Resursförsvarande

Jenka

Trådstartare
Börjar bli lite fundersam...
Hämtade ju hem min valp för 2.5 vecka sen. Där har allt gått bra. Resursförsvar finns lite i rasen där och det är nåt jag har i åtanke, försöker köra byteshandel när jag tar saker ifrån henne (inte i onödan men valpar äter ju på allt) Osv.

Den andra hunden (dvärgschnauzer hane snart 4 år) har tagit det rätt bra. De leker bra, han.säger ifrån vid behov, är snäll och har levt upp lite. Det märks dock, främst i början, att han är lite "svartsjuk", vill gärna vara med på ALLT, vara närmast osv. Kamplusten är tex extremt mkt större än vanligt, iaf när valpen är i närheten. Försöker såklart ge honom mkt uppmärksamhet.och det får han, men valpar kräver ju en del.
I övrigt är han väldigt snäll (snudd på mesig, men inte rädd) och väldigt mattekär. Har aldrig varit problem med resurser, kan ta ifrån honom allt.

Nu senaste dagarna har det hänt att han vid 2 tillfällen markerar mot mig när det gäller ett märgben han inte tål. Igår trodde jag han trodde det var valpen, men morrade mot mig. Idag var det tydligt mot mig, både morrande och bett (löst, markering)

Det här oroar Mig! Framförallt att det ska bli värre. Visst kan jag låta bli saker han inte tål (även om det blir lite krångel. Han får såklart annat tugg när hon får nåt. Säger han ifrån till henne är det en annan sak), men det löser inte problemet. Hur hanterar jag det bäst? Vad kan jag göra åt det? Kan det gå över med tiden?

Och såklart, ledsen om han påverkas negativt :(

Sv: Resursförsvarande

Börjar bli lite fundersam...
Hämtade ju hem min valp för 2.5 vecka sen. Där har allt gått bra. Resursförsvar finns lite i rasen där och det är nåt jag har i åtanke, försöker köra byteshandel när jag tar saker ifrån henne (inte i onödan men valpar äter ju på allt) Osv.

Den andra hunden (dvärgschnauzer hane snart 4 år) har tagit det rätt bra. De leker bra, han.säger ifrån vid behov, är snäll och har levt upp lite. Det märks dock, främst i början, att han är lite "svartsjuk", vill gärna vara med på ALLT, vara närmast osv. Kamplusten är tex extremt mkt större än vanligt, iaf när valpen är i närheten. Försöker såklart ge honom mkt uppmärksamhet.och det får han, men valpar kräver ju en del.
I övrigt är han väldigt snäll (snudd på mesig, men inte rädd) och väldigt mattekär. Har aldrig varit problem med resurser, kan ta ifrån honom allt.

Nu senaste dagarna har det hänt att han vid 2 tillfällen markerar mot mig när det gäller ett märgben han inte tål. Igår trodde jag han trodde det var valpen, men morrade mot mig. Idag var det tydligt mot mig, både morrande och bett (löst, markering)

Det här oroar Mig! Framförallt att det ska bli värre. Visst kan jag låta bli saker han inte tål (även om det blir lite krångel. Han får såklart annat tugg när hon får nåt. Säger han ifrån till henne är det en annan sak), men det löser inte problemet. Hur hanterar jag det bäst? Vad kan jag göra åt det? Kan det gå över med tiden?

Och såklart, ledsen om han påverkas negativt :(

Byteshandel? Var väldigt trevlig och om det inte hjälper att du viftar med gotten framför näsan på honom så kanske du bara ska slänga den bredvid och sen gå iväg de första gångerna?

Jobbigt i varje fall :( men det blir nog bättre ska du se! :)

Det är svårt att säga vad det beror på, men jag skulle prova att dels se till att den äldre hunden faktiskt får det lite extra lyxigt ett tag. Fördela lite extra privilegier till honom så han inte känner att han konkurrerar med valpen.

Sen är det nog (positiv!) byteshandel som gäller, och så tid. Klart att det är påfrestande att bli med småsyskon, det påverkar hela tillvaron och höjer stressnivån över lag.

Ja, byteshandel när jag måste ta nåt har jag kommit fram till. Menar du så eller även "bara för träningens skull" sas?

Jag skulle köra en massa byteshandel för ren tränings skull, ladda det så att det blir skitkul!

Förslag på "extra lyx"?

Jag köper argumentet, funderar dock hur det påverkar (min) relation till valpen, om du förstår vad jag menar?

Fast att sätta en hund bakom en grind en stund för att träna den andra måste väl ändå in i vardagen? Passa på att skämma bort gamlingen när valpen sover eller så.

Jag gav mina vuxna hundar tillgång till märgben osv, lekte mycket med dem även utan valpen. Helt enkelt gjorde det väldigt tydligt att de inte behövde kämpa för att behålla sin plats i familjen, även om de nu fått ytterligare konkurrens.

Jag skulle köra en massa byteshandel för ren tränings skull, ladda det så att det blir skitkul!

Håller med här! Byt så ofta du kan och lättast måste vara om det han har är snäppet mindre gott än det du erbjuder. Och när han ätit upp det du bytit (stavning? :D) mot så får han tillbaka det gamla igen! Gör det till en normal och lustfylld grej :)

Förslag på "extra lyx"?

Jag köper argumentet, funderar dock hur det påverkar (min) relation till valpen, om du förstår vad jag menar?

Tror inte alls det påverkar din relation till valpen :) gör det när valpen sover, eller så valpen inte kommer fram så det blir extra konkurrens. Så kan du ju försvåra det sen med att valpen kommer närmare och närmare när du utför byteshandeln desto tryggare han blir med bytet :)

Jag tänker att jag själv nog skulle undvika att ge valpen ben som inte den stora kan äta.
Visst, i sinom tid kommer du säkert utan problem att kunna göra som du gör nu. Men det är omställning för den vuxne att få valp i hemmet och då skulle jag inte vilja skapa mer problem än nödvändigt.

Jag tycker inte man ska göra någon stor grej av resursförsvar. Risken är att man bara gör saker värre om man håller på och ska "träna" på att ta hundarnas grejer.
Själv kör jag mer på devicen att om hundarna vet att jag låter dem ha sina grejer ifred så kommer de inte heller tjura den dagen jag faktiskt måste ta något.

Köper det argumentet också, saken är ju att det aldrig har varit nåt problem/jag inte tänkt på att det skulle yttra sig såhär eftersom han brytt sig så extremt lite förut. Och även om jag slutar ge det, löser det problemet?

Att inte göra nån affär av det och inte träna byteshandel "bara för att" är mkt vad jag läst här.tidigare, så jag är lite kluven. Dock har det mest diskuterats i förebyggande syfte.

Migo: ja, träna var för sig gör jag (även egna promenader osv). Han uppskattar nog uppmärksamheten, men träning är tyvärr inte det bästa han vet. Kel osv absolut, men Klart att man kan ta mkt sånt när valpen sover.

Kl
Kan tillägga att vardagslydnaden ute har.blivit hemsk (jobbar på det) och att aktiveringen är densamma, men var mindre valpens första vecka eller så. Överlag får han mer aktivering än han kräver.

Gah, ursäkta punkter på fel ställen. Skiver från mobilen. Hoppas det går att läsa ändå.

Förresten,
Bortsett från de bra svar jag fått, hur bör jag hantera en likadan situation just när det händer?

Eftersom han inte har visat dessa tendenser innan och det är så nytt med valpen så skulle jag tro att det bara är en grej. Om det samma situation hade uppstått om några veckor kanske han inte ens hade brytt sig. Så ja, jag skulle iallafall just nu tänka att det egentligen inte finns ett problem.

Ang hur man agerar. Antar att alla gör olika men jag skulle nog genomföra det jag påbörjat men säga till i lite lagom ton "nej men hörrödu, vad är det här för något?", tagit benet och sen inte gjort någon grej. Kanske satt mig ner brevid och klappat lite om han verkar vara på humör.

Har man väl påbörjat, så får man ju slutföra. Så jag skulle vara noga med att inte skygga undan eller på annat sätt visa att detta beteende mot mig lönar sig. Jag hade dock inte heller gett hunden någon utskällning.

Gah, ursäkta punkter på fel ställen. Skiver från mobilen. Hoppas det går att läsa ändå.

Förresten,
Bortsett från de bra svar jag fått, hur bör jag hantera en likadan situation just när det händer?

Kan han loss? Så att du helt enkelt ber honom släppa och gå därifrån, på ren lydnad. Och att du visar honom att även en sån manöver gör att han får tillbaka sitt ben, alt. någonting lika trevligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 574
Senast: Caps
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka