Rid aldrig barbacka i trafiken........

Dana

Trådstartare
Hej!

Min dotter var ju med om en liten olycka för några veckor sedan med sin häst. Har skrivit tidigare om detta i en annan tråd. Hon ramlade ner på förarens bil och bilens framlykta gick sönder. Min dotters knä blev svullet å blått, då det var hennes knä som gjorde att lyktan gick sönder.

Försäkringsbolag blev inkopplade och vi fick höra att vi skulle slippa betala skadorna på förarens bil då det var en ren olyckshändelse.

Nu till saken. Idag ringde vårat försäkringsbolag att vi får betala självrisken då hon red barbacka. Man får absolut inte rida barbacka ute i trafik. (Red på en grusväg, vid skogen) Tyvärr visste vi inte detta, så får nu vår dotter som är rutinerad ryttare på 17 år (spelar i å för sig ingen roll) leda hästen tills hon kommer till skogen så hon inte rider vid vägen.

Ville bara skriva å berätta detta för det är nog fler med mig som inte vet detta ifall det skulle hända en olycka.

På denna väg rider många, en del utan sadel så jag får nog berätta detta även för de. Man vet aldrig när en olycka händer.

Sv: Rid aldrig barbacka i trafiken........

:eek::eek: Har ridit/rider massor barbacka men detta har jag aldrig hört...

Trist att det blev så för er..

Hur är det med dottern?

// Jessica

Undrar om det skiljer hos försäkringsbolagen som finnes. Har aldrig hört talas om detta...

Dottern har fortfarande lite problem med sitt knä. Det "knäpper" lite i det, å är lite ömt fortfarande, så vi kommer nog uppsöka en läkare.

Kan vara bra att få det dokumenterat ifall det blir problem längre fram.

Vad räknas som "sadel" då? Endast bomsadel, eller också bomlös sadel? Jag rider med en barbackagjord som jag lägger en sadelpadd till bomlös sadel under. Rider jag barbacka då, eller räknas min anordning som sadel? Jag tror att jag sitter lika stabilt...

Vet ej om det skiljer sig på olika bolag. Vi har Länsförsäkringar (hemförsäkring) där även Agria ingår som vi har till hästarna.

Försäkringsbolaget säger att de ringt till olika hästfolk å ridskolor för att höra om barbackaridning påverkar sättet att hantera hästen i trafiken. De sa att det är mycket svårarare att hantera hästen å att sitta kvar vid tillbud.

Vad händer med föraren då ? Vad jag förstog av *gamla*tråden så hade han även varit vårdslös :crazy:
Och råkat slinta på gasen :devil:
Har ni gjort en polisanmälan om händelsen ?
Vet faktiskt inte om jag skulle gå med på det försäkringsbolaget säger , då ska det räknas som att man är vårdslös om man rider hästen utan sadel ?
(skulle ioförsig inte själv rida barbacka nu på gamla dar )

Mvh Miaa

Ibland gör försäkringsbolagen ett försök...:smirk:
Bestrid detta, jag kan inte tänka mig att detta ska vara vad som gäller.

Bolaget menar att det var bådas fel, så föraren får också en självrisk (som de inte har då bilen var för ny för det, tur för de då) Så vi har fått delat ansvar.

Enligt bolaget hade vi varit helt ansvarsfria om hon suttit i sadel, så man är tydligen vårdslös i trafiken när man rider barbacka.

Nu kommer jag få massa skäll då kanske, men vi har inte anmält smitningen till polisen. Känns jobbigt när det är en av våra närmsta grannar. Kanske det är försent att anmäla nu, det är ju 3 veckor sen det hände? Man vill ju inte bli ovän med sina grannar eller....?

Ojdå.
Men såg föraren inte att det var ni? Hur tänkte föraren när h*n smet från en olycksplats med kända personer?
Ni lär väl inte bli varken mer eller mindre osams för en anmälan om ni vet vem personen i fråga är?

Tycker ändå, utan att hört hela historien att det är extremt oansvarigt att smita. Om det nu är så att han uppsåtligen smitit, borde du kanske ta en disskussion med grannen om han/hon möjligtvis kan dela på din självrisk, de fakto är ju att han kan bli av med körkortet + få dagsböter om du anmäler honom, då det är ett betydligt allvarligare brott än själva olyckan i sig.

Säger som CK bestrid detta. Finns inget i någon lagstiftning som säger att man måste ha sadel på en häst. Däremot ,som har varit uppe tidigare så SKALL en bilförare aldrig köra fortare än att det går att stanna om det dyker upp ett hinder på vägen.
Vänd er till nästa instans hos försäkringsbolaget, brukar stå i försäkringsvilkoren vart man ska vända sig.

Smitning från en olycka är ett allvarligt brott. Även om ni inte gjort anmälan innan så är det bättre sent än aldrig. Kan ha betydelse i framtiden för din dotters knä om det inte blir bra. Knän är inte att leka med och kan vara svåra att "laga".

Förlåt men dom lämnade din DOTTER i skogen för att åka till dig och skälla ut dig och visa skadorna på bilen ?

Dessutom så råkar :devil: han slinta på gaspedalen , ( har själv haft en bil gasande efter mig när hästen inte hörde bilen och stack iväg och föraren fortsatte bara att åka bakom :devil:saktade absolut inte ner för hästar ska ju vara trafikvana :devil:.

Denna bilist ansåg att det var ingen allmän väg (en stor grusväg som går till många olika gårdar på flera mil ) Alltså en absolut en Allmän väg och han ansåg minsann att jag inte hade där att göra så han kunde gått köra in baken och gasa på den rädda hästen innan jag fick stopp på henne .

Jag blev förbannad och sa att okey om han körde på hästen men att ett mäniskoliv undrade jag om han ville ha på sitt samvete (förlåt men jäkla gubbe :o)

Nu är hästar flyktdjur och ingen häst är garanterat trafiksäker men som bilist har man inget ansvar ??

Ser en bilist en älg på sidan av vägen så bromsar man kvickt som bara den ,för den kan ju springa på bilen :)

Vi hästägare har absolut ett stort ansvar .
Och jag jag tycker du ska anmäla din granne för vårdslöshet i trafik samt att han faktiskt lämnade din dotter i skogen :crazy:

Mvh Miaa

För att förklara kort ang "smitningen".

Efter olyckan så frågade de dottern om hon var OK. Hon vet knappt vad hon svarade, men de lämnade henne där, åkte alltså hem till mig å min sambo. Dottern blev sittande i diket med hästen, med sitt onda knä. Ingen visste heller om hästen var skadad.

När de kom hem till oss så "låste" de fast oss med sin bil, så vi kom inte ut. Pratade på om hästarna var försäkrade, om vi hade försäkring osv, så de kunde få sin bil lagad. Jag fick bli riktigt arg för att de skulle låta oss åka för att se hur det var med dottern å hästen.

Man får väl hoppas att föraren var chockskadad. Det är väl det enda som skulle kunna ursäkta det märkliga beteendet.

Tycker att det låter lite konstigt, blir hästen rädd å har du ju lika lite kontroll på den om du rider i sadel. Iofs så är ju "den lägsta gränsen" mycket lägre barbacka eftersom dom flesta få lite sämre balans.

Ang. din dotters knä så föll jag av en häst för några år sedan och landade på knäna. Fick knäppningar, låsningar o.s.v efter det. Väntade ett antal år med att söka läkare för det eftersom jag trodde att det skulle gå över av sig själv :smirk: när jag väl gick till skolläkaren fixade han tid åt mig hos sjukgymnasten. Där konstaterade dom att musklerna ovanför det knä som var mest "drabbat" var mycket mindre (ca 15 cm mindre i omkrets) än på det andra benet. Trol. på grund av felbelastningar och annat som blev efter att jag fick problem, så skicka dottern till läkare/sjuksköterska så dom får kolla henne så fort som möjligt!

Smitning från olycklplats är ett av dom allvarligare trafikbrotten, vilket leder till återkallat körkort, så jag tycker absolut att du ska anmäla! Även om dom kollade till henne så lämnade dom henne ensammen med en, förmodligen, uppskrämd häst och ett skadat knä.

:bow:

Senast ändrad:

Instämmer.
Ett normalt beteende hade väl varit att en av makarna stannade med din dotter, medans den andre åkte hem till er för att hämta er till olycksplatsen.
Oerhört fult och nonchalant av bilföraren.
Jag hade absolut polisanmält detta, även om det hände för tre veckor sedan. De må vara vilka grannar de vill, de visade ju ingen hänsyn till er vid detta tillfället, så varför ska ni visa dom någon särskild hänsyn?
Det är inte "dumt" att anmäla. Det kan även i framtiden vara bra att det är polisanmält. För det kan hända andra saker i framtiden, och då kan man aldrig åberopa något som hänt tidigare men som inte är anmält.
Läkarbesök med dottern för att dokumentera skadan också, för ev. framtida men/olycksfallsförsäkring etc.

//Jezz

Nu kommer jag få massa skäll då kanske, men vi har inte anmält smitningen till polisen. Känns jobbigt när det är en av våra närmsta grannar. Kanske det är försent att anmäla nu, det är ju 3 veckor sen det hände? Man vill ju inte bli ovän med sina grannar eller....?

Förstår att det känns jobbigt när de bor så nära inpå. Men jag måste ändå opponera mig, det är ju inte du som ska känna så utan föraren.

Det var han som efter att ha varit inblandad i en olycka med din dotter, lämnade henne vind för våg utan att kontakta polis eller föräldrar (smitning).

Det var han som sökte upp er endast för att delge sin oro över bilen (istället för att skämmas och oroa sig för vad han ev förorsakat en nära grannes dotter).

Och det var han som hindrade er från att snabbt ta er till dottern för att se hur det var med henne.

Så egentligen - hur kan du oroa dig för att det ska bli konflikt med den nära grannen? ;)

Han har betett sig arrogant, girigt och respektlöst efter att han varit inblandad i en olycka med er dotter. Ska det belönas genom att du skyddar honom? :crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 109
Senast: Jadzia
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har ett dilemma. Jag och en kompis var ute och red på mina två hästar i förrgår. Hon tog med sig sin 4 månads valp som sprang...
Svar
15
· Visningar
4 991
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve