Hjälp, det blev värre och jag fattar ännu mindre?

Sv: Hjälp, det blev värre och jag fattar ännu mindre?

ni måste ju prata igenom det ,börja med benet han är halt i...

ni måste ju prata igenom det ,börja med benet han är halt i...

Böjprovshalt på tre ben ju Värst halt på VB dock, där hasledsdefekten också sitter.

Haser BB vill jag ha rtg oavsett, och jag klurar på kotan VB?

de slacker nog med bedovning nedfran och upp, innan rgt el UL, for att se var det sitter. Min vet slutade inte forren han slackte i landryggen, och haltan var "borta". Sen rontgade och ULade vi dar, och hittade en fraktur

de slacker nog med bedovning nedfran och upp, innan rgt el UL, for att se var det sitter. Min vet slutade inte forren han slackte i landryggen, och haltan var "borta". Sen rontgade och ULade vi dar, och hittade en fraktur

Det jag vill gardera mig emot är ju att de drabbas av 'spara pengar åt matte' syndromet. Hästen är ju T-märkt och det här lär inte täckas av hans försäkring, och jag såg ju hur DV trots att jag tyckte 'strunta i den ekonomiska aspekten' tyckte att 'det drar ju fort iväg om man är på klinik, försäkringsbolaget inte betalar och då kan det ju bli väldigt dyrt'. Jag vet ju (tyvärr) precis vad det kostar etc, och förklarade att pengarna kan hon bortse från (inte för jag har hur mkt pengar som helst, men jag vill inte ha diagnoser grundade på att spara pengar åt djurägaren på bekostnad av bästa undersökning/behandling).

Och eftersom de är tre ben/flera leder så tror jag att jag kommer få pusha vet lite för det inte ska bli 'jaa, vi provar med boxvila och butta' :crazy: när pengarna börjar rasa iväg. (Det finns naturligtvis en gräns för vad jag kan betala, men JAG vill avgöra när JAG tycker att 'nu får vi nog börja fundera över alternativen en stund' och inte att vet i missriktad välvilja börjar försöka göra det så billigt som möjligt.

Jag betalar det stora flertalet av mina veternärkostnader själv (har travhästar och det är ju rätt stora begränsningar på vad veterinärvårdsförsäkringarna man kan tekna för dem täcker) och jag har inte varit med om att de skulle göra någon "snålvariant" av undersökningar på mina hästar.

Jag har aldrig heller blivt nekad att komma med en häst till kliniken samma dag när vi har sagt att det är AKUT. Tid finns alltid om det verkligen behövs.

Jag betalar det stora flertalet av mina veternärkostnader själv (har travhästar och det är ju rätt stora begränsningar på vad veterinärvårdsförsäkringarna man kan tekna för dem täcker) och jag har inte varit med om att de skulle göra någon "snålvariant" av undersökningar på mina hästar.

Jag har aldrig heller blivt nekad att komma med en häst till kliniken samma dag när vi har sagt att det är AKUT. Tid finns alltid om det verkligen behövs.

Nu är det ju oftast veterinären som bedömer vad som är akut. Jag har dock heller aldrig haft problem få tid fort när det verkligen är akut. Men jag kan förstå och hålla med om bedömningen att min herre inte var/är ett akutfall.

Ang spara pengar så har jag heller inte upplevt det förrän nu. Jag har dock en kompis med oförsäkrad häst där vissa veterinärer försökt 'kapa hörnen' oombedda åt henne för att spara pengar. Det är ju snällt att inte dra iväg med undersökningar för 10 000 kr utan att kolla så djurägaren är 'beredd' på kostnaden, men vissa veterinärer tar det lite för långt tyvärr och börjar även oombedda prata om 'det blir ju dyrt' osv.

I all välmening givetvis, och de har säkert haft fall där djurägaren fått jordens chock och inte kunnat betala fakturan. Men om jag säger att 'jag vet att det kostar, det spelar ingen roll' så måste de ju kunna tro på det. Jag vet min vanliga vet gör det, hon informerar och frågar, men säger man kör så kör hon.

Men vet nu på tisdag har jag bara haft en gång förut. Det var på en hälsokontroll och jag var jättenöjd med honom. Däremot skrev han besöket som återbesök (vilket blir billigare) fast det inte var det (det var flera år sne hästen var på kliniken senast). Visst, mattes plånbok tackar ju och tar emot. Men jag vill inte han låter bli att göra, eller iaf föreslå att vi ska göra, undersökningar som är dyra pga att hästens försäkring inte täcker. Så därför jag vill vara lite förberedd och mota ev sådant beteende i grind.

travhästar tror jag generellt är annorlunda, och jag undrar om inte travhästägare har ett bättre betalningsrykte? Typ att travfolk både vet och är beredda på att det kostar? Har tänkt på de där flera ggr när jag stått och kikat på hältutredningar. Jag har hört olika kliniker vilja ha förskottsbetalning/förskottsdelbetalning på dyra procedurer på ridhästar, men aldrig på travhästar? Samma sak när det gäller mindre kostsamma saker som t ex hältutredningar, ridfolket informeras löpande om 'vad räkningen är på' i vissa fall, men aldrig sett de informera en travhästägare om det. Eller diskutera vilken behandling som ska väljas utefter pris. Men hästfolk generellt har ju tyvärr inte det bästa betalningsryktet alla ggr =/ Ultuna har nuförtiden en STOR skylt i reception att pga de många obetalda fodringar de har, så vid dyrare ingrepp på oförsäkrat djur så kan de krävs förskottsbetalning, för att minska sitt svinn. (Sett ne häst på Ultuna ha STOR skylt på boxdörren med 'oförsäkrad' med.. )

Sen skiljer det alldeles säkert från olika vet, och jag har aldrig drabbats av fenomenet innan nu med herrn. De brukar de facto när det gäller DV inte ens fråga om den är försäkrad (kanske utgår från det?), men en triangel på bakdelen talar ju tydligt om att det iaf finns rejäla reservationer i försäkringen.

Men som sagt, jag hoppas slippa drabbas av det, men eftersom risken finns vill jag vara förberedd.

travhästar tror jag generellt är annorlunda, och jag undrar om inte travhästägare har ett bättre betalningsrykte? Typ att travfolk både vet och är beredda på att det kostar? Har tänkt på de där flera ggr när jag stått och kikat på hältutredningar. Jag har hört olika kliniker vilja ha förskottsbetalning/förskottsdelbetalning på dyra procedurer på ridhästar, men aldrig på travhästar? Samma sak när det gäller mindre kostsamma saker som t ex hältutredningar, ridfolket informeras löpande om 'vad räkningen är på' i vissa fall, men aldrig sett de informera en travhästägare om det. Eller diskutera vilken behandling som ska väljas utefter pris. Men hästfolk generellt har ju tyvärr inte det bästa betalningsryktet alla ggr =/ Ultuna har nuförtiden en STOR skylt i reception att pga de många obetalda fodringar de har, så vid dyrare ingrepp på oförsäkrat djur så kan de krävs förskottsbetalning, för att minska sitt svinn. (Sett ne häst på Ultuna ha STOR skylt på boxdörren med 'oförsäkrad' med.. )

Jag tror inte att travfolk är bättre på att betala sina räkningar, däremot är det ofta inte ägaren som är med hästen till kliniken och det är ju lite svårt att be en anställd hästskötare att slanta upp för ingrepp i förskott.

Visst diskuteras det om behandlingar och ingrepp ska göras, men skötaren har oftast inte så mycket att säga till om så den diskussionen tas med ägaren eller tränaren som kanske inte är med till kliniken.

De flesta travhästar i Sverige är i proffsträning, på buke är amatörerna i klar majoritet.

Jag tror inte att travfolk är bättre på att betala sina räkningar, däremot är det ofta inte ägaren som är med hästen till kliniken och det är ju lite svårt att be en anställd hästskötare att slanta upp för ingrepp i förskott.

Visst diskuteras det om behandlingar och ingrepp ska göras, men skötaren har oftast inte så mycket att säga till om så den diskussionen tas med ägaren eller tränaren som kanske inte är med till kliniken.

De flesta travhästar i Sverige är i proffsträning, på buke är amatörerna i klar majoritet.

Jag hr ju ingen aning vem som varit med travhästarna jag sett på klinik in, omd et varit ägaren, amatörtränare eller proffstränare. Men det låter ju logiskt som du säger att det är för det inte är 'den som betalar' som är med in som man inte hör så många 'prisdiskussioner'.

Men, om man betänker vad det kostar att ha en travhäst i träning, så kändes det spontant som travfolket var mer 'beredda att betala', men jag har ju inte tänkt på det som du sa.

Sorry Solros...måste dementera :D

**Hästar i A-träning ca 8 100 st
B-träning ca 14 000 st**

Böjprovshalt på tre ben ju Värst halt på VB dock, där hasledsdefekten också sitter.

Haser BB vill jag ha rtg oavsett, och jag klurar på kotan VB?

Jag var på klinik i fredags med min åring som rullat fast.

Vi fick genomgå följande:

- Skritt på gången
- Böjprov av det halta benet (högt och lågt), han skrittade bara men veterinären var nöjd med vad hon såg.
- Palpation av alla leder och strukturer i bakdelen
- Rektalisering för att känna på bäckenkanten
- 5-6 röntgenbilder från hov och så långt man kommer
´
Och veterinären hittade ingenting. :crazy: :(

7 dagar på Metacam och sen återbesök. Om ingen förändring får vi remiss till Skara för att u-ljuda bäckenet.

Eftersom jag inte sett din häst törs jag ju inte gissa på vad du ska ta för bilder, själv skulle jag inte våga utesluta någon med mina erfarenheter. :crazy: Kostnaderna får man ju tyvärr ta när man har dem.

En häst som jag hörde om för nån månad sen hade rullat fast i boxen och lyckats göra sig en hovbensfraktur men så som du beskriver skulle jag gissa på att det sitter högt upp.

Ghost - också orolig matte...

Sorry Solros...måste dementera :D

**Hästar i A-träning ca 8 100 st
B-träning ca 14 000 st**

Ånej! Hade jag faktafel... :eek: :D Och så mycket fel också.

Men min poäng är den samma, på många av de amatörtränade hästarna finns det delägare så det är ofta så att den som är hos veterinären inte bestämmer.

Eftersom jag inte sett din häst törs jag ju inte gissa på vad du ska ta för bilder, själv skulle jag inte våga utesluta någon med mina erfarenheter. :..

Jo, fast samtidigt så iaf i min ekonomi finns det ett tag för vad jag ur egen ficka kan betala. En räkning på 6000 kr är en sak, en räkning på 12 000 kr är en helt annan sak. Och jag har tyvärr inte råd att röntga igenom hela VB, hela HB och hela VF. Tyvärr så är det den krassa sanningen, jag kan inte ta en räkning på 12 000 kr t ex. Och naturligtvis får man ta de bilder som krävs, men om man har en chans att 'börja i rätt ände' så kan ju det göra läget helt annorlunda, därför jag funderade lite. Haserna BB vill jag ju ha oavsett, och falanger VB (iom att han inte ville trampa igenom). Men vad finns det förutom leder att röntga på benet, det har jag t ex dålig koll på och så..

Nåja, det löser sig

Hejsan!
Äntligen har jag hittat tillbaka, fick börja om igen eftersom att min användare försvann!

Tråkigt att höra att du har problem igen! Kommer ihåg att du berättade om den hästen förut...

Med risk för att jag inte är tillräckligt insatt i tråden, men jag spekulerar lite fritt...

Det kan ju vara så att hältan i frambenet faktiskt kommit som en följd av att han går och belastar över från bakdelen. eftersom att det var där det började med svullnad och hälta.
Din känlsa att hältan var mer framträdande i ena bak kan ju ha varit helt korrekt. Och hans sätt att avbelasta det onda kanske har tröttat ut de andra benen.

Jag hade ju fraktur på min häst och då var han bara svälld och påverkad i det benet som han hade frakturen. (Till en början,
Sedan blev det dock inflammationer till följd av att han belastade fel, men det tog ju iofs en stund)
Om detta med att svullnaden bara kom i det benet, bara var i hans fall kan jag inte avgöra för han var den enda som jag behövt genomlida med fraktur.
konstigt då om din häst blir lika svälld i båda?
Men det kanske beror på placeringen av frakturen...

Kan ju vara så att han sträckt sig rejält "bara"

Hoppas iaf att det går bra och att jag inte bara svamlat till tråden!

Det kan ju vara så att hältan i frambenet faktiskt kommit som en följd av att han går och belastar över från bakdelen. eftersom att det var där det började med svullnad och hälta.
Din känlsa att hältan var mer framträdande i ena bak kan ju ha varit helt korrekt. Och hans sätt att avbelasta det onda kanske har tröttat ut de andra benen.

Jo, kuggfrågan är bara om det kan komma så snabbt? Jag har ju egentligen tre lösa teorier, men ingen håller riktigt..

1) Han skadade VB ORDENTLIGT där den där natten, och har/har haft såpass ont att VF och HB är rena avlastningsskador. Det skulle vara klockrent om det fram satt i höger fram.. Vä fram känns lite knepigt men inte omöjligt. Frågan är dock om man på såpass kort tid kan få sådana kraftiga avlastningsreaktioner, utan att se någon stor initialhälta?

2) Är som ovan, men med tillägget att hans leder redan innan var ansträngda. Inte så det påverkade/störde honom, men de befann sig preecis på rätt sida gränsen. Och när VB då avlastades så rasade korthuset helt enkelt och de andra benen 'sa ifrån'. Fortfarande lite ologiskt men inte omöjligt med VF istället för diagnonalt HF.

3) Han skakade inget allvarligt i HB, men vad som nu hände den natte räckte för att VB skulle börja göra ont/klappa ihop (men utan 'ny' skada i det) och sen enligt alt 2.

Ingen av dessa känns som sagt klockrena, och vad värre är så ingen av de känns som om man ser så många andra utgångar än game over :cry:

Men det är ju verkligen omöjligt att säga i nuläget, och kuggen är VAD har hänt som gör SÅ ont att han avlastar VB såpass, var såpass halt i trav på böjt spår torsdag kväll, men som inte ger initialhälta i skritt och inte spec mkt hälta i trav rakt fram? Som alltså ska gör asåpass ont att den smärttåliga hästen reagerar så hårt, men inte ger minsta svullnad eller galla, ingen palpömhet etc? Så soms agt, ingen teori stämmer riktigt..

Jag hade ju fraktur på min häst och då var han bara svälld och påverkad i det benet som han hade frakturen. (Till en början,
Sedan blev det dock inflammationer till följd av att han belastade fel, men det tog ju iofs en stund)

Minns du hur lång stund? Här talar vi ju isf 4 dygn.. det känns soms agt inte riktigt riktigt, om nu inte lederna var ansträngda innan, så det inte behövdes så mkt för att rasera det hela..

Om detta med att svullnaden bara kom i det benet, bara var i hans fall kan jag inte avgöra för han var den enda som jag behövt genomlida med fraktur.

Hur länge var han svullen?

konstigt då om din häst blir lika svälld i båda?
Men det kanske beror på placeringen av frakturen...

Svullnaden la sig ju HELT på två dagar på box, sen gallig kotsenskidor BB några dagar till, men sen HELT ren överallt (utom hasleden VB där han har en genomgående hasledsgalla som kommer och går som den vill)

Och du får svamla bäst du vill, det är lugnt =)

Du skriver att han inte trampar igenom i kotan, jag har sett en häst på tre dagar gå från frisk och ridbar (förmodligen var han väl inte helt frisk, men tillräckligt för att inget skulle synas initialt och vid lätt ridning) till utdömd. Det började med att han blev halt på ett bakben, och det syntes tydligt att han inte ville trampa igenom, han gick "på tå". efter två dagar satte han inte ner trakterna i marken öht. Fick diagnosen "kronisk gonit" d v s knäledsinflammation och avlivades på dag fyra. Det var inte min häst så jag har inte stenkoll på veterinärens argument och varför det inte var behandlingsbart, men kom att tänka på det när du sa att han inte trampar igenom...

nåt att fundera på, kanske nån annan som vet mer om knäleder?

Hmm, ja du har rätt, det var nog lite väl mycket som skulle sammanträffa för att hältan skulle bete sig sådär...

Det är ju just det att jag inte vet när hans inflammationer och hälta av överbelastningen kom eftersom att han omedelbart blev stoppad i en box i flera månader :(
Men vet nr 2 som jag var till sa att det är inte alls konstigt om det låg någon liten inflammation där innan som gjorde att han blev så pass halt som han blev. (var riktigt otrevlig i knäleden speciellt)

Svullnaden kom och gick lite som den ville, det är så j-la knicksigt med frakturer.
Men han blev genast mycket bättre när han fick på sin sjukbeslag och jag ställde honom i box.
Han blev halt när han trampade upp den men sen blev han bättre för att sedan bli sämre igen (även fast det sägs att de borde vara lika halta hela tiden)

Det kan ju vara som flera här inne säger att det uppståt en fläkskada.
Det kan ju också varit någonting som fått en rejäl törn i ryggen, bakdelen.

Kan nog inte vara till så stor hjälp...

Vet att man har det värsta för sig när man åker in till vet. Men misströsta inte än!
Det kan ju vara nåt som tillochmed en duktig "kotknackare" kan rätta till.

Håller iaf tummarna för er!

Ang fläkskada så min erf av fläkskador (som iofs inte är stor) så går det att palpera fram ömhet då, ofta rejäl ömhet med?

Nåja, om två dygn har jag förhoppningsvis svar.. och med en mass atur fortfarande en vit prins..

* puttar upp *

Hur gick det för er...nyfiken och hoppas att det ej var allvarligt.du kan väll uppdatera !

Tja, det var väl inte värsta sorten men nog var/är det allvarligt allt..

Fyra timmars letande på klinik där vet först var i princip säker på fissur, men där det vi tillslut hittade var ngt så otippat som senskada på djupa böjsenan VB, samt en rejäl akut carpit på VF.

Vid ÅB var han fortfarande rejält halt, och då hittade vi ett rejält överansträngt bakknä, strax därefter konstaterade equiatrikern att 'jo nog hade hästen slagit sig REJÄLT sned allt..'

Han är fortfarande konvalescent, dels för senskadan då såklart men sen överbelastade han motstående bakben och vi fick spruta knäet där. Men efter nästan tre månader på box blev han så deppad att jag chansade och slänge ut honom i stor hage med flickorna, så just nu tycker han livet är helt okej iaf.

Tredje ÅB i slutet på januari.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30