Rida barbacka- alltid?

Sv: Rida barbacka- alltid?

Jag rider rätt mycket barbacka och just nu bara barbacka då stoet är dräktigt och sadeln inte ligger särskilt bra längre...;)
Jag har aldrig märkt några problem med ryggen eller att hon tycker det är obehagligt och då kör vi alla gångarter. Hon är rätt bred över ryggen och har behagliga gångarter för barbackaridning så man skumpar inte nämnvärt, det bidrar kanske.

Tack för alla svar! :)

Jag vågar riskera att jag är sned, och fortsätter rida barbacka.

Om ni ursäktar klädsel, häst, väder osv...

pic_show_id25845800.html

Det måste väl betyda att han vågar använda ryggen nu?

Hur hittar man en BRA tryckavlastande padd? Och i vilken prisklass ligger de i?

Hästen är ganska omusklad, men jag inbildar mig att han i alla fall inte tar skada på ryggraden? Kollar man det genom massage? Om man kan kolla det själv?

Jag tycker att du gör rätt som fortsätter att rida barbacka tills du hittar en passande sadel.

Tyvärr kan jag inte se din bild. Men jag tycker det verkar överkurs med en tryckavlastande padd. Risken är väl att den i stället glider och därmed trycker på ryggraden. Sitter du korrekt finns det ju ett mellanrum mellan dina skinkor och mellan dina ben, som brukar göra att ryggraden inte blir utsatt för tryck (såvida hästens ryggrad inte sticker upp, men då gör det ONT på ryttaren).

Här är en "platt rygg", som definitivt inte får tryck på ryggraden vid barbackaridning:
http://i376.photobucket.com/albums/oo202/callimacfoton/DSCN2055.jpg

Man kan inte jämföra trycket på muskler från en sadel med tryck från en mjuk ryttare (som vanligtvis också har lite "hull" som kan "omfördelas" på rätt ställe). Jag har aldrig någonsin varit med om en häst som fått tryck efter en barbackaridning, däremot vet jag många hästar som fått det av illapassande sadlar.

Det som kan hända är om ryttaren skumpar mycket och hästen har en känslig rygg, då kan hästen bli öm i musklerna (det kan de för övrigt bli med sadel också). Men det märks, för då lägger den öronen bak, grinar och kanske slår eller viftar med svansen. Det märks också på ryttaren, för de ryttare som skumpar brukar sällan vilja rida barbacka... ;)

Känner du över hästen själv med händerna varje dag, så känner du om det finns värme eller ömhet någonstans, oavsett om det är runt ryggkotorna eller i ryggmusklerna. Om det händer ska du förstås agera, men annars tycker jag inte du behöver oroa dig.

Senast ändrad:

Vill bara påpeka att visst känner man när man sitter snett, men det är en annan femma att VARA sned...
dvs i bäcken eller i ryggen det är nog de flesta av oss utan att veta om det, mer eller mindre vill säga...
så att bara tycka att man sitter rakt och jämt räcker ju inte riktigt...

du har hetl rätt, jag formulerade mej lite dåligt ;)

Inte lätt alltid, är svårt att få det att komma fram rätt genom att endast skriva såhär och inte prata om det IRL så jag förstår...man har ju blivit missförstådd mer än en gång...;)

Tackar så hemskt :)

Hästen är lite speciell, han är/var otroligt bortskämd och kan därför agera sur. Ska bli med uppmärksam på om han reagerar negativt vid "fel" tillfällen, är något fel brukar det märkas på honom.

Uppdaterar om något går snett ;)

Enligt mig, de kiropraktorer/ryggvet samt sadelmakare jag haft kontakt med så är det inte skadligt att rida barbacka hela tiden såvida ryttaren inte har en dålig sits. En ryttare skapar inget konstakt tryck på samma punkter utan rlör sig och formar sig dessutom efter hästen. En bra barbackasits är stabil och ligger an på ett sätt som inte skapar ngt punkttryck eller hindrar hästen i sina rörelser.

Själv använder jag mig mkt av avlastningssits när jag rider barbacka för att skona hästen.

Är du sned kan du träna upp dig genom att stretcha kroppen dagligen (det gör jag, asjobbigt men tar knappt 5 min och fungerar grymt bra). Jag som rider mkt med enhandsfattning brukar också ibland byta hand för då måste jag tänka om och ta kontrollen med kroppens andra sida. Nyttigt, man lär sig också om sina svagheter.

Min höft är sned och sitter jag i en sadel så hamnar hela sadeln på sniskan pga att det blir mer tygnd i ena stigbygeln än i den andra. När jag rider barbacka så är det min sits som avgör. Dvs min rumpa och lår som ligger an mot hästen. Det är där jag lätter vikten och mao blir trycket över ryggen på hästen jämn, och mina ben dignlar på olika högd men det är ju väldigt ovesentligt.

Så jag vet inte om jag tror på iden att en sned ryttare orsakar skada om hon rider barbacka. Tvärt om skulle jag säga.

Senast ändrad:

Haha, tyvärr ingen bild att visa (tack och lov). :D

Det tränaren gjorde var att be mig vinkla in benen och "försöka sätta mig på framsidan av låren". Alltså vrida in låren så att gumpen lättar lite. Jag satt i 1 vecka i ridhuset och skrittade runt runt för att lära mig hålla balansen och stärka musklerna i denna sits. Till en början orkade man bara några minuter i taget, vila, upp igen, vila, upp... Sjukt jobbigt och om hästen så mycket som tog ett steg fel (eller gick över till trav) så flög jag all världens väg. Jag hade turligt nog en vän med mig som också tränade detta så vi kunde lida med varandra.

Tanken är att man ska fördela vikten/trycket på låren och miska trycket från rumpan. Man sitter väldigt stabilt när man fått muskler och blir väldigt stadig. Men det tar ett tag och i början känns det omöjligt. Jag hade ridit i hela mitt liv aktivt så det var svårt att acceptera att styra och sitta balanserat i skritt var allt jag kunde koncentrera mig på. :o Använder den i dag nästan jämt när jag rider barbacka, och ffa på heta/hoppiga hästar som lätt hittar på konstigheter kan få en ur balans.

Jag har ridigt barbacka på min häst i två år nu. och med förnuftig ridning har hon snarare fått ordentliga ryggmuskler, så nu passar inte min gammla sadel
alls. oO

just änvänd den belastnings sitts som nämns, tanken med belastningssitsen är att man lägger kropps vikten utanför ryggraden och muskelfestena, och istället har vikten över bröstkorgen. Sadelns bossor har ju just detta jobb - att inte belasta ryggraden och trycka på festena, utan lägger vikten mitt på, men vilande på bröstkorgen.
Det var en bra förklaring du fick innan, att just sitta på insidan av av låren och låta det vara någon cm luft mellan ryggraden och dig. Dock utan att spänna sig, eller sitta snett. krävs en del träning, för avslapning är ju en viktig nyckel innom ridning.

Ursäktar eventuella stavfel, har en skriv svårighet att tampas med..
Och Lycka till.

En liten sak man ska inte sitta på sittbenen när man rider barbacka det är i sadel man gör det barbacka ska man slappna av och låta benen hänga då får man bäst sits.

Man behöver dock inte lätta helt från ryggen och man ska oavsätt vilken sits man använder inte placera vikten på hästens ryggrad.

Som du säger ska man inte spänna sig eller bli hård, tanken är att man ska förflytta tyngtpunkten endast. Man använder andra muskler än man är van och på andra sätt, varför det kan vara jättesvårt i början bara att sitta kvar. Men när man utvecklat muskler som orkar hålla balansen och sitsen stabil så upptäcker man vilka muskler man behöver använda och inte för att behålla sitsen.

Tinuri
Sitt på hästen, vrid in dina ben som om du försöker sätta knäet mot hästens sida (du kan behöva använda händerna och ta ett ben i taget). Du kommer ev att behöva hasa upp lite så att din rump inte ligger an mot hästen, man får experimentera lite och jag överdrev ganska mkt i början för att inte tappa greppet på en gång. När det känns onaturligt, obalanserat och helt fel, så är du nog rätt ute. :angel: Nä men allvarligt talat är det nog svårt att beskriva såhär i text, iaf för mig. :o Jag ska försöka ta en bild. Ska träna för tränare på torsdag, då kanske jag kan be syster fota lite. Annars kan du fråga din tränare. Avlastningssits brukar man säga. Man avlastar hästens rygg.

aa, okej tack för att du förklara iaf! fatta nog :P

ja måst fråg om hon vet, kmr nog ta ett tag innan hon kmr hit igen pga dålig ridbana men då hon kommer ska jag fråga..

haha får mkt att tänka på, spec då min pålle e så överbyggd så man hasar fram hela tiden.. :devil:

men jämn trav har han, skritten e helgalen, vickar på rumpan så man nästan blir sjösjuk :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka