jag tror aldrig man rider bättre för att man byter bett, det visar sig bara på olika sätt där vissa verktyg kan kännas mer hanterbart utifrån ekipage och situation. det håller jag helt med om, men det är nog måånga som tror att det ska gå mycket bättre -bara för att- ..
men jag förstår inte varför du tycker det inte är att ha något framför sadeln för att man har en repgrimma, men däremot på hack?
Med hacket blir det svårare att ställa/böja och det är större risk att de hamnar bakom hand eller bakom lod på hiss-/hävstångseffekten. Däremot kanske man tack vare det senare upplever sig ha bättre kontroll om man ännu inte behärskar bettlöst som verktyg. ja, det är svårare att ställa och böja (det går, precis som med annat) skillnaden är ju att den är formad som en 'riktig' nosgrimma och sitter därefter, med tryck på 'rätt' plats, gjort för att kunna trycka lite hårdare, jämfört med repgrimma som är så mjuk (och lätt att dra åt sidan medans man rider?) som väl inte alls är gjort för att ridas i?? Dessutom, det faktum som alltid skrivs (som jag iofs inte vet så mycket om : P) att den är skarp med sina knutar (och blir rätt illa om man inte kan ställa in den rätt). Samtidigt, får en häst som direkt hamnar bakom hand ex. är ju det tecknet som visar hur ryttaren rider, alltså inte bettet/'ickebettets' fel utan handen som är för stark(?) så det blir ju ett kvitto för ridningen och något man borde ta tag i istället för att dälja med annat som folk oftast gör.
jag tycker absolut inte man måste ha skrot i munnen för att rida dressyr. nej, måste måste man inte, men repgrimma förstår jag som sagt inte riktigt vitsen med..som du säger beror det mycket på kunskap, och i det här fallet snarare att det inte är många tränare som själva behärskar bettlöst som arbetsverktyg. Men brist i kunskap hos tränare är ju inget man vill bli drabbad av om man själv vill bli bra på det vis man vill rida? Då letar man bättre tränare för ändamålet.
även om du inte har direktkontakt med just hästens mun har du ändå något "där framme" när du rider med bettlöst. Själv vill jag ha en självbärig häst genom hela utbildningen, alltså inte en häst som tillåts ta stöd. Däremot kontakt, en ärlig kontakt som hästen söker. Sen är det upp till var och en och utifrån situation att avgöra om man tycker det är värt jobbet eller hellre börjar med vad man upplever som enklare verktyg. jo, det torde ju var målet för alla, men det är inte alla som kan få en häst att gå fint självbärigt ens med enklaste verktyg, (samtidigt tycker jag att det är oftast dessa ryttarna som 'skyller' på bettslingen och därför rider på hack/rep/stång. Men man kan utbilda en häst på alla möjliga vis. Hur menar du värt jobbet, resultatet, oavsett sorts träning, bli väl ändå det samma rätt utfört?