Rid aldrig barbacka i trafiken........

Sv: Rid aldrig barbacka i trafiken........

Har jobbat på ridskola i många år, ungar rider ju ofta barbacka o åker av i ridhus/på ridbana. Har ALDRIG hört att någon privatperson eller ridskola fått mindre ersättning för att det skulle vara en större risk.

Jag vet att det handlar om självrisk i ert fall, men ändå, tycker det är MYCKET märkligt. O hur kan de veta om hon har "lika dålig balans" som en ridskoleunge? Hon kanske är svensk mästarinna i voltige/gymkhana, tränar galoppörer i argentina eller what ever.

Stå på er! Har en far som jobbat på ett annat försäkringsbolag och iom hans kunskap/envishet har han hjälpt flera vänner och bekanta att få rätt i försäkringsfrågor där de först inte trott sig ha rätt!

Säger som CK bestrid detta. Finns inget i någon lagstiftning som säger att man måste ha sadel på en häst. Däremot ,som har varit uppe tidigare så SKALL en bilförare aldrig köra fortare än att det går att stanna om det dyker upp ett hinder på vägen.
Vänd er till nästa instans hos försäkringsbolaget, brukar stå i försäkringsvilkoren vart man ska vända sig.

Smitning från en olycka är ett allvarligt brott. Även om ni inte gjort anmälan innan så är det bättre sent än aldrig. Kan ha betydelse i framtiden för din dotters knä om det inte blir bra. Knän är inte att leka med och kan vara svåra att "laga".

kunde inte skrivit det bättre själv!
dessutom räknas hästar som vilt i trafik och enbart om det går att bevisa att ryttaren i fråga varit oerhört oaktsam kan det dömas till bilistens fördel (och med oaktsam menas ex, ridit på fel sida av vägen, eller korsat vägen på ett oaktsamt sätt.. men även här svårt att bevisa då hästen faktiskt kan ha blivit rädd och därför befunnig sig på fel sida osv)

Försäkringsbolaget säger att de ringt till olika hästfolk å ridskolor för att höra om barbackaridning påverkar sättet att hantera hästen i trafiken. De sa att det är mycket svårarare att hantera hästen å att sitta kvar vid tillbud.

asså det måste ju ändå skilja från ryttare till ryttare...
jag rider mitt FULLBLOD barbacka för tillfället för sadlarna sitter illa...
hon kan göra u-svängar, kasta sig åt sidan, backa hysteriskt osv, å jag har aldrig känt mig så stabil som när jag rider barbacka, man sitter ju verkligen PÅ å benen blir 10cm längre.. i en sadel kan man ju halka av...

jag skulle precis som många andra här skriver, att om jag vore TS kolla upp det en gång extra/bestrida!

Detta låter lite konstruerat av försäkringsbolaget tycker jag.

Som ngn skrev tidigare var går gränsen för sadel?Är det ok om man rider i sadel men utan stigbyglar?Hur är det med träns? Bettlöst?

Låter konstigt......om man drar resonemanget vidare till annat tex bilbälte.....är man delat ansvarig om man inte har bilbälte?

Sen kan jag också förstå att man vanligtvis får en sämre balans utan sadel....men ändå.....

*knapplån*

Tycker som många andra att du borde bestrida försäkringsbolagets beslut. Låter konstigt tycker jag. Låter också (med tanke på dina grannars beteende) som om du borde polisanmäla det hela också. Det går kanske att göra så här i efter hand?
Hoppas du får rättsida på allting och att din dotter blir bra i sitt knä.

:eek: Vaaa har du inte anmält smitningen.
Så som de har betett sig så tycker jag att du omedelbart lyfter luren och anmäler smitningen.
Sedan är det väl som så att du kan få ut en del på din dotters försäkring då hon faktiskt har blivit skadad i en trafikolycka där föraren har smitit.
Sedan tycker jag heller inte att ni bara ska godta att betala självrisken.
Skit i vad grannen säger. Han verkar ändå vara ett surkart. Jag hade aldrig låtit någon gå ostraffat efter en sådan incident. Lite får folk faktiskt ha innanför pannbenet.
PS. anmäl även att de vägrade låta er komma iväg till olycksplatsen.DS

Begär att få ut försäkringsvillkor!

Står där ingenting om barbackaridning så BESTRID!!!!!

Säg att ni tänker flytta alla era försäkringar om ert bolag vägrar att stå på er sida!

Polisanmäl smitningen!

/KT

Försäkringsbolaget säger att de ringt till olika hästfolk å ridskolor för att höra om barbackaridning påverkar sättet att hantera hästen i trafiken. De sa att det är mycket svårarare att hantera hästen å att sitta kvar vid tillbud.

Bestrid! Det låter som att dom har satt dessa restrektioner efter tillbudet, och att de inte funnits när ni tecknat försäkringen. De har väl ej heller meddelat ändring av förutsättningar till er efteråt?

Ren efterkonstruktion tycker jag att det låter som!

TS

Jag tycker oxå att du skall anmäla föraren för smitnin.
Om han har gjort det en gång kan han göra det en gång till mot en annan som kanse inte klarar sig lika bra som er dotter.

Kram
fd paradis

Hej alla!

Ni må tro att jag letat runt på internet ang barbackaridning i trafik. Varit på vägverket å läst, å även på konsumentverket tror jag det var. Enda sidan jag hittade var denna www.concinnity.se/trafik/, men vet inte hur "seriös" den sidan är och om det är lag att rida med sadel i trafik.

Själv reagerade jag på att bolaget sagt att de ringde runt till olika hästfolk å ridskolor. Sånt måste man väl veta innan eller?

Känner bara att jag inte riktigt orkar fortsätta då min sambo bara vill släppa detta å betala. Han är rädd att det ska bli mer kostnader. Man vill ju ha lite stöd hemifrån. Samtidigt känner jag att jag vill gå vidare ifall någon mer råkar ut för detta. Det måste ju finnas någon lag på om vad som gäller vid barbackaridning.

/Helén

Glömde....

Står inget på vägverket å konsumentverket om barbackaridning. Fast på den sidan jag länka till, under utrustning, står det "rid aldrig barbacka i trafik"

´Det står inte som en lag att det är förbjudet ?

Och som någon skrev innan att du ska bestrida försäkringsbolagets yrkande på att ni ska betala självrisken .

Med tanke på knäskadan så kanske man senare menar på att den då inte ersätts av försäkringen pga av att hon red barbacka och det då på något sätt räknas som grov oaktsamhet och man då friskskrivit sig från det någonstans i försäkringsvilkoren ,så ta tag i det nu och mota OLLE i grinden ..

Skickar lite styrke kramar Mia

Hej!

Kan ju vara bra att veta vad som gäller vid barbackaridning. Om man är vårdslös i trafiken då?

Gäller ju även med ridning med sadel utan stigbyglar eller med barbackagjord med stigbyglar, i trafik.

Begär att få ut försäkringsvillkor!

Står där ingenting om barbackaridning så BESTRID!!!!!

Säg att ni tänker flytta alla era försäkringar om ert bolag vägrar att stå på er sida!

Fast det där fungerar inte. Det är ansvarsförsäkringen vi talar om (ansvarsförsäkringen är en del av hemförsäkringen) och ansvarsförsäkringsvillkoret hänvisar till skadeståndsrättsliga regler. Försäkringsvillkoret tar alltså inte upp frågan om vad som är respektive inte är accepterat ur försäkringens synpunkt (förutom de konkreta undantag då försäkringen inte alls gäller... men de är inte aktuella här).

Det som alltså är intressant är VAR i svensk lagstiftning/förordningar/praxis/doktrin det slagits fast att barbackaridning är att vara oaktsam...

Mig veterligen, och jag är jurist och arbetar med ansvarsförsäkringar, finns ingen LAG som säger att man inte får rida barbacka i trafiken. Känner heller inte till någon förordning som anger detta och doktrin på området törs jag mer eller mindre säga säkert inte innefattar någon sådan rekommendation om tolkningen av skadeståndslagen. Det jag inte kan besvara på rak arm är således praxis. Om TS försäkringsbolag hävdar att det finns praxis på detta område bör de kunna plocka fram domen dock - och det tror jag inte att de kan...

Således är det nog så att bedömningen har gjorts utifrån culpaansvaret enligt skadeståndslagen. Culpa betyder ungefär vårdslöshet. För att man ska bli skadeståndsskyldig krävs alltså att man varit vårdslös och de hävdar således att det är vårdslöst att rida barbacka på trafikerade vägar. OM ryttaren är duktig att rida barbacka, och OM hästen i normalfallet är trafiksäker framstår detta som ett argument hugget ur luften av en icke insatt icke-hästmänniska...

Min rekommendation till TS är således att begära ett samtal med skaderegleraren, förklara att dottern rider precis lika säkert med som utan sadel och begära att försäkringsbolaget motiverar sitt ställningstagande. Om de vill åberopa sakkunniga från ridskolor etc. som uttalat sig bör ni få namn så att ni kan kontrollera vad dessa personer kan och har sagt. Att man jobbar på en ridskola innebär ju inte att man kan bedöma om just er dotter, i just den här situationen faktiskt skulle ha suttit kvar/haft bättre kontroll över hästen. För att hävda att det generellt sett är oansvarigt/oaktsamt att rida barbacka hoppas jag verkligen inte att någon ridskola sagt...

Eftersom all skadeståndsrätt är bedömningsfrågor utifrån det enskilda fallet (utom i de fall då strikt ansvar finns, vilket inte är aktuellt här såvitt jag känner till) bör ni se till att det är en jurist som ni talar med också. Begär att denne förklarar vari culpan i att rida barbacka - på en häst som är trygg och säker och när ryttaren är trygg och säker - ligger.

Att hålla på och hota med att flytta alla sina försäkringar kan jag nästan lova är ett dåligt sätt. Det enda det resulterar i är att handläggaren suckar, lutar sig tillbaks och tänker "jaha då var det dags för den litanian igen, undrar när folk ska fatta att jag inte KAN/FÅR väga in sådana argument i min bedömning"... och det gör alltså inte handläggaren mer vänligt inställd till kunden.
Åtminstone jag som handläggare värnar starkt om min integritet i jobbet, jag strävar alltid efter att behandla Asta 78 år och med bara en hemförsäkring precis lika som Sven-Erik 45 år och med privata och företagsförsäkringar hos oss... och när jag då träffar på Sven-Erikar som tjatar om sitt stora försäkringsinnehav känner jag bara en irritation över att vissa tror att de kan HOTA sig till en annan bedömning.

Senast ändrad:

Citerar din dotters beskrivning över händelseförloppet:

Var ute och red på en skogsväg. Min häst stannade och vägrade gå framåt. Hör en bil komma bakom mig och går då intill vägkanten. Samtidigt kommer en cyklist framifrån och cyklar är ingen favorit hos min häst. Han börjar då "dansa" runt och bilen bakom kommer närmare. När bilen är ca 1 meter från oss tvärnitar bilen och strax efter råkar föraren tydligen komma åt gasen så bilen varvar upp och hästen blir ännu mer nervös.

Jag ramlar av, landar på bilen och mitt knä gör sönder bilens framlykta. Blir en repa på framskärmen, vet ej om det är jag eller hästen som gjorde det.

Min bedömning (obs. att jag kanske saknar information här så ta det med en nypa salt) följer nedan.

Culpabedömning av bilisten:

Han kommer farande på en ganska smal väg. Noterar en häst på vägen och "tvärnitar" en meter bakom hästen efter att hästen börjat dansa runt på vägen. Råkar sedan komma åt gasen och bilen varvar upp.

En bilist skall hålla en sådan hastighet att han kan stanna inför oväntade hinder. Vilket denna bilist gör. Däremot "råkar" han komma åt gasen vilket gör att motorn varvar när han befinner sig i en situation där en häst uppenbart redan är uppstressad. Detta medför att hästen blir mer stressad och ryttaren faller sedermera av.

Bilisten har varit vårdslös då han dels stannat alldeles för nära en häst som är stressad. Därtill har han varit vårdslös då han råkat komma åt gaspedalen. Det korrekta förfarandet hade varit att stanna på lämpligt avstånd, det vill säga så snart han noterade att hästen verkade nervös (det vill säga om han kunnat märka det tidigare) och att hålla fötterna i styr. En normalduktig bilförare "råkar" inte komma åt gaspedalen - h*n vet var den sitter och håller foten därifrån.

Culpabedömning avseende dottern:

Hon rider barbacka. Inget jag kan hävda är vårdslöst i sig under förutsättning att hon har kontroll på hästen och sig själv när hon rider barbacka. Det hon gör däremot är att rida ut på en häst som blir stressad av cyklar = kan vara livsfarligt i trafiken. Om hästen brukar reagera på hästar genom att dansa runt skulle jag dock hävda att det finns en vårdslöshet hos dotter och att denna vårdslöshet skulle leda till ett ansvar för henne. Med andra ord att ni ska betala självrisken på ansvarsförsäkringen. Dock skulle den ersättning bilisten krävt halveras om jag handlade ärendet - på grund av bilistens medvållande.

En culpabedömning görs alltid utifrån det "subjekt" alltså den person man har för avsikt att kräva skadestånd/ersättning av. Därför gjorde jag en "snabbvariant" av culpabedömningarna på båda här ovan. Dock omfattas ju bilisten av trafikförsäkring vilket innebär att din dotter har rätt till ersättning för sin skada ur trafikförsäkringen. Men en culpabedömning av bilisten behövs för att komma till rätta med medvållandefrågan.

Ni får gärna använda mina ord men jag vill be att ni inte uppger mitt namn i sådant fall... det är i eftertankens kranka blekhet kanske inte så populärt om jag sitter och argumenterar emot ett försäkringsbolag över nätet så här. Kan inte inse att det är fel, bara att det säkert finns någon som har synpuntker...

I vissa fall skulle jag säga att det är FARLIGARE att rida med sadel i trafik än barbacka. Pga av att om "man kommer på glid" i en sadel är det väldigt lätt att man fastnar i ett sorts mellanläge på hästen och vare sig kommer upp eller ner, alternativt att man vid avramlingen fastnar i en stigbygel och blir släpad efter en panikslagen häst i bägge fallen har men inte stor kontroll över hästen.

Rider man barbacka däremot kan man lugnt och stilla glida av hästen om den tex blir rädd, landa på fötterna och kontrollera hästen vid hand på marken.

Talar ev egen erfarenhet här efter 30 års hästägande och MYCKET barbackaritter.

/KT

Det hon gör däremot är att rida ut på en häst som blir stressad av cyklar = kan vara livsfarligt i trafiken. .

Jo men om cyklisten skrämmer hästen är väl också denne cyklist medskyldig till olyckan? Dvs cyklisten borde ha stannat och fört sin cykel åt sidan tills hästen lugnat sig?

Och hästen måste ju på något vis vänjas vid den ev trafik som den kanske är litet osäker inför och ett av de få sätten att vänja vid trafik är rimligtvis framförande i trafik. Och lämpligaste stället för detta är RIMLIGTVIS på en mindre väg med LITE trafik på?

Dvs om dottern ridit längs en hårt trafikerad väg med mycket cyklister så kanske hon skulle ansetts vårdslös men inte på en skogsväg?

/KT

Jo men om cyklisten skrämmer hästen är väl också denne cyklist medskyldig till olyckan?

Så kan det vara. Det får man bedöma i det enskilda fallet men denna bedömning görs ju bara om någon av de inblandade parterna kräver ersättning av cyklisten.

Och hästen måste ju på något vis vänjas vid den ev trafik som den kanske är litet osäker inför och ett av de få sätten att vänja vid trafik är rimligtvis framförande i trafik. Och lämpligaste stället för detta är RIMLIGTVIS på en mindre väg med LITE trafik på?

Dvs om dottern ridit längs en hårt trafikerad väg med mycket cyklister så kanske hon skulle ansetts vårdslös men inte på en skogsväg?

/KT

Här håller jag delvis med dig. Till en början skall man förstås vänja hästen vid cyklar hemma på gården eller motsvarande plats. Jag flängde till exempel runt runt runt i hagen på cykel tills min cykelrädde häst slutade att bry sig om knäpp-matte. Men även i den delen beror det ju jättemycket på omständigheterna i det enskilda fallet - tex. HUR cykelrädd hästen brukar vara och HUR den brukar reagera på cyklar.

Skogsväg borde definitivt medföra att det är mer ok att rida ut på en häst som är lite skraj för cyklar.

Ang. sadel håller jag helt med dig om att det ofta kan vara säkrare att rida barbacka - om man är duktig och har bra balans och inte allt för hala byxor :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 109
Senast: Jadzia
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har ett dilemma. Jag och en kompis var ute och red på mina två hästar i förrgår. Hon tog med sig sin 4 månads valp som sprang...
Svar
15
· Visningar
4 991
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve