Rida andra hästar = utvecklande?

Sv: Rida andra hästar = utvecklande?

Angående att rida sin egen häst på ridskolan är det både och! Det är jättenyttigt att rida lektion med den egna hästen, för man utvecklas mer av att rida lektion än att bara rida ensam. Samtidigt är det utvecklande att rida andra hästar. Själv rider jag knappt lektioner alls, för jag har svårt att få till det med barnvakt och planering, men min son rider lektion två gånger i veckan. Grundprincipen är att han rider vår egen häst. MEN det blir alltid tillfällen när det inte fungerar, när han tappat en sko, transporten var på verkstan i nästan fyra veckor osv. Vid dessa tillfällen blir det lånehästar och då är det jättenyttigt. Så en kombination, och vi låter kombinationen lösa sig själv med de gånger det inte fungerar med egna hästen till ridskolan.

Jag tycker det är jättebra att rida andra hästar än ens egna. Jag har lärt mig mycket av att rida andras hästar. Inte bara om andra hästar utan om mig själv och vad jag rider in för problem i mina egna. Jag rider ibland andra hästar för min tränare om mina egna inte går eller om vi blir för få för att tränaren ska gå med förtjänst på det så kan jag ta en annan häst med utöver mina.
Jag tycker man ska prova så mycket man kan om man vill utvecklas som ryttare. Och alla extra timmar i sadeln är bra.

Och de hästar som stämmer bäst in på den beskrivningen är de som är skickligt ridna och högt utbildade. Nästan vilken jöns som helst kan ju få fart i en skänkeldöv häst eller reda ut en guttaperkaboll, men att ha sådan kontroll på kroppen att man på en riktigt välriden häst öht får någon struktur och inte bara ostyrsligt piff och puff, det kräver faktiskt en viss nivå av skicklighet. Säger jag då som definititv inte är en av dem som gör hästar välridna...

Håller med! Det är bra mycket svårare att rids en häst som lyssnar direkt på minsta lilla hjälp än att reda ut en kuse som ignorerar något.

Nu har jag ingen egen häst. Men jag tycker att det är väldigt utvecklande att rida olika sorters hästar. Sen finns det ju alltid undantag. Skänkeldöva hästar ger inte mig särskilt mycket tex (mest för att själva ridningen försvinner när du hela tiden måste försöka få hästen framåt öht). Jag kan nästan tycka det blir lite enformigt att rida samma häst hela tiden, man nöter hela tiden på samma små problem,samma saker och riskerar att missa själva mångfalden i ridningen. De där små nyanserna som skiljer en häst från en annan.
*svammel svammel, men nu är jag färdig :p*

kl*

Självklart är det utvecklande att rida andra hästar, kanske inte rent kunskapsmässigt, men däremot att anpassa sig till olika individer och för att få en bra "grundridning", dvs, ett sätt att rida som funkar på de allra flesta hästar, oavsett utbildning och personlighet. Man lägger sig gärna till med lite egna metoder när man bara rider egen häst, samt att man kanske blir lite bekväm..
Jag t.ex har en blixt till häst, hon tål inte alls att man använder skänklarna ordentligt, och man måste ha en stillsamhet och ett tålamod utan dess like för att hon ska slappna av och börja lyssna,
så när jag började rida (western)lektion en gång i veckan på henne fick jag tillsägelser om att jag måste våga rama in henne ordentligt och pressa henne mer, när sedan tränaren själv satt upp på henne efter en extra bråkig övning, så bad han henne göra samma övning en gång, sedan satt han av med kommentaren att "jaa.. du måste ju ha ett djävulskt tålamod med denna, nu förstår jag vad du menar.. " Efter det var det inget mer tjat om mina skänklar, utan han fokuserade istället på hur vi skulle jobba harmoniskt och undvika att stressa in i övningarna ;)

Sedan kan även tilläggas att jag känner mig som en rookie när jag sitter upp på hästar med liten bakbensaktivitet, eftersom jag knappt använder skänklarna på min egen häst så blir jag ju helt slut efter några minuter :p

Tycker att rida många hästar är både roligt och utvecklande. Men som vanligt finns det begränsningar i tid. Därför känner jag allt mer sen jag började rida galopphästar/fullblod att vanliga rid(skole)hästar är frustrerande och hämmar min utveckling. Att sitta formgjuten i en vanlig sadel och tvingas överdriva alla hjälper för att få hästen att gå känns allt mer som bortkastad tid när man kan sitta upp på en galoppör och knappt behöva tänka framåt för att få hästen att gå framåt...
Handlar så mycket om vilka hästar man rider och hur man rider dem.

Tycker att rida många hästar är både roligt och utvecklande. Men som vanligt finns det begränsningar i tid. Därför känner jag allt mer sen jag började rida galopphästar/fullblod att vanliga rid(skole)hästar är frustrerande och hämmar min utveckling. Att sitta formgjuten i en vanlig sadel och tvingas överdriva alla hjälper för att få hästen att gå känns allt mer som bortkastad tid när man kan sitta upp på en galoppör och knappt behöva tänka framåt för att få hästen att gå framåt...
Handlar så mycket om vilka hästar man rider och hur man rider dem.

Det där beror ju lite på hur hästarna är ridna också. Min medryttarhäst, en x-galoppör/fullblod är faktist mer skänkeldöv än de flesta ridskolehästar jag rider.
Poängen är väl den att rider man bara en typ av häst, så är det väldigt lätt att tappa förmågan att kunna rida en annan. Jag föredrar att rida lyhörda hästar som kräver väldigt lätta hjälper, men för min egen utvecklings skull så tror jag det är bra att rida hästar som kräver lite mer av sin ryttare.
Sen finns det ju de hästarna som inte är utvecklande alls om jag nu vill träna dressyr eller hoppning.

Har man en häst som min så är det nog väldigt utvecklande ändå att bara rida den ;)

Det fick jag kvitto på när jag började plugga en hästinriktning och fick rida en himla massa olika hästar, säkert runt 50 olika hästar under ett år! Vissa var svårare än andra men alla rodde jag i hamn!
Jag hade aha-upplevelse om att jag faktiskt KAN rida! All möda lagt på min egen häst ger resultat på andra också. (ridit min egen häst dag in och dag ut i snart 10 år)

Jag tycker dock fortfarande att min egen häst är den allra svåraste att rida korrekt! Han kan verkligen ta knäcken på mig ibland! :cool:

Kan väl lägga till att sen jag började rida galopphästar så fick jag helt plötsligt möjligheten att rida oftare samt fler och yngre hästar. Jämfört med två, tre pass i veckan på ridskolan fick jag två till tre ridpass om dagen. Och jag kände verkligen att jag utvecklades. Ligger väl på Seabaz nivå nu med närmare 50 hästar de senaste tio månaderna...

Men mest frustrerande är väl kanske inte lektionshästarna utan lektionerna i sig. Galopp i ett kvarts varv och sedan trav följt av ett kvarts varv galopp igen. Inte konstigt att hästen tröttnar. Den får ju aldrig möjligheten att sträcka ut...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama