Rida dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
Sv: Rida dräktigt sto

Det kanske inte är fullbelagt med användare här mitt på dagen en söndag...

Sen - använd gärna sökfunktionen :idea:, för det lär finnas ett stort antal trådar med samma frågeställning om du letar lite. Ibland orkar man inte svara på samma fråga för femtioelfte gången utan låter då bli.

Mitt ponnysto reds fram till fölningen. Sista månaderna enbart skritt och trav. Hon fölade 15 maj och reds med sadel till årsskiftet, om jag minns rätt.

Just nu, dag 215 på ett ungefär, ligger ridningen nere helt på grund av vädret( samt lite ren lathet). Men jag planerar att ta upp den inom kort men mest skritt och trav och kanske någon galopp ibland, beror på henne.
Sadeln slutade passa för någon, ett par, månader sedan.

Jag har faktiskt, ingen erfarenhet.
Vi rider lite då och då, senast i förrgår, hon är på dag 232.
Berode på väder m.m.
Känns väl som att det inte gör nåt om hon inte rids varje dag.
Mest blir det skritt men ett och annat trav och galopp, steg blir det.
Den "vanliga" sadel blev urväxt för ett antal månader sedan, och vi rider med en bomlös, nu.
Barbacka ibland.

Red på till månad 10, sen vart det bara promenader för hand. Tanten började bli tung och bredbent, och sista veckorna skonades hon från promenaderna också. Bara att ta sig upp för backen till vägen var en pina.
Red utan sadel de senaste månaderna stoet reds, när hon började säga ifrån, och tog det bara allmänt lugnt. Det kändes ändå bra att rida och motionera så pass långt in i dräktigheten, då stoet fick en lätt förlossning och snabb återhämtning. Hade inte tappat all kondis när hon sattes igång under sadel igen några månader efteråt, så det var nästintill som att fortsätta från där man släppt allt 4-5 månader tidigare.

Mitt fullblodssto är beräknad att föla 13 maj men jag slutade rida redan i november. Stoet kändes så oinspirerad och seg och ville ingenting. Hon har börjat få lite mage. Så nu pysslas och klappas det bara, hon går på lösdrift och rör sig ganska mycket i hagen men det känns verkligen som om hon absolut inte vill släpa på mig och sadel.

Ena stoet reds med sadel hela första dräktigheten (sista ridturen dagen innan fölning :o), reds även hela andra dräktigheten men utan sadel de sista månaderna eftersom sadelgjorden inte räckte runt

Andra stoet reds nästan ingenting första dräktigheten (nyinriden), reds nästan hela andra dräktigheten, mestadels med barbackasadel de sista månaderna

Tredje stoet reds sporadiskt halva dräktigheten med sadel (nyinriden), skrittades någon runda då och då under andra halvan av dräktigheten, barbacka

Fjärde stoet reds knappt alls under dräktigheten

Jag har måttot att sålänge hästen inte protesterar/visar obehag vid ridning så är det bara positivt att hålla igång stoet (givetvis i måttiga mängder, inga idiotgalopper eller hårdträningar) så länge det går. Man får helt enkelt lyssna noga på stoets signaler :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka