Rida barbacka en period - fördel med fårskinn/gelepadd???

F

Fitness

Pga att min sadel inte passar längre kommer jag behöva rida barbacka en period och vill naturligtvis göra det så skonsamt som möjligt.
Är det en fördel att spänna fast en gelepadd eller fårskinnspad med en resårtäckesgjord, eller gör det detsamma??

Sv: Rida barbacka en period - fördel med fårskinn/gelepadd???

Jag rider mest med sadel på, men har alltid en fårskinnspad elr gelépad på hästen, han är gammal och får lätt ont i ryggen.
Men i ditt fall, så knsk det skulle vara skönare för hästens del om du har det på honom, barbacka sliter ju ändå lite på hästens rygg..

det var det jag också tänkte på - att det kanske blir skonsammare med en padd.

Fler åsikter???

När jag rider barbacka har jag alltid en teddyvojlock att sitta på , har funderar på att sy till en kant som fram och bakvalv men har hittills varit för lat , det funkar ju ändå och jag är inte så finger flink direkt...

Så kör på en vanlig padd du , eller ett lite tjockare schabrak eller liknande :)

Rider du med en så¨n för att det är skonsammare mot hästen??

Jag rider med vojlock av många anledningar , det första är att jag inbillar mig att det är lite stötdämpande...
Sen är det mjukare för min del , samt att jag slipper tvätta ridbyxorna efter varje pass då dom håller sig rena !

Om hästen går att sitta på, alltså inte har ryggrad som gör ont:o så rid utan något alls.
Det spelar ändå ingen roll för hästen för någon kanal skapar du ändå inte med en padd.
Har hästen däremot en ryggrad som sticker upp kan det ju vara en fördel för dej med något under, men för hästen så kvittar det.
Vanligtvis hamnar man på ryggmusklerna och då sitter man bäst utan något som glider omkring under.

jag rider aldrig med något under, dels för att jag tycker det är en sånn härlig kännsla att känna hur hästen rör och arbetar med varenda muskel. och dels för att min häst har inga problem med sin rygg och har aldrig haft det, han är 8år så han är ju varken för ung eller för gammal! en annan anledning är ju också att jag märker hur kul han tycker det är når jag rider utan sadel, han verkligen njuter!!!:laugh:

Okej tack då fick jag det svar jag ville ha!
Eftersom han inte har ngn uppstickande ryggrad så rider jag utan ngn ting då om det ändå gör detsamma!

När jag hde en medryttarponny förrut, som inte hade nån sadel som passade gav det mkt mera stöd och det var lättare att rida med filt och en gjord! Det gjorde jag och det hjälpte! Det är ett bra förslag! ;)

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 688
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 912
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama