Rid aldrig barbacka i trafiken........

Sv: Rid aldrig barbacka i trafiken........

Mot bakgrund av händelseförloppet i ditt inlägg.

Sticker ut hakan och menar att det är vårdslöst, eller åtminstone oövertänkt, att ge sig ut i trafik om hästen är rädd för det som brukar kunna finnas där. Sedan må det vara cyklar, långtradare eller personbilar.
Man spelar inte bara med ens eget och hästens liv, utan med allas som råkar befinna sig på vägen!

Det sägs att trafiksäkra hästar inte finns (vilket jag inte håller med om), men man bör åtminstone först göra dom så pass immuna så dom inte är rädda för fordon generellt. Detta innan man ger sig ut på vägar!
Är det inte en självklarhet? :confused: Hur vågar man sig ut i trafiken på något, som när som helst börjar "dansa"?

Vart och vartannat år ska bilar in på kontrollbesiktning för att deras status betr säkerhet ska kontrolleras. Borde det inte vara likadant tänkande visavi hästar? Går hästen lugnt och är fullt kontrollerbar oberoende av omgivande trafik och miljö? Om svaret är nej= "körförbud", åtgärd samt "ombesiktning".

Ibland händer ändå det oväntade och oplanerade, dvs olyckor, med både bilar och hästar. Även om man förberett sig på bästa sätt. Varför öka riskerna?

I TS fall tycker jag att trafikrädslan är viktigare att peka på än barbackaridningen.

LIA

Jo de har jag hört för när ja var yngre å var på ett ridläger fick vi inte rida ut barbacka för då täckte inte försäkringen det..

Jag håller i och för sig helt med dig Lia - det är hästens eventuella osäkerhet i trafiken jag tycker KAN ligga till grund för en skadeståndsgrundande vårdslöshet här. Dvs. om hästen var trafikosäker - vilket jag vet för lite om för att uttala mig om.

Men sedan är det ju så att jag har funderat en del på hur man får sin häst trafiksäker. Jag har en fyraåring som är som en filbunke i trafiken - om jag leder honom. Han är ganska lugn om jag kör eller tömkör honom också, kan reagera lite på väldigt stora fordon som kommer snabbt bakifrån men gör då inget annat än tar något steg åt sidan. MEN jag kan ju inte säga att han är trafiksäker ännu, för han är inte testad riktigt. Anledningen till att han inte är testad är förstås att jag undviker att vara ute i trafiken med honom men hur tusan skall jag kunna veta när han är trafiksäker om jag alltid undviker trafik?

Att han går snällt som ett lamm när jag leder honom är en sak, då är han oftast helt trygg (han har ju stora starka matte att gömma sig bakom :angel:) men någon gång måste man ju ta steget att ge sig ut i trafiken i andra former - ridandes, körandes, tömkörandes osv. Av säkerhetsskäl har vi ännu bara hunnit till promenerande och tömkörande men så småningom kommer ju de två återstående bitarna också...

Tvärtemot vad du säger, håller jag med om att det inte finns några 100% trafiksäkra hästar. Detta pga att hästar är levande varelser, inte maskiner. Min lilla "loppa" (4-åring) kan de flesta dagar bli omkörd av bil med skramlande släp och inte ens röra på ett öra. Andra dagar, när hon är på ett piggare och lite hispigare humör, kan hon tramsa betydligt mer. Det är dessutom skillnad på om hon rids ensam eller i grupp, om det går/cyklar någon med när vi rider eller om vi är själva. Det hade varit bra om bilister hade tänkt "hästar lever, de kan alltså reagera på min bil" i stället för att tänka "är de ute med hästen i trafiken så ska den banne mig tåla bilarna."

Jag visste inte att man inte fick rida barbacka på vägar, jag har gjort det på små grusvägar som leder till skogen.

Jag förstår inte hur ni kan få det till smitning? De stannar först på olycksplatsen och frågar om den påkörda är ok, sedan kör de hem till hennes föräldrar. Smitit har de ju definitivt inte gjort.

Jag förstår inte hur ni kan få det till smitning? De stannar först på olycksplatsen och frågar om den påkörda är ok, sedan kör de hem till hennes föräldrar. Smitit har de ju definitivt inte gjort.

Dom var två st (vuxna) som lämnade en skadad tjej ensammen med en, förmodligen, uppskrämd häst (det vet ju inte dom). Och dom hindrar dessutom hennes föräldrar att åka och se hur hon mår.
Det räcker inte med att stanna till och fråga hur hon mår, hon kan ha fått en hjärnskakning eller vad som helst som inte syns.
Polisen tar nog inte så lätt på sånna där händelser eftersom man är skyldig att stanna på olycksplatsen tills polisen kommer om det är personskador med i bilden

Jag har också funderat över hur man får sin häst trafiksäker utan att ha den i trafiken? :confused: Och hur man får den orädd för trafik om alla kör som galningar? Jag bor vid en mindre väg (70 i hastighet, grusväg), måste rida längs vägen eller över för att kunna rida ut. Jag anser att bilisterna ska sakta ner när de ser en häst, oavsett om hästen är nervös eller inte. Det är så lätt att hästen blir rädd för något annat, tex. en uppflygande fågel, och för mig som sitter ganska oskyddat på hästen känns det tryggare. Vilken bilist kör om en älg i dikeskanten utan att sakta ned? Dock skulle jag inte rida på större vägar om inte hästen var väldigt säker och i undantagsfall, men på landet måste man faktiskt räkna med att det kan va djur på vägen!

Trafiksäker häst?
Ett mycket intressant område, men om vi ska diskutera det så ska vi kanske starta upp en ny tråd? Denna gäller ju huvudsakligen andra spörsmål.

Dristar mig dock att framhålla följande som repliker på några olika inlägg.
Jo, det finns hästar säkra i trafik. Jag har en, kanske två, och har kört flera.
En häst är säker i trafik om den är "säker"!! :devil: Smaka på den!

LIA

Senast ändrad:

Var ser du att jag sagt att det inte finns trafiksäkra hästar???

Jag har en som är trafiksäker och en som är/ska bli... men som jag inte vågar säga ÄR det ännu, även om han VERKAR trafiksäker.

Fast när man menar att hästen aldrig kan bli helt trafiksäker är det ju inte alltid trafiken som sådan man menar, att det är den som skrämmer hästen.
MIn gammelhäst är 1250 % fordonssäker, hon blir inte rädd för några fordon, däremot har hon blivit rädd ibland när det kommit cyklister i full fart och blåst om oss, utan att ha gjort något för att vi skulle kunna uppmärksamma dom som tex harkla sig, vissla till eller pinga på ringklockan (som det ju är lag på att det ska vara på cyklar).
Hon är också rädd för vissa stenar, vissa dagar... så de dagarna kan hon absolut skutta ut i vägen, för bilarna är ju inte farliga -eller hur- men det kan stenen vara.

Så en häst, som lever lite och har lite livsgnista, är INTE 100% trafiksäker.
Däremot anser jag att man ska ha hästarna 100% fordonsäkra, vid de tillfällen fordona framförs på normala sätt, dvs cyklister signalerar att de kommer, bilister inte gasar extra när de är precis bakom osv osv.

I det här fallet tycker jag dock att föraren är skyldig.
Har varit med om folk som både tutat och gasat till när de tyckt att jag ska ha flyttat på mig när min häst, i de få fall det har hänt, varit rädd för något.
En gång red jag förbi en sjö med en annan häst jag hade, det var en 15 meter lång sträcka på hela ridturen, och hästen blev rädd (hade aldrig varit brevid en guppande sjö förut) vilket gjorde att hästen dansade i vägen (fortsatte dock att gå framåt men tog upp "vår" körbana) då kom det en bil, hade inte många meter kvar, han saktade av och började tuta upprepade gånger.
Lugnade inte ner min häst direkt.
Men fick honom på något sätt att rusa framåt.
Det finns SÅ korkade människor.
Stanna en bit bakom, varje vettig ryttare gör ju sitt allt för att få bort hästen från vägen vid de här tillfällena, men ibland är det inte bara möjligt att vräka ner dem i skogen eller liknande.
Barbacka eller inte spelar väl ingen roll i det här fallet, bilen var ju så nära att hon ramlade ner på den!!!!! Vad SJUTTON gjorde den SÅ nära???:eek:

Nope, det var mer allmänt. Därför skrev jag: "repliker på några olika inlägg"

LIA

Hej!

Vi har pratat med en jurist på Agria och fått bekräftat att det inte är vårdslöst i sig att rida barbacka i trafiken, om ryttaren är rutinerad att klara av detta. Sen bedömer de i å för sig från fall till fall beroende på omständigheterna.

Med detta i bakfickan och dina texter och ord bla, Schelin_j så ringde vi vårat försäkringsbolag, där vi la fram detta. Han kände att vi hade mer fakta om denna situation än han. Vi kom fram till en uppgörelse där vi och försäkringsbolaget blev nöjda.

Föraren hade även hört av sig till bolaget och var jätte arg. Föraren ville absolut inte ha något ansvar för denna olycka. Så vi får se vad som händer, om vi nu får reda på något från försäkringsbolaget om han går vidare.

Till sist, så fick vi ju egentligen inget riktigt svar ang barbackaridning i trafiken. Det beror alltså på omständigheterna. Det blir en helhetsbedömning i varje enskilt fall. Rena olyckhändelser är man inte skadeståndsskyldig för.

/Helén

Vad skönt att det löste sig med försäkringsbolaget, men ska ni anmäla föraren för smitning? Det hade då jag gjort utan att tveka:devil:

OT. Angående trafiksäkra hästar så beror det väl mest på ryttaren/kusken och inte på hästen, i dom flesta fall.

Där ser man......det lönar sig att fråga runt och kontrollera fakta.

Hoppas tösa mår bra nu då.....

Nu verkar det ju ändå lösa sig (härligt!).
Jag hade nog struntat i att anmäla för smitning nu.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 109
Senast: Jadzia
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har ett dilemma. Jag och en kompis var ute och red på mina två hästar i förrgår. Hon tog med sig sin 4 månads valp som sprang...
Svar
15
· Visningar
4 991
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve