Alexandra_W
Trådstartare
Sv: Hjälp, det blev värre och jag fattar ännu mindre?
Så, om ni har en häst som är ohalt i skritt och osvullen, och som ni inte ser hälta på rakt fram, men som varit svullen och som vet rek vila tills svullnaden gått ner och han är ohalt i skritt och trav, och beräknar det ska ta några dagar, så då åker ni till KLINIK för att KOLLA OM hästen är ohalt i trav?
Och jag har inte böjt honom, däremot har jag lyft benet så det böjs ihop, precis som när man lyfter ett bakben.
Måste hålla med Martha här...har heller aldrig blivit ombedd att på eget bevåg lina en halt häst. låter för mig mkt underligt..
fick intrycket av TS att hästen var uppenbart halt? Då finns ju ingen anledning att lina eller? Varför riskera att förvärra skadan, är det ev en fissur kan det tom vara ödesdigert.
Man ska inte utöva hem diagnoser..
Vid hältor har jag oxå alltid åkt raka vägen till klinik! annars ökar risken för följd problem avsevärt...går en häst tex för länge med en vrickning kommer en led inflamation som ett brev på posten...-better safe than sorry-som det heter...
Till TS- vill minnas att du skrev att du böjde? Även om det inte är ett regelrätt böjprov ska man inte göra sådant själv...
Så, om ni har en häst som är ohalt i skritt och osvullen, och som ni inte ser hälta på rakt fram, men som varit svullen och som vet rek vila tills svullnaden gått ner och han är ohalt i skritt och trav, och beräknar det ska ta några dagar, så då åker ni till KLINIK för att KOLLA OM hästen är ohalt i trav?
Och jag har inte böjt honom, däremot har jag lyft benet så det böjs ihop, precis som när man lyfter ett bakben.