Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Lilljessicah

Trådstartare
Hur "borde" en sån här blandning bli? Vad kan man förvänta sig,eller inte förvänta sig? Postivt och negativt om mentalbiten,höfter,kroppen öht och övrigt.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

jag hade inte förväntat mig spec mkt.

Ridgebacken har temp o är rätt högdtälld
Amstaff är ju en lågställd hund.

Men det kan ju bli vad som helst...vore kul att se hur dom såg ut =)
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Mm,anledningen till att jag undrar,är för att omplaceringen jag tog hem förrförra veckan är en sådan.
Så jag ville ta reda på lite mer om båda raserna,och hur en kombination "borde" bli.
Här är några bilder,tyvärr ingen bra bild,där man kan se dom utmärkande dragen från raserna,men det får duga så länge.:d

4558437.jpg


4570019.jpg


4558454.jpg
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Jasså! Är det den blandningen den är! Jag tycker den är jättefin! Men hur är den till psyket? Känns som en riskabel blandning men din har kanske blivit toppen?:)
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Javisst är det en sån!! Trodde aldrig att jag skulle bli med blandis,men det blir väl aldrig som man tänkt sig!?:d

Han är faktiskt helt suverän än så länge. Jag har ju bara haft honom 2v,(idag=)
Han har en otrolig ON/OFF knapp,dvs. kolugn inomhus,men när det vankas bus så är han värst:D
Mkt tillgiven,kelsjuk,lider av "knähund syndromet";) ,supersnäll mot andra hundar,katter.
När vi möter andra hundar ute(kopplad) så kan han vara väldigt påflugen fram tills mötet,men då gör han sig liten och underlägsen om det är en liten hund så att dom inte ska bli skraj för honom.
Stora hundar och andra hanar är inte heller något problem från hans sida.
Kan tillägga att han är kastrerad.
Jag har ju alltid min lilla hund lös överallt, och även honom så länge vi är borta från vägar.
Han är väldigt lyhörd och man märker att dom som hade honom förut har lagt en bra grundlydnad på honom.
Även om han är 2 år och lite dampig ungkarl utan bollar!:D :love:

Så han är nog ett lyckat ex av kombinationen RR/Amstaff.
Får se i framtiden om några mindre roliga sidor hos honom dyker upp.
Men han är verkligen en dumsnäll bjässe.

(Till er andra som läser,så rekommenderar jag INTE blandingen,eftersom det är väldigt individuellt.Inte heller blandrasaveln i sig)
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Båda raser kan ju vara ganska så krävande o skarpa, rhodesian har ju en del jakt i sig. En sån blandning kan nog kräva sin ägare. Visst kan man få en bra hund, men risken är ju stor att man kanske inte riktigt kan hantera den om raserna slår "fel"
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Nä precis,jag förstår vad du menar. Jag måste ju erkänna att som varit bruks-rottis ägare hela mitt liv,tills första lilla hunden(schipperken) flyttade hem till mig,hade ju aldrig nappat om jag såg en annons om just den här kombinationen. Men jag fastnade för individen,och vips så var jag blandis ägare åxå!:D
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Brukar hunden ha svansen på det sättet? Varken rhodesian ridgeback eller amstaff har väl den svansställningen?
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

RR är förvisso en skarp hund, dock är inte amstaffen det (vanligtvis)

Läs på om båda rasers för och nackdelar.
Lär känna hunden som individ för att kanske få reda på hur han funkar.
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Mm. Ja det är absolut inte det att det inte funkar,eller att jag inte förstår hur han funkar.
Han är egentligen väldigt okomplicerad. Och jag är verkligen supernöjd med honom,även fast jag aldrig trodde att jag skulle ha någon blandras.;)

Jag är bara nyfiken på,och vill diskutera om själva kombinationen.
Sen är väl Ginger kanske inte ett bra exemplar på hur blandingen "borde" bli.
Så ligger det till i det stora hela!:D
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Nä,svansen ja. Hmm. Va fan hände med svansen? Den hamnar i krull-läge när han spanar på något eller är väldigt koncentrerad o sysselsatt. :confused:
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Nä,svansen ja. Hmm. Va fan hände med svansen? Den hamnar i krull-läge när han spanar på något eller är väldigt koncentrerad o sysselsatt. :confused:

Måste säga det att den var bra mkt finare än vad ja trodde =)
Riktigt kul att se =)
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Vad kul att du tycker det!!:D :bow: Han är väldigt proportionerlig och så,det är väl mest halsen,huvudet och öronen som är amstaffrelaterat. Och den breda bröstkorgen då,den är jättebred!
:love:
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Nä,svansen ja. Hmm. Va fan hände med svansen? Den hamnar i krull-läge när han spanar på något eller är väldigt koncentrerad o sysselsatt. :confused:


Nu kan jag inte sluta fundera på svansen,hmm. Vart kommer den in i rasena lixom? Det gör den ju inte?!:crazy:
Någon som har en käck förklaring på detta,eller ska jag fortsätta mina misstankar om en till inblandad ras? Och i så fall vilken? Humm. .:confused:
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Jag funderar ju på om det kan finnas änn en ras inblandad, men det är omöjligt att säga vilken bara efter svansen. Det ser ju lite ut som en spetssvans (som även finns hos basenji)...
 
Sv: Rhodesian Ridgeback/Amstaff

Ja precis. fast Basenji är ju väldigt små i jämförelse med honom. Fast å andra sidan är ju RRn stor,och Amstaffen inte så liten den heller. Men jag märker absolut inget "typiskt" Basenji beteènde i honom. (Ännu)

Han har nos som en Hamilton Stövare!?
Men dom har väl inte sån svans om jag kommer ihåg rätt!?
Öhm,Ja det tål att funderas på.;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 644
Senast: fixi
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 402
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp