ylvalill
Trådstartare
Funderar på att "pensionera" min häst, men är inte säker på att jag vill göra det definitivt och aldrig mer rida honom utan skulle nog snarare vilja rida lite "då och då" på en rätt kravlös nivå. Han kommer att gå på lösdrift i en bra flock så en del motion får han ju helt naturligt men jag tror ändå att han skulle uppskatta att få komma ut lite emellanåt. Han blir 18 år i år så han är inte jättegammal, men hans skadehistorik är ganska trist. Han är friskförklarad nu, men de gamla skadorna är ändå en av anledningarna till att jag inte vill rida honom fullt ut utan mest låta honom leva ett rätt stillsamt pensionärsliv.
Men hur lite kan man egentligen rida för att hästen inte skall tappa alla muskler och all kondition som den ändå behöver för att bära runt på en ryttare? Det är ju visserligen inga jätteansträngande turer jag tänker mig, men i alla fall kunna rida ut i skog och mark nån timme i skritt och lite trav och kanske nån liten galopp emellanåt.
Hur gör ni andra med "pensionärer" rider ni dem, och i så fall hur mycket och hur ofta blir det ungefär?
Men hur lite kan man egentligen rida för att hästen inte skall tappa alla muskler och all kondition som den ändå behöver för att bära runt på en ryttare? Det är ju visserligen inga jätteansträngande turer jag tänker mig, men i alla fall kunna rida ut i skog och mark nån timme i skritt och lite trav och kanske nån liten galopp emellanåt.
Hur gör ni andra med "pensionärer" rider ni dem, och i så fall hur mycket och hur ofta blir det ungefär?