Rhodesian Ridgeback är underbara

3

333

Jag blir så besviken över det faktum att 90% av de jag möter då jag är ute med min hund reagerar över att jag valt en "kamphund". Min hanhund har aldrig visat någon form av dessa tendenser, han blev anfallen då han var 2 och sedan dess går han alltid undan om någon "muckar" med honom och agerar helt ointresserad.

Jag har ett tag försökt hitta en rhodesian tik då jag vill ha en valp efter honom men de jag talat med säger samma som jag, folk har en konstig bild av rasen och därför är de rädda att ingen vill köpa valparna.

Min hane är 5 år i år och han älskar att sova under täcket i sängen och gosa, ute älskar han att leka med stora som små hundar och barn är hans passion. Min systerdotter är 4 i år och han avgudar henne, hon kan ligga och sova på honom. Ok, han kanske inte kan mycket mer än sitt, ligg och hopp men han är min älskade pojk.

Varför agg mot rasen?

Re:är underbara

De är ju ur goa hundar...
Har rottis nu men kan mycket väl tänka mig en Rhodesian Ridgeback som nästa vovve :)....

Äh, okej....Jag har inte så stor erfarenhet av rasen, mer än av ett exemplar, som tillhör ägaren till stallet där mina pållar bor.
Den är helt GALEN!!!!!!!! :D

Om jag är i stallet själv och den är ute på gården, så anfaller den stalldörren och stallfönsterna. Det är den enda hunden i hela mitt liv som jag varit rädd för!

Sen om ägarens barn har kompisar hemma så måste hunden hållas under ständigt kommando för annars ska den skydda barnen mot de andra barnen, så att säga.

Tilläggas kan att denna hund är uppvuxen i bra miljö, har gått på brukshundsklubb och blir väldigt väl behandlad.

Det är en otroligt tuff hund och den är väldigt aggressiv.
Jag har själv känt den sen den var valp och ÄNDÅ beter den sig så mot mig! :crazy:

Dom flesta brukar ju skylla på ägaren om hunden blir så här, men i detta fallet VET jag att hunden haft en bra uppväxt och blivit bra behandlad hela tiden.

Men som sagt-detta är den enda ridgebacken jag träffat! :)

Jag skulle kanske köpa en valp av dig. Vi har tittat runt på många uppfödare och vi börjar få tid till en RH. Jag gillar deras psyke.

Jag har själv inte råkst ut för sånt här särskilt ofta, de gånger det hänt har det varit folk som inte kan se skillnad på en pitbull och en new foundland så det är inte mycket att bry sig om.
Däremot är det så att rasen HAR blivit sämre. Jag tror personligen att detta beror på att folk inte är lika kritiska mot sin egen hund och avlar på hundar som egentligen inte skulle gått i avel för rasens skull. Det har blivit mer rädda och otrevliga RR där ute och som RR-entusiast och uppfödare tycker jag att det är rent av bedrövligt att det blivit så. Det blir fler och fler uppfödare, nya kenelnamn som man inte känner igen som producerar en kull och sedan tröttnar etc.

Därför tycker jag att man ska lämna avlandet åt dem som verkligen kan det, att vilja ta en kull på sin hane/tik bara för att man vill ha en valp efter sin hund tycker jag är en mycket dålig anledning. Tänk istället så här: Har min hund några meriter? Utställnings/lydnads/viltspårsmeriter? Är den MH-beskriven med godkänt skott och inte för höga rädsletal? Är den fullt frisk (inga allergier etc)? Är den HD och AD ua? Är den från attraktiva linjer som inte överavlats på? Är min hund en god representant för sin ras som kan göra något gott för rasen?
Svarar man JA på dessa frågor, då kan man börja leta partner till sin hund som givetvis ska uppfylla samma krav!

Detta med valpköpare då: Det är LÄTT att hitta köpare till RR-valpar men svårt att hitta BRA köpare. Alla ska INTE ha en RR då det ju är en relativt speciell ras. Dessutom så tror ju många som du själv sa att detta är en kamphund och då får du potentiella köpare som vill ha just en kamphund. Är man okunnig som uppfödare så har man inte förmågan att bedöma potentiellt bra/dåliga valpköpare. En bra RR kan bli extremt dålig i fel händer och då menar jag aggressiv, rädd etc. Jag har själv råkat sälja valp till fel person en gång i tiden. Den hunden blev rädd för sin egen skugga t o m. Enligt ägaren berodde det på att jag varit oseriös och avlat på idiothundar men det är väldigt konstigt att alla andra valpar i kullen (9 st) har underbara temperament och fungerar mycket bra i vardagen. Fick senare reda på att detta var den här tjejens tredje hund på endast 7 år, de andra var avlivade i mycket ung ålder, så även min valp (som tre-åring) :cry: nåja, den har det bättre död än hos henne.

För att återgå till ditt inlägg: Vill du ha en till RR så föreslår jag att du istället köper en ny hund hos en seriös uppfödare, chansen att du får en frisk och trevlig hund är mycket större.
Att tro att man får en hund lik sin gamla bara för att man har en avkomma är fel. Avkommorna blir egna personligheter och ofta är de inte lika sina föräldrar varken till utseende eller sätt.
Jämför här: BILD 1 , BILD 2 , BILD 3 , BILD 4 , BILD 5

Hunden på bild 1 är mamma till de övriga hundarna, hundarna på bild 2 och 3 är helsyskon (från samma kull) och hunden på bild 4 har en annan pappa. Hunden på bild 5 är mamma till hunden på bild 1 och mormor till de övriga då.
Som du ser är dse inte särskilt lika till utseende och jag kan säga att de är ännu mindre lika till sättet. Vissa likheter finns ju såklart men inga jättemarkanta. De är som är mest lika varann till sättet är hund 4 och 5 dvs den yngsta hunden har sin mormors beteende (dvs hon är tjuvaktigm extremt envis etc) men det är också det enda :)

citat. Vill du ha en till RR så föreslår jag att du istället köper en ny hund hos en seriös uppfödare, chansen att du får en frisk och trevlig hund är mycket större.
Att tro att man får en hund lik sin gamla bara för att man har en avkomma är fel. Avkommorna blir egna personligheter och ofta är de inte lika sina föräldrar varken till utseende eller sätt.slutcitat

Jag vill inte ta valpar efter min hund för att jag vill ha en kopia av honom. Jag kan inte mycket om avel och sådant bland hundar men min hane är levernos och jag har hört att det är attraktivt att få in lite "ljusa linjer" då vissa anser att de håller på att bli för mörka.
Jag undrar hur det fungerar att få sin hund godkänd inom avel, han är röntgad i höfter, stabil enligt mig med bekantskapskrets, dock inte utställd var gör man det och hur ska den "ultimata" hanen se ut? Var hittar man en bra tik? Jag är inte ute efter blandras kombination utan en renrasig tik...

Gå in på Ridgebackklubbens hemsida om du är nyfiken var du kan ställa ut din hund.
Vill du avla på honom så gör ett mentaltest. Vi ska göra det med vår ridgeback den 1maj. Inte för att han ska användas i avel utna för att veta hur han reagerar i olika situationer och lägga upp träningen därefter.

Jag har stött på några personer som tror att det är en kamphund, men inte är det många. Mest personer med invandrarbakgrund av någon konstig anledning.

jag har tyvärr råkat ut för ridgebacktråkigheter, min lilla vovve (den snälla) blev biten av en så blodet sprutade och min kompis morsa blev attackerad av två. men jag tycker att de är trevliga jyckar ändå, och de är väl inte "farligare" eller svårare än en schäfer? min gamla grannes polare hade en, och den var som min labbe, flamsig och tramsig, men 3 ggr så stor :D

Sv: Rhodesian Ridgeback är underbara

Har inte sj en sån här,men är så trött på begreppet "kamphund" Kamphundar finns inte!! Hunden blir till de man gör den till. Jag har en rottistik på 2år,världens underbarast individ,skulle aldrig göra en fluga förnär. Syrrans 6åriga dotter går ut och går med henne (såklart är jag i bakgrunden)men hon håller alltid i kopplet helt sj.
Man ska inte bry sig om vad andra tycker,man ska gå helt på sin känsla och känna vad man har tid och ork för när man köper hund!

Tråkigt att folk tycker så...:confused:

Själv har jag en RR..... de som väl kommer fram och pratar med henne tycker hon är jättefin, däremot är de många som kan kolla lite snett och tro att hon är farlig...mest pga av att de är en hund av större ras utan ullpäls tror jag. Men ingen har någonsin sagt så till mig.

Dessutom tycker jag att finns rätt mycke RRs nu för tiden. Har då inte alls märkt av att uppfödarna inte skulle vilja para.
När jag skaffade henne för snart ett år sedan var de snarare svårt att få tag i en RR från vettigt ställe.

Visst min RR är väldigt avvaktande mot folk men aldrig arg eller galen som jag läste nedan om en annnan RR.
Utan hon kan mer tycka de är otäckt med folk och hundar som springer fram och hälsar.
En myspropp är hon med de personer hon känner.

Har inte märkt av så hemskt negativa vibbar från folk om rasen. Men de är klart de är tråkigt att folk i din närhet tycker så.

Min mammas väninna har en stooooor ridgeback hane som är hur jäkla go somhelst. Lugn och from som ett lamm och en riktig snygging. De andra ridgebackarna jag träffat har också varit trevliga och jag har aldrig förstått att de sågs som potentiella kamphundar av folk :D

Däremot finns det två rabiata saker i närheten av stallet som morrar och gläfsar som galningar så fort man går förbi grinden..men jag tror knappast att de är farliga, det är bara något de påskiner.

oj... funkade inte

Senast ändrad av en moderator:

bildermalin202.jpg
med lillebror i snön

PICT3751.jpg
på fåret i lägenheten

PICT3648-1.jpg
naturbild

PICT3626.jpg
och i den underbara halmennnnn;-)

oj vilka jätte bilder- jag lär mig aldrig.. sorry

hoppas ni kan ha överseende, det är trots allt en Underbar vovve på bilderna ju;-)

Jag tycker RR är underbart vackra hundar!
Skulle eventuellt kunna tänka mig en i framtiden.
Synd att folk ser rr som en kamphund. De jag har stött på har varit väldigt trevliga och goa.
Visst finns det väl individuella skillnader (som med allt annat). Stötte på en tjej på en utställning vars hunds pappa testade ägarna varenda dag.
Några andra jag träffade hade köpt sin tik i Norge, för att de skulle vara bättre mentalt? Men det kanske ridgeuppfödarna kan svara på?

Jag har egentligen inget emot RR, men jag har fördomar mot de som köper dem... Det är sant och lite pinsamt. Men de ägare jag sett har oftast spätt på mina fördomar också. Men skulle jag lära känna någon så... Jag erkänner att det är pinsamma fördomar ;)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 675
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Mitt hjärta har gått sönder och jag ORKAR inte mer. När är det okej att ge upp och låta hunden somna in? Det har varit otaliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: Fille
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
3 111
Senast: Korven
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 738
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv