Hjälp, det blev värre och jag fattar ännu mindre?

Sv: Hjälp, det blev värre och jag fattar ännu mindre?

AlexandraW - hur är han idag? :(

Han var efter en natts vila i box betydligt bättre på lina i trav, men fortfarande inte ohalt.

Dock är jag inte speciellt mycket klokare, inte vet heller.

Oren raktut. Trampar inte igenom med VB. Halt VB på lina, ffa i vä varv. Ojämn HB på lina i trav.

Reagerar aningens lite i musklerna på lårets baksida, men marginellt.

Inga svullnader eller gallor förutom genomgående hasledsgalla VB. Ingen palpatiomsömhet. Palperbara senor, gaffelband och ligament UA förutom förtjockad gaffelbandets förgrening VB men helt oöm, (där hade han dock sin gaffelbansskada 2001 så det är pga det.)

Böjprov hela benet:

VF 2 grader
HF Ohalt
VB 3 grader
HB 1½ - 2 grader - svårtolkat då han klart reagerar på böjprovet och det 'slår ut' initialhältan VB, men graderna blir lite knepiga iom att vi har initialhältan VB i grunden. (Vets gissning är att han med bedövat VB riskerar vara 3 grader halt på HB med)

Fraktionerat böjprov VB skapar mest förvirring. 3 grader både från lågt och högt böjprov.

Blodprov för att kika efter större muskelskador/muskelsönderfall - u.a.

Diagnos - ja säg det. DV hältutreder inte vidare när det behövs bedövningar osv så vi kom inte längre. Teorin är att han akut och kraftigt överansträngt lederna vid fastrullningen. Men det finns en hel del frågetecken.

Sen hamnade jag tyvärr lite i sitsen att DV försökte spara pengar åt matte :crazy: som tyckte att strikt boxvila + metacam i 2 -3 veckor, sen ny koll. Om inte bra då så B/E-prov och remiss klinik alt B/E-prov och chansa och spruta Adequanin om B/E-provet inte visar ngt.

Slog klinikvet en pling och hon tyckte i sammafattning att:

a) Metacam var alldeles för 'snällt' i det där läget och tyckte snarare butta.
b) Att det hela lät som ett mysterium när det inte finns svullnader/muskelömhet/nåt men så kraftiga böjreaktioner på flera ben. Mest bekymrande VB.
c) Att jag borde boka in en tid första lediga som går.
d) med viss tveksamhet att hästen borde röra på sig, å andra sidan borde han inte bli sämre av rörelse och om han nu blir det så var det ju knepigt..

Klinikenvets första lediga tid är om en vecka, då jag tyvärr inte kan :crazy: Har kommit hem nu (satt i bilen när jag ringde) och såsnart lunchen är över ska jag se vilken annan tid som finns.

Senast ändrad:

Synd att det inte fanns kliniktid i dag!

Varför tog inte DV B/E blodprov i dag?

Kontrollerades hovarna med visitertång ordentligt? Är pulsen lika i alla ben?

Låter mystisk denna hälta. Speciellt då det började med lindrig feber och även diarre någon dag före är det ju lätt att misstänka någon fästingburen sjukdom eller möjligen fång ( som ju kan visa sig på många mystiska sätt, vanligt med svullna ben och lätt tempstegring i början bl a )

Jag hade nog inte släppt hästen i hage med smärtstillande utan diagnos. Bättre att ha honom inne till du får kliniktid.

När man inte vet vad man har att göra med ska man ALLTID låta hästen vila!! Och varför lina hästen om och om igen och böja själv??? Verkligen inte att rekomendera. En häst jag hade för några år sedan visade liknande symtom som din och hade en spricka i kotan i höger bak! Hoppas allt ordnar sig.

Varför tog inte DV B/E blodprov i dag?

Eftersom det finns två olika prov, i det akuta läget kollar man på blodutstryk. I det icke-akuta kikar man på titrar (antikroppar). Han saknar ju symptom på akut erlichios nu, och det tar ungefär två veckor innan de får titrar. Så lite 'mitt emellan' nu.

Kontrollerades hovarna med visitertång ordentligt? Är pulsen lika i alla ben?

Japps, inget i hovarna, han är stasad båda bak, aningens förstärkt puls i kotan VB.

Låter mystisk denna hälta. Speciellt då det började med lindrig feber och även diarre någon dag före är det ju lätt att misstänka någon fästingburen sjukdom eller möjligen fång ( som ju kan visa sig på många mystiska sätt, vanligt med svullna ben och lätt tempstegring i början bl a )

Fång uteslöts helt. Men konstigt är det ja. Finns ju dock en hel massa teorier, mer eller mindre långsökta.

Jag hade nog inte släppt hästen i hage med smärtstillande utan diagnos. Bättre att ha honom inne till du får kliniktid.
ordern från DV var alltså strkt boxvila, absolut inte hage utan strixt boxvila utan promenader till och med.

(vem som idag lyckades hoppa ur sjukboxen kan vi tala tyst om.. Hästkräk)

Har lyckats fixa kliniktid på tisdag! Så han får stå på box, men utan medicinering, tills dess.

När man inte vet vad man har att göra med ska man ALLTID låta hästen vila!! Och varför lina hästen om och om igen och böja själv??? Verkligen inte att rekomendera. En häst jag hade för några år sedan visade liknande symtom som din och hade en spricka i kotan i höger bak! Hoppas allt ordnar sig.

Själv är jag mer för att följa veterinärens rekommendation jag. Dvs rek vet vila och sen komma in gör jag det. Rek vet att jag ska kolla om hästen är halt i gångart X efter Y tid gör jag det. Vill vet veta om hältan är olika under den och den omständigheten gör jag det.

Eh, var har du fått 'lina om och om igen' från? Han linades igår (tors) kväll, några varv (fyra?) åt varje håll. Han sprang totalt längre sträcka hos vet idag än han linades.

Böja själv?? Jag har inte böjt honom så det vet jag inte var du fått ifrån?

Senast ändrad:

Inte för att jag vet, men kan det vara griffelbenet/benen som fått sig en känga? Har åkt akut till Ultuna med en sån en gång, men då var det öppet sår med pulserande blodsprut som vi trots veterinär på plats och tryckförband inte kunde stoppa helt. Griffelbenet kan ju gå av utan att det blir en öppen fraktur och är ett "ofarligt" brott.

Hej, det ar for:devil: nar de blir halta, men min erfarenhet ar att vila en vecka(ja, man maste ha talamod:angel: ), och ar det inte bra da, ta till klinik
Hoppas att han blir bra snart

Lite OT men det är ju lite underligt det där med att "lina" hästar...travare "linar" man aldrig...bara ridhästar...Hur kan man du diagnosticera en travare på rakt spår och inte en ridhäst?
Jag har aldrig fått rek om att lina en häst för att kolla upp hältor...och då har jag haft många halta hästar i stallet.

Jag tycker det är vansinningt att ha en diffust halt häst på en volt, har du otur så kan du ju förvärra skadan mycket mer än på rakt spår.

Inte för att jag vet, men kan det vara griffelbenet/benen som fått sig en känga? Har åkt akut till Ultuna med en sån en gång, men då var det öppet sår med pulserande blodsprut som vi trots veterinär på plats och tryckförband inte kunde stoppa helt. Griffelbenet kan ju gå av utan att det blir en öppen fraktur och är ett "ofarligt" brott.

Jo, fast min väldigt ringa erf av griffelbensbrott är att de iaf blir tryckömma över frakturstället?
men, jag har som sagt inte känt än att fissur/fraktur är utesluten, just iom hand smärttröskel och att de kan vara väldigt otypiska.

Lite OT men det är ju lite underligt det där med att "lina" hästar...travare "linar" man aldrig...bara ridhästar...Hur kan man du diagnosticera en travare på rakt spår och inte en ridhäst?
Jag har aldrig fått rek om att lina en häst för att kolla upp hältor...och då har jag haft många halta hästar i stallet.

Jag tycker det är vansinningt att ha en diffust halt häst på en volt, har du otur så kan du ju förvärra skadan mycket mer än på rakt spår.

'Min' klinik låter travarna springa med hakar och grepp och/eller kör dem på rullbandet. Medan ridhästarna oftare linas (och mer sällan hakar/grepp). Har en gång hört en veterinär glatt utbrista att 'ja men går den att lina, vad bra!'om en travis (för som du säger, de linas normalt inte). Så jag vet inte om att lina gör jobbet enklare för veterinärerna kanske?

Ang lina halt häst så känns den diskussionen väldigt uttömd? Jag följer vets rek, och jag kommer fortsätta med det. Jag har förståelse för om andra låter bli att lina, men jag gör det när veterinären vill veta. Och i det här fallet så var liksom den springande punkten om hästen var ohalt i trav (både rakt ut och på lina) och jag såg liksom inte hur det gick att ta reda på på annat sätt. Jag skulle i amma situation igen lina.

Så vi kan släppa den delen tycker jag, då vi nog kan diskutera saken tills vi kräks allihop på hea ämnet, utan att komma ett dugg närmare varandra.

Jag vet att TS inte vill att vi ska fortsätta den här diskussionen, men jag måste bara få säga en sak.

En veterinärassistent jag pratade med en gång sa att det är väldigt praktiskt att man kan lina hästarna, där ser man ofta så mkt mer än vad man ser på rakt spår.

Hon sa även "Det är rätt skönt att göra hältutredningar på de hästar som kan longeras, man ser "felen" mkt fortare än på en häst som inte kan linas"

Sen är det inte alltid man kan diagnosticera travare på rakt spår (det här vet säkert du också), utan ofta brukar man ju sätta dem för vagn och köra på ett par hundra meter, för att felen ska komma fram, och det kan man väl nästan jämföra med att man longerar en häst som kan longeras.

jag menade inte att trycka på dig, men rent allmänt så bör man nog inte göra så.....(själv)

körprov är ju för att komma upp i tempo. våra hästar kan ju faktiskt de flesta longeras...förstår inte att det skulle vara problemet.

Nu vet jag inte hur du jobbar med dina hästar, men de flesta tränare här har nog knappt en longerad häst.

Men om jag nu får vara extra jobbig och hamna OT, är det vettigt att göra ett körprov i högre tempo när man har en diffus hälta?

I båda fallen kan man ju avbryta (vilket TS gjort) ganska fort om hästen visar tydlig hälta.

Om man gör ett "körprov" så är ju veterinären med i en bil vid sidan...det säger ju nog mycket, man gör ju inte egna körprov vid diffusa häsltor

( jag har jobbat med konvalecenter i 10 år för en av sveriges största tränare)

Nej, det är ju sant. Men nu ville veterinären ha svar på dessa frågor innan hon åkte ut för att titta på hästen, och jag kan anta att vet. mkt väl vet vem TS är eftersom hon haft mkt skador på sina hästar.

Ofta när man ringer DV får man ju frågan om hästen är halt på rakt vs. böjt spår, hur ska man kunna svara på det om man inte linat den?
Med lite sunt förnuft förstår man att hästen inte ska linas i 30 min för att ta reda på om den är halt.

Tyvärr jobbar ju alla veterinärer olika. Jag ser hellre att man linar hästen och hittar ev. hältor där än att man böjer dem i tid å o tid.

Ok, men jag har aldrig fått den frågan, ringer heller aldrig en DV om hältor.

Så du menar att veterinärer linar ISTÄLLET för att böja?? Har jag heller aldrig varit med om...hur skall man kunna diagnosticera vart hältan sitter utan att böja?

Vad jag menar egentligen med mina förra inlägg är att OM du har en spricka el dyligt ( om man inte VET vad det är) så är risken att det försämras ännu mer vid böjt spår...det säger sig självt.
Bättre o vänta o ta en röntgen istället.

TYvärr har man i vissa delar av landet inte så mkt till val än att kontakta DV i första hand, OM det skulle mot förmodan vara en sådan skada som de kan göra ngt åt, ofta är de ju rätt duktiga på att säga "tyvärr, du får nog ta kontakt med klinik"

Nej, jag menar inte att vet. linar istället för att böja, men jag tycker det är bättre att hästen linas först, för att ev. få en uppfattning om ungefär var hältan sitter och sedan gå vidare med böjprov.

många ggr är diffusa hältor antingen fläkskador, senskador , frakturer/fissurer..inget en DV kan diagnosticera...bara onödigt att lägga ut pengar.
Vid akuta fall såsom kolik odyl kan jag ringa ut en sån....i annat fall får man ju först ringa ut en DV för hutlösa priser för att sen ändå bli skickad till klinik...en hälta är oftast inte så akut att man inta kan stanna hemma några dagar...med undantag att benet är avslaget/söndertrasat mm...men då hamnar du ju på akutklinik i allafall.

Både sprickor o senskador har du ändå ingen möjlighet att diagnosticera i akutläget. men än att du kan ge smärtstillande ( en del vet vill inte ge då de kan belasta för mycket vid smärtlindring) och ordinera boxvila till skadan är utredd.

Jag VET att ingen av mina vet skulle ordinera longering vid en hälta som ingen vet vad det egentligen är.

Måste hålla med Martha här...har heller aldrig blivit ombedd att på eget bevåg lina en halt häst. låter för mig mkt underligt..

fick intrycket av TS att hästen var uppenbart halt? Då finns ju ingen anledning att lina eller? Varför riskera att förvärra skadan, är det ev en fissur kan det tom vara ödesdigert.
Man ska inte utöva hem diagnoser..
Vid hältor har jag oxå alltid åkt raka vägen till klinik! annars ökar risken för följd problem avsevärt...går en häst tex för länge med en vrickning kommer en led inflamation som ett brev på posten...-better safe than sorry-som det heter...

Till TS- vill minnas att du skrev att du böjde? Även om det inte är ett regelrätt böjprov ska man inte göra sådant själv...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama