Rida 3 gånger i veckan?

A

Amanty

Är det alldeles för lite? Hästen i fråga går ute dygnet runt i jättehagar med hästkompisar. Är medryttare och har ej tid att komma fler dagar, som det ser ut just nu. Då är det mest uteritter i skogen som gäller. Hästen är en 12årig valack.

Sv: Rida 3 gånger i veckan?

rider inte någon annan hästen de dagar du inte är där, eftersom du bara e medryttare.
jag tycker inte att 3 gånger är för lite, bara du inte rider hästen helt slut.

Det beror ju på vad du kräver av hästen när du väl rider.
Är det bara lugna skogsturer så är det ingen fara, men det viktigaste är att du lyssnar på hästens signaler så känner du nog själv vad ni orkar ge er på.

För att hästen ska ha bra kondis och bra med muskler m.m. Tycker jag att 3:dagar i veckan är lite för lite. Men om de nu är stora (kuperade?!) hagar så ska nog hästen klara att bara gå 3dagar/vecka. Eftersom du bara rider 3ggr/v så behöver ju inte hästen ha bästa kondisen, men de får den nog av att gå i hagen.

Hästen skulle säkert tycka de va roligare att bli riden oftare, eller inte;)

Nej, ingen annan rider hästen då jag inte är där. När jag väl rider så rider jag ut i skogen samt grusvägar i ca 1 timme, ibland mer. Jag kräver inte så mycket av honom just pga av att jag inte har den tiden som krävs. Han är dock pigg och sprallig och har bra kondis, förmodligen för att han är ute jämt.

Då låter det som om han inte har några problem med att orka med det du kräver av honom.

Jag tycker att det låter ganska lagom, det blir ju ungefär varannan dag (eller ja, det beror på hur du lagt upp det). Så länge hästen inte typ kollapsar efter varje gång och fodras med massvis med havre varje dag, så tror jag inte att det är något problem.

Jag skulle tro att du får en alldeles förträffligt trevlig häst att rida som aldrig blir less utan tycker att det är roligt varje gång du kommer.
Hur hårt du rider kommer att visa sig på kondis och muskeluppbyggnad. Varannan dag gör att du kan dra på lite varje gång utan att det skadar.

Hästen skulle säkert tycka de va roligare att bli riden oftare, eller inte;)

Min häst skulle inte uppskatta att bli riden varje dag. Hon visar tydligt om jag kommer med sadeln fjärde dagen i rad att hon inte vill. Hon blir inte ett dugg samarbetsvillig när jag rider. Varannan dag passar henne bäst. Men det är nog väldigt olika från häst till häst.

Min häst skulle inte uppskatta att bli riden varje dag. Hon visar tydligt om jag kommer med sadeln fjärde dagen i rad att hon inte vill. Hon blir inte ett dugg samarbetsvillig när jag rider. Varannan dag passar henne bäst. Men det är nog väldigt olika från häst till häst.

Va lite ironisk Med Eller inte;):angel:

:bow:Tack:bow: för alla svar. Kände mig orolig över att det inte skulle vara tillräckligt eftersom många rider oftare. Förut red jag ca 4 dagar i veckan, så det är ju ingen "jätte"minskning.

Jag är glad för denna tråd; den lugnar även mig.
Men jag tänker att man kan rida ung varannan dag, och göra annat andra dagar, longera, promenera etc...

Heej!! Jag rider bara ca 2 gånger per veckan men på lovet rider jag mer än 2 gånger. Min häst går i en liten hage och får gå in när det vill.. Jag tycker det är alldes för liten för dig att rida 3 gånger per veckan. Jag är hemma hos familjen nästan bara på helgen det är orsak att jag rider bara ca 2 gånger per veckan...

Det är inte lätt att veta, många tror att mer är bättre:angel:

Vi rider (tömkör, löshoppar) våra hästar 4-5 dagar i veckan. Känner att för att ha sin häst i bra kondition och rätt musklad så behövs det. Det passar säkert inte alla hästar, det beror ju på vad man har för mål med sig själv och hästen :)

Vad som är för lite eller för mycket beror på syftet och målsättningen med ridningen. Sen naturligtvis även på individen.
Tränar du aktivt för att nå ett mål, är förmodligen 3 ggr/v för lite - men kan vara bra i perioder för att inte häst och ryttare ska "ta slut".
Rider man sällan, så bör man ta hänsyn till hästen så det inte blir för tufft.

När jag tränar hästar rider jag varannan dag, det är när hästen vilar efter arbete den faktiskt bygger muskler, inte många som känner till det utan pressar sina hästar 6-7 dagar/vecka istället.

När jag har hästar i hyffsad kondis så behålls det i skick fast de bara rids 2 ggr/vecka fast intensiva pass, så nej, jag tycker inte 3 ggr/vecka är för lite,vare sig du ska träna upp en häst eller motionera, om inte annat kan du alltid longera den en dag förutom det, (högst 20 min anser jag att man longerar hästar).

Jag håller på att rida igång min häst efter lång vila. Vi rider tre gånger i veckan. Just nu bara i skritt i skogen. Det funkar jättebra, och vi kommer att fortsätta med det några månader till. När han är igång rider vi ca 5 dagar i veckan, men jag är alltid noga med att lägga in vilodagar. Jag har ett halvblod men häst som häst.

Tar du det bara lugnt och lyssnar på hästen så ser jag inga problem med att rida tre dagar i veckan. Det är ju helt och hållet beroende på vad man vill med sin ridning just för tillfället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 653
Senast: ako
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 173
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka