Rida bara ibland?

ylvalill

Trådstartare
Funderar på att "pensionera" min häst, men är inte säker på att jag vill göra det definitivt och aldrig mer rida honom utan skulle nog snarare vilja rida lite "då och då" på en rätt kravlös nivå. Han kommer att gå på lösdrift i en bra flock så en del motion får han ju helt naturligt men jag tror ändå att han skulle uppskatta att få komma ut lite emellanåt. Han blir 18 år i år så han är inte jättegammal, men hans skadehistorik är ganska trist. Han är friskförklarad nu, men de gamla skadorna är ändå en av anledningarna till att jag inte vill rida honom fullt ut utan mest låta honom leva ett rätt stillsamt pensionärsliv.

Men hur lite kan man egentligen rida för att hästen inte skall tappa alla muskler och all kondition som den ändå behöver för att bära runt på en ryttare? Det är ju visserligen inga jätteansträngande turer jag tänker mig, men i alla fall kunna rida ut i skog och mark nån timme i skritt och lite trav och kanske nån liten galopp emellanåt.

Hur gör ni andra med "pensionärer" rider ni dem, och i så fall hur mycket och hur ofta blir det ungefär?
 
Sv: Rida bara ibland?

vår nu 20åriga foderhäst tar vi ut på lättare ridturer lite då och då, drar med min mor och hästen på skritt turer när det är fint väder och då är det lite trav inblandat, jag tar några lättare dressyr pass på henne ibland då hon är helt underbar när hon vill. men kräsen och tvingar mig att rida mjukare och mer noggrant för att hålla hästen stabil.:p(hon kommer inte ut så ofta just nu, är nere i en omotiverad period och orkar knappt med min häst :/)

en vän till mig har också en hög gamlingar, de går på lösdrift och får komma ut på längre uteritter bland, allt från 1 till 1,5 timme.
de skrittas mer, 20- 25åringar som inte varit i rid kondition på flera år. men de är också friska och pigga som 3åringar när man longerar dem före ridturen (japp, de löslongeras alltid för att göra av med överskotts energi vare sig de har ngn eller ej.)(rids mellan en gång i veckan till en gång i månaden till en gång i halvåret)

jag tror att om hästen rör sig i hagen, är i bra hull och inte har blivit tjocka och stela så gör ett lätt dressyr pass i månaden + några uteritter inget till eller från.
ut i skogen och trava är ju nästan = rusa runt med flocken i hagen 5 min för att det var en hästätande hare som skuttade förbi. :p
 
Sv: Rida bara ibland?

Min gamling som blir 25 i år började jag trappa ner för ca 1½ år sen och det har tagit den här tiden för honom att gå ner i kondition och bli mentalt inställd på motionsridning så att han inte kryper ur skinnet när vi är ute. Första halvåret red jag fortfarande kanske fyra dagar i veckan o tränade lätt, nu är vi nere på 1-2 gånger i veckan och ibland tyvärr mer sällan och det funkar okej. Bästa hade varit att haft en medryttare så att jag visste att han rörde på sig regelbundet 2 dagar i veckan, men det är inte lätt att hitta nån som vill rida lugnt, men som ändå inte är rädd för fart när det kommer.

Är supernoga med att skritta fram/av länge o väl, däremellan får hästen själv bestämma tempo till stor del. Är han nöjd med att skritta så gör vi det, vill han springa så sitter jag inte och kämpar emot, men försöker kanske hålla honom ifrån att galoppera allt för fort/länge eftersom kondisen inte är jättebra.

Vi har väldigt kul och mysigt ihop när vi är ute, och fast att han ibland vill springa fortare än sitt eget bästa så har jag faktiskt aldrig märkt av någon stelhet/träningsvärk pga detta, men så är jag ju också jättenoga med avskrittningen. Glimten i ögat efter en galopp är värt så mycket, jag har bara dåligt samvete för att jag inte hinner rida mer regelbundet.

Vist har min hst lite gubbmage o konditionen är inte vad den varit, men han ser inte ut eller upplevs som så gammal som han är trots att han inte är fullt igång längre. Har träffat många yngre som ser ut att vara i sämre skick o som känns "trötta".
 
Senast ändrad:
Sv: Rida bara ibland?

Jag jämför med oss människor, visst orkar även en ganska otränad människa bära runt på en ryggsäck då och då utan att ta skada av det?
 
Sv: Rida bara ibland?

Det är väl dels individuellt och även hur länge man vill ha hästen som spelar roll.

Jag har haft ett gäng äldre hästar och när de blivit pensionärer och ridits ca 1-2 ggr i veckan så har de fort blivit gamla och skruttiga.

Medan de jag har ridit 4-6ggr i veckan om än väldigt lätt har blivit gamla, skadefria och behållt mjukheten i kroppen mkt bättre.
Men då är det många pass som är 20-30 min i skritt och lite trav bara för att de skulle röra sig ordentligt genom kroppen.
Vissa gånger blev turerna längre med alla gångarter.

När min häst blir gammal så kommer jag antagligen köra på ofta men korta pass som håller hästen mjuk.
Det brukar märkas väldigt stor skillnad vid tex skoning om de är vana att röra sig lite, de som stått mkt brukar ha jobbigt att bli skodda efter en stund tex.

Tilläggas kan att nästan alla mina hästar gått på lösdrift och när de inte gjort det har de ändå gått i hagen 14-16h så de har varit ute i stora och kuperade skogshagar på dagarna.
 
Sv: Rida bara ibland?

Det är bättre att rida ofta, men mer försiktigt, än att rida en timme "någon gång ibland". Även på lösdrift så promenerar ju hästarna mest omkring, kanske någon rusch var tredje dag - de tränas inte egentligen, i så fall hade de behövt promenera några mil om dagen. Men visst rör de sig mer än hästar på box (givetvis).

Skrittar du bara och kanske någon lite trav ibland, så nej de kommer inte ta någon skada av att gå och drälla. Men de håller muskulatur, håller sig mjuka, etc, betydligt bättre om de tränas försiktigt ett par gånger i veckan - kontinuerligt.

Samma med människor som någon sa. Är du otränad så KAN du gå långpromenad med ryggsäck, och du får troligen lite muskelvärk - vilket läker ut om du inte tränar på någon vecka efteråt. Men din kropp kommer må enormt mycket bättre om du tränar anpassat efter dina förutsättningar på kontinuerlig basis.
 
Sv: Rida bara ibland?

Men även gamla människor mår bättre och lever längre om de motionerar :-). Och om de inte motionerar rasar de ganska snabbt och kan inte längre bära runt på någon ryggsäck alls!

TS: Jag tror inte att hästen tar skada av bara några lugna turer i veckan, så länge du håller dom på en jämn nivå. Jag tror du känner din pålle och hans skadehistorik bäst själv. Däremot är det som någon annan sagt nog bättre med flera kortare turer än några få längre.

Hade pålle inte haft gamla skador hade jag sagt att den kunde ju gott haft en 10 år kvar att leva (i stallet jag ska flytta från har vi 1 28-åring, 1 32-åring, 1 25-åring och så några 19-åringar som alla rids och ett par av dom även tränas).

/Lavinia

Jag jämför med oss människor, visst orkar även en ganska otränad människa bära runt på en ryggsäck då och då utan att ta skada av det?
 
Sv: Rida bara ibland?

Min är 23 :cool: och jag ser inte honom som pensionär än men det borde han ju vara. Jag tänker rida honom minst 3 ggr i veckan nu när han frisknat till. Han har fortfarande sin pigga skritt kvar så när den känns slö så trappar vi ner.
 
Sv: Rida bara ibland?

Nu var det inte riktigt frågan om vilket som är bäst som jag hade i tankarna, utan mer om det är skadligt för en äldre häst att bli riden då och då. Ibland tycker jag att vi gör så stor grej av att hästar absolut måste ridas dagligen eller också inte alls, och det var i ljuset av det som jag jämförde med att människor faktiskt klarar av en och annan ansträngning utan att ta någon större skada. Bättre lite än inget, så tänkte jag!

Men även gamla människor mår bättre och lever längre om de motionerar :-). Och om de inte motionerar rasar de ganska snabbt och kan inte längre bära runt på någon ryggsäck alls!

TS: Jag tror inte att hästen tar skada av bara några lugna turer i veckan, så länge du håller dom på en jämn nivå. Jag tror du känner din pålle och hans skadehistorik bäst själv. Däremot är det som någon annan sagt nog bättre med flera kortare turer än några få längre.

Hade pålle inte haft gamla skador hade jag sagt att den kunde ju gott haft en 10 år kvar att leva (i stallet jag ska flytta från har vi 1 28-åring, 1 32-åring, 1 25-åring och så några 19-åringar som alla rids och ett par av dom även tränas).

/Lavinia
 
Sv: Rida bara ibland?

Vi rider vår 21 åring några gånger i veckan och då är det mest skritt men även lite trav och nån enstaka galopp. Rent kroppsligt fungerar det bra då hon har en cysta i bakknät som gör att hon inte klarar hårdare belastning.

Baksidan av detta är väl att den gamla tanten inte har insett att hon börjar bli gammal så hon är piggare än någonsin och sju resor värre än min unghäst:D
 
Sv: Rida bara ibland?

min gamling, 25år, rids inte allt för ofta nu mera efter en skada i sitt bakknä. Men han är igång absolut, han tömkörs runt 2gånger i veckan och promeneras/skrittas ut på 2. Så ca 4gånger i veckan försöker jag röra på honom.
Men skillnaden från för bara 1 år sen är att allt sker på hans villkor, vill han inte jobba ena dagen så behöver han inte det. Medans han dagen efter kan vara jätte arbetsglad och vill både trava och springa i öppna och sluta med mig hängandes i tömmarna.
Det jag tycker är viktigast är ändå att han får röra på sig, han har fram tills i somras rört på sig 5-6 dagar i veckan, varit i topp kondition och att då sluta helt hade varit riktigt orättvist eftersom han tycker om att röra på sig även om han inte alltid vill springa fint utan ibland bara vara ute på en lugn och kravlös skrittur.

Jag tror att det är bättre att röra på hästen oftare men med lägre krav och intensitet. Men det är nog inte farligt att inte röra på hästen mer än då och då. Har varit med om många som fixat det. Även om det är att föredra att ha en regelbunden motionering.
 
Sv: Rida bara ibland?

Min häst blir 24 ( :eek: tiden går fruktansvärt fort ibland känns det som) och han rids i princip som vanligt fortfarande. Tränaren kommer varannan vecka och han har kanske ett par vilodagar i veckan. Ute i skogen så försöker han ofta med "fullt ös, medvetslös". :p

Hade honom på koll hos veterinären i mellandagarna och han var hur fräsch som helst. Blodproverna vi tog var också riktigt fina.

Så jag kör på så länge han är med på noterna och fortfarande vill.
Han har till och med byggt mer muskler i överlinjen nu i vinter och utvecklas fortfarande i ridningen. :love:
 
Sv: Rida bara ibland?

Tack för era svar allihop! Känner att ett litet förtydligande kanske är på sin plats. :-) Jag är helt övertygad om att en häst som hålls igång regelbundet (= ofta), på den nivå som passar den kan hållas pigg och fräsch långt upp i åren. Dock var det inte det jag var ute efter med min tråd. Anledningen till att jag vill pensionera min häst är att jag inte längre har varken tid eller motivation till att hålla igång honom. Han har varit skadad och konvalecent på ett eller annat sätt under större delen av den 11 år långa tid jag har haft honom. Ridning har i stort sett inneburit att slaviskt följa diverse igångsättningsprogram med si och så många minuters skritt på rakt spår, följt av si och så många minuters trav på rakt spår osv osv. Så snart vi kommit igång igen så har nåt nytt hänt och vi har hamnat tillbaka på ruta ett igen. Jag har under så många år nu ridit för min hästs skull att jag för inte så länge sedan helt tappat bort lusten att rida.

I höstas var min häst återigen dålig, och prognosen var så dålig att jag var helt inställd på att ta bort honom. Jag började då som medryttare i liten skala på en stallkompis häst och lyckades hitta glädjen i ridningen igen. Sen blev min häst som genom ett mirakel (eller nåt) friskförklarad. Veterinären var väldigt förvånad och jag var väl mest i chock och påbörjade återigen en igångsättning. Nu känner jag att jag inte vet om jag verkligen vill sätta igång honom igen, varken för hans skull eller för min skull (han är också grymt less på alla "skritta på rakt spår i x minuter"-pass). Kanske är det bättre att låta honom gå i pension. Efter alla år som konvalecent så är han inte direkt den rastlösa typen utam han verkar rätt nöjd med sin tillvaro på lösdriften, men det är klart att han gillar att få komma ut emellanåt och att bli lite ompysslad.

Det jag vill är alltså att hitta en lagom nivå som både jag och min häst kan orka med. Jag har heltidsjobb och familj och vill inte längre känna att ridningen är ett tråkigt måste som inte ger någonting. Jag vill rida min häst för att det är kul och för att han tycker att det är kul, annars kan det kvitta, då kan jag hellre ställa av honom helt och bara låta honom vara pensionär så länge han trivs med det. Och när han inte längre trivs med tillvaron får han sluta sina dagar, men jag har inte hjärta att ta bort honom så länge han är pigg och frisk och glad.
 
Sv: Rida bara ibland?

Hmm ja då är det väl lite sak samma..
Eftersom han inte varit igång ordentligt på många år lär han ju inte ha så mkt muskler att tappa iaf...

Då går det säkert bra att skritta å kanske trava någon gång ibland...
 
Sv: Rida bara ibland?

Jag pensionerade min ponny när han var 21. Jag var lång, bodde inte hemma där han var uppstallad och så var han en riktig "Ferdinand" Han gillade att gå och beta och inte göra så mycket.:laugh:
Han avlivades som 25åring pga ev en elak sårskada han fixat alldeles själv i hagen :grin:
Där emellan så reds han lite då och då när det passade. Vi red alltid ut (för ridbana var ju öken) och han fick bestämma tempo själv. Blev nog ca varannan helg och han blev aldrig halt eller påverkad på annat sätt. Hade han själv fått bestämma så hade han haft det så hela livet :D
 
Sv: Rida bara ibland?

Skönt att höra att detta kan fungera för någon i alla fall! Jag tror att min häst också kommer att trivas med en sådan tillvaro, det jag oroar mig för är väl just om han skulle ta nån skada av att ridas då och då istället för att vila helt. Men jag antar att jag helt enkelt får testa och se hur det går.
 
Sv: Rida bara ibland?

Bara man tänker sig för så är det nog inga problem.
Det är ju bara att inse att dressyrtrimmande och hoppa banor det får man låta bli. Uteritter och lättare ridpass fungerar på dom flesta :laugh:
 
Sv: Rida bara ibland?

Hoppat har min häst inte gjort på 10 år på grund av sina ben, och "dressyrpass" har i många år bestått av max 20 min lösgörande övningar i mestadels skritt, så det handlar inte om så stora omställningar precis. Jag har inget behov av att rida mer ordentligt på honom, det kan jag göra på andra hästar. Jag vill nog mest att han ska få känna att han inte är helt bortglömd.
 
Sv: Rida bara ibland?

Jag tror inte det är någon fara att rida ut då och då. Går han dessutom på lösdrift kan han ju röra sig där hela dygnet och står inte och stelnar till. Är man bara noga med lång uppvärmning och nedvarvningar samt tar det lugnt så är det nog inga problem. 11 år av skador, uch :(
Du har ju verkligen kämpat!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: pajaztar
·
Träning Jag har av olika anledningar insett att det inte kommer fungera för mig att ta hand om min häst det närmsta året. Känns riktigt tungt då...
2
Svar
25
· Visningar
3 018
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte att dagboken är ett bra ställe att ösa ur mig lite. Har sen jag var medryttare på en ponny varit totalt såld på honom, han stal...
Svar
19
· Visningar
2 069
Senast: Kilauea
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp