Rida bettlöst i form???

dressyrglasyr

Trådstartare
Idag red jag för första gången (på min polle då) bettlöst, med en repgrimma.

Men jag fick en mycket negativ upplevelse av detta eftersom att jag inte fick honom att gå i form, han gick med huvudet rätt upp i vädret och var jättestressade, vilket inte är likt honom. :confused:

Jag testade att att ge tygeltagen (använde ganska tunga lädertyglar med "repgrimmehake") men det hjälpte inte, böjde även honom och gjorde små (o stora) volter, men han ville inte "böja på nacken" utan svankade med ryggen med huvudet i vädret!

"Går" det att rida hästar i form på tygeln med repgrimma?? I så fall, har ni några käcka tips?:):bow:

Sv: Rida bettlöst i form???

Du kan rida en häst i form på vad som helst, bara du som ryttare gör rätt.

Däremot kanske han är förvirrad när det helt plötsligt drar över näsan istället för tryck i munnen via tyglarna och att han inte riktigt förstår vad du vill.

En del hästar som inte riktigt har kraft att bära upp sig själva behöver ett litet stöd, med betoning på litet, i munnen för att "hitta rätt" och liksom rama in sig själva. Det gäller med andra ord otränade hästar, min är sådan till exempel. Han går för tillfället inte att rida i vare sig sidepull eller repgrimma utan behöver ett bett att ta stöd mot även om tygelkontakten är näst intill obefintlig.

Tyvärr är det också så att han fuskar när han inte har bett i munnen, blir "segstyrd", men det har ju med min ridning att göra och inte bettet. Han passar på att skita lite i mina hjälper och jag låter honom skita lite i det eftersom vi bara rider i skogen på bettlöst ändå.

Du kan rida en häst i form på vad som helst, bara du som ryttare gör rätt.

Däremot kanske han är förvirrad när det helt plötsligt drar över näsan istället för tryck i munnen via tyglarna och att han inte riktigt förstår vad du vill.

Hur gör Du när du rider din hästiform med repgrimma? Hur ska jag göra som ryttare?:)

Och hur gör du när du rider din häst i form med bett?
Det är trots allt hos dig som ryttare som det mesta sitter.
Är du i god balans, ger du tydliga signaler? Hjälper du hästen att hitta sin egen balans?
Är den ordentligt uppvärmd innan du börjar ställa hårdare krav?
Trivs han med dina hjälper?
Går han fram av sig själv?
Och så vidare...

Hmmm jaa, vet väl inte riktigt hur jag rider-får ofta kommentarer att jag ridermjukt, lite förmjukt.

Min häst har aldrig "klagat" eller demostrerat, han är pigg men och mkt känslig.

Jag värmer upp honom i skritt och lös trav i ca 20 minuter beroende påhur lösgjord hanär. Jag tränar för en duktig dressyrtränare som heter Yvonne malmström en dag i veckan och för mamma resten av dagarna som tränat för b.la Bo tibblin:) Han går ofta i en fin form men har inte riktigt tillräckligt med muskler än!

Här är han och jag på senaste bettpasset:)
IMG_14252.jpg

Men har ingen aning hur jag ska rida honom så att han förstår mig med repgrimma? Ska jag på något sett ge honom något speciellt stöd eller, jaa, har ingen aning! Eller bör jag helt enkelt kanske vänta med
det ett tag? :)

Jag rider min häst i form på repgrimma, i början reagera han precis som din, huvudet rätt upp i vädret och ryggen svankandes, så jag red honom volter, övergångar, halter och drev fram honom till handen, varje gång han sökte sig neråt eftergift och beröm, nu vet inte jag om man ska hålla stöd, jag gjorde det för att föra honom framåt nedåt och visa vägen eller hur man ska säga, nu behöver jag bara visa vägen med ett löst ledande tygeltag och lite framåtdriv så går han där själv, men det har ju tagit tid och tålamod. Vet inte om jag gjort rätt, men det har funkat för oss :)

Klart man kan! Form kommer inte från tygeln för det första, och för det andra kan du inte ge samma signaler eller stöd med en repgrimma som med ett bett. En välmusklad häst som förstår signalerna formar sig när den är lösgjord utan att du tar den i munnen. På din bild har du för mycket häst i handen, nosen kommer in men övriga kroppen hänger inte med. Driv inte in hästen mot handen, driv istället in bakbenen med ditt säte och låt nosen komma när resten av kroppen är i fas.
Öva mer på att rida hästen lösgjord med sitsen istället för med handen, så får du ihop det även utan bett!

Repgrimman är skarp! Den trycker på nerver på sidan av huvudet, i nacken och över nosen, dessutom är den gjord av tunna rep som ger en liten tryckyta = skarpare verkan.

Vill du rida bettlöst så prova ett sidepull istället. Det fungerar på samma sätt som ett vanligt huvudlag med bett - du kan ge ledande tygeltag.

kl

rider min pålle med grimma ibland, mest för skojs skull. Han går i form i alla gångarterna, han tycker dessutom att de är superkul:p han blir även mkt mer uppmärksam på hur jag ''rider'' med kroppen. Brukar tänka på att vara väldigt tydlig i kroppsspråket dvs tänka på vart man lägger vikten, kolla dit man ska osv.

Hmm, ja, det kanske bara är att träna och exprimentera som gäller, eller sidepull:)

Konstigt, för jag upplever nästan aldrig att han är tung i handen, han är tvärt om lite för lätt så jag funderar på om han går "ärligt"...

Men frågar som innan, hur ger man rätt signaler, just eftersom att repgrimman ger ett skarpt tryck (såklart beroende på hur hårt man tar) så vet jag inte hur jag ska "ta i honom"-när manrider på bett så tar man ju förhållningar och visar ner hästen, och så ger man ett litet stöd i yttertygeln. Är detta samma när man rider bettlöst? sjävklart rider man ju med sits mm också, men undrar just specifikt hur man gör med tygeltag och så??

Svänga och stanna mm var inga problem, det var att jag inte fick honom att söka sig frammåt och neråt och "böja på nacken", upp med ryggen, under med bakkärran...

mamma fotade lite eftersom att vi förväntat oss att det sulle gå liittee bättrre än vad det gick;) Tänk på att det är första gången jag rider på grimman, och det är första ggn för honom med.

Är modig, även om jag antagligen kommer bli halshuggen,och lägger upp bilderna;

P7186327.jpg

P7186298.jpg

Hur ger ni tygeltag och visar ner hästen mm? Är jättetacksam för svar! Elller så struntar jag i repgrimman ett tag till tills han har fått mer muskler... Blev nog väldigt luddigt nu, men hoppas ni förstår ändå! ;)

Om man tittar på bett-bilden så tycker jag hästen inte riktigt går i egen balans. Då blir kontrasten till när den "måste" gå i egen balans ganska stor - som nu med det bettlösa.
Om man försöker jobba bakifrån, för att hitta egen bärighet och egen balans, då tror jag det skulle vara gynnsamt att rida på det bettlösa emellanåt för att inte råka falla in i gamla mönster som det lätt blir när man hittat vad som känns som en bra form på bettet. (Men där det fortfarande finns brister, såsom det oftast gör! :p )
Din häst är en del bakom lod. För att kunna balansera själv måste den få fram nosen, få en vidare ganaschvinkel. Men som sagt, då blottar man ju att bärigheten och hästens egen balans inte finns där. Kanske är bilderna med det bettlösa så bra ni kan få till just nu i vad jag tänker som ärlig form? Den ser faktiskt inte tyngre ut fram, tycker jag, på bilderna med det bettlösa.

Det är svårt det där med form. Men jag tycker alltid man ska försöka jobba utifrån grunden, få hästen hitta en bra balans och teknik, och lära sig själv rida bakifrån så att säga. Inte fokusera så mycket på huvudet. Då kanske det känns mycket värre när man ska gå back to basics och lära om brister i grunden man vill jobba bort.

KL

varför vill man rida dressyr på repgrimma? (eller öht) Den klassiska dressyren arbetar ju för att få fram ett stöd och kontakt med hästen, rida bakifrån och fram, fram till vadå? det tar inte slut vid sadeln. Ett rep över nosen kan ju inte ge i närheten av samma känsla. Ett hackamore ex. har ju skänklar och ger någon slags bettkänsla utan att faktiskt ha ett i munnen, men en repgrimma sitter ju helt löst (och kan väl bränna på rätt bra och man tillhör den sortens ryttare som hela tiden plockar i tyglarna). det kräver ju att ryttaren har koll på sina 'medel' (säte, hand och skänkel) först och att hästen kan bära sig, i takt och balans innan man hittar på grejer. Kan man inte rida OK med vanligt träns så lär det ju inte bli lättare med bettlöst eller på hängande tygel, både måste ju kunna grunden såpass väl att dom har dom kvar även om man tar bort bettet.

Jag tror aldrig man rider bättre för att man byter bett, det visar sig bara på olika sätt där vissa verktyg kan kännas mer hanterbart utifrån ekipage och situation.

Men jag förstår inte varför du tycker det inte är att ha något framför sadeln för att man har en repgrimma, men däremot på hack?
Med hacket blir det svårare att ställa/böja och det är större risk att de hamnar bakom hand eller bakom lod på hiss-/hävstångseffekten. Däremot kanske man tack vare det senare upplever sig ha bättre kontroll om man ännu inte behärskar bettlöst som verktyg.
Jag tycker absolut inte man måste ha skrot i munnen för att rida dressyr. Som du säger beror det mycket på kunskap, och i det här fallet snarare att det inte är många tränare som själva behärskar bettlöst som arbetsverktyg. Men brist i kunskap hos tränare är ju inget man vill bli drabbad av om man själv vill bli bra på det vis man vill rida? Då letar man bättre tränare för ändamålet.

Även om du inte har direktkontakt med just hästens mun har du ändå något "där framme" när du rider med bettlöst. Själv vill jag ha en självbärig häst genom hela utbildningen, alltså inte en häst som tillåts ta stöd. Däremot kontakt, en ärlig kontakt som hästen söker. Sen är det upp till var och en och utifrån situation att avgöra om man tycker det är värt jobbet eller hellre börjar med vad man upplever som enklare verktyg.

Går att rida i form på vad som helst, bett, bettlöst, freestyle. Däremot kan man inte rida likadant med alla huvudlag.

Red min sköthäst nästan enbart i repgrimma (kunde grunderna i halsring men hann inte börja finslipa innan vi flyttade), men jag red honom inte likadant som med bett, hade inte stöd på tygeln, inga ställande tygeltag, tog väldigt sällan i tyglarna så pass att de sträcktes och jag fick direktkontakt med nosryggen. Han fick bära upp sig själv helt enkelt, och jag talade om det för honom mha sätes-/skänkel-/vikthjälper. En häst går utmärkt att samla ihop, släppa fram, driva på, ställa, svänga, böja, stanna etc utan att ha kontakt med dess huvud.

Min sköthäst hade blivit riden på vanligt engelskt vis i åratal innan jag började rida honom bettlöst, och visst, det gick inte över en natt, men han fattade snabbt och började så småning om gå riktigt bra i repgrimma. Kan tillägga att ägaren fortsättningsvis rider honom med bett utan problem.

Ska man rida "som med bett" tror jag att ett lädersidepull eller liknande är bättre än en repgrimma, som blir väldigt skarp om man håller i den hela tiden, samt inverkar på ett annat sätt. Hackamore skulle jag inte rekommendera till någon som inte är van att rida på bettlöst, har sett alltför många rida på som vanligt med hack, som trots allt är ett stång"bett", jämför med att rida med stångbett (lägsta ringen) som med vanligt tränsbett..

Jag tycker repgrimmebilderna ser betydligt trevligare ut än bettbilderna, mycket ärligare!

Du skrev att du hade försökt få honom i form med hjälp av volter, små och stora, men utan att lyckas. Många använder nog volten till just det, att få hästen i "form", dvs att böja på nacken. Haken är att om man inte rider ut till yttertygeln och hästen söker sig mot den redan innan volten så ramlar ju hästen inåt istället, och det får motsatt effekt.

jag tror aldrig man rider bättre för att man byter bett, det visar sig bara på olika sätt där vissa verktyg kan kännas mer hanterbart utifrån ekipage och situation. det håller jag helt med om, men det är nog måånga som tror att det ska gå mycket bättre -bara för att- ..

men jag förstår inte varför du tycker det inte är att ha något framför sadeln för att man har en repgrimma, men däremot på hack?
Med hacket blir det svårare att ställa/böja och det är större risk att de hamnar bakom hand eller bakom lod på hiss-/hävstångseffekten. Däremot kanske man tack vare det senare upplever sig ha bättre kontroll om man ännu inte behärskar bettlöst som verktyg. ja, det är svårare att ställa och böja (det går, precis som med annat) skillnaden är ju att den är formad som en 'riktig' nosgrimma och sitter därefter, med tryck på 'rätt' plats, gjort för att kunna trycka lite hårdare, jämfört med repgrimma som är så mjuk (och lätt att dra åt sidan medans man rider?) som väl inte alls är gjort för att ridas i?? Dessutom, det faktum som alltid skrivs (som jag iofs inte vet så mycket om : P) att den är skarp med sina knutar (och blir rätt illa om man inte kan ställa in den rätt). Samtidigt, får en häst som direkt hamnar bakom hand ex. är ju det tecknet som visar hur ryttaren rider, alltså inte bettet/'ickebettets' fel utan handen som är för stark(?) så det blir ju ett kvitto för ridningen och något man borde ta tag i istället för att dälja med annat som folk oftast gör.
jag tycker absolut inte man måste ha skrot i munnen för att rida dressyr. nej, måste måste man inte, men repgrimma förstår jag som sagt inte riktigt vitsen med..som du säger beror det mycket på kunskap, och i det här fallet snarare att det inte är många tränare som själva behärskar bettlöst som arbetsverktyg. Men brist i kunskap hos tränare är ju inget man vill bli drabbad av om man själv vill bli bra på det vis man vill rida? Då letar man bättre tränare för ändamålet.

även om du inte har direktkontakt med just hästens mun har du ändå något "där framme" när du rider med bettlöst. Själv vill jag ha en självbärig häst genom hela utbildningen, alltså inte en häst som tillåts ta stöd. Däremot kontakt, en ärlig kontakt som hästen söker. Sen är det upp till var och en och utifrån situation att avgöra om man tycker det är värt jobbet eller hellre börjar med vad man upplever som enklare verktyg. jo, det torde ju var målet för alla, men det är inte alla som kan få en häst att gå fint självbärigt ens med enklaste verktyg, (samtidigt tycker jag att det är oftast dessa ryttarna som 'skyller' på bettslingen och därför rider på hack/rep/stång. Men man kan utbilda en häst på alla möjliga vis. Hur menar du värt jobbet, resultatet, oavsett sorts träning, bli väl ändå det samma rätt utfört?

809532592953

Jag skulle inte heller säga att det där funkade utmärkt, du kanske skulle vänta lite med elever? Visserligen harmoniskt, men den går inte taktmässigt, den orkar inte jobba alls, du måste börja med att hitta grundgångarterna (och fodra på den rätt mycket). Sedan är det inte så seriöst att rida i mjukisbyxor och gympaskor, dessutom utan hjälm...

Red på repgrimma bara för att jag hade en, har inte köpt något hackenmore och ville testa att rida bettlöst;)

Har försökt tagit till mig alla bett-tips och jag tyckte att det funkade bra, red honom mer frammåt.

Tror jag ärligt lägger ner repgrimman ett tag och tränar på det som jag ska träna på (vad min tränare gett instruktioner om) med bettet tills han går 100 i formen och kan bära sig bättre.

Sedan när det blir dags så kanske jag tar fram den igen.

Men vill gärna veta hur man rider hästen (somsagt med tygeltag mm) på bettlöst då för att jag är nyfiken!
Vad tror ni om det?
Har bara haft min lille kille sedan i februari så känner ju inte häller riktigt honom än!

Vill gärna ha konstruktiv kritik:)

P7216452.jpg

P7216520.jpg

ridning2.jpg

mvh Maria

Senast ändrad:

Hej.

Det går alldeles utmärkt att rida häst på repgrimma, eller varför inte en vanlig remontgrimma och få hästen att samla sig.

Rider själv på en vanlig remont grimma och det fungerar alldeles utmärkt.
Skickar en länk på en film där du kan se själv.

Åker ut och ger lektioner om så önskas. Kom med frågor och jag svarar på dem :)

/Sabrina :)

http://www.youtube.com/watch?v=LkgORFEKYpA&NR=1

Ser ju hemskt ut, ser ut som att hästen snubblar fram helt ur balans! :crazy:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag rider i en inriktnings grupp på måndagar. Där rider jag en häst som heter Cazim och han är sjukt spänd och har huvudet ganska...
Svar
10
· Visningar
2 921
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Jag behöver skriva av mig :) Jag har haft ett sto som jag använt till dressyr. Hon är superkänslig för alla hjälper, samt att hon har...
Svar
12
· Visningar
2 495
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 261
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur