restriktionerna väck!

Fast jag menar på att vara hemma en-två dag och kurera sig även med lite mildare symptom och sen förhoppningsvis må bra skulle kunna vara bättre för effektiviteten på jobbet än att jobba på halvfart i en vecka med diverse symptom och dessutom hinna smitta ner 5-10 kollegor som de också kommer jobba på halvfart istället för att de fick vara friska och jobba på. Mina kollegor (och jag själv) överskattar oftast sin effekt på jobbet när de inte känner sig friska. Man gör mindre och man gör fler fel helt enkelt.
Spinner vidare på det du skriver. För mig är det dessutom rätt långt emellan "jag känner mig lite risig och frusen och småsjuk" och "jag kan verkligen inte jobba alls". Men du smittar även i det första läget. Du kanske inte är lika effektiv i det första läget heller när massa energi gått åt bara till att ta dig iväg till jobbet. För att inte kunna jobba alls (hemifrån) skulle jag behöva vara riktigt rejält dålig.
 
Va? Jag tror jag lägger ner det här. Du fäktar mot väderkvarnar nu...

Nej, jag försöker förstå vad du vill och det är inte så lätt. Det jag skrev från början är att jag tycker att det är rimligt att ha ett avdrag på lönen när man är sjukskriven, och att det kan vara ett större avdrag första dagen än efterföljande dagar, men gärna lägre än det fulla avdrag som karensavdraget innebär. Detta har du argumenterat emot från alla möjliga håll, och då har jag försökt förstå hur du vill ha det bakom det att du fäktar mot mig.
 
Håller med. Speciellt inte om karensdagen återinförs, vilket den säkerligen kommer att göra. Helt ohållbart - i alla fall för vissa yrkesgrupper - att alltid stanna hemma vid minsta förkylningssymtom.
Jag vet inte men tror inte det är särskilt bra ur smittskyddssynpunkt om alla stannar hemam för minsta lilla. I vårt samhälle där vi har så mycket kontakter, i bland över hela världen, så behöver vi acceptera att folk blir sjuka och bygger upp immunitet (längre och kortare) mot diverse sjukdomar och gärna börjar redan som barn. Ju mindre immunitet (hel eller delvis) vi har ju alvarligare slår influensor, förkylningar mm.
 
Fast jag pratar inte om att jobba på halvfart.
Jag pratar om det orimliga i att stanna hemma med minsta symptom.
Vi kanske värderar olika i ”vid minsta symptom”. Jag kan hålla med om att vissa grader av symptom känns lite löjligt, men det är svårt med gränsdragningen och alla har olika gränsdragning. Jag har då ändå jobbat i en verksamhet med nolltolerans och det har fungerat bra. Vi hade inte högre bortfall på personal än andra verksamheter jag jobbat i där det varit kutym att jobba med förkylning. För det mesta tycker jag inte att folk med huvudvärk eller halsont gör ett lika bra jobb de dagarna som de gör de dagarna de inte har det, jag själv inkluderat. Men att det är någon skev bild av den ”bästa medarbetaren” att man ska jobba även om man är sjuk. Jag vet många tillfällen genom åren när mina kollegor (och även jag) borde ha stannat hemma, både för sin egen skull och för andras. Jag har hamnat på akuten efter att ha jobbat med symptom (som jag knappt kände med någon Ipren i kroppen). Jag var typ 25 år och i övrigt en frisk och stark person med en förkylning som kunde ha slutat riktigt illa. Istället för att kurera mig 2-3 dagar på en gång så blev jag sjukskriven i två veckor och då klarade jag mig ändå bra. Hade jag fått en av de mer allvarliga komplikationerna så hade återhämtningen istället legat på 1-3 månader eller ännu längre.
 
Fast sjuklönen är lägre ändå, tror den är på 80% de första 14 dagarna, så nej man får inte samma lön när man stannar hemma.

Under sjuklönetiden ja. Om systemet med karensdag tas bort är det inte automatiskt att det blir sjukön på 80% istället. Det kan bli mer eller mindre än så. Flera här menar ju dock att folk jobbar ändå pga arbetsmoral, så att det ekonomiska incitamentet inte behövs. Och det håller jag inte med om, utan tycker en halv karensdag dvs 50% sjuklön vore lagom.
 
Vi kanske värderar olika i ”vid minsta symptom”. Jag kan hålla med om att vissa grader av symptom känns lite löjligt, men det är svårt med gränsdragningen och alla har olika gränsdragning. Jag har då ändå jobbat i en verksamhet med nolltolerans och det har fungerat bra. Vi hade inte högre bortfall på personal än andra verksamheter jag jobbat i där det varit kutym att jobba med förkylning. För det mesta tycker jag inte att folk med huvudvärk eller halsont gör ett lika bra jobb de dagarna som de gör de dagarna de inte har det, jag själv inkluderat. Men att det är någon skev bild av den ”bästa medarbetaren” att man ska jobba även om man är sjuk. Jag vet många tillfällen genom åren när mina kollegor (och även jag) borde ha stannat hemma, både för sin egen skull och för andras. Jag har hamnat på akuten efter att ha jobbat med symptom (som jag knappt kände med någon Ipren i kroppen). Jag var typ 25 år och i övrigt en frisk och stark person med en förkylning som kunde ha slutat riktigt illa. Istället för att kurera mig 2-3 dagar på en gång så blev jag sjukskriven i två veckor och då klarade jag mig ändå bra. Hade jag fått en av de mer allvarliga komplikationerna så hade återhämtningen istället legat på 1-3 månader eller ännu längre.
Minsta symtom är väl inget som borde vara så svårt att förstå. Det är om man har något symptom överhuvudtaget. Det är ganska ohållbart att hålla på det. En hostning eller nysning är ett symptom (svårt att veta om det beror på dam, allergi eller en infektion) liksom huvudvärk eller en retning i halsen.

Men ja det är en gränsdragningsfråga hur mycket symtom som är rimligt. Sen kan man lika gärna bli smittad av en som är dyngförkyld som en som har lite lätt huvudvärk (och utvecklar förkylningen fullt ut dagen efter).
 
Vi kanske värderar olika i ”vid minsta symptom”. Jag kan hålla med om att vissa grader av symptom känns lite löjligt, men det är svårt med gränsdragningen och alla har olika gränsdragning. Jag har då ändå jobbat i en verksamhet med nolltolerans och det har fungerat bra. Vi hade inte högre bortfall på personal än andra verksamheter jag jobbat i där det varit kutym att jobba med förkylning. För det mesta tycker jag inte att folk med huvudvärk eller halsont gör ett lika bra jobb de dagarna som de gör de dagarna de inte har det, jag själv inkluderat. Men att det är någon skev bild av den ”bästa medarbetaren” att man ska jobba även om man är sjuk. Jag vet många tillfällen genom åren när mina kollegor (och även jag) borde ha stannat hemma, både för sin egen skull och för andras. Jag har hamnat på akuten efter att ha jobbat med symptom (som jag knappt kände med någon Ipren i kroppen). Jag var typ 25 år och i övrigt en frisk och stark person med en förkylning som kunde ha slutat riktigt illa. Istället för att kurera mig 2-3 dagar på en gång så blev jag sjukskriven i två veckor och då klarade jag mig ändå bra. Hade jag fått en av de mer allvarliga komplikationerna så hade återhämtningen istället legat på 1-3 månader eller ännu längre.
Vi får vara överens om att vi inte är överens.
 
Under sjuklönetiden ja. Om systemet med karensdag tas bort är det inte automatiskt att det blir sjukön på 80% istället. Det kan bli mer eller mindre än så. Flera här menar ju dock att folk jobbar ändå pga arbetsmoral, så att det ekonomiska incitamentet inte behövs. Och det håller jag inte med om, utan tycker en halv karensdag dvs 50% sjuklön vore lagom.
Självklart kan man ändra på vad som helst förutom karensdagen. Faktum är att i dagsläget får man lägre lön om du är sjuk+ karensdagen.

Nu har jag inget att hänvisa till, men om jag minns rätt så sjönk sjukskrivningarna drastiskt när vi införde karensdag för att sen på sikt stiga och bli fler än de var innan. Jag vet inte varför men jag tror det är mer komplext, det handlar säkert både om individens inställning, om lojalitet och trivsel på arbetsplatsen, om förlorad arbetsinkomst, följderna om att jobba trots man är sjuk mm. Jag vet inte riktigt om det är möjligt att avgöra vad en karensdag, en halv eller ingen har för effekt egentligen när det gäller påverkan både för arbetsplats och individ. Hur värderar man att någon jobbar på trekvartsfart, någon blir utbränd kanske delvis för denne jobbade trots att den var sjuk exempelvis? Jag säger itne att du har fel med en halv karensdag, mer att det är svårt att veta.

I och med att det redan finns ett ekonomiskt incitament att jobba så tror jag att karensdagen i sig är en onödig påfrestning på de som har dålig ekonomi. Det är ganska dyrt att vara sjuk oavsett om man har en hel/halv eller ingen karensdag. Samtidigt så kanske det kostar en VD mycket mer att vara hemma, med eller utan karensdag, men ekonomin är så god att det inte spelar någon roll. Karensdagar slår otroligt mycket hårdare mot låginkomsttagare rent generellt.
 
Restriktioner har gjort väldigt många övernojjiga. De är rädda för något som inte har varit särskilt dödligt och nu med omikron så verkar många tro att en hög smittspridning per automatik är farligt , dessutom helt plötsligt drar det med en rädsla för vissa att gamla hederliga smittor är oönskvärda, vilket- om man ser till grupp- det inte är.
Rädsla är det absolut inte så mycket som att det känns enormt onödigt att bli sjuk och tappa produktivitet, träningsframsteg, inkomst osv för att andra inte respekterar att de bör hålla sig själva eller sina barn hemma om det är så att de är smittsamma.
 
Iofs en grymt priviligierad ståndpunkt, många har inte möjligheten att "byta jobb" hur som helst.
Grymt priviligerad ståndpunkt?
Har du ens förstått min ståndpunkt?

Det är nämligen endast de som är priviligierade som har råd med karensavdrag. Många har inte råd att vara hemma, även sjuklön är ett avkall. Den som är priviligerad är den som har råd med sjuklön för att den är trött. Är man så priviligerad kan man också byta jobb..
 
Då är det ett slag i ansiktet när extroverta personer tar för givet att alla tycker som dem och att om man som jag inte är supersocial så måste man ändra sig. Det är liksom inte tal om de att de skulle ändra sig.

Men du behöver väl inte ändra dig särskilt mkt? vill man vara icke supersocial så kan man välja det till viss mån iaf.

Samma frihet har de som är sociala. Ser ingen anledning att de inte ska får röra sig fritt i samhället pga smittor som alltid kommer att finnas.
 
Grymt priviligerad ståndpunkt?
Har du ens förstått min ståndpunkt?

Det är nämligen endast de som är priviligierade som har råd med karensavdrag. Många har inte råd att vara hemma, även sjuklön är ett avkall. Den som är priviligerad är den som har råd med sjuklön för att den är trött. Är man så priviligerad kan man också byta jobb..
Jag tror vi pratar förbi varandra. Att snacka om att det "bara är att byta jobb" om man inte känner sig motiverad att gå till jobbet är en oerhört priviligierad ståndpunkt. Att tycka att folk ska stanna hemma och inte få inkomst första dagen de är sjuka för att "inte riskera att de stannar hemma av lathet" är en oerhört priviligierad ståndpunkt.

Konstigt det där att fattigt folk ska motiveras med piskor och hot om förlorad inkomst, men fint folk ska få bonus för att hålla motivationen uppe...
 
Haha, läste du ens vad jag skrev? :laugh:
Nej du gjorde troligen inte det med tanke på att du bara klippte ut den första delen. Fånigt! :laugh:
Jaha, då är det väl fånigt. Men jag svarar samma typ: du kan själv hålla dig undan. Är man som du folkskygg och avskyr trängsel så får man rikta sina tider för att slippa det och inte sätta lit till rekommendationer så andra ska hålla sig undan.

Här är hela ditt inlägg:
Att rekommendationerna försvinner innebär ju att man måste bli folkskygg igen. Jag har alltid avskytt trängsel med okända, Bilköerna kommer komma tillbaka och mer människor i kollektivtrafik. Usch. Personligen ser jag bara nackdelar.
Tur det blir vabruari så att man får vara hemma och vabba!
 
Jaha, då är det väl fånigt. Men jag svarar samma typ: du kan själv hålla dig undan. Är man som du folkskygg och avskyr trängsel så får man rikta sina tider för att slippa det och inte sätta lit till rekommendationer så andra ska hålla sig undan.

Här är hela ditt inlägg:
Att rekommendationerna försvinner innebär ju att man måste bli folkskygg igen. Jag har alltid avskytt trängsel med okända, Bilköerna kommer komma tillbaka och mer människor i kollektivtrafik. Usch. Personligen ser jag bara nackdelar.
Tur det blir vabruari så att man får vara hemma och vabba!
Du tror inte jag förstått det själv? Haha. Tack för upplysningen. Alltså det var bara delvis seriöst, halvt på skoj, självdistans och sånt som kan vara svårt för en del att greppa i text. Jag tycker det är bra, på ett samhälleligt plan, att rekommendationerna försvinner, om det var svårt att utläsa mellan raderna.
 
Rädsla är det absolut inte så mycket som att det känns enormt onödigt att bli sjuk och tappa produktivitet, träningsframsteg, inkomst osv för att andra inte respekterar att de bör hålla sig själva eller sina barn hemma om det är så att de är smittsamma.
Men du kanske också smittar andra ? Problemet är att man mkt väl kan smitta fast man inte, ibland ännu, är sjuk.
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 848
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 986
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp