Rid inte så djupt i hörnen ...

Miran

Trådstartare
Fick den kommentaren på protokollet vid senaste tävlingen och jag är lite osäker på vad domaren menade. Trodde att det var bra att rida så noggranna vägar som möjligt och rida ut i hörnen ordentligt?

Om h*n skrivit att hästen tappar takten p.g.a det skulle jag ha förstått bättre, men det gjorde det inte och det tyckte jag inte heller att vi gjorde.

Finns det någon annan förklaring?

det var en LB:2

Sv: Rid inte så djupt i hörnen ...

Jag har inte sett den kommentaren från domare, men jag tolkar det som att domaren tyckte att hörnpasseringen var djupare än vad hästen klarade av att böja sig. Eller att den var djupare än vad den ska var för LB-nivån. Jag har för mig att böjningen vid hörnpassering i lätt klass ska motsvara 10-meters-volt, och i de högsta klasserna 6-meters volt.
Sedan kan ju hästen ha tappat takten trots att det inte står, det är ju inte så mycket kommentarer som domare/skrivare hinner med.
Men frågan är om domaren drog ner på betyget nåt nämnvärt, jag gissar att det var under de allmänna punkterna typ vägarnas rätta ridande?

Ja, det var på kommentarerna längst ner. Vill ju gärna ta till mig kritiken och veta vad jag ska träna på - men det underlättar ju om man fattar vad som menas!:D

Jag har inte hört talas om den kommentaren tidigare, däremot förstår jag inte varför man inte frågar domaren direkt vad kommentarerna innebär så att man kan förstå och ta till sig kritiken man fått (såväl positiv som negativ) .

Det är lustigt det där för jag tränar för en dressyrdomare, men aldrig brukar folk komma och fråga någonting om kommentarerna. I vissa fall (syftar alltså inte på dina kommentarer nu utan rent generellt) så kan ju ryttarna hänga upp sig på en kommentar, eller för att de tycker att de fått dåligt betalt på någon bedömningspunkt i protokollet, varför frågar man då inte domaren hur det kommer sig och tar en diskussion om varför domaren dömde som den gjorde? Jag menar inte att ryttaren ska gå emot och bli sur eller upprörd, eller otrolig eller verka nedlåtande mot domarens kommentarer, men man kan ju helt enkelt vara nyfiken och fråga lite så att man kan ta till sig kritiken och förstå vad det var som låg bakom denna.

Så ja tycker, våga fråga nästa gång du undrar om något. Fråga domaren. Det är ju trots allt egentligen bara den personen som kan förklara hur den tänkte kring kommentaren.

Så ja tycker, våga fråga nästa gång du undrar om något. Fråga domaren. Det är ju trots allt egentligen bara den personen som kan förklara hur den tänkte kring kommentaren.

He, he , jag är varken blyg eller hämmad ...:D
Har inga problem att fråga domare om något. Men just när man tävlat så är man ju ofta mest intresserad av att ta hand om hästen, av %-en, ev placering, prata med folk o.s.v Detaljer i protokollet brukar jag inte hinna analysera förrän jag kommit hem. och då är det så dags.

Är inte säker men jag tror att hon kanske menar att du red ut för mycket i hörnet. Då kan det se ut som att hästen "studsar" mot väggen.

Det kanske blev för skarp sväng i hörnen? Gör en mjukare hörnpassering nästa gång. Inte riktigt så långt ut att det blir nästan 90 grader för hästen att vända.

Kl

Alt nr 1 är fråga:idea:

Alt nr 2, undrar om ts rider rider in så djupt att hästen blir förböjd ut på spåret sen om nån förstår hur jag menar:confused: Den måste ju antingen vända på bakdelen nästan om man skulle komma in för djupt så att svängen blir snäv, eller förböja halsen och då ligger hästen kvar där sen och tappar formen. Bara gissar.

Ja det var väl gissningar från min sida också. Jag tänkte att ts kanske red så djupt in i hörnet att det blev svårt för hästen att vända mjukt.
TS: Hörnpasseringen gäller (för mig) hela hörnet. Inte endast biten längst in. Det gäller att rida hela hörnet i en mjuk båge. Om man inte planerar vägen i tid är det lätt att hörnpasseringen blir för tvär. Prova att se hela din väg i hörnet innan hörnpasseringen så kanske det blir bättre?

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 121
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård