Reumatism?

Ravishing

Trådstartare
Någon här på buke som har reumatism? Jag funderar på om jag är på väg att bli drabbad, har i perioder ganska rejält ont i mina leder i händerna typ handleder, fingerleder... Någon som kan berätta om hur uppkomsten skedde för er, vilka symtom ni hade, om någonting fungerar för att lindra..?
 
Sv: Reumatism?

jag har en reumatisk diagnos som heter psoriasisartrit, eller kanske mer korrekt psoriasisentesopati då mina besvär sitter i muskel- och ligamentsfästen och inte direkt i lederna.

Jag har nog haft föraningar av detta genom en stor del av livet, men det började mer "på riktigt" genom att jag fick ont i tum-lederna och stortålederna. Och i fötterna. Och hälsporrar. osv osv...

Vissa får mindre smärta av värme (*räcker upp handen*) och andra av kyla.

Innan jag gick till läkare med mina besvär satte jag mig själv på en "kur" maxdos Ipren i 2 veckor, för att se om det gjorde någon skillnad. Det gjorde det inte och det kunde jag ju då berätta för läkaren.
 
Sv: Reumatism?

Hur vet man om det sitter i själva leden eller i muskel-och ligamentsfäste? Jag har just nu ont i "knogleden" på mitt högra långfinger, har haft ont konstant i typ 2 v, har tidigare haft ont i både lång och lillfingrar, men alltid bara på högerhanden. Långfingret kan jag knappt böja, det gör ONT om jag böjer den i fullt läge. Suck.
 
Sv: Reumatism?

Jag tycker inte att jag är tillräckligt dålig för att gå till doktorn. Läste att det måste vara inflammerat i flera leder för att det ska räknas som reumatism. Och så dålig är jag inte att det egentligen påverkar mitt liv, mer än att jag har ont. Men du har såklart rätt ;).
 
Sv: Reumatism?

Jag drabbades av något liknande när jag var i 19-års ålder. Vaknade ofta med stela, värkande fingrar. Stelheten släppte under dagen, men värken satt kvar. Även handlederna drabbades och till sist armbågarna. Åt en dos naproxen i två veckor och upplevde en viss förbättring.

Jag gjorde ett besök på VC, man hittade inget på varken på proverna (vilket iofs är vanligt att man inte alltid gör, fick jag förklarat för mig), även reumatologen uteslöt reumatism. Vad mina besvär berodde på vet man inte än idag, men det var skönt att få bekräftat att det inte var reumatism i alla fall.
 
Sv: Reumatism?

Jag tycker inte att jag är tillräckligt dålig för att gå till doktorn. Läste att det måste vara inflammerat i flera leder för att det ska räknas som reumatism. Och så dålig är jag inte att det egentligen påverkar mitt liv, mer än att jag har ont. Men du har såklart rätt ;).

Nä, man måste inte vara drabbad i bara en led. Du har ju dessutom haft ont i båda fingrarna. Utan att gå till läkaren och fråga så får du ju aldrig veta vad det kan vara heller. Det finns blodprov som kan påvisa reumatism.

Jag fick reumatism konstaterad i år. Svullnade och stela leder och ont framför allt om man klämde på leden eller när den var belastad på vissa sätt. Lite svagare än vanligt, förmodligen pga svullnaden antar jag. Det är värst när jag vaknar och blir bättre allt eftersom jag kommer igång och rör lederna.

I början trodde jag att jag stukade mig ofta, att det inte hann läka ut och att det var därför. Lite träningsvärk kanske. Och liknande ursäkter, men till slut fick jag inse att det var något annat som var fel. Inte minst eftersom fötter, händer och knän svullnade upp till ballonger allt eftersom... :(

Numera har jag reumatiska besvär i princip alla leder utom rygg och käke och vandrar lite mellan lederna, men har fått medicin så det är inte så farligt nu ändå med svullnad och stelhet, men ont gör det fortfarande.

På mig visade varken blodprov eller röntgen att det var reumatism, men de kan ställa diagnos ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En specifik fråga men även en generell fundering! Jag hade för ett tag sedan, i ungefär en månads tid, ont i en led i ena lillfingret...
Svar
17
· Visningar
1 234
Senast: TantAgda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp