Hjälp, det blev värre och jag fattar ännu mindre?

Sv: Hjälp, det blev värre och jag fattar ännu mindre?

Måste hålla med Martha här...har heller aldrig blivit ombedd att på eget bevåg lina en halt häst. låter för mig mkt underligt..

fick intrycket av TS att hästen var uppenbart halt? Då finns ju ingen anledning att lina eller? Varför riskera att förvärra skadan, är det ev en fissur kan det tom vara ödesdigert.
Man ska inte utöva hem diagnoser..
Vid hältor har jag oxå alltid åkt raka vägen till klinik! annars ökar risken för följd problem avsevärt...går en häst tex för länge med en vrickning kommer en led inflamation som ett brev på posten...-better safe than sorry-som det heter...

Till TS- vill minnas att du skrev att du böjde? Även om det inte är ett regelrätt böjprov ska man inte göra sådant själv...

Så, om ni har en häst som är ohalt i skritt och osvullen, och som ni inte ser hälta på rakt fram, men som varit svullen och som vet rek vila tills svullnaden gått ner och han är ohalt i skritt och trav, och beräknar det ska ta några dagar, så då åker ni till KLINIK för att KOLLA OM hästen är ohalt i trav?

Och jag har inte böjt honom, däremot har jag lyft benet så det böjs ihop, precis som när man lyfter ett bakben.

många ggr är diffusa hältor antingen fläkskador, senskador , frakturer/fissurer..inget en DV kan diagnosticera...bara onödigt att lägga ut pengar.
Vid akuta fall såsom kolik odyl kan jag ringa ut en sån....i annat fall får man ju först ringa ut en DV för hutlösa priser för att sen ändå bli skickad till klinik...en hälta är oftast inte så akut att man inta kan stanna hemma några dagar...med undantag att benet är avslaget/söndertrasat mm...men då hamnar du ju på akutklinik i allafall.

Både sprickor o senskador har du ändå ingen möjlighet att diagnosticera i akutläget. men än att du kan ge smärtstillande ( en del vet vill inte ge då de kan belasta för mycket vid smärtlindring) och ordinera boxvila till skadan är utredd.

Jag VET att ingen av mina vet skulle ordinera longering vid en hälta som ingen vet vad det egentligen är.

Mm, och jag vet inte om det är för du har trav och jag har rid eller ej, eller om olika vet helt enkelt har olika åsikt.

Men du skulle alltså lyckats få en akuttid på klinik för att din häst har varit svullen BB utan palpömhet, och sedan ett par dagar är helt osvullen och ren i benen, och helt ohalt i skritt och ohalt i trav rakt ut vad du kan se? (För du får inte använda några andra hjälpmedel, alltså jag tror ju du mycket väl kan avgöra det, men du är ju en normalhästägare)

Lyx i sådana fall, för JAG hade ju fan så många ggr hellre varit på klinik i fredags än hos DV, DV är ju milt sagt begränsade och jag åker i princip aldrig med hälta till dem.

Varken DV eller klinik ansåg ju heller att rullat fast och svullen BB men icke palpöm är något att åka in med akut heller, utan boxvila strikt och se om det blir bättre - annars kom in.

Ärligt talat så hade jag fått det om jag tyckte själv att det VAR akut, men har man varit ca 1 gång i veckan på kliniken i 10 år så utgår dom nog ifrån att jag vet vad jag talar om när jag menar akut.
Tider finns ALLTID...( kan t om få komma precis innan stängningsdags , "mina" hästar är ju storkunder och dom ska man vara rädd om :angel: )

Jag vet att med bla senskador/sprickor kan det vara i akutskedet väldigt svullet, men efter några dagar inte alls nån svullnad, dessvärre kan det vara en blödning i allafall.

I ett sånt skede om jag sett hästen varit så svullen och vetat vad som "hänt" skulle jag vänta tills svulnaden lagt sig, sen ta ett ultraljud eller rtg om ultra inte visade något....skulle aldrig longera eller göra körprov innan ev sprickor eller senskador skulle kunna uteslutas....eftersom man kan förvärra dom ytterligare med såna utflykter.

Men har man "tur" så är det ju inget annat än nåt som går över av sig sjäälvt, eller en lättare vrickning.

Ärligt talat så hade jag fått det om jag tyckte själv att det VAR akut, men har man varit ca 1 gång i veckan på kliniken i 10 år så utgår dom nog ifrån att jag vet vad jag talar om när jag menar akut.
Tider finns ALLTID...( kan t om få komma precis innan stängningsdags , "mina" hästar är ju storkunder och dom ska man vara rädd om :angel: )

Jag vet att med bla senskador/sprickor kan det vara i akutskedet väldigt svullet, men efter några dagar inte alls nån svullnad, dessvärre kan det vara en blödning i allafall.

I ett sånt skede om jag sett hästen varit så svullen och vetat vad som "hänt" skulle jag vänta tills svulnaden lagt sig, sen ta ett ultraljud eller rtg om ultra inte visade något....skulle aldrig longera eller göra körprov innan ev sprickor eller senskador skulle kunna uteslutas....eftersom man kan förvärra dom ytterligare med såna utflykter.

Men har man "tur" så är det ju inget annat än nåt som går över av sig sjäälvt, eller en lättare vrickning.

Jag vet ju att DU kan, men jag menade om du var 'normalhästägare', hur skulle du då gjort?

SVullnaden la sig ju på två dagar, ingen palp.ömhet, minsta gallighet eller något. Men du skulle alltså då kört till vet/klinik och UL:at och röntgat för säkerhets skull? (Kan inte en transport förvärra btw?)

Fick intrycket av TS att hästen var uppenbart halt? Då finns ju ingen anledning att lina eller? Varför riskera att förvärra skadan, är det ev en fissur kan det tom vara ödesdigert.
Man ska inte utöva hem diagnoser..
Imorse feberfri, i princip osvullen etc. Vilar fortfarande VB väldigt mycket, men kan stå på det. Ser helt ohalt ut i skritt.
Det var alltså i DET läget som TS linade för att se om han var halt eller ohalt i trav och/eller skritt på böjt spår, helt på veterinärens inrådan (för hade han då varit ohalt var det dags att börja promenera igång honom) och det var SÅ hon UPPTÄCKTE att han verkligen VAR halt så att det var klinik/veterinärläge. Hur brukar DU upptäcka om din häst är halt? Om jag tycker hästen känns ojämn i ridningen t.ex. så brukar jag antingen be någon kolla när jag springer (eller springa så att jag kan kolla), eller så linar jag och ser hur hästen rör sig för att avgöra om hästen ens ÄR halt eller inte. Innan det är konstaterat på hemmaplan att hästen är halt är det väl ändå inte anledning nog att ringa (eller ännu mindre åka) till klinik???

Och förlåt om jag låter skeptisk men... Har du VERKLIGEN aldrig fått frågan om hästen är halt i skritt respektive trav och rakt fram respektive på böjt spår när du ringer veterinären för att få veta om du ska åka till klinik eller avvakta??

Vart ringer du i såna fall? :confused:

Eller du kanske bedömer själv hemma i varje enskild situation om det är klinikläge eller inte helt utan att rådfråga veterinär? I så fall - snacka om hemdiagnos! :cool:

Först så beror det väl på om hästen bara spökar sig i finkan, naturligtvis kan man ju förvärra en ev fraktur/spricka/senskada då.

Med din häst som svullnade i BÄGGE bakbenen skulle jag inte åka in i ilfart, utan jag skulle vänta o se, men inte provocera på nåt sätt.

Men för att veta 100 så skulle jag efter en vecka tio dagar eller innan jag skulle köra igång ta ett ultraljud...visar det inget så ta en rtg...allt beroende på naturligtvis hur hästen beter sig.

Om en vet misstänker sena eller spricka så tror jag inte att dom rekommenderar linlöpning eller körning.

Med din häst kanske jag skulle kolla högre upp då han tydligen fått en cirkulationsstörning i båda bak.

Och förlåt om jag låter skeptisk men... Har du VERKLIGEN aldrig fått frågan om hästen är halt i skritt respektive trav och rakt fram respektive på böjt spår när du ringer veterinären för att få veta om du ska åka till klinik eller avvakta??

Jag kan svara för mig,
- Nej , den frågan har aldrig ställts...om jag anser en häst halt så är den antingen halt, eller så rör den sig annorlunda, hänger på en tön. ställer in ett bakben el dyl.

Jag säger bara att hästen är halt och vill komma in o böja hästen, så gör nog alla som håller på med trav.

Först så beror det väl på om hästen bara spökar sig i finkan, naturligtvis kan man ju förvärra en ev fraktur/spricka/senskada då.

Med din häst som svullnade i BÄGGE bakbenen skulle jag inte åka in i ilfart, utan jag skulle vänta o se, men inte provocera på nåt sätt.

Men för att veta 100 så skulle jag efter en vecka tio dagar eller innan jag skulle köra igång ta ett ultraljud...visar det inget så ta en rtg...allt beroende på naturligtvis hur hästen beter sig.

Om en vet misstänker sena eller spricka så tror jag inte att dom rekommenderar linlöpning eller körning.

Med din häst kanske jag skulle kolla högre upp då han tydligen fått en cirkulationsstörning i båda bak.

Oki, jag tänkte ju på det när vi åkte, han trampade om i vänsterkurvor och gillade inte bromsande i nedförslut, att hur mycket kan man eg förvärra. Han var rejält lindad med stödbandage, men hade ju inte 'benbrottsbandage' med skena direkt.

Men du skulle alltså låta hästen stå på box/i sjuhage i dryga veckan, sen UL:a och SEN släppa i hage? Eller fattade jag fel då? (Du skrev 'köra igång,', här handlade det ju om att han kunde släppas ut i stor hage igen under förutsättning att han var hältfri i trav)

Vet misstänkte senskada först på symptomen, men inte fylld nånstans och reagerade ju soms agt inte minsta vid palp av senorna, och enda 'avvikande' var ju förtjockat gaffelband nere där det förgrenar sig, men det är ärrvävnad från gammal skada.

Däremot var han ju halt både här och där på böjprov, REJÄLT också.. Men du får gärna utefter det vet hittade (står i tråden) svara på om du med din erf tycker man fortfarande - på en väldigt smärttålig häst - kan misstänka fissur/fraktur, och då gärna vart t ex? Jag har ju inte riktigt kunna släppa och känna att 'nej, det är ju iaf INTE en spricka' liksom.. (Vet tyckte att symptomen kan väl stämma, men de brukar iaf bli lite galliga eller tryckömma..men han är ju ingetdera)

Jag kan svara för mig,
- Nej , den frågan har aldrig ställts...om jag anser en häst halt så är den antingen halt, eller så rör den sig annorlunda, hänger på en tön. ställer in ett bakben el dyl.

Jag säger bara att hästen är halt och vill komma in o böja hästen, så gör nog alla som håller på med trav.

Jo fast hur märker ni att hästen är halt i trav och inte i skritt då? Det känns för mig som kuggfrågan. Hade jag vetat att han var halt i trav hade jag ju åkt in utan att lina, men jag visste ju inte, och hela svullnaden hade lagt sig och han var ohalt i skritt samt trav rakt fram så bra man nus er när mans pringer själv.

okej.. jag har iaf fått såna där mer ingående frågor om NÄR hästen är halt och VAR hästen är halt och i vilka lägen hästen är halt och allt möjligt. Kanske är för att jag är privathästägare som inte sysslar med trav?? Jag vet ju inte?? Men det är iaf minst lika vanligt som när man ringer om ett sår att de vill veta djup, storlek om det är lednära, temp, etc att man får följdfrågor om man ringer och säger att hästen är halt.

Dvs veterinären försöker nog säkertställa att h*n inte är på väg att åka ut akut till, eller skriva klinikremiss för, nåt som inte ÄR akut för det visar sig sen att det bara är en nojjig hästägare med nollkoll...

Oki, jag tänkte ju på det när vi åkte, han trampade om i vänsterkurvor och gillade inte bromsande i nedförslut, att hur mycket kan man eg förvärra. Han var rejält lindad med stödbandage, men hade ju inte 'benbrottsbandage' med skena direkt.

Men du skulle alltså låta hästen stå på box/i sjuhage i dryga veckan, sen UL:a och SEN släppa i hage? Eller fattade jag fel då? (Du skrev 'köra igång,', här handlade det ju om att han kunde släppas ut i stor hage igen under förutsättning att han var hältfri i trav)

Vet misstänkte senskada först på symptomen, men inte fylld nånstans och reagerade ju soms agt inte minsta vid palp av senorna, och enda 'avvikande' var ju förtjockat gaffelband nere där det förgrenar sig, men det är ärrvävnad från gammal skada.

Däremot var han ju halt både här och där på böjprov, REJÄLT också.. Men du får gärna utefter det vet hittade (står i tråden) svara på om du med din erf tycker man fortfarande - på en väldigt smärttålig häst - kan misstänka fissur/fraktur, och då gärna vart t ex? Jag har ju inte riktigt kunna släppa och känna att 'nej, det är ju iaf INTE en spricka' liksom.. (Vet tyckte att symptomen kan väl stämma, men de brukar iaf bli lite galliga eller tryckömma..men han är ju ingetdera)

Dom behöver inte visa varken svullnad eller gallor eller palpreaktion vid sprickor. Jag vet flera hästar som VUNNIT lopp med sprickor ( visserligen har dom blivit ordentligt halta efteråt )

Oftast kan man i akutskede få en riktig svullnad, för att den är "klar" några dagar senare, många gör då misstaget att fortsätta träna och du har då ofta en värre blödning och konvalecensen blir förlängd flera månader.

Är man osäker så ska man absolut ta ett ultraljud eller rtg. Då VET man det iallafall om inget skulle visa sig där.

Hade jag "vetat" att det var senan skulle jag släppt i hage ( om dom inte racar FÖR mycket ) för är dom vana att vara ute så blir det bara värre om dom ska stå stilla för att vid hagsläpp eller igångsättning slippa alla "tokryck" pga överskottsenergi....senor behöver så mycket cirkulation dom nånsin kan få.

Vid en ev spricka så skulle jag ställa på box.......svårt läge för dig, enda sättet är att kolla UL el Rtg.

Jag red en hingst några år som kunde leva rövare i boxen.
En dag var han diffust halt vä fram. Liten svullnad men den gick över på ngn dag.
Min teori var att han slagit i kotan/kotben i vattenkoppen när han bråkade för att stona gick till hagen. Han studsade alltid i det hörnet.

Samtidigt fick vi förkylning i stallet och eftersom det var så lite han var halt lär matte (ej min) honom vara pga att hon inte ville åka med häst som har virus. Han hade då 38.5 och lite över pga förkylningen.

Efteråt var han så gott som ohalt i hagen. Vi skulle boka tid o åka in. Han fick gå på volten som är mjuk och dessutom ensam uteför att hålla sig lugn. Jag red min valack. När jag kom tillbaka stod han i hagen/volten och såg glad ut.

Jag ställde in min häst och gick för att ta in hingsten. Då stod han på tre ben med vä fram i luften.:eek: Kunde knappt ta sig in i stallet. Ilfärd till Ultuna på kvällen med spjälad häst.

Han hade rejäl fraktur i kotbenet upp i kotan. De ville knappt operera men matte stod på sig.

Han skruvades ihop men fick kolik ett par dagar efter operationen och dog i tarmvred. :cry:

De kunde se på röntgen att han hade en skugga som var en spricka vid brottet. Det första var en spricka som blev fraktur när han gjorde något i hagen, vi vet ej vad, slät mark:confused:

I våras hade en god väns häst envis men mycket diffus hälta i ett framben.

De såg inget på röntgen. Eftersom de hört om hingsten stod de på sig. Vid magnetröntgen såg de en spricka. Lång vila, är ej ännu igång.

Den skada du beskriver skulle med andra ord göra mej mcyket orolig. Särskilt med tanke på att den ev legat fast o slagit sig fri boxen.

Jo fast hur märker ni att hästen är halt i trav och inte i skritt då? Det känns för mig som kuggfrågan. Hade jag vetat att han var halt i trav hade jag ju åkt in utan att lina, men jag visste ju inte, och hela svullnaden hade lagt sig och han var ohalt i skritt samt trav rakt fram så bra man nus er när mans pringer själv.

Nja, man märker ju på hästen om den är halt...jag kollar ju inte spec hältor varje dag utan man märker ju, kortare steg, hänger på en töm, ställer in nåt ben etc som jag skrev förut....men med historian du berättade är man ju naturligtvis uppmärksam...tycker det är knepigt att han visar 2-3 gr på böjt spår o inget på rakt....

Jag har ju också en som har hög smärttröskel, honom får man böja 2 ggr på samma ben för att få en ev reaktion.

Lite OT men det är ju lite underligt det där med att "lina" hästar...travare "linar" man aldrig...bara ridhästar...Hur kan man du diagnosticera en travare på rakt spår och inte en ridhäst?
Jag har aldrig fått rek om att lina en häst för att kolla upp hältor...och då har jag haft många halta hästar i stallet.

Jag tycker det är vansinningt att ha en diffust halt häst på en volt, har du otur så kan du ju förvärra skadan mycket mer än på rakt spår.

De linar på kliniken (ATG) har t om en inbyggd volt för det. (eller de ber ägaren lina rättare sagt, medan vet tittar på)

Kanske ridhästar, men jag är mycket på en ATG klinik och har aldrig linat en häst......

Är man osäker så ska man absolut ta ett ultraljud eller rtg. Då VET man det iallafall om inget skulle visa sig där.

Hade jag "vetat" att det var senan skulle jag släppt i hage ( om dom inte racar FÖR mycket ) för är dom vana att vara ute så blir det bara värre om dom ska stå stilla för att vid hagsläpp eller igångsättning slippa alla "tokryck" pga överskottsenergi....senor behöver så mycket cirkulation dom nånsin kan få.

Vid en ev spricka så skulle jag ställa på box.......svårt läge för dig, enda sättet är att kolla UL el Rtg.

Han står på box nu, och är lugn. Han är inte sådär jättelugn i hage alla ggr, och jag vill inte ha honom i sjukhage nu för det börjar bli kletigt ute (blött) och så lätt de slinter då OM de börjar tossa. Stor hage blev han ju markant sämre av så det gick han bara i första dagen (och en stund igår, när han hoppat ur uteboxen det lilla kräket).

Han ska ju kollas på klinik på tisdag, men JAG är ju rädd att de klämmer, känner och böjer och inte anser det behöver röntgas/UL:as eftersom han 'inte är mer halt' och dessutom inte är svullen/öm :crazy:

Han var 2 - 3 grader halt från andra varvet i trav i torsdags kväll, i fredags morse var han betydligt bättre (dvs inte alls lika halt). Däremot var han ju 3 grader halt högt och 3 grader halt lågt på böjprov på VB, 2 grader VF hela benet och 2 grader HB hela benet. Mer kunde ju inte DV utreda, och rek (ev för att utan att blivit ombedd försökt spara pengar åt matte..) boxvila (strikt, inga prommisar) i 3 v, metacam tio dagar och sen ÅB.

Klinikvet ville att han kom in iom de böjprovsreaktionerna, men inte akut utan 'när jag hade möjlighet?'. Jag lyckades trixa mig in på en tid (hos annan än 'min' vet dock) på tisdag. Men om han klämmer etc inte hittar ngt, och hältan i övrigt är som i fredags (dvs inte spec halt innan böjprov, men inte ren, men kraftiga reaktioner på böjprov ffa VB men även VF och HB, och hästen vilar/sparar VB) så tror jag ju inte de röntgar eller UL:ar om inte jags tår där och propsa på det. Därför jag undrade vad man ska satsa på att röntga om man befarar spricka?

När han var sådär halt på lina ville han ju inte trampa igenom i kotan VB alls, och satte i tån först. Mkt mkt sämre i vä varv än i hö varv då han belastade bättre, satte i rätt och trampade igenom lite i kotan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30