Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstod inte riktigt vad som var bra med de där MH-protokollen?
Det är två medelmåttliga protokoll, inget mer. Och kallas det där för BRA inom RR-världen så förstår jag att du anser att rasen som den ser ut idag faktiskt är bra.
Vad är det som inte är bra då?på dig själv du.
Jag kallar dessa bra eftersom jag vet att det är bra hundar och jag såg dem beskrivas, även beskrivaren tyckte detta var två bra RR (och det var en schäfermänniska).
Hur skulle du själv tycka att ett bra protokoll ska se ut då? - och då menar jag ett bra RR protokoll. Eller tycker du alla bra MH ska se likadana ut oavsett om det är en rottis, en schäfer eller en jack russel som genomgått den?
Kan berätta att en av deras kullsyskon gjorde ett annars bra MH men fick betyget 1 5 1 1 1 på moment 6. Det är inte bra för det är inte rastypiskt - kanske hade du tycket det var bra hos t ex en malle?
Sen går det ju inte att säga att en hund är si eller så genom att läsa ett protokoll heller....
Jag VET att detta är två helt olika hundtyper - men i ditt tidigare inlägg så var orsaken till deras dåliga Mh-resultat bla var den bakomliggande användningen som jakthund mot bla lejon och andra farliga djur.
/Swat
Ja jag hade velat sett lite mer jaktlust iallafall samt att gripandet inte försämrades ifrån första och sista leken.
Vilken tur att jag inte sagt att RR ska ha samma MH-protokoll som en bruksschäfer då!![]()
Jag undrar fortfarande varför RR:en ska bete sig så himla annorlunda mot de andra raserna som jagar ungefär likadant? Du verkar ju kunna rasen så pass, kan du inte berätta?
Sedan undra jag varför den ska vara reserverad mot död omgivning? Att dom ha rintegritet mot folk och ev andra hundar är en sak, men jag ser inte hur det går hand i hand med att inte vilja gå fram till ett tygstycke.
Jämför inte med jämten då!
Jämför med någon annan ras - vilken som helst! - som i dina ögon är snarlik - så lik den nu går att bli - en RR i mentalitet/temperament.
/Swat
Det "problem" som jag upplever att du - och några till här inne - ignorera är att många RR har problem med rädslor, dåliga avreaktioner, dåliga "motorer" som driver dem framåt - förutom då könsdriftern som driver hanarna.
Detta kan man läsa ut bla av rasens MH-resultat och för egen del såg jag det även på den mental-helgen där RR var den enda ras som testade.
Att du sedan upplever att jag inte läser det du skriver får stå för dej!
/Swat
Ps var på Mh-helgen 2002 eller om det var 2003.