Vi kanske värderar olika i ”vid minsta symptom”. Jag kan hålla med om att vissa grader av symptom känns lite löjligt, men det är svårt med gränsdragningen och alla har olika gränsdragning. Jag har då ändå jobbat i en verksamhet med nolltolerans och det har fungerat bra. Vi hade inte högre bortfall på personal än andra verksamheter jag jobbat i där det varit kutym att jobba med förkylning. För det mesta tycker jag inte att folk med huvudvärk eller halsont gör ett lika bra jobb de dagarna som de gör de dagarna de inte har det, jag själv inkluderat. Men att det är någon skev bild av den ”bästa medarbetaren” att man ska jobba även om man är sjuk. Jag vet många tillfällen genom åren när mina kollegor (och även jag) borde ha stannat hemma, både för sin egen skull och för andras. Jag har hamnat på akuten efter att ha jobbat med symptom (som jag knappt kände med någon Ipren i kroppen). Jag var typ 25 år och i övrigt en frisk och stark person med en förkylning som kunde ha slutat riktigt illa. Istället för att kurera mig 2-3 dagar på en gång så blev jag sjukskriven i två veckor och då klarade jag mig ändå bra. Hade jag fått en av de mer allvarliga komplikationerna så hade återhämtningen istället legat på 1-3 månader eller ännu längre.