Rida andra hästar = utvecklande?

Q

qrumelur

Är det utvecklande att rida andra hästar än sin egen?
Kan det tex. vara mer gynnande att rida andra hästar på ridlektionen än att ta med sin egen häst jämt?
Vad tror du?

Sv: Rida andra hästar = utvecklande?

Jag tycker absolut det är mer utvecklande att variera sig ibland. Det märkte jag när jag hade min häst i 6½ år, det kändes som att jag glömt en del för att jag var så van vid min pålle. När det hade gått 3 år utan att sitta på en annan häst och jag tog en lektion på ridskola var det en härlig upplevelse! Lärde mig hur mycket som helst bara av att få tänka till och göra saker på ett annat sätt.

Jag tror att det är oerhört utvecklande, eller snarare, jag vet.
Min ridning har utvecklats genom att jag ridit flera olika hästar genom åren, det har gjort mig anpassningsbar och lyhörd på den häst jag rider. Det ger oerhört mycket att rida olika hästar, även om det är ridskolehästar på en vanlig ridskolelektion. När jag var oerhört liten släpade mamma iväg mig till ridskolan, trots egna ponnyer hemma. Allt detta för att jag skulle lära mig att det fanns andra hästar än mina egna, som uppförde sig annorlunda och som tänkte annorlunda. Också för att jag skulle lära mig hur man uppför sig när det är andra inne på ridbanan ;)
Så även om lektionerna i sig rent kunskapsmässigt inte ger så mycket så ger det väldigt mycket annat som är svårt att kunna tillgodogöra sig på sitt egna charmtroll som man ridit de senaste 10 åren.

Jag önskar bara att fler hade utnyttjat möjligheterna som faktiskt finns till att rida flera hästar och lära sig anpassa sig själv efter hästens förutsättningar!

Det är absolut utvecklande att rida andra hästar!
Om man rider samma häst hela tiden blir man van vid hur den beter sig, och kanske inte klarar av att göra vissa saker eller klarar av vissa typer av hästar. Till exempel om man alltid rider en häst som är jätte snäll och aldrig busar, så är det mycket svårare att rida en häst som bockar/stegrar och då kanske man inte klarar av den.
Svårt att förklara men jag hoppas att du förstod!! :p

Absolut!
Jag har en egen häst, men rider lektion på honom ungefär varannan gång. Jag lånar hästar utav min tränare och utav andra i stallet och försöker rida så många och olika hästar så möjligt. Både unghästar, äldre läromästare, känsliga hästar, okänsliga ridskolehästar, hingstar/ston,vallacker, osv osv. -Det är väldigt nyttigt.

Absolut!! Att rida många olika typer av hästar är väldigt utvecklande. Gör det om du har möjlighet.

Jag skulle säga att det beror på.
Jag känner att jag inte får ut nånting av att rida "dåliga hästar" (dåligt ridna, hästar som inte passar mig exv)

Att rida hästar som är hårda i munnen och/eller skänkeldöva är inget som ger mig varken glädje eller kunskap.
När man gör det enstaka gånger alltså, att rida till såna hästar tycker jag är trevligt (fast kanske inte i början :p ) eftersom DÅ kan jag lära mig, och jag kan utvecklas tillsammans med hästen.

Men sen är det klart att det finns alltid saker som är bra även om man rider "dåliga" hästar.
Man kan ju exv inte lära sig sitta på en skumpig häst om man har en häst som rör sig jättemjukt. :p

Jag skulle säga att det beror på.
Jag känner att jag inte får ut nånting av att rida "dåliga hästar" (dåligt ridna, hästar som inte passar mig exv)

Skojjar du?? Det är ju en helt underbar känsla att rida en dåligt riden häst rätt :love: När man märker att det man gör gjort nytta och att hästen trivs bättre! Och att hitta rätt knappar på en häst man inte passar med, om man kommer dit det vill säga. Envishet brukar löna sig :D

Man kan ju exv inte lära sig sitta på en skumpig häst om man har en häst som rör sig jättemjukt. :p

Klart man kan! :eek: Det är också sjukt bra träning, att lära sig anpassa sig efter varje individs egna steg :laugh:

Ja det är utvecklande men framförallt lärorikt att rida andra hästar.
Önskar att jag hade mer möjlighet till det än vad jag har just nu.

Kram

Sen jag började rida galopphästar har min personliga utveckling accelererat. Sen i julas har jag hunnit med 48 hästar och sedan midsommar rider jag två till fem hästar per dag. Och jag får rida dem på ett mycket aktivare sätt än jag någonsin kommit i närheten av på ridskolorna jag ridit på. Vill säga att jag inte visste vad ridning och galopp var innan jag började rida fullblod...
Kan inte säga annat än rid en ny häst så ofta du får chansen. Du får igen det mångfallt! Jag märkte inte utvecklingen på de galopphästar jag red. Men jag märkte det på de ridskolehästar jag red. Framförallt jämfört med andra ryttare på ridskolorna...

Nej jag skojar inte :p
Jag får inte ut något av ridningen när man måste sitta och banka igång hästen för att få den bra eller slita i hästen för att få den att stanna. Jag gillar inte den sortens ridning.

Som sagt, om man rider dem ofta så man kan få hästen känslig och lyhörd är det en sak, men inte när man bara gör det ibland.

Klart man kan! Det är också sjukt bra träning, att lära sig anpassa sig efter varje individs egna steg
Jag vet inte om du missförstod, men jag menar att om man bara rider sin egen häst, och den går supermjukt, så är det ju inte det lättaste att sätta sig upp på en superskumpig häst och rida korrekt.
Därför är det bra att rida andra hästar, så man får till en bra sits. :)

Nej jag skojar inte :p
Jag får inte ut något av ridningen när man måste sitta och banka igång hästen för att få den bra eller slita i hästen för att få den att stanna. Jag gillar inte den sortens ridning.

Som sagt, om man rider dem ofta så man kan få hästen känslig och lyhörd är det en sak, men inte när man bara gör det ibland.

Jo det är helt klart sant, men inte får man hästen mer lyhörd genom bank och slit (vilket jag förstår att du inte heller tycker, ville bara konstatera ;)) Men jag tycker det är underbart när man kämpat med en häst ett helt ridpass och känner hur den börjar mjukna och bli mer lyhörd mot slutet. Självklart sker ju inte förändringen på en sekund, men man kan ändå märka skillnad på slutet=min ridning gjorde bra för hästen :love:

Jag vet inte om du missförstod, men jag menar att om man bara rider sin egen häst, och den går supermjukt, så är det ju inte det lättaste att sätta sig upp på en superskumpig häst och rida korrekt.
Därför är det bra att rida andra hästar, så man får till en bra sits. :)

Nej, det är sjukt svårt!! :eek: Min sits ser för:devil: ut när jag hamnar på en skumpig häst :angel: Men du skrev att man inte kan lära sig det, jag tog dig nog lite väl mycket på orden :o

Ja visst är det trevligt att få resultat, men vägen dit tycker inte jag är trevlig och därför vill jag heller inte rida den sortens hästar.
Det förstör min ridning (och ridlust) mer än det utvecklar.

Att rida en häst som bara är lite "knepig" är ju skitkul när man märker att man hittar knapparna, men just felridna hästar som behöver hårda hjälper.. Tack, men nej tack. :D

Ja visst är det trevligt att få resultat, men vägen dit tycker inte jag är trevlig och därför vill jag heller inte rida den sortens hästar.
Det förstör min ridning (och ridlust) mer än det utvecklar.

Att rida en häst som bara är lite "knepig" är ju skitkul när man märker att man hittar knapparna, men just felridna hästar som behöver hårda hjälper.. Tack, men nej tack. :D

Hihi, jag tycker vägen dit är rolig och utvecklande :D Och en häst som behöver hårda hjälper rider jag inte med hårda hjälper. Men det är ändå roligt :D

Där kan jag hålla med dig ;) Det är ju en del av utmaningen! Att det inte bara är till att hoppa och tuta och köra. För hur mycket ger det egentligen i det långa loppet, om man bara hoppar upp och rider någon enstaka gång? En häst som alltid går rakt fram som ingenting.... Nej, tacka vet jag hästarna som ger en lite att bita i ;)

Där kan jag hålla med dig ;) Det är ju en del av utmaningen! Att det inte bara är till att hoppa och tuta och köra. För hur mycket ger det egentligen i det långa loppet, om man bara hoppar upp och rider någon enstaka gång? En häst som alltid går rakt fram som ingenting.... Nej, tacka vet jag hästarna som ger en lite att bita i ;)

Eller hur! :D Jag har väldigt svårt för hästar som lyder minsta vink hela tiden, vill hellre ha någon utmaning att arbeta med :love:

:bow:Jag håller med:D :bump:

Det är inte kul att rida en häst som går perfekt med alla, då vet man att det inte är sin egen ridning som gör det. Lyckas man däremot få en "dålig" häst som ingen gillar att gå fint... Känslan och självförtroendet i ryttarhjärtat är maxad :love:

Och de hästar som stämmer bäst in på den beskrivningen är de som är skickligt ridna och högt utbildade. Nästan vilken jöns som helst kan ju få fart i en skänkeldöv häst eller reda ut en guttaperkaboll, men att ha sådan kontroll på kroppen att man på en riktigt välriden häst öht får någon struktur och inte bara ostyrsligt piff och puff, det kräver faktiskt en viss nivå av skicklighet. Säger jag då som definititv inte är en av dem som gör hästar välridna...

Jag tycker att det är väldigt utvecklande att rida andra hästar, oavsett deras ålder, utbildningsståndpunkt och hur välridna de är.
Ska jag däremot rida för instruktör, då vill jag helst rida en häst som är åtminstone lika utbildad som min egen (eller kan nåt som inte min häst kan, tex skulle jag gärna ta en lektion på en islandshäst).
Jag vill inte betala x antal kronor för att traggla med galoppfattningar på en häst som inte kan det riktigt, när det är något jag faktiskt kan lösa utan tränare.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama