rida dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 589
A

anja

Hur länge rider ni era dräktiga ston, alltså arbetar dem, och vilken grad av arbete? Hur märker man att hon tycker det är jobbigt pga magen?

Jag tycker det verkar som om mitt sto börjar tycka det är ansträngande med dressyren (hon är i sjätte månaden) men jag vet inte om det är pga magen eller för att det är jobbigt att anstränga sig - hon är lite bekväm av sig även i vanliga fall ;) och jag undrar om jag ska följa min instinkt och börja enbart skogslulla nu, eller är jag överförsiktig då?

Sv: rida dräktigt sto

Vårat sto har gått 180 dagar nu, hon tycker om skogsturer. Det bevisade hon i dag när hon skulle gå lite i padocken så stod hon mer på bakbenen som en protest, så det kanske är skogsturer som gäller framöver?:confused:

Mitt sto är i mitten av 6:e månaden nu och jag märker att hon börjar tycka att det är jobbigt att hålla formen och så i dressyren, speciellt i galoppen.
Men i övrigt är hon pigg och busig när man rider, men jag ska börja dra ner lite på ridningen nu och mest lulla rundor istället.

Vårat sto är väldigt viljestarkt och känslig, hon visar tydligt att hon bara vill bli riden i skogen nu. När man travar och galopperar där så bockar hon av glädje, Men skulle man försöka i paddocken utan att kräva något går hon upp på bakbenen och blir otroligt negativ.(tilläggas bör att hon även i icke dräktigt tillstånd har väldigt bestämda åsikter, som man får lirka med och gå halva vägen var för att det till slut blir en bra lösning) Det är sådana kontraster att rida i skog och i paddocken numera när hon är rund om magen i snart 7:e månaden. Så nu ska vi bara rida ut i skogen, då hon trvis med detta mest. I sitt känsliga tillstånd! :smirk:

Jag rider mitt dräktiga sto i skogen bara typ 2 ggr i veckan å det verkar hon trivas med. Hon har gått 145 dgr idag :) så hon e inte såå tjock än...:rofl:

mitt sto är betäckt första maj går in i sjunde månaden om exakt en vecka. Hon rids precis som vanligt dressyrtäning en gång i veckan skrittar ut två gånger i veckan och en ev fjärde gång blir det ridhus ridning. hon visartydligt att hon vill jobba, blir arg och tjurig och svårhanterlig annars så länga hon vill och bjuder och visarattdet är kul ska vi rida och ridturerna i skritt hoppas vi kunna hålla påmed tills bara en elelr ett par veckor innan för attunderlätta fölningen.

Hästen i fråga är en treåring.

min är betäckt 18 maj och verkar fungera som din pålla ang arbete/vila. vi arbetar än sålänge på som vanligt och hoppas kunna göra det till årskiftet minst. (detta innebär ridning 3 dgr i veckan varav en dressyrträning) sedan blir det väl nedtrappning och skritturer så länge som möjligt. min är också tre år.

mitt sto har gått ca 160 dagar och hon går ca 5 dagar i veckan och rids 4 av de dagarna och en dag så jobbas hon ifrån backen. Hon går på hoppträning ca var 14:e dag och hon älskar det :love:
jag tror att hon skulle inte tycka att det var roligt att bara skritta ute i skogen hela tiden.. det gör vi ca 1 dag i veckan ändå.

När hon rids så är hon hur pigg och glad som helst med öronen spetsade framåt :)

Det jag har hört är att man kan rida dem på hobbynivå ända tills den 8onde månaden men att man ska vara försiktig i början de första 100dygnen för då är de extra känsliga mot stress och kan kasta eller absorbera.
Sen att man ska vara försiktig just när det gäller att kräva för mycket av dem då det kan få lite humörsvängningar precis som oss människor när vi är med barn.
Sen så tror jag att man känner på dem när man ska ta det lugnare och det är klart att de är olika för alla ston hur de blir som dräktiga vissa kan tycka det är jätte jobbigt med ryttare redan vid 4-5månaden så det där tror jag man vet bäst själv om man utgår från deras individ och tänker logiskt.

Plockar fram denna istället för att starta en ny egen tråd. Mitt sto går nu in i nionde månaden, är liiiite rund om magen men är hur pigg som helst i ridningen, kan inte säga att jag märker något alls.

Hon har tidigare varit konvalescent en längre tid och ridits igång försiktigt under hösten och har bara kännts bättre och fräschare ju längre tiden går. Nu rider jag 4 dgr i veckan 35-45 min per gång med normalmängd trav och en kortare galopp per pass.
Enligt böckerna borde jag redan för någon månad sen börjat dra ner på ridning och snart trappa ner helt men då jag tidigare sett att hon blivit sämre av att stå vill jag helst inte göra det mer än vad hon själv känner pga dräktigheten och just nu verkar inte HON se någon anledning till att trappa ner. Vad göra? Är det bara att köra på så länge hon känns pigg och alert, naturligtvis att hon får bestämma takten (vilket idag skulle bli på tok för häftigt :) ) eller kan det påverka förlossningen negativt om man ridit länge? Tips?!

tuta och kör!

våraston har ialala år ridits så länge det har gått och går inte sadeln om så är det barbacka som gällde. Ju mer tränat stoet är desto lättare blir fölningen.

Våran ena ponny red framtills veckan innna fölning varje år dock lugna pass sen var ryttaren uppe på ryggen veckan efter igen fortfarande lugnt men det varridning året runt. Många år sedan nu men stoet hade 17 elller 18föl och hade aldrig problem vid en enda fölning och gladare ochlyckligare hästfickman leta efter.

Ett år vardet en ardener somskulle föla morfartvingade ut mamma med den i skogen regelbundet hela dräktigheten....

Min som ska föla i månadsskiftet april/maj är nu hel avställd avden anledning att tränaren inte har möjlighet att ha träningar och rida ut i skogen är förriskabeltmed henne speciellt när jag inte har någon som inte kan följa med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 788
Senast: Mia_R
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 853
Senast: Blyger
·
Avel Jag har funderat lite kring regeln i TR att dräktiga ston inte får tävla från månad fem och framåt. Är det någon som har någon idé kring...
Svar
10
· Visningar
1 473
Senast: Shaggy
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 218
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka