon/han vet ändå vad som är bäst för just den hästen. Endel hästar, speciellt islänningar har väldiga problem med sommareksem! Fungerar det inte med flugtäcke+flughuva och spray i hagen så tycker jag det är helt rätt av ägaren..
 
Sv: Rida eksem häst.

klart man kan rida en exemhäst! huvudsaken är ju att hästen inte har exem just där sadel och träns ligger an..
 
Sv: Rida eksem häst.

Tyvärr är det inte alltid så att ägaren alltid är den som vet vad som är bäst för hästen. En del hästägare är skrämmande okunniga! Bra att ta reda på så mycket som möjligt och försöka få hjälp med att behandla eksemet så hästen mår så bra som det går.
 
Sv: Rida eksem häst.

Jag rider min eksemhäst, försöker varje dag om möjligt och jag rider ut sent när de värsta insektstrycket är borta eller om det är svalt väder.

Hästen tvättas alltid av med äppelcidervinäger/vatten efter ridturen, det svalkar och lindrar i man o svans o övrigt där han svettas. Jag smörjer innan vi ger oss ut.

Han har grav eksem, det bl a lossnar hudflagor på honom på kroppen och i svansroten trots han är väl skött. Dock tror jag han mår bra av att komma ut så mycket som möjligt. Varierar träning med "slöridning".
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 331
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 645
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 089
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp