Rida efter Metacam behandling?

Lunketuss

Trådstartare
Hästen har fått Lymfangit efter ett brodd tramp vb. Ska äta Metacam i 5 dagar. Just nu är han väldigt svullen och halt å öm i kronranden där hålet är. Sprit bandagerad nattetid och ute i hage obandagerad dagtid, ska linda sprit bandage i totalt 4 nätter. Hur snart efter att han slutat med Metacam (och är ohalt naturligtvis) kan man börja rida? Hur länge sitter smärtlindringen av Metacamen i?

Sv: Rida efter Metacam behandling?

Min veterinär svarade preics på den frågan hemma hos mig
han påstår att det sitter i ca ett dygn men att man kan räkna med rester tills dagen därpå iaf, så han rekommenderade 2 obehandlade dagar innan man rider

dvs day 5 sista behandlingsdag
dag 6 verkar fortfarande lite
dag 7 borde vara ute ur systemet o "fritt fram" sas

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 452
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 057
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
15 005
Senast: Corax
·
Hästvård Skrev ju om valacken som efter att (som det ser ut - kommit loss själv) rullat fast i boxen natt mot mån och på mån morgon var...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat