Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ni måste ju prata igenom det ,börja med benet han är halt i...
de slacker nog med bedovning nedfran och upp, innan rgt el UL, for att se var det sitter. Min vet slutade inte forren han slackte i landryggen, och haltan var "borta". Sen rontgade och ULade vi dar, och hittade en fraktur
Jag betalar det stora flertalet av mina veternärkostnader själv (har travhästar och det är ju rätt stora begränsningar på vad veterinärvårdsförsäkringarna man kan tekna för dem täcker) och jag har inte varit med om att de skulle göra någon "snålvariant" av undersökningar på mina hästar.
Jag har aldrig heller blivt nekad att komma med en häst till kliniken samma dag när vi har sagt att det är AKUT. Tid finns alltid om det verkligen behövs.
travhästar tror jag generellt är annorlunda, och jag undrar om inte travhästägare har ett bättre betalningsrykte? Typ att travfolk både vet och är beredda på att det kostar? Har tänkt på de där flera ggr när jag stått och kikat på hältutredningar. Jag har hört olika kliniker vilja ha förskottsbetalning/förskottsdelbetalning på dyra procedurer på ridhästar, men aldrig på travhästar? Samma sak när det gäller mindre kostsamma saker som t ex hältutredningar, ridfolket informeras löpande om 'vad räkningen är på' i vissa fall, men aldrig sett de informera en travhästägare om det. Eller diskutera vilken behandling som ska väljas utefter pris. Men hästfolk generellt har ju tyvärr inte det bästa betalningsryktet alla ggr =/ Ultuna har nuförtiden en STOR skylt i reception att pga de många obetalda fodringar de har, så vid dyrare ingrepp på oförsäkrat djur så kan de krävs förskottsbetalning, för att minska sitt svinn. (Sett ne häst på Ultuna ha STOR skylt på boxdörren med 'oförsäkrad' med.. )
Jag tror inte att travfolk är bättre på att betala sina räkningar, däremot är det ofta inte ägaren som är med hästen till kliniken och det är ju lite svårt att be en anställd hästskötare att slanta upp för ingrepp i förskott.
Visst diskuteras det om behandlingar och ingrepp ska göras, men skötaren har oftast inte så mycket att säga till om så den diskussionen tas med ägaren eller tränaren som kanske inte är med till kliniken.
De flesta travhästar i Sverige är i proffsträning, på buke är amatörerna i klar majoritet.
Böjprovshalt på tre ben ju Värst halt på VB dock, där hasledsdefekten också sitter.
Haser BB vill jag ha rtg oavsett, och jag klurar på kotan VB?
Sorry Solros...måste dementera
**Hästar i A-träning ca 8 100 st
B-träning ca 14 000 st**
Eftersom jag inte sett din häst törs jag ju inte gissa på vad du ska ta för bilder, själv skulle jag inte våga utesluta någon med mina erfarenheter. :..
Det kan ju vara så att hältan i frambenet faktiskt kommit som en följd av att han går och belastar över från bakdelen. eftersom att det var där det började med svullnad och hälta.
Din känlsa att hältan var mer framträdande i ena bak kan ju ha varit helt korrekt. Och hans sätt att avbelasta det onda kanske har tröttat ut de andra benen.
Jag hade ju fraktur på min häst och då var han bara svälld och påverkad i det benet som han hade frakturen. (Till en början,
Sedan blev det dock inflammationer till följd av att han belastade fel, men det tog ju iofs en stund)
Om detta med att svullnaden bara kom i det benet, bara var i hans fall kan jag inte avgöra för han var den enda som jag behövt genomlida med fraktur.
konstigt då om din häst blir lika svälld i båda?
Men det kanske beror på placeringen av frakturen...