Rhodesian Ridgeback är underbara

Sv: Rhodesian Ridgeback är underbara

ja han är vetefärgad levernos - ej så vanliga.. Han är vår lillle pussgurka..

Kamphundar finns men RR hör inte dit även om den ofta kan vara en jobbig hund.
Tyvärr är den speciella raggen inte så oskyldig som den ser ut, den missbildning som ger raggen går djupt o ger ibland även en ryggmärgsmissbildning.
PL

Tyvärr är den speciella raggen inte så oskyldig som den ser ut, den missbildning som ger raggen går djupt o ger ibland även en ryggmärgsmissbildning.
PL

Fast Peter, nu har du nog fått det hela om bakfoten. Den missbildning du pratar om heter Dermoid Sinus och det är knappast den som ger ridgen eller "raggen" som du kallar det. Däremot så tror man att förekomsten av ridge hos rasen har ett samband med att rasen drabbas av dermoid sinus, dock har man hittat DS även hos andra raser bl. a boxer men absolut inte i samma grad.

Jag tror att DS-procenten hos rasen ligger på ca 5% och dessa valpar avlivas vid födseln och hamnar ej hos valpköpare.

Den som är intresserad av DS kan läsa mer här (klicka)

Jag har precis skaffat en liten RR valp och jag har bara fått positiva kommentarer om henne. Alla tycker att hon är jättefin och charmig. :love: Många har även sagt att de känner vuxna RR's och att de är underbara hundar.

Har inte alls märkt att folk har fördomar mot dem, men jag kanske bara har haft tur.

Vad finns det för fördomar mot dem som skaffa RR's? Bara nyfiken...

Jag har då aldrig hört att mina killar skulle vara kamphundar, stora kalvar brukar vara den vanligaste benämningen.

Peter- Du har ju redan fått den rätta förklaringen av vad DS är, alltså ingen missbildning i ryggmärgen pga ridgen.

Ts skrev att det var många som inte vågade ta valpar för att inte bli av med valparna, har man en kennel med gott rykte med bra avelsmål så är det nog inga problem.
Men att hitta ngn som vill använda ens egen hanhund kan kanske vara svårt.
Den hanhund som har något att tillföra aveln brukar dock inte ha särskilt svårt att få tikar.

Jag har två st RR-hanar en 4-årig och en 1½ årig, båda världens underbaraste hundar med kanonpsyke.

"Once a ridgeback, always a ridgeback"

:bump::banana::bump::banana::bump:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 675
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Mitt hjärta har gått sönder och jag ORKAR inte mer. När är det okej att ge upp och låta hunden somna in? Det har varit otaliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: Fille
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
3 111
Senast: Korven
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 738
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv