Jag har av olika anledningar insett att det inte kommer fungera för mig att ta hand om min häst det närmsta året. Känns riktigt tungt då han är min bästa vän sedan snart tio år tillbaka, men känner ändå en lättnad nu när jag tagit beslutet att göra något åt situationen.
Dom alternativ jag har är att lämna ut honom på foder eller ställa honom i en lösdrift med helinackordering och daglig tillsyn.
Fördelen med att lämna ut honom på foder är att jag inte behöver stå för hans kostnader, skönt för mig som är en fattig student. En annan fördel är att han hålls igång och inte vilar.
Nackdelen med det alternativet är att det lär bli svårt att hitta en lämplig fodervärd då det är rätt få personer som uppskattar att rida honom. Han går knappt framåt med nya ryttare, tar tid innan han accepterar att någon ber honom om saker. Han är ett bestämt och energisparande kallblod.
Nackdelen är också att jag nog inte skulle kunna slappna av om någon annan hade hand om honom och red honom. Skulle vara ständigt orolig.
Dessutom vet man ju inte i vilket skick man får hem sin häst sedan. Känns osäkert.
Så jag är i princip säker på att jag väljer alternativet med lösdrift. Hittat en hel del fina i närheten som skulle passa, ska åka och titta på dom till veckan.
Tänker att kostnaden hade jag ju ändå haft om jag valt att ta hand om honom själv, så det är jag lugn med.
Men det som gör mig osäker är att det kanske är dumt av mig att ställa av en 18 år gammal häst under 1 (ev 2) år. Han själv skulle inte klaga, bara han får en flock han kan bestämma över (Han är en typisk ledarhäst som skapar lugn i flocken) och mat så är han nöjd.
Men han kommer ju vara 19 eller 20 när jag sätter igång honom igen.. Går det? Kommer han komma tillbaka i full kondition igen efter den långa vilan? Gör jag honom och mig en otjänst med att låta honom bara stå i hagen?