Jag har själv inte råkst ut för sånt här särskilt ofta, de gånger det hänt har det varit folk som inte kan se skillnad på en pitbull och en new foundland så det är inte mycket att bry sig om.
Däremot är det så att rasen HAR blivit sämre. Jag tror personligen att detta beror på att folk inte är lika kritiska mot sin egen hund och avlar på hundar som egentligen inte skulle gått i avel för rasens skull. Det har blivit mer rädda och otrevliga RR där ute och som RR-entusiast och uppfödare tycker jag att det är rent av bedrövligt att det blivit så. Det blir fler och fler uppfödare, nya kenelnamn som man inte känner igen som producerar en kull och sedan tröttnar etc.
Därför tycker jag att man ska lämna avlandet åt dem som verkligen kan det, att vilja ta en kull på sin hane/tik bara för att man vill ha en valp efter sin hund tycker jag är en mycket dålig anledning. Tänk istället så här: Har min hund några meriter? Utställnings/lydnads/viltspårsmeriter? Är den MH-beskriven med godkänt skott och inte för höga rädsletal? Är den fullt frisk (inga allergier etc)? Är den HD och AD ua? Är den från attraktiva linjer som inte överavlats på? Är min hund en god representant för sin ras som kan göra något gott för rasen?
Svarar man JA på dessa frågor, då kan man börja leta partner till sin hund som givetvis ska uppfylla samma krav!
Detta med valpköpare då: Det är LÄTT att hitta köpare till RR-valpar men svårt att hitta BRA köpare. Alla ska INTE ha en RR då det ju är en relativt speciell ras. Dessutom så tror ju många som du själv sa att detta är en kamphund och då får du potentiella köpare som vill ha just en kamphund. Är man okunnig som uppfödare så har man inte förmågan att bedöma potentiellt bra/dåliga valpköpare. En bra RR kan bli extremt dålig i fel händer och då menar jag aggressiv, rädd etc. Jag har själv råkat sälja valp till fel person en gång i tiden. Den hunden blev rädd för sin egen skugga t o m. Enligt ägaren berodde det på att jag varit oseriös och avlat på idiothundar men det är väldigt konstigt att alla andra valpar i kullen (9 st) har underbara temperament och fungerar mycket bra i vardagen. Fick senare reda på att detta var den här tjejens tredje hund på endast 7 år, de andra var avlivade i mycket ung ålder, så även min valp (som tre-åring)
nåja, den har det bättre död än hos henne.
För att återgå till ditt inlägg: Vill du ha en till RR så föreslår jag att du istället köper en ny hund hos en seriös uppfödare, chansen att du får en frisk och trevlig hund är mycket större.
Att tro att man får en hund lik sin gamla bara för att man har en avkomma är fel. Avkommorna blir egna personligheter och ofta är de inte lika sina föräldrar varken till utseende eller sätt.
Jämför här:
BILD 1 ,
BILD 2 ,
BILD 3 ,
BILD 4 ,
BILD 5
Hunden på bild 1 är mamma till de övriga hundarna, hundarna på bild 2 och 3 är helsyskon (från samma kull) och hunden på bild 4 har en annan pappa. Hunden på bild 5 är mamma till hunden på bild 1 och mormor till de övriga då.
Som du ser är dse inte särskilt lika till utseende och jag kan säga att de är ännu mindre lika till sättet. Vissa likheter finns ju såklart men inga jättemarkanta. De är som är mest lika varann till sättet är hund 4 och 5 dvs den yngsta hunden har sin mormors beteende (dvs hon är tjuvaktigm extremt envis etc) men det är också det enda